HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Meridian G07

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Mahler Posted - 2004/07/13 : 15:35:37
Ohoy vänner,

Vid det här laget har min nya G07 puttrat i ca 60 timmar så det är väl ungefär hälften in i inbränningen som rekommenderas för spelaren??

Tänkte därför dela med mig några av mian upplevelser av ljudet så här långt.

Skulle vara kul och veta om det finns flera G-serie ägare i vårt långa land med liknande erfarenheter. Naturligtvis är alla kommentarer dock välkommna.

Nå, Vid första inkoppling blev jag lite smått förskräckt och skrämd för att det inte lät särskilt mkt bättre än min gamla Technics jag köpte 1994 för 4 lakan. Kanske var lite trött och stressad men så var det.

Nå, särskilt överraskad var jag kanske inte eftersom spelaren var kall och oinspelad men huvudintrycken då var att det lät platt, livlöst, en aning komprimerat och vasst i topparna. Basen var förvisso något jag initialt upplevde som mulligare och fetare än förrut. Samtidigt bättre från första sekunden än min gamla spelare. Men summa summarum lät det faktiskt kråka i helheten!!

Inte alls som spelaren jag lyssnade på på Ågrens!!

Nå, på inkokning sattes den och sen i Torsdags förra veckan har den varit påslagen och på snurr under dygnets alla vakna timmar. Sedan dess har min nya signal slang ochså dykt upp på posten. Purist Audio Musaus fick det bli att kopplas ihop med mina så vackert (på bild) lysande Satori ormar.

Än har jag tyvärr inte hunnit sätta mig ner på allvar och gå igenom skiva för skiva och lyssna in mig ordentligt på ljudkaraktären. Har dock lyssnat så pass mkt att jag nu kan dela med mig av följande intryck som är blandade.

Först och främst vill jag klart och tydligt konstatera att det är en HELT annorlunda ljudpalett som målas upp framför mig. Med palett menar jag karaktär, färg, perspektiv, djup och inlevelse. Börjar jag med basen upplever jag en ENORM förbättring kvalitetsmässig. BRÅÅÅD djup bas från de djupaste kolgruvorna i norrland som i vissa fall fick mig att faktiskt bli lite rädd för att mitt system slutligen visat upp kapacitetsgränsen för mitt v-rum rent akustiskt (ca 21 kvm). Det låter med vissa skivor helt enkelt nästan FÖR mycket bas. Hmmm.. flytta ut högtalarna lite till kanske jag måste göra! Står ju redan drygt 1 meter + från bakvägg. Vad göra?? Basen känns kanske en aning "frikopplad" från helheten alltså.

Detaljeringsgraden i basen är väldigt mkt bättre vilket innebär att man hör kontrasterna i baspartierna vilket gör det lättare att hänga med i takten. Musiken har alltså blivit tyngre, fläskigare och bra mkt köttigare.

Mellanregistret är intressant faktiskt eftersom jag ännu saknar den underbara luft som jag hörde på Ågrens när jag provlyssnade spelaren. Norah Jones röst är fortfarande en aning "platt" och släpper inte riktigt från högtalarna om man säger så. Ben Harpers röst däremot (Spår 3 på Fight for your Mind plattan) hör man däremot hur mkt bättre mellanregistret och manliga röster blivit. Rösten känns verkligen mer närvarande och skulle man blunda skulle man lätt kunna tänka sig att han satt i rummet och kvittrade. Röster är mer verkliga och levande vilket gör engagemanget större i musiken. Men ändå saknar jag fortfarande något. Längtar och längtar efter lite mer härlig luft kring rösterna. Än har jag inte lyssnat på Tom Waits men ryser vid blotta tanken på ljudet av den där whiskey pipan där hemma. Brukar hursomehelst vara en hygglig måttstock på röster gammle Tom.



Diskanten upplever jag fortfarande som aningens aningens påträngande i vassa partier. Men tillfällena då jag känner detta är långt färre än förrut. T ex så är S-ljud fortfarande en aning vasssa men detta hoppas och tror jag kommer att lossna med mer inspelning. Kanske typ 100 timmar till eller nått!! Detaljer finns det massor av och det känns inte som att något "göms undan" för mig på något vis. Detta är ochså något som är bra mkt bättre än förrut.

Upplösningen är exemplarisk även om det ibland känns nertonat eller "stummare" om man säger så. Jaa, det känns en aning stumt ibland faktiskt. Men detta hänger ihop med karaktären i utrustningen gissar jag. Men trots detta finns det fler mikrodetaljer och ljudbilden är väldigt mkt större. Lustig paradox egentligen?!?!

Kan det vara signalkablar och högtalarkablar som på nått vis "färgar" ljudet en aning? Kanske är detta något som ochså förbättras med inspelning? Hmmmmm!!

Summa summarum känner man inte alls igen sig i skivorna längre. Det är en så väldigt annorlunda ljudpalett som skickas ut till en att det faktiskt känns en aning "ovant" att lyssna då det inte alls låter som förrut. Detta både skrämmer och lockar!!

Samtidigt inser jag att jag nog levt med min gamla Technics lite "för länge"?? Jag är så van vid den ljudbilden att jag nu känner mig en aning vilsen i pankakan. Men för den sakens skull är detta inget negativt. Jag tror att det hanlar om invänjning. Kommer nog helt enkelt ta lite längre tid innan jag vant mig än normalt.

Nå, jag återkommer hursomhelst med en uppdatering av dessa intryck framöver när jag lyssnat mer!!

Hmmmm... för att sammanfatta behöver jag nog ochså "brännas in" en aning. Hehehe!!

Nå, hur många timmar rekommendar ni för en 31:årig Mahler fantast??


/Flyttad - Zalve
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
nurfen Posted - 2004/10/30 : 23:48:33
Det saknas ett frågetecken bara. Här har du: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=28905&SearchTerms=,G08
lars Posted - 2004/10/30 : 18:47:01
Länken funkar inte.
Sök på G08 under arkiv i stället.
mvh Lasse Andersson
lars Posted - 2004/10/30 : 18:44:41
Jag har jämfört G08 mot S1.
Se
http://www.hififorum.nu/forum/topic.aspARCHIVE=true&TOPIC_ID=28905&SearchTerms=,G08

mvh Lasse Andersson
nurfen Posted - 2004/10/30 : 17:50:23
Har du testat G08?
Bravo Posted - 2004/10/30 : 03:05:16
Som sagt "Mahler", anläggningen är inte färdig inna alla delar är rätt, tyvärr....
Mahler Posted - 2004/10/28 : 14:57:48
Skillnad så här långt är EXTREMT beroende av signalkabel har jag kommit fram till..

Men ok!! UPPLÖSNINGEN och renheten är exceptionellt mkt högre nu än förrut.. Totalt!!! transparent ljud och harmoni i alla register.. Verkligen en stor skillnad måste jag säga.. Inkopplat med mina Purist Audio Musaeus RCA upplevde jag enorma skillnader i framförallt renhet, mellanregister och diskant. Däremot upplevde jag basen och dynamiken som lite mera tillbakalutad/dämpad och lite lägre i nivå vilket jag inte riktigt gillade... Kändes helt enklet lite svagare i basen helt plötsligt!! Har därför kopplat in samma lånekabel Transparent Music Link Ultra XL XLR som jag körde med förrut.. Basen känns större och mäktigare nu och det finns mer värme men samtidigt är diskant och upplösning och renhet klart sämre än med Purist Musse. Jag och Rob tittade på varann efter typ 15 sekunder och undrade om vi verkligen kopplat rätt!! Platt ljud var ordet!! Underligt faktiskt eftersom jag inte upplevde denna stora skillnad med S2 försteget och Meridian G07!! Men Musse är såld nu... På ingående är någonting nytt.. Vet inte vad! Men INTE Transparent Ultra skräpet!! (Ursäkta mig Hificonsult!!).. Men en murrigare och svullnare och grötigare och "plattare" kabel var det länge sen jag hörde!! Ljudet kändes helt enkelt trög och kabeln VAR DÄR ivägen liksom!!

Med Purist Musaeus och S1 och S250 fick jag ett fenomenalt ljud som var extremt mkt renare och välupplöst än G07.. Jätteskillnad verkligen.. Men basen kändes mindre definierad men samtidigt tight som attan och mkt mkt välkontrollerad... Känner mig trygg i att rätt kabelval i detta läge kommer att ställa skåpet rätt!! Blir en neutral signalkabel med skyhög upplösning men samtidigt en skönt mellanregister och tight dynamisk bas...

Får väl se vad jag hittar!!!
Bubben Posted - 2004/10/28 : 11:53:56
quote:
G07 är "död"!!!

Länge leve Advantage S1!!!

NÄÄÄÄÄJ, inte så!!!

Okej, vad blev skillnaden då...?
Mahler Posted - 2004/10/28 : 08:54:10
G07 är "död"!!!

Länge leve Advantage S1!!!

Snyft!!!

P.s "död" = bortbytt!!
Bravo Posted - 2004/10/28 : 00:25:36
Suckkkkk......
Jonas@Ljudmakarn Posted - 2004/10/26 : 16:43:21
Men det här...


... Är en cd-spelare!

808/808i Signature Reference CD Player
http://www.meridian.co.uk/p_808.htm

... eridian!

Ursäkta.
Harry_up Posted - 2004/10/24 : 08:00:35
När det gäller 500 serien så kan man läsa på Meridians hemsidor att 598 är deras bästa spelare även av CD.
Skulle kunna tänka mig att det samma gäller G serien.
Och 800 är en DVD.
Bravo Posted - 2004/10/23 : 01:51:41
Det vore skamligt annars, jag tänkte mera om den, så att säga, är en CD med DVD tillaggad, dvs kompromisslöst lika bra eller om man har tummat på cd-ljudet?
Mahler Posted - 2004/10/20 : 09:21:18
Låter säkert helt ok Bravo!!

En G98 lär ju inte vara en direkt SOPIG spelare på rena CD-skivor gissar jag!!

Inte för runt 50 laxar!



Bravo Posted - 2004/10/20 : 01:36:17
Stämmer "meridian", jag var för snabb där, men jag är faktiskt ändå intresserad av den ljudmässiga skillnaden avspelandes vanliga cd-skivor mellan Meridians CD- repektive DVD- spelare.
Mahler Posted - 2004/10/19 : 10:44:07
Jag har lyssnat på både 507 och G07 separat och föll för dom båda!!

Var helt inställd på 507 då plötsligt Meridian blev med G-serien vilket tack och lov skedde innan pengarna låg på bordet!! Har man en gång lyssnat på Meridian är det inte mycket i CD-väg som iallafall JAG hört som ens är i närheten av deras cd-ljud!!

588 och G08 har jag dock inte lyssnat på men där har vi en högre division med uppsampling och omklockning av signalen, möjlighet att vända på fasen, flera separata strömförsörjningar och lite annat gottis som inte finns i G07.
Jonas@Ljudmakarn Posted - 2004/10/19 : 10:21:59
598 är en Dvd-spelare.

Jag antar att du menar 507. Mjaa. Biffigare strömförsörjningar och stabilare chassi. Sen är antagligen styrelektronik d/a-omvandlare m.m. uppdaterat.
Bravo Posted - 2004/10/19 : 04:45:49
Klart trevligt "Mahler"!

Någon som kan något om skillnaderna mellan G07 och den gamla 598?
Bubben Posted - 2004/10/18 : 21:35:59
Nej, Bubben kör Arcam!

Men jag lånar hem Meridian lite då och då. Billigare än att köpa.
Tråkigt bara de 360 dagar om året jag inte lånar hem den.
Mahler Posted - 2004/10/18 : 11:28:17
Okay!!

Provar på lunchen!!

Bubben,, kör du ochså G07??
Bubben Posted - 2004/10/18 : 11:22:14
Gör man verkligen det...?
Det står väl "version 1.XX", och sedan är den igång.

Och nej, det är på maskinen du ska trycka.
Mahler Posted - 2004/10/18 : 11:05:39
Ahaaa!

Tack för tipsen Jonas!!

Skall kolla upp mjukvaran faktiskt!!

Men du!! Om man trycker på display-knappen i standby läge så sätter man ju bara på den igen!!
Eller är jag helt ute och cyklar!! Du kanske menar på fjärren??

Jonas@Ljudmakarn Posted - 2004/10/17 : 21:54:24
Senaste mjukvaran till G07 är 1.01. Du kontrollerar vilken version du har genom att trycka på display-knappen med spelaren i standbyläge.
Jonas@Ljudmakarn Posted - 2004/10/11 : 22:01:50
En vinylspelare är inte snabb heller!
Du bör prova att uppdatera mjukvaran.
Mahler Posted - 2004/09/28 : 10:55:41
Glada Meridian ägare LJUD mässigt definitivt!!!

Ljudet i all ära men blir f-n tokig ibland när knapparna på fronten inte reagerar överhuvud taget!! T ex när man skall fram och byta skiva!! Trycker på stop med pekfingret! inget händer! Trycker en gång till lite hårdare med pekfingret!! Inget händer!! Trycker med tummen och håller inne en sekund!! Inget händer!! Trycker trycker trycker trycker snabbt!! Inget händer!! Har nu försökt stoppa skivan i typ 15 sekunder... Kontemplerar om jag skall trycka open/close för att få ut eländet men det är ju inte rekomenderat kanske! Trycker vidare och till sist stoppar skivan och jag kan trycka ur den!!

GrrrrrRRRRRRRRRRRRRRrrrrrrrrrrr!!!

Bygga musik maskiner kan man ta mig tusan idag men att fixa en praktiskt betjäning på dyrarare apparater är samma överallt!! Crap!!
Nå, ett plus iallafall till fjärren som i stort sett funkar toppen!! utom när CD-spelaren inte känner för att ta emot kommando!!

Kan detta vara ett mjukvaruproblem??????
Jonas@Ljudmakarn Posted - 2004/09/21 : 20:06:51
Välkommen i den glada skaran av eridian-ägare!

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000