HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Denon DM-31

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
akktustakki Posted - 2004/12/14 : 19:28:15
Jahaja. Då försvann mina kära Densengrejor ner till sin fodervärd över vintern, och fick dessutom sällskap med mitt precis färdigställda, nyinspelade och högst välspelande högtalarexperiment.

Så mycket blev det av njutandet med det.

Nå, vad göra då?

Jo, raskt iväg till hifiklubben och hämta ut en DM-31 och dithörande Gale 3020 burkar. De sistnämnda är hittils orörda pga av deras, skall jag uttrycka mig milt, "snälla" klangkaraktär. Nä, det var inga roliga högtalare.

Ålraijt, iväg och hämta ut mina tidigare burkar och koppla in snabbt, innan abstinensen blir alltför hemsk.

Till saken:
Själva apparaten känns gedigen redan från början. Lagom tung och robust och inte alltför nedplottrad med blink och knapp.
Utseendemässigt påminner den lite om en bilstereo som man i en hast ryckt ut en stor och stark amerikanare.

Till den hör en fjärrkontroll som är desstomer nedlusad med knappar åt alla håll och kanter. Det går dock rätt snabbt att vänja sig vid den även om jag själv har väldigt lite behov av fjärr.

Själva cd-spelaren i maskinen är förvånansvärt stabil och släden ger kvalitétskänsla vid skivbyte och start/stopp/eject kommandon.
En förhållandevis snabb funktion och inga bjäffsiga ljud eller ljussignaler när man använder grejorna. Indikatorfönstret på fronten reagerar förstås men inte mer än nödvändigt. Lungt och ganska tyst.
Känns riktigt förtroendeingivande så här långt.

OK, förstärkardelen då? Tja, med tanke på att den inte är avsedd att driva ut Pink Floyds PA-rigg så går det att gasa på rätt bra.
Trots allt är det bara 2x18W i 8 ohm, men det räcker gott och väl till mitt behov i ett inte alltför stort rum och med högtalare som ligger i regionen 88-89 dB/W/m.
Det finns möjlighet till tonkontroll för de som har sådana böjelser och även en subutgång. Inte illa.
Sorgebarnet, och det är väl den enda negativa kritik jag egentligen har, är klämlist för högtalarsladdarna. Fy skäms!

Radiodelen har jag ingen uppfattning om eftersom det ligger ohyggligt långt ner på min lista över livsnödvändiga funktioner.
Jag lyssnar aldrig på radio, möjligtvis i bilen till och från stormarknaden. Jag har dock ingen anledning att tvivla på den, om den följer mönstret för de övriga funktionerna.

Hur låter det då, för jösse namn?
Jodå, riktigt, riktigt bra. Efter ett dygns uppvärmning och sedan på med en röjjig jazzplatta så visste jag väl inte vad jag hade att vänta. Det svänger ordentligt och med bra grepp och bett i blåset. En bra bas och jag tycker att det hela sitter rätt skapligt. Ok, lite spretigt blir det i de tuffaste passagerna, men då är det rejält högt också.
När jag spelar mer sansad musik så blommar det ut mycket fint. En behaglig värme i ljudet och tyst där de skall så vara. Inga ansträngda röster som jag upplever det, och en detaljåtergivning som faktiskt förvånar lite. Bra grejor detta.

Jag kommer på mig själv med att sitta och digga skiva efter skiva, och det betyder att det låter bra. Ingen trötthet infinner sig, och det hela känns avslappnat och rimligt kontrollerat.
Alltså en mycket rolig maskin att återge musik via.

Sammanfattningsvis kan jag säga att denna lilla pjäs kommer nog att stanna efter vintern också. Det var inte tanken från början, men nu blir det svårt att skiljas.
Med tanke på den kvalité som jag tycker att jag får för 3700 skattade så ser jag mycket liten anledning till klagomål.
Helt klart värt en lyssning, och om man inte sätter ribban högre än till rimlig nivå så menar jag att man kommer bli positivt överraskad.

Mer info
http://www.hifiklubben.com/se/produkter/stereo/stereosystem/detail/DENON_DM31_Receiver.htm?id=1027
5   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Jörgen_G Posted - 2004/12/28 : 14:27:10
Tar mig friheten att kommentera detta med DM31 och högtalare lite.

Jag kör ju min DM31:a med ett par gamla Carlsson OA5 typII, ett loppisfynd för 300, orenoverade men fräscha. Det fungerar alldeles utmärkt.

Men högtalarna har några decennier på nacken är inte tip-top när det gäller bas- och diskantåtergivningen, där hörs att det skulle kunna gå att få ute lite mer. Därför har jag provlyssnat både HiFi-klubbens sortiment av lämpliga stativare till DM31 och några alternativ på andra håll, för att eventuellt uppgradera lite. Jag kan sammanfatta mina intryck så här

Gale
Håller till 110% med akktustakki om Gale 3020 - de är tråkiga; låter burk helt enkelt. Då är faktiskt lillebror 3010 bättre, men där saknas allt vad basåtergivning heter. Det finns någon ny Gale-högtalrae i segmntet också, men den har jag inte hört.

Dali
2002 och Concept 2 (båda ca 2800kr) låter klent - DM31 orkar inte med att driva ordentligt. Tyckte minst illa om 2002.

Concept 1 (ca 2000kr) låter lite bättre men karaktären på högtalaren är för ljus för mig. Inte mycket bas heller.

1001 (ca 2400kr) lät bäst även om jag inte tyckte att den var prisvärd i förhållande till det jag har. Välbalanserat mellan de olika registren och en allmän karaktär som jag gillade. Spelade emellertid inte ut ordentligt tyckte jag. Lite burkaktigt.

B&W
DM303 (ca 2700) lät OK ungeför som Dali 1001, lite bättre men inte prisvärt

DM600S3 (ca 3300kr) Lät också OK men jag saknade basen. Inte heller prisvärt.

DM601S3 (ca 3600kr)lät bäst av alla HiFi-klubbsalternativen jag lyssnat på. Dock inte så bra att jag fann dem prisvärda i sammanhanget. Dessutom lite för stora för att kunna placeras på ett bra sätt där jag tänkt ha dem. Det som förvånade mig mest var att DM601 spelade ut så bra med den lilla effekten i ryggen. Pink Floyd tryckte till ordentligt i till exempel Another brick in the Wall partII. Inte alls så tillbakadraget som Dali-alternativen 2002 och Concept 2.

Andra högtalaralterantiv
Jag har lyssnat på lite andra alternativ också. Inte drivna av Denon DM 31 utan andra märken med uppbyggnad och liknande prestanda. De alternativ jag då funnit vara mest intressanta har varit:

Canton LE102 och LE201 (heter de väl?)
Kanske utgångna nu, priset rasade nämligen under sommaren och jag kan knappt finna dem längre. Drevs av en Onkyo-variant på DM31 (samma inkråm? Fronten och lådan var nästan exakt som Denon, var i stort sett enbart märket som skilde!) Båda högtalarna spelade ut ordentligt i basen men inte några finlirare i övrigt. Jag var väldigt tvehågsen och slog aldrig till trots prisfallet.

Mission M31 (ca 2400kr)(!).
Spelades tillsammans med en Teac-rigg. Det klenaste butiken kunde få till uppgav de, cirka 2*20W. Det lät i klass med B&W 601 till ett pris som ligger cirka tusenlappen lägre. Börjar bli prisvärt således. Med tanke på vad Blue skriver i sitt inlägg om att Denons DM31 säljs med högtalare av Mission-tillverkning i Storbrittanien, är kanske inte detta så förvånande. Även lillebror Mission M30 (ca 1900kr) lät hyfsat men inte alls lika prisvärt trots ett lägre pris. Saknade framför allt botten.

Nu har jag ju ännu inte lyssnat till Mission M31 med Denon DM31, det skall naturligtvis göras före ett köp. En fördel med DM31 som inte nämnts hittills är den enkelt kan tas med till handlaren för att rigga med de högtalare man vill provlyssna. Handlaren, i detta fall Ljudmakarn i Stockholm, tycker dessutom att idén är utmärkt.

Något inköp har det emellertid inte blivit ännu. Det har nämligen börjat dyka upp nya alternativ för hur ludåtergivningsutrustningarna skall fördelas och användas i hushållet. Och innan vi vet vad som skall användas till vad så blir det inga nyinköp.

mvh/ Jörgen G

edit: lagt in cirkapriser och modellbeteckningar korrigerade

edit 2: lade till stycket om fortsatt provlyssning på Mission M31
akktustakki Posted - 2004/12/28 : 03:10:36
Blue
Jag kanske uttryckte mig lite slarvigt i min recension.
Högtalarna som jag köpte till var alltså Gale 3020.
Det gjorde jag helt enkelt för att det var en bra affär.
De kostar normalt ca 1500 sek och jag gav ca 300 sek i samband med DM-31 köpet. Tanken var att ha dem till sovrum etc. eller kanske någon behövde ett alternativ till plasten från stormarknaden.
Snygga och rätt gedigna byggen i övrigt. Absolut inget fel på produkten, men de faller mig personligen inte i smaken.
Det var inte roliga alls i ärlighetens namn, men inte sämre än att de är fullt användbara i tidigare nämnda sammanhang.
Tycke och smak som sagt.

Nå för att besvara frågan, så löste jag högtalarproblemet genom att slita ut mina tidigare sålda högtalare från närmsta kund, jo jag har för vana att bete mig på det sättet om någon undrar, och genast placera dem hemma hos mig. Ger ökad omsättning på både kunder och produkter.

För att vara lite mer seriös så använder jag inte Gale 3020 alls.
De får stå tills någonting dyker upp.

Det som spelas på för närvarande är alltså ett par rejäla stativare från egen produktion. Funkar alldeles utmärkt tillsammans med Denonpjäsen. Å nu är det dags för nästa platta.
Blue Posted - 2004/12/28 : 02:14:23
akkustakki: Jag var på Hifiklubben idag och sneglade lite på den lilla Denon-godsaken. Borde skaffa en sådan till kontoret någon gång...

Jag hajade bara inte riktigt hur du gjorde med högtalare? För du ville inte ha de små Gale?

PS. I England säljs du denna Denon ihop med Denons egna högtalare (som är tillverkade av Mission). Enligt What Hifi ska dom funka riktigt bra ihop, dom skriver att dom testat med dyrare högtalare också, men inte hittat några som passat lika bra till DM-31an...
akktustakki Posted - 2004/12/27 : 22:48:37
Jörgen_G
Stort tack för kompleterande info ang. radiofunktionen.

En riktigt trevlig liten pjäs som sagt.
Jörgen_G Posted - 2004/12/27 : 11:53:22
Såsom ägare till en dylik burk sedan cirka ett och ett halvt år kan jag enbart hålla med i din beskrivning akktustakki.

Jag tänker fylla på med lite radiointryck, eftersom du inte använt den funktionen och därför inte kunde skriva om den.

Egenskaperna hos radioljudet i största allmänhet följer (föga fårvånande) CD-ljudet; samma karaktär, styrkor och begränsningar. När det gäller signalstyrkebehov för att kunna återge radioljudet på ett bra sätt är mottagningen medelgod. Jag har upplevt både sämre och bättre mottagare. Hanteringen skulle kunna vara lite enklare, i synnerhet förinställningen av stationer. Men har man väl klarat av den manövern så är det enkelt att byta mellan de förinställda kanalerna.

mvh/ Jörgen G

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000