HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Base plattform

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
johan_kjell Posted - 2004/06/02 : 21:35:06
Jag köpte en Base plattform och någonslags superspikes från soundcare som jag ställde min cd på (Arcam cd73). Det blev en oerhörd förbättring. Alla delar av ljudbilden blev klarare, mer väldefinierat och utsträckt. Detta trots att min cd stod mycket stabilt redan innan. Allt som allt gick Baseplattformen och "spiksen" på ca: 1500 sek. Det anser jag vara extremt prisvärt.
Rekomenderar er verkligen att testa!

20   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
mwali Posted - 2004/11/10 : 13:30:19
Har också basedvdplattan för min CD/SACD-spelare, löjligt bra faktiskt. Till och med mina mycket skeptiska hustru hörde skillnad.

Dock den största förbättring är att använda baseplattor till högtalarna - går inte att spela utan om man väl har lyssnat en gång...

/Martin
Merkurius Posted - 2004/09/02 : 16:42:15
Per Berger: Det här kanske är intressant (om du nu söker efter den Base plattformen som recenceras här):

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=3701
Per Berger Posted - 2004/09/02 : 16:15:25
Vem säljer Base i Göteborg? Finns de i någon butik?

/P
Merkurius Posted - 2004/09/02 : 14:34:32
quote:
Jag har skruvat av mina apparatfötter och ersatt 4 fötter med 3 stora klumpar av häftmassa mellan apparaten och base-plattan.


Och hur funkar det? Någon ljudmässig skillnad?
räven Posted - 2004/08/29 : 11:30:11
Jag har skruvat av mina apparatfötter och ersatt 4 fötter med 3 stora klumpar av häftmassa mellan apparaten och base-plattan.
oscar-ja Posted - 2004/08/29 : 09:59:27
quote:
dvs om chassiet vibrerar så mycket att korrigeringskretsarna får arbeta hårt och därmed försämra ljudet

Menar du att det blir läsfel vid vanlig avspelning bara spelaren står stilla? Jag har hört olika uppgifter om det här, men är det någon här som har hårda siffror på hur mycket läsfel, alltså att korrigeringskretsarna måste gå i ingrepp, det blir vid normal avspelning? Kanske varierar det, men med en relativt normal cd-spelare.

Oscar
johan_kjell Posted - 2004/07/26 : 15:55:06
Hej Sveli,

Ja, det blev en klar förbättring även med lurar. Jag kollade faktiskt fram och tillbaka flera ggr. Det var ingen rörelse på golvet som kunde ha påverkat spelaren när jag testade. Det verkar som om jag fått till en nästintill vibrationsfri miljö för CD:n och att spelaren mår toppen av det.

När jag har låtit smälta alla intryck så här efter en tid är den största enskilda förbättringen att instrument och sångare fått mera kropp. Man hör liksom hur en sångare även använder bröstet och magen när han/hon sjunger.

Det måste poängteras en gång till att det är viktigt att ni ser till att spelaren "kopplar" riktigt mot baseplattan om ni ska testa. Om spelaren har bra fötter kanske det inte är något problem. Jag änvänder soundcare spikes med lite häftmassa. Såg att B peter som kommenterat tidigare i denna tråd använder gamla 5 öringer.

Har även testat att låta CD:n stå bara på Soundcare spikes. Det blev en förbättring med bättre definition/fokus men inte med samma kropp runt instrument och sång. I detta fall har jag inte testat med lurar.

/Johan
sveli Posted - 2004/07/26 : 13:16:19
quote:
Har testat lite till med hörlurar denna gång (AKG K501). Förbättringen var minst lika stor som med högtalare.


Hmm, jag som trodde att vibrationsdämpande åtgärder (plattor, spikar, fötter, etc) var viktigt när man spelade med högtalare vars ljudvågor påverkar spelaren.

Men du säger att det blev bättre även med hörlurar?

Mvh /Sven
Silversurfaren Posted - 2004/07/26 : 03:07:16
jag har slängt in en MDF-platta med gummifötter under svarven. det hjälpte. men jag tänker utveckla den. kanske göra nån sandwich grej, typ: MDF-frigolit-MDF.
johan_kjell Posted - 2004/07/25 : 22:22:53
Hej Björn-Ola,

Plattorna i den dyrare dämpar tyngre spelare. Tror att DVD plattformen klarar apparater upp till 7 kg.

Till Nurfen vill jag säga att jag betalade 1500:- för min. Om jag skulle göra en själv skulle det bli dyrare eftersom jag inte har alla verktyg osv. Den skulle inte heller bli lika snygg. Är inte säker på att den skulle dämpa lika bra heller.

För 1500 är det en oslagbar uppgradering.

Om du fixar att göra en egen platta som du blir nöjd med är du bara att gratulera.
nurfen Posted - 2004/07/25 : 19:47:56
Helt klart värt 4000 för 3 plåtplattor - inget hokus pokus här inte!
johan_kjell Posted - 2004/07/25 : 19:35:05
Jag har en platta för vikter upp till 7 kg. Det verkar inte vara nåon hokus pokkus direkt. Kollade som snabbast på min. Det är två plåtplattor i botten på ca: 3-4 mm vardera som är fastskruvade i varandra. Skruvarna går upp ca: 7-9 mm som i sin tur fäster en plåtplatta av samma dimension. Det är den selaren står på. Skruven är alltså genomgående. På botten av plattan är gummifötter fästade i skruven.

/Johan
Björn-Ola Posted - 2004/07/25 : 19:29:10
Vad skiljer DVD-plattan mot dom andra förutom priset?
Det är ju en viss prisskillnad det handlar om.
Silversurfaren Posted - 2004/07/24 : 21:16:32
nån som vet vad Base-plattorna är gjorda av? tänkte bygga en egen :)
Marcus_editor Posted - 2004/06/05 : 20:08:45
Löspumpad cykelslang i en kringla är ganska oslagbart funktionsmässigt men inte särskilt vackert eller sofistikerat. Dock en billig lösning för den som vill kolla om spelarens underlag gör någon skillnad i ljudkvalitet (dvs om chassiet vibrerar så mycket att korrigeringskretsarna får arbeta hårt och därmed försämra ljudet).

Underlag av diabas är också ganska svårt att skaka på (finns fina block hos Radiolagret i GBG). Man brukar kunna känna med handen på spelarens topp om den skakar eller ej när man spelar. Olika spelare plockar upp vibrationer olika mycket, man kan även dämpa spelaren med självhäftande bitumen invändigt.

Mvh,
Marcus
B Peter Posted - 2004/06/05 : 12:14:47
Jag använder hopkittade gamla 5-öringar (stora) istället för spikes mellan cd och Base.
johan_kjell Posted - 2004/06/04 : 15:44:49
Har testat lite till med hörlurar denna gång (AKG K501). Förbättringen var minst lika stor som med högtalare. Har även testat utan soundcare "spiksen" mot Base plattan. Där blev förbättringen mindre. Detta beror förmodligen på att CD-spelarens fötter inte "kopplar" tillräckligt bra mot Base plattan. Det är en Base DVD platta jag använder.

Så här ser spiksen ut:


/Johan
Larsho Posted - 2004/06/02 : 22:17:04
Se där
marbrink Posted - 2004/06/02 : 22:10:54
http://www.base-technology.no/
Larsho Posted - 2004/06/02 : 21:44:29
Finns det någon bild på den

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000