T O P I C R E V I E W |
Pac |
Posted - 2009/12/27 : 13:54:44
Det där med att komma nära källan och skala bort lagren som är i vägen är ju något vi melomaner och audiofiler gärna gör. Så vad kan vara mer rätt så här i mellandagarna än att skldra en gråkall förvinterdag när Mschill och jag gjorde just det?
November är en månad som verkligen skulle behöva lite mer "transparens", iaf den dagen Mschill och jag gav oss iväg...
|
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
PeterNol |
Posted - 2010/01/19 : 22:52:41 Skönt reportage! Har du fler bilder?
/Peter |
pick-me-up |
Posted - 2010/01/06 : 20:28:40 Tack så mycket för en väldigt trevlig reportage! Det är inte så ofta man får inblick i den här världen. Ändå är det allra viktigaste för det slutgiltiga ljudet. Opus3 är vida känd bland världens audiofiler för sina naturtrogna inspelningar, oavsett media.
|
Mickel-mackel |
Posted - 2010/01/05 : 19:02:31 Mickel-Mackel skrev: quote: Angående komprimering har jag haft mina funderingar på att göra i ordning en speciell "bilmapp" med mp3:or för bilbruk. Och köra kompression på samtliga låtar med cool edit.
Det där ska vi förövrigt inte lusa ner denna tråd med. Känner sig någon manad kan du väl starta en ny tråd om detta. För mig ligger det iaf någonstans långt i framtiden, då jag har såpass mycket viktigare saker att styra med ett bra tag framåt. |
jonas_gbg |
Posted - 2010/01/05 : 18:54:16 quote: Hmmmmmm, inte en enda kommentar på kompressoranvändning? Det var kanske inte ett så hett ämne som jag trodde.
Faktiskt intressant att se sådant här på Opus3. Inte direkt första utrustningen som jag hade gissat på används. Men Jan-Erik vet förmodligen hur de inte skall användas.
quote: Ang. "sönderkomprimerade" skivor så undrar jag ibland vem som bestämmer att det ska bli så ??? Artisten, ljudteknikern, producenten, skivbolaget ...?
Jag sätter en slant på skivbolagen. Enda förklaringen jag ser till att nästan allt låter likadant. |
Mickel-mackel |
Posted - 2010/01/05 : 16:24:16 Angående komprimering har jag haft mina funderingar på att göra i ordning en speciell "bilmapp" med mp3:or för bilbruk. Och köra kompression på samtliga låtar med cool edit. |
Pac |
Posted - 2010/01/05 : 15:08:54 Mickel, du är en viktig fråga på spåret. Var skall musiken spelas/användas Man måste producera musiken så att den är användbar där den skall användas annars är det ju ingen nytta med det man gör alls...
Det är stor skillnad på att lyssna på musiken i våra tysta hem via högupplösta anläggningar och att sitta i en bil med bakgrundsljud eller att stå på en pub och "skval lyssna". Det kan inte vara enkelt för de som producerar och beslutar om ljudet/soundet i inspelningen att ta hänsyn till så skilda miljöer.
Ett exempel på hur illa det kan gå får man när man jämföra de olika skivorna Kent gett ut. Jag tycker väldigt bra om Kent. De gör fantastisk musik men skivorna är totalt olika och de har använt kompressorer på helt olika sätt. Du har en bra fråga där mickel, vem bestämmer över ljudmisshandeln?
Det är nog enklare för ett specialiserat bolag som Opus 3. Jan-Erik har ju en så tydlig målgrupp med väldigt tydliga krav för sitt jobb, oss.
|
Mickel-mackel |
Posted - 2010/01/05 : 14:46:15 quote: Hmmmmmm, inte en enda kommentar på kompressoranvändning? Det var kanske inte ett så hett ämne som jag trodde.
Jag har inge som helst generella problem med kompressorn. Kvalitetsmedvetna ljudtekniker vet nog hur man handskas med dom.
Jag har sänt närradio, det blir inget bra att vara utan den manicken. Men visst kan jag erkänna att vi säkert rätt ofta komprimerade musik lite för hårt med tanke på hifi ...
Ang. "sönderkomprimerade" skivor så undrar jag ibland vem som bestämmer att det ska bli så ??? Artisten, ljudteknikern, producenten, skivbolaget ...? |
Mschill |
Posted - 2010/01/05 : 14:15:02 Ohm Audio Design har jag för mig att Jan-Eric sade var ett special bygge av några Elever på Musikhögskolan i Piteå.
Besöket hos Opus 3 fick mig att inte "se ned på" kompressorer. Då Jan-Eric och Opus 3 använder dessa på ett mycket bra sätt, och inte sabbar dynamiken i musiken totalt. |
Pac |
Posted - 2010/01/05 : 13:27:22 Helt rätt fuling!!!
Tyvärr har kompressorerna fått dåligt rykte tack vare den avarten av mixning/mastring som de använder i "loundess war". Det är på grund av det jag vill trycka lite på det här med kompressorer. |
Pac |
Posted - 2010/01/05 : 13:25:00 Tack primpa, det är därför jag velat få ihop det här reportaget.
quote: Glasklart, Pac!
Gött, Tack!
|
Fuling |
Posted - 2010/01/05 : 13:14:19 Kompressorn är väl ett ljudverktyg som vilket som helst, rätt använt blir det bra och fel använt blir det inte bra. Hela loudness war-biten kan nog betraktas som en avart. |
primpa |
Posted - 2010/01/05 : 12:56:45 Mycket intressant läsning!
kul att lära sig lite om vad som händer innan sakerna(musiken) kommer hem till en själv. |
EngelholmAudio |
Posted - 2010/01/05 : 12:55:03 Glasklart, Pac!
|
Pac |
Posted - 2010/01/05 : 12:23:35 "Loudness war" är ett begrepp som ofta kommer upp i väl-ljuddiskussioner. I loudness war används kompressorer på ett riktigt dåligt sätt; medelenergin i ljudet höjs så högt att man totalt plattar ut den naturliga dynamiken och förlorar information. Om man jobbar på det viset med kompressorerna har man liksom missat finessen med vad en kompressor kan göra.
Varje instrument har ett naturligt dynamikomfång. Tyvärr stämmer inte dessa överens så när en akusisk gitarr spelar starkt är energin/ljudtrycket långt, långt lägre än starkt på ett piano. Pianot har altså betydligt större dynamikomfång än gitarren. Det är därför man ofta ställer pianon långt bak på scenen när det skall spelas live och ofta hänger man på en liten mikrofon på gitarren så att man kan förstärka den.
Så när man spelar in, hur gör man då med de olika dynamikomfången? Jo, det är här ett försiktigt användande av kompressorer kommer in i bilden. För att över huvudtaget kunna få balans mellan instrumentens medelnivå och dynamiska omfång är kompressorer nödvändiga. Och om man vet hur man skall använda dem slipper man från att de blir nödvändigt av ondo...
I ovanstående text har jag förenklat kraftfullt, men jag hoppas det går att förstå ändå.
|
Pac |
Posted - 2010/01/05 : 10:00:06 quote: Söker man på "Ohm Audio Design" får man inte många träffar...
Var tillverkas de grejorna?
Jag har för mig att den är ett specialbygge.
Hela stacken är kompressorer. |
Pac |
Posted - 2010/01/05 : 09:25:58 Hmmmmmm, inte en enda kommentar på kompressoranvändning? Det var kanske inte ett så hett ämne som jag trodde.
|
Bernt Jansson |
Posted - 2010/01/05 : 09:25:02 Söker man på "Ohm Audio Design" får man inte många träffar...
Var tillverkas de grejorna?
Designen påminner väldigt mycket om Nagra. |
Pac |
Posted - 2010/01/03 : 15:26:50 Det där med kompressorer är kontroversiellt eftersom ett allt för häftigt användande förstör fidelityn. Men helt utan kompressorer går det heller inte att vara av det enkla faktumet att olika instrument har olika dynamiskt omfång.
Precis som med mikrofonerna används varje kompressor för en specifik uppgift.
|
Mschill |
Posted - 2010/01/02 : 10:47:23 Helt otroligt vad det går åt kanaler, Jan-Eric använder över 50 kanaler på vissa spår på den nya "Dan & the Electros". Plus att han hade en del att säga om kompressorer........ |
Pac |
Posted - 2010/01/02 : 10:37:56 Jan-Erik demade sin nya platta både från det färdiga resultatet och via sin Hdd-master...
Det var riktigt spännande att få en liten inblick i hur Jan-Erik jobbade med teknologin för att få fram slutresultatet.
|
levande |
Posted - 2010/01/01 : 23:37:42 quote: Jajamen! Opus 3 har ett konto som heter opus3records
Kul Då kan man ju fråga honom lite tekniska funderingar kring studio Har för övrigt ganska många skivor som jag köpt av just opus3 records |
Pac |
Posted - 2010/01/01 : 22:45:32
quote: Har han blivit medlem ännu
Jajamen! Opus 3 har ett konto som heter opus3records
quote: Till sist så sitter det FET-op ampar i denna mick. Som jörgen säger så blir det inte bättre med rör i micken. De är bara svårare att driva.
För min del så spelar teknologin ingen som helst roll så länge det låter bra. De olika teknologierna har olika för och nackdelar. De kloka använder teknologierna där deras fördelar bidrar till ett lyckat resultat.
|
viterbi |
Posted - 2010/01/01 : 22:25:05 jag sitter här med en tiding under näsan elektronik världen nr.7-8 2006 där det finns en synnerligen intresant reportage om thuresson micken. Lite skivtips där CM402 har kommit till användning.
Lunds studentsångare : Sköna Maj Naxos 8.557994 malmö konserthall, Juni 2005 flerkanal. St. Jakobs kammarkör med Anders Paulsson : Hymn to life Caprise CAP 21732 2004. Gustav Sjökvists kammarkör : The Sky, the Flower and Lark Proporius PRCD 2011 2001. Gunnar Idenstam, orgel. Johan Hedin nyckelharpa : Låtar/Swedish Folk Tunes Caprise CAP 21733 2004.
Några saxade omdömmen om micken ur tidningen. "Kusligt realistiskt" "ruskigt hög detaljupplösning utan att vara vass"
Till sist så sitter det FET-op ampar i denna mick. Som jörgen säger så blir det inte bättre med rör i micken. De är bara svårare att driva. |
levande |
Posted - 2010/01/01 : 21:56:54 Kul repotage, jag språkade lite med honom i Uppsala och han verkar trevlig Har han blivit medlem ännu |
Pac |
Posted - 2010/01/01 : 16:38:13 Det syns inte riktigt på bilden hur studion är utformad men den är kraftfullt dämpad vid högtalarna. Ställer man sig framför mixerborden mellan högtalarna hör man blodet susa i öronen. Knappast något man vill ha hemma i finrummet, men ett fantastiskt redskap för mixningen!
quote: Det vore trevligt/lärorikt att få lyssna på Jan-Eric på tex en DIY träff
Om du var i Uppsala nu senast så hade du chansen att snacka med honom. Jan-Erik undviker helst stora föreläsningar men vi har lite annat som vi snackar om som jag hoppas går i lås.
|