HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Krell 400xi

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Akhenaton Posted - 2003/08/30 : 14:31:29
Då var det dags för mig att ge mig på min första recension.

Fick hem denna skapelsen i förrgår helt oinspelad och den står och får spela in sig nu ett par dar. Tänkte därför börja med att ge några första intryck av den, innan jag återkommer med en utförlig recension när den är ordentligt inspelad.

Kan börja med att säga att byggkvaliteten är mycket bra. Något som är trevligt är att man har bytt de sunkiga standard högtalarkontakter som satt på föregångaren(300iL) mot ett par rejäla wbt kontakter.

Redan som oinspelad och kall har Krellen totalt slaktat i stort sätt alla andra integrerade jag lyssnat på, t ex Arcam Fmj A32, Nad S300, Vincent etc. Den presenterar all musik enormt detaljrikt, homogent, dynamiskt och med ett lugnt och översikt som är MYCKET tilltalande. Basen är rapp, tight, snustorr, djup och imponerar ordentligt. Musiken får också ett enormt djup och 3D känsla som brittisk midfi aldrig kommer i närheten av.

Återkommer med en utförligare recension när Krellen blivit lite varmare i kläderna!
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Adagio Posted - 2004/11/13 : 13:16:32
Har det blivit någon krell än?
Roq Posted - 2004/11/08 : 23:06:56
Akhenaton: Vad var ditt intryck av NAD S-300 som du skrev att du provlyssnat? Jag är, som Harman också intresserad av att höra vad du tycker om Krellen nu.
Harman Posted - 2004/11/01 : 23:38:06
Akhenaton

Jag är nyfiken på om de första intrycken står sig? Har du funnit något som du inte är nöjd med?
Har du hört något under 70kkr som är bättre?
Det låter som en toppen förstärkare....Kommer definitivt att provlyssna denna.

MVH Dan
Adagio Posted - 2004/10/08 : 13:05:49
Jag har nu provat krellen över natten... shit också det blir dyrt det här. Den fungerade utmärkt med mina GP home, det blir nog att byta som tur är har jag en kompis som suktar efter mina McCormackgrejjer. Vilken förstärkare säger jag bara, håller med recentionen, Akhenaton. Trots ett tolvtimmars arbetspas med uppgång kl 0600 så satt jag till kl 0130 inatt, grymt. Mccormack hade lite mer "slam" och skillnaderna mellan olika inspelningar upplevs som större, men make till kontroll och exakthet har jag aldrig hört. Bakgrunden är helt tyst, som sagt imponerande. Microdetaljer kommer fram på ett sätt som jag inte trodde var möjligt, små ljud jag tidigare hört kunde jag nu för första gången höra exakt vad de var och vad som hände.
sella Posted - 2004/09/15 : 12:26:53
Neutral inte riktigt va.Mycket bas blir det med krellen tycker jag.Men det är bra drag i den.Föredrar neutralare ljud.typ Thor,Rotel.Dom är neutrala
FBK Posted - 2004/09/10 : 01:44:39
Jag hoppas att jag får råd att införskaffa Krellen om något år, den står högst upp på min önskelista till mina Grand Piano Home
Ledzepp Posted - 2004/09/09 : 08:28:54
funderar att låna hem den från Lasses hifi i Falun men vet inte
om jag vågar......
Blir ju dyrt gärna såntdär...hemlånande...
Akhenaton Posted - 2004/09/08 : 12:44:55
>Ledzepp

Jag tror du kommer sitta mycket nöjd!
Ledzepp Posted - 2004/09/08 : 11:42:17
Blir nog min nästa förstärkare........
Marcus007 Posted - 2004/07/27 : 03:04:07
Krell 400xi kan man få i staterna för ca 2500USD, går säkert att deala till sig ett bättre pris. Varför är det så stor prisskillnad egentligen, det är ju frågan om en likadan stärkare?! Man blir ju sugen på att ta hem en, även om det nu inte är frågan om samma voltantal där borta. Den verkar i alla fall låta grymt bra, synd att man är student...
thule Posted - 2004/07/26 : 22:39:23
hör på unison förstärkaren riktigt bra . bland det bättre jag har hört i pris klassen 13000:-
Akhenaton Posted - 2003/09/07 : 14:53:58
>audiogear

Nja, inte drömförstärkaren. jag är säker på att det finns betydligt bättre stärkare. Men bland det bästa som jag har haft nöjet att testa i mitt vardagsrum iallfall!
Gebex Posted - 2003/09/07 : 11:17:50
Troligtvis låter de mycket olika.
Mikaell Posted - 2003/09/07 : 02:33:47
Det skulla vara kul och jämföra nya Amplifixen mad Krellen.
/Mikaell.
audiogear Posted - 2003/09/06 : 22:49:12
Det låter ju nästan som drömförstärkaren. Får bli en provlyssning så snart tillfälle ges. Priset ligger helt klart inom det intervall som får anses som rimligt för att erhålla riktigt bra ljudkvalitet.
ekman Posted - 2003/09/05 : 19:04:30
akhenaton: kul att du tycker den är så bra =) jag väntar ivrigt på mitt krell försteg nu :P

Tifosi: jag håller med dig lite jag tycker foggen spelar snyggt och neutralt med mkt vacker klang och ljudbild däremot är den inte jättemusikalisk, men det är ju därför jag ska ha krell =)
Akhenaton Posted - 2003/09/05 : 14:23:17
då är det dags för mig att skriva lite fler intryck av krellen.

Krellen har tagit mina Sonus Faber Grand Piano i ett järngrepp. Det känns som den är helt obesvärad av högtalarna, och denna känsla består även vid volymer som gör att mina grannar knackar på dörren.. Det blir aldrig ansträngt, utan bara högre när man vrider upp volymen. Jag har svårt att tänka mig att krellen skulle ha svårt att driva några högtalare, möjligtvis riktigt riktigt riktigt svårdrivna high end högtalare, men annars känns det som det finns ordentligt med kraft i krellen för att det ska räcka till och bli över för de flesta högtalare. Krellen tappar heller aldrig överblicken över musiken.

Jag upplever krellen som neutral och mycket detaljerad. Det är inget som sticker ut utan man serveras ett ljud som är enormt avslappnat, mycket detaljerat och mycket lugnt, med en extremt bra bas. Just lugnet är imponerande. Oberoende hur komplext ett stycke musik är så reder krellen ut det utan någon som helst ansträngning. Det låter aldrig rörigt eller grötigt. 3D perspektivet är även det mycket bra. Placeringar av instrument i ljudbilden sitter där dom ska, både i djupled och sidled. Just djupet i ljudbilden är något de andra förstärkare(i prisklassen 15 000 - 20 000kr) jag testat aldrig kommit närheten av. När man låter Grand Piano:na får ordentligt med luft(ca 3-4meter från bakvägg och någon/några meter från sidoväggarna) så får man ett djup i ljudbilden som är mycket imponerande.

Basen är också mycket trevlig. Djup, rapp, torr, tight och med ordentligt pondus. Man får en riktigt riktigt bra basåtergivning.

Jag har ratat många förstärkare, bland annat tex Arcam och Musical Fidelity p ga att dom gett upphov till lyssningströtthet. Krellen har jag lyssnat på i timme efter timme utan minsta tillstymmelse till lyssningströtthet.

Kort sagt så är jag mycket imponerad av Krellen!

Använd kringutrustning:

Cd: Unison Research Unico Cd, Vincent Cd-S6
Signalkabel: Audioquest Python, Nordost Red Dawn rev II
Högtalarkabel: Audioquest Gibraltar, Nordost Red Dawn rev II
Högtalare: Sonus Faber Grand Piano Home

Musik som spelats är mycket blandat, t ex Neil Young, Danzig, Norah Jones, Stan Getz, Anticon, Fonky Family, Him, Clouddead, Bo Kaspers, Led Zeppelin etc..

COP Posted - 2003/09/05 : 11:37:30
Jämfört med Thulen så var den nog bättre på dom flesta punkterna! Det var lite granna som att ta bort en matta framför elementen, fast diskanten fortvarande var mjuk o behaglig.
Jämfört med Primaren blev det så jäkla mycket roligare att lyssna...kändes lite som att någon hällt sirap i spelaren.
Observera att detta är mina högst personliga intryck och Thulen, Primaren kanske är helt rätt med annan kringutrustning, rum….
Använd kringutrustning:
Mini Utopia, Audiovector M3 Avantgarde, Amplifix, Primare 30.x, Harmonic och audioquest kablar.
Akhenaton, Ursäkta urspårningen från Krellen, väntar med spänning på dina intryck av den!
/COP
Tifosi Posted - 2003/09/05 : 11:30:27
OK
Jag skall försöka testa CDn tillsammans med annat förstärkeri se(?) hur deet låter.
Synd att CDn är så fruktansvärt trög att använda. Men det är väl en vanesak.
stargazer Posted - 2003/09/05 : 11:24:32
Tifosi> Jag har en känsla av att förstärkeri inte är Cairns starka sida. CDn har jag provat mot ett flertal olika förstärkarkombinationer, funkar kalas (så bra att jag köpte den!) med det mesta.... utom Cairns egna monoblock Loco ("mjölktetrorna") då lät det oinspirerat, spretigt och "kallt".

OK, jag har inte provat de övriga Cairn-förstärkarna så de vet jag inget om. Men Loco imponerade verkligen inte på mig. Så därför har jag en känsla (OBS bara en känsla) av att de nog kan CDspelare bättre än förstärkare.

Tifosi Posted - 2003/09/05 : 10:31:36
ekman;
Jag har lyssnat på Cairn Fog coh 4808A med ett par JMLab Electra 926. Det lät väl snyggt och korrekt på alla vis men på nått sätt lät det inte så kul. Dåligt med känsla i musiken.
Lyssnade på Cairn prylarna igen igår kväll hos Balance i Jkpg. Då spelades det lite för högt för att man skulle hör om det lät bra. Det gick dock utmärkt att driva Halcro DM-68 monoblock direkt med CDn. Det var lite kul när Halcro blocken klippte. Strömbergränsningen slog ifrån.
Tifosi Posted - 2003/09/05 : 10:24:36
COP;
På vilka sätt var Unicon bättre? Har en Thule CD150B nu men vill ha ett mer lättlyssnat ljud. Vill ha ett naturligt ljud med bra närvaro. Akustisk musik skall verka ruggigt levande medans hårdrock skall spelas med bra ös och snabbhet.
COP Posted - 2003/09/05 : 09:08:04
Golden Age har lite information. Tyvärr så är Unisons egen hemsida nere.

http://www.goldenagemusic.se/
Gemeni Posted - 2003/09/05 : 09:02:34
Unicon CD spelare har jag inte hört talas om, var finns mera information?
COP Posted - 2003/09/05 : 08:42:00
Akhenaton
Kan bara hålla med om att Unicon är en mycket trevlig CD spelare.
Jämförde min mot Thule CD150 Digit, Primare 30.x och dom var chanslösa båda två
/COP



HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000