T O P I C R E V I E W |
Pac |
Posted - 2020/12/31 : 14:01:17 Den här historien börjar egentligen för rätt länge sedan. Jag renoverade min B67mkII för snart tre år sedan och tyckte att huvudena såg lite väl slitna ut för min smak, men de kalibrerade fint och gjorde fina in/av-spelningar så jag lät det vara.
Men så för drygt ett och ett halvt år sedan började jag fundera igen. Och sagt och gjort, jag började forska i vart man kan få re-lappat huvuden till en Studer. En gång i tiden fanns det många firmor som slipade om huvuden, men nu för tiden är det betydligt färre.
Det finns säkert fler men jag har hittat dessa fyra:
- JRF Magnetics - John French och hans firma är en av de mest kända för just re-lap. De tillhandahåller även nya huvuden om man behöver det. JRF är tyvärr på andra sidan jordklotet, rättare sagt i New Jersey, USA
- AMP services - Jag har fått personlig rekommendation från en kompis, Tom Rappolt och hans AMP-services gör enl. ryktet förstklassiga jobb men även han håller till i USA eller rättare sagt i Wellington, Florida.
- Summertone - Terry Summer har även han, precis som Tom och John, hållt på med omslipning av tonhuvuden väääääldigt länge och han håller till i England!.
- Photovox - Photovox verkar fortfarande slipa och producera tonhuvuden.
När jag började leta efter nån att hjälpa mig med re-lapping så var Corona och pandemin långt borta så jag pratade en del med Tom Rappolt på AMP-services, en väldigt trevlig och förstående man, och till slut kom vi överens om att jag skulle skicka huvudena till honom. Men sen kom Jul/Nyår och direkt efter så var pandemin här och lamslog oss.
Så jag fick lägga om planerna. Jag kontaktade då Terry Summer som gärna tog emot huvudena för att slipa om dem. En sak som är viktig för mig när jag skall skicka iväg saker på service är att de som tar emot är tydliga med vad som sker och vad jag kan förvänta mig. Terry var glasklar över vad han skulle levererar så det slutade med att han fick tre kompletta tonhuvudsbryggor samt 4 st B67 tonhuvuden att leka med.
Jag fick tillbaks tonhuvudena i slutet på April så jag har tagit god tid på mig att komma till att montera ihop sakerna, men nu är det dags!
Tyvärr har jag ingen "före" bild som är presentabel, men så här ser det ut när man har lagt upp "plocke-pinnet" som i slutändan skall bli en komplett bestyckad brygga till en B67mkII.
|
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Imperial |
Posted - 2021/09/12 : 16:10:31 De där m å slipa tonhövven e inte allt för svårt. Däremot så tar det längre tid än man tänkt sej å e en jobbig manöver. De e bara å följa form.De svåra e å veta vilket slip medel man ska ha. I de här fallet så ere lätt å ta för grovt slipmedel å slipa ned för mycket åxå. Man måste stoppa i rätt tid så att de blir polerings mån kvar.
Snyggt jobb!!
/
|
gcs |
Posted - 2021/01/05 : 13:56:50 Jag har suttit och jobbat med alla förekommande maskiner. Om vi nu pratar enbart om 1/4" så har det varit Ampex 300 och andra modeller som ex.v. ATR 102. T.o.m en gammal Presto från 1950, Lyrec olika modeller. Bra mskiner att redigera/klippa på var Telefunken M5, helt suverän för sådana jobb. Studer och då speciellt A/B67 och alla i 800 serien. Det fanns även digitala dash maskiner som inte gick att klippa lika lätt i som på en analog maskiner. Jag har faktiskt aldrig försökt med vet det ändå. I slutet av min tid med analoga maskiner behövde jag nästan aldrig klippa i banden utan jag övade upp en teknik somm gick ut på att redigera "on flying" helt klippfritt. Efter den analoga tiden gjorde man alla jobb i datorn på HD. För min del så var det med Digidesign/Protool. Den bästa tiden är faktiskt nu när man kan göra allt som var omöjligt förr. |
Pac |
Posted - 2021/01/05 : 13:44:13 quote: B67an var favoritmaskinen vid mixning och redigering av alla de radioprogram jag mixade under 90-talet. Värst var det när man blev bokad i en studio bestyckad med Studer A80. Inte rolig att sitta och redigera med. Detsamma med Otari. Hemska!
Hehehe, jag har ju både A80, MTR12 och B67 här. Kul att höra om dina erfarenheter! |
poppop |
Posted - 2021/01/05 : 11:59:36 B67an var favoritmaskinen vid mixning och redigering av alla de radioprogram jag mixade under 90-talet. Värst var det när man blev bokad i en studio bestyckad med Studer A80. Inte rolig att sitta och redigera med. Detsamma med Otari. Hemska! |
lindome |
Posted - 2021/01/05 : 11:31:46 Snyggt dokumenterat som vanligt Pac Jag fick möjlighet att se maskinen "live" igår och tonhuvudena ser verkligen fina ut. Skall bli spännande att höra den spela vid tillfälle |
highfive |
Posted - 2021/01/05 : 07:33:59 En Nakamichi T-100 har väl allt man kan behöva, för att trimma en bandspelare?
https://www.hifiengine.com/manual_library/nakamichi/t-100.shtml
Med vänlig hälsning, highfive |
Pac |
Posted - 2021/01/04 : 09:45:37 Jovisst, jag följer också "kokboken" när jag kalibrerar men om man vill ta sig lite vid sidan om mainstream så krävs det mätinstrument. En "wow och flutter"-mätning är tex väldigt svår att utföra med oscilloskop, jag vet inte ens om det går. Det finns fler exempel på mätningar som vore trevligt att kunna göra för att säkerställa att man får ut all prestanda som går.
Nödvändigt? Nä, men roligt och det är väl därför vi håller på med vår hobby?
|
peterh |
Posted - 2021/01/04 : 09:00:07 Nu är det ju inte så mycket instrument som behövs för bandspelartrim, en alignment tape för avspelarhuvudet, en test tape för nivåer, något att mäta ac med, Justering av inspelningshuvudets azimuth görs under inspelning, justering av bias görs med vald tape och några olika inspelade frekvenser, liksom inspelingsnivå.( samma som test tapen )
Det svåra att skaffa är test tapen.
Azimuth görs bäst med ett skåp.
|
Pac |
Posted - 2021/01/04 : 07:39:46 "Sound and vibration toolkit" för den nätta summan av dryga 25kkr innehåller nog vad jag behöver, men.... nä, några 25kkr tänker jag inte betala för att kunna använda mitt oscilloskop enklare. Även om jag inte tänker köpa nåt sånt paket så är jag nog på rätt spår om de tror sig kunna ta så häftigt betalt för ett mjukvarupaket med Audio THD/FFT/Analys/... innehåll. |
Pac |
Posted - 2021/01/04 : 07:27:50 Jag tittade en del på att använda ljudkortet för många år sedan och kom fram till att ljudkorten var begränsade jämfört med dedicerad hårdvara. Nu är det många år sedan jag tittade på att använda ljudkort och saker har säkert utvecklats men jag tror att jag fortsätter leta efter en dedicerad lösning.
Just nu laddar jag ner Labview NXG community edition, för att kolla hur den funkar ihop med mitt oscilloskop, Hantek 6104BD. Undrar vad som finns i Labview biblioteken? |
iMac |
Posted - 2021/01/03 : 10:36:24 Har du kollat något på att använda ljudkortet på dator för att mäta med? Har bara gjort enkla mätningar o trimningar med dom o det funkar bra.
VA Visual Analyser 2020 finns det många inställningar på o mätningar. http://www.sillanumsoft.org/
audioTester med "Wow and Flutter Measurement for tape recorder" https://www.audiotester.de/mainE.htm |
Pac |
Posted - 2021/01/02 : 16:58:05 quote: Glöm nu inte att avmagnetisera innan du börjag justera nivåer!
Absolut! Det är ett bra råd.
Innan jag sätter på nåt av mina kalibreringsband brukar jag alltid avmagnetisera och tvätta(igen...) maskinen.
quote: jäklar vad saker det finns till R2R prylar som man inte trodde fanns lite tur är det att jag inte alls har intresset.
Jo, man glömmer lätt att detta är produktions-maskiner, dvs de är gjorde för att vara en del av musikindustrin. Detta är inte några "slit och släng" konsumtionsartiklar. De är byggda för att kunna servas och kräver service om de skall prestera på topp.
Hur denna prestera vet vi när jag kalibrerat den. Just nu får den gå lite så att den har nån timme under bältet innan jag börjar skruva med den. |
Bubbel |
Posted - 2021/01/02 : 15:32:48 Jäklar vad saker det finns till R2R prylar som man inte trodde fanns lite tur är det att jag inte alls har intresset. |
peterh |
Posted - 2021/01/02 : 15:18:32 Glöm nu inte att avmagnetisera innan du börjag justera nivåer! |
Pac |
Posted - 2021/01/02 : 13:36:55 Hmmmm... mitt oscilloskop har support för Labview. Jag undrar om jag kan bygga lite automatisering för mina mätningar med Labview? |
Pac |
Posted - 2021/01/02 : 12:45:11 Idag hamnade jag surfandes efter verktyg och Oj, oj, vilka fina analysverktyg det finns...
Om man får drömma, vilket man faktiskt får... , så finns det några analysatorer som står högt på önskelistan.
- Neutrik A2, ett ruskigt kompetent flerkanals analysinstrument som gör kalibreringen till en lek. Den har också 600 ohms ingång vilket är ett plus när man håller på med rullbandarna. Men(och det är ett stor MEN), de börjar komma till åren och kan vara svåra att få parat ihop med en modern dator. De är fortfarande fullt användbara utan PC-anslutning för man kan manövrera dem från framsidan men man får det knixigt med att dokumentera och att genomföra tex frekvensgångsmätning om man inte har PC ansluten.
- NTI FX100, Neutriks instrument division har på nåt sätt blivit NTI(tror jag) och den moderna ersättaren för A2'an är FX100. Tänk att bara blugga in FX100'an i nätverket och sedan sitta och köra den remote, klart cool!
- Och sen var det AP's ALLA analysatorer. AP gör och har alltid gjort dröm-maskiner. De är universella så om man får tag på en äldre analysator är det viktigt att man har rätt interface och mjukvara till dem. Om man inte får till det går det inte att konfigurera dem och de förvandlas från dröm-maskiner till väldigt dyrbara tegelstenar...
Jag kör med ett USB-Oscilloskop vilket funkar helt OK men det är en hel del trixande för att få till det. Med en NTI FX100 hade det vart enklare...
Jupp dags att sluta drömma och studera det jag skulle titta på idag. |
Pac |
Posted - 2021/01/02 : 10:58:17 Åh, ja just det, maskinen är ihop-plockad och står redo för trimning.
Och så på med locket!
En styck helrenoverad Studer B67mkII med re-lappade tonhuvud redo för kalibrering. |
Pac |
Posted - 2021/01/02 : 10:53:24 quote: Ser ut som nytt!
Jo, Terry har slipat åt BBC på den tiden det begav sig så jag har stora förväntningar inför trimningen. |
Pac |
Posted - 2021/01/02 : 10:50:33 Men det är klart jag har ju min Tormek med Japansten som jag slipar knivar på. Den skulle man säkert kunna slipa sönder ett tonhuvud snabbare än man hinner blinka om man skulle vilja det nån gång... |
Pac |
Posted - 2021/01/02 : 10:47:38 Jag har otroligt mycket respekt inför att slipa tonhuvuden. Formen på huvudet påverkar hur magnetflödet rör sig. Kolla bara på solhagas simuleringar för AMT'erna och förminska det han gjort till micrometer-nivå så är man nere på tonhuvuds-simuleringar....
I Revox manualerna(har för mig det var Revox) så visar de en metod där man använder glas som planskiva och slipar huvudena med våtslipapper för hand. Riktigt scary! Jag har funderat på det men skulle hellre ha en setup med jiggar och slip-profiler. Det är en kul utmaning men nej, det är bättre att låta proffsen hantera det verkligt svåra som tex re-lapp av tonhuvuden. |
AlfaGTV |
Posted - 2021/01/02 : 10:24:24 Så du gör inte allt själv alltså? Det är säkert bara en tidsfråga innan det står nåt. erktyg för liknande övningar hemma i Pac's verkstad också! Kan man slipa om dessa hur många gånger som helst? |
MatsT |
Posted - 2021/01/02 : 08:06:27 Ser ut som nytt!
Snyggt jobbat igen.
|
Pac |
Posted - 2021/01/01 : 19:22:29 Det är ju svårt att ta bilder på blanka ytor men jag försöker väl...
Så här ser avspelningshuvudet ut nu:
Och så här ser inspelningshuvudet ut:
Som sagt, det är svårt att få bra bilder. |
Pac |
Posted - 2021/01/01 : 19:14:21 Helt rätt! Ruskigt lyxigt att ha en extremt välförsedd butik i stan. Just därför handlar jag allt jag kan och behöver på skruvcenter. |
Ryssen |
Posted - 2021/01/01 : 18:37:02 skruvcenter,En affär med bara skruvar?..vad lyxigt. |