HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Royd utmanas av Totem

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Per G Posted - 2004/08/26 : 21:23:35
Idag har jag har haft besök som kom med bilen laddad med ett par väl inspelade Totem One. Hemma hos mig väntade mina Royd RR3 på att få en riktig match!
Jag har hört Totem tidigare och tycker att det är en riktigt bra högtalare och att få höra dom hemma med sina egna grejor ändrade inte på det. Vi spelade diverse musik, Diana Krall, Blues Traveler, Joss Stone, Norah Jones m.fl. ett par timmar under flitigt skiftande fram- och tillbaka mellan högtalarna.
Relativt snart insåg vi att det finns en hel del mycket goda egenskaper hos båda fabrikaten men totalt sett så var vi rörande eniga om att Royd totalt sett var den bättre högtalaren.
Vad var då bättre? Royd har en bättre basåtergivning, djupare och med mera pondus, har ett behagligare ljud (utan att sakna detaljer). En skiva som lät klart bättre på Royd var Diana Krall - Live in Paris, bättre ljud på piano och mer live-känsla. Min besökare hade bara en mindre anmärkning, på ett Percy Sledge spår tyckte han att det fanns en antydan till vasshet i övre diskanten hos Royd och att Totem saknade denna vasshet.
Jag tyckte att Totem har mera monitorljud, exakt men litet livlöst och jag kunde förstå att ägaren beklagade sig över en viss lyssningströtthet, vilket var skälet till att han ville lyssna på RR3.

Sammanfattning: Båda högtalarna betingar ett liknande pris, är stativare av samma storlek och båda ger en högkvalitativ ljudåtergivning. Vid denna jämförelse tyckte vi båda att Royd RR3 var den något bättre av de två.

Hälsningar,
Per

18   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Jonas@Ljudmakarn Posted - 2005/04/09 : 14:00:39
Squire skulle passa perfekt i mitt sovrum.. Men den är ganska ovanlig i Sverige.. Känns som om lasse mest sålde Albion och A7X.
Jazz Posted - 2005/04/03 : 19:21:19
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=20952
ett par Albion till salu.

Måste även tillägga att A7X, squrie och RR1 svänger bra!!!
Om jag hittar ett par A7X på beg marknade så ska jag köpa dom.
Per G Posted - 2005/04/02 : 19:46:52
Albion svängde bra hemma också!
Jonas@Ljudmakarn Posted - 2005/04/02 : 19:01:52
Sedär! Lasse e duktig på att ställa upp svängiga anläggningar!
Per G Posted - 2005/04/02 : 18:47:11
Meridian,
Albion hos Lasses var en av mina bästa HiFi upplevelser som slutade med att jag sedermera inhandlade ett par. Nu är dom ersatta av Royd RR3. Dom ger samma upplevelsekänsla som Albion men har mer detalj och en djupare mer kontrollerad bas fast dom är riktigt tungdrivna.
/Per
Jonas@Ljudmakarn Posted - 2005/03/28 : 03:10:35
Ja, det är verkligen tråkigt att Royd inte finns längre. En av mina bästa Hifi-upplevelser var Royd Albion tillsammans med en hel drös Naim hos Lasses Hifi i Falun.. Ingen som vill sälja ett par sånna? (Eller ett par Doublet eller Squirel för den delen)
Per G Posted - 2005/03/27 : 21:49:43
RR3 låter bra även med blygsammare slutsteg men du har en högtalare som du kan ha kvar genom många uppgraderingar av övriga grejor!
/Per
Jazz Posted - 2005/03/26 : 11:03:16
Kan bara insämma i att basen från dessa högtalare är helt enorm.
Den är defenitivt inte fläskig utan stram och snabb utan att tappa djup.
det är oerhört lätt att skilja ut och följa olika bas instrument.
Och i mitt rum räcker Nait5i,s 50w väldigt bra även om det skulle bli ännu bättre med lite större och starkare Naim slutsteg typ Nap200.
Per G Posted - 2004/09/01 : 19:11:43
Totem,
Det kan naturligtvis vara så att dom interagerade olika med rummet men jag har ju hört RR3 på 2 andra ställen och även där så är det imponerande djup i basen förutsatt att man har rätt drivning. Dom tappar däremot en del om slutseget är för klent men med 83 db känslighet så krävs det ju en del. Det är möjligt att det i ett annat rum blivit annat resultat men så är det ju alltid när man testar.
Man ska ju också ha klart för sig att när man talar om skillnader mellan högtalarna så var det inte som "dag-och-natt-skillnad" men en av oss båda upplevd skillnad till fördel för RR3.

/Per
Totem Posted - 2004/08/31 : 22:27:46
Intressant att ni tyckte er höra att Royd-högtalaren gick djupare i basen; speciellt då just model 1´s bland annat är känd just för att gå osedvanligt djupt i basen i förhållande till sin storlek. Frågan är ju om Royd överhuvud taget går djupare, eller om det är karaktären som är lite "fläskigare" alternativt att högtalarna interagerat olika med rummet, med olika basnivå som resultat.
Per G Posted - 2004/08/30 : 20:54:51
Det var många år sedan jag slutade läsa mätsiffror för olika produkter (annat var det på 70-talet när man valde grejor på mätdata!) men Royd RR3 grävde i alla fall djupare än Totem One!
Att dom skulle gå ner till 20 Hz med någon vidare ljudnivå tvivlar jag på men att det är en imponerande bas ur den lilla lådan verkar alla besökare eniga om.
Själv tycker jag att det är kul när man hittar udda märken där man slipper betala en massa extra för märket i sig utan bara för prylarna man köper. Royd är ett och Michell är ett annat sådant märke som jag tycker ger valuta för pengarna.
/Per
Rydberg Posted - 2004/08/30 : 15:11:19
Håller dig Martin_H, 20-20kHz för alla högatalare verkar aningen konstigt. Dock skriver de ju inte ut hur de definerar bandbredd, i vanliga fall är det ju när amplituden sjunkit till 1/sqrt(2) (motsvarande en sänkning på 3dB). Vissa (oseriösa(?)) tillverkar sätter ju lite hur de vill, man har ju sett både -6dB och värre.
MartinH Posted - 2004/08/30 : 09:33:44
Jaha, där ser man.. Tyvärr har ju detta hänt förr med produkter som faktiskt var riktigt bra.. Kommer ihåg Rogers som gjorde en helt underbar Ls35a....
Ledzepp Posted - 2004/08/30 : 09:31:23
Det sorgliga med Royd är att firman gått i graven så det finns bara
dom ex. som Lasses hifi har kvar av dessa udda Engelska högtalare.
Har själv haft ett par Royd Abbot för ett antal år sedan....
MartinH Posted - 2004/08/30 : 09:28:18
Rydberg: Näe det stämmer, men man ska kanske titta lite närmare på dom....

Per: Ja elektroniken var det ju inget fel på, jag har aldrig själv lyssnat på Royd, men det känns som ett ganska intressant märke, och visst är det så att smaken är olika, men jag kan nog tänka mig att vissa andra stativare funkar bättre än Totem till Naim...

Dock blev jag lite fundersam på deras hemsida, det ser ut som alla deras nurvarande modeller har sammafrekvensgång, och en väldigt bra sådan, nämligen 20Hz-20kHz.. Stämmer det eller är det nått skrivfel på deras hemsida ???
Men dom är inte lätta att driva verkar det som, så jag förstår att det behövs en 250 i botten, 83 db, hujja....


Mvh, Martin
Per G Posted - 2004/08/30 : 09:04:56
Martin,
Vi körde på Naim CDS, NAC52+Supercap och NAP 250 dvs klart tillräckligt bra grejor för att utvärdera dessa två högtalare och likvärdiga med grejorna som Totem-ägaren använder. Dessutom fick han ställa upp sina Totem och sköta volymkontrollen själv.
/Per


Rydberg Posted - 2004/08/29 : 16:05:23
Royd finns inte hos HifiArt va?
MartinH Posted - 2004/08/29 : 15:32:46
Vad körde ni på för elektronik ???

/Martin

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000