T O P I C R E V I E W |
plind |
Posted - 2009/11/21 : 21:05:27 Demodax igen hos Stefan på Akkelis Audio i Göteborg. Spännande högtalare från Norsk/Svenska Inteligent Sound drivna av elektronik från Tyska Trigon.
PAC och jag var tidigt på plats för dokumentation.
Anläggningen var installerad nere i "bankvalvet" |
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Micke Y |
Posted - 2009/11/26 : 19:58:48 Vi kanske skall fortsätta samtalet kring hur IS funkar kontra efterklang i en separat tråd och inte förstöra denna fina bildvisning.
Micke |
PetterPersson |
Posted - 2009/11/26 : 19:44:14 quote: Vari ligger svårigheten i att minimera en efterklang?
Vid låga frekvenser kommer absorbenterna praktiskt taget nästan mitt i rummet om man avser flödesresistorer. HH-absorbenter blir stora, även kvartsvågsabsorbenter. Höga frekvenser är lätta att dämpa, det svåra är att få balans som sagt... Inte alla vill få sitt rum halverat eller att det ska se ut som en orgel... |
Goldfinger |
Posted - 2009/11/26 : 19:36:44 quote: Vilken kunskap syftar du på?
Den frågan ställde jag till Micke Y!
quote: Snarare feldämpade rum skulle jag säga, det är lätt att få ojämn dämpning och det låter inge vidare vet jag av egen erfarenhet...Överdämpat är mycket svårt att lyckas med.
Vari ligger svårigheten i att minimera en efterklang?
quote: Definera gärna hur ett rum låter "normalt". En dialog låter mest "normalt", förutsatt att "normalt" betyder "opåverkat" utomhus på en spetsig berstopp, fritt från tak och väggreflexer samt kamfiltereffekter från marken.
Om vi begränsar oss till att diskutera aspekten "normalt inomhus", för det är ju där vi spelar och det är där vi vill skapa illusionen av ett liveuppträdande, jag tycker generellt att de tillfällen då jag reagerar över hur jag själv låter är ett tecken på att jag upplever någonting som avviker från det jag ser som normalt, jag misstänker att rum med kring 1/2 sek efterklang presenterar majoriteten av normalt möblerade rum. |
Akkelis Audio |
Posted - 2009/11/26 : 19:29:03 Positivt med denna akustikdebatt är att jag fått sätta fart för att kolla hur saker ser ut och fundera på eventuella förbättringar. Jag har gjort mätningar och får ge Petter rätt gällande normal efterklang i förhållande till hans högtalare. Efterklanget i valvet är kortare än vad som är normalt och passar därför kanske IS mindre bra.
Såhär ser det ut i siffror.
125 hz - 0,48 s 250 hz - 0,31 s 500 hz - 0,24 s 1000 hz - 0,28 s 2000 hz - 0,25 s 4000 hz - 0,26 s
I baser ser det rätt ok om man bortser från en rätt elak mode vid 26 hz. Den är dock så låg att inte mycket musik sätter sprätt på den och dom flesta högtalare har börjat rulla av sedan länge så denna effekt kan nästan vara positiv.
Vad tänker jag om detta? Jo jag kommer att se till att få lite längre efterklang. Mer diffusion och mindre absorption. Personligen tycker jag att en efterklang på 0,4 s brukar vara rätt lagom.
Fortsättning följer, säkert i denna tråd och rent praktiskt i ljudvalvet.
/Stefan
|
PetterPersson |
Posted - 2009/11/26 : 19:04:58 Några funderingar då jag inte riktigt är med på hur du menar:
quote: Vad är den kunskapen baserad på?
Vilken kunskap syftar du på?
quote: i det här fallet menas överdämpade rum med näst intill obefintliga efterklangstider.
Snarare feldämpade rum skulle jag säga, det är lätt att få ojämn dämpning och det låter inge vidare vet jag av egen erfarenhet...Överdämpat är mycket svårt att lyckas med.
quote: Vad är det knepiga med högtalare som fungerar akustiskt korrekt i rum där dialoger mellan personer låter normalt?
Definera gärna hur ett rum låter "normalt". En dialog låter mest "normalt", förutsatt att "normalt" betyder "opåverkat" utomhus på en spetsig berstopp, fritt från tak och väggreflexer samt kamfiltereffekter från marken. |
Goldfinger |
Posted - 2009/11/26 : 18:51:55 quote: Jag håller med PP, har väldigt svårt att acceptera IS resonemang som går på tvären mot all tidigare kunskap.
Vad är den kunskapen baserad på? Det är ju inga konstigheter i detta, IS högtalare fungerar bäst med normal efterklang, det behövs alltså ingen extra absorbering på valda ställen för att högtalarna skall fungera som avsett, med akustikreglerade rum är jag böjd att tro att det i det här fallet menas överdämpade rum med näst intill obefintliga efterklangstider. Vad är det knepiga med högtalare som fungerar akustiskt korrekt i rum där dialoger mellan personer låter normalt?
|
Akkelis Audio |
Posted - 2009/11/24 : 16:25:47 IS använder egna element, tillverkade i Asien enligt deras specar. |
Bernt Jansson |
Posted - 2009/11/24 : 15:49:41 Någon som vet vad det är för element i de stora IS? |
räven |
Posted - 2009/11/24 : 15:32:18 Hur går IS resonemang? |
Micke Y |
Posted - 2009/11/24 : 15:11:25 Jag håller med PP, har väldigt svårt att acceptera IS resonemang som går på tvären mot all tidigare kunskap.
Men jag skulle förstå om det istället uttrycktes som att väggstödet var inräknat i delningsfiltrets optimering och därmed högtalarens frekvensgång.
Micke |
räven |
Posted - 2009/11/24 : 15:07:20 Jag var inte där så jag vet inte om det rummet ställde till med något problem, vet heller inget om kringutrustningen.
Kan bara konstatera vad kag skrivit tidigare, hemma hos mig och i Petters lyssningsrum hör jag detaljer som jag i andra situationer inte hör.
Men men, om man tar sitt förnuft till fånga så sitter det väl fast....eller? |
PetterPersson |
Posted - 2009/11/24 : 14:15:18 Jag är ändå nyfiken på hur ett akustikreglerat rum kan ta bort detaljer. Hur resonerar du? Förnuftet säger tvärt om, mitt iallafall...att detaljer maskeras av lång efterklang. |
räven |
Posted - 2009/11/24 : 14:10:02 Japp! Jag saktar ner lite och editerar inlägget till att det KAN bero på det akustikbehandlade rummet.
Visste inte heller att IS-högtalare stått hos Marten |
Bernt Jansson |
Posted - 2009/11/24 : 14:02:36 quote: Att detaljer försvinner beror nog på det akustikbehandlade rummet
Sakta i backarna!
För det första så är det där inget särskilt akustikbehandlat rum, och för det andra så har jag hört den rumsinformationen tydligt i Martens Level 3 rum. Det är ingen tvekan om att den finns på inspelningen.
Hade detaljer försvunnit pga akustikbehandling hade de varit borta hos Marten. |
räven |
Posted - 2009/11/24 : 13:28:36 quote: Tycker ungefär som Plind, det lät bra men inte så man hoppade högt av glädje. Jag saknade lite rumsinformation och en del små svaga detaljer på inspelningar som jag vet har detta. Men det behöver ju inte vara högtalarnas fel heller.
Precis så upplevde jag IS första gångerna jag hörde dom, inget som direkt imponerar och sticker ut.
Men dom växer med tiden och många andra högtalare blir jobbiga och "svulstiga" att lyssna på.
Att detaljer kan bero på det akustikbehandlade rummet då jag med IS högtalare hör saker på inspelningar som jag aldrig med några högtalare hört innan. |
Bernt Jansson |
Posted - 2009/11/24 : 10:09:40 Tycker ungefär som Plind, det lät bra men inte så man hoppade högt av glädje. Jag saknade lite rumsinformation och en del små svaga detaljer på inspelningar som jag vet har detta. Men det behöver ju inte vara högtalarnas fel heller.
Väldigt positivt tyckte jag var att de stora IS helt saknar extra "kryddning" i diskanten, dvs de är inte hissade på det vis som är populärt bland vissa andra märken. Diskanten lät i stället naturlig. En eloge till IS för detta. |
Akkelis Audio |
Posted - 2009/11/24 : 09:50:38 Petters högtalare är konstruerade efter hans öron och ideal och för att passa en viss sorts rum, Petter själv menar att ett normal vardagsrum av den "gamla" sorten med soffor, bokhyllor, mattor, gardiner, växter är det som passar hans högtalare bäst. Han frågade om jag hade ett akustikreglerat rum innan han kom med sina högtalare, för om jag hade det så vägrade han ställa in sina högtalare i det eftersom sådana rum inte låter naturligt och hans högtalare låter inte bra i sådana rum. Jag sade att jag inte hunnit jobba så mycket med akustiken så det skall säkert inte vara någon fara. Med facit i hand kanske rummet ändå var för "onaturligt" för att passa Petters högtalare.
I sammanhanget måste jag ändå nämna att MBL låter förträffligt i valvet, AMR + Marten Miles 3 låter också väldigt bra och i söndags, efter demon , kopplade vi in Trigon elektroniken med ett par Peak Consult högtalare och det låter jättebra. Det är nog kombinationen rum + IS som passat sämst ihop såhär långt.
|
plind |
Posted - 2009/11/24 : 07:28:31 Satte mig ner några korta stunder under fotosessionen och lyssnade. Bäst lät det när sweetspotstolen flyttades fram närmre högtalarna. Där fanns inget speciellt jag störde mig på men inte heller hoppa högt av entusiasm över. Petter var ju inte särskilt entusiastisk själv över ljudet så jag är säker på att de kan låta bättre under andra för högtalarna gynnsammare förhållanden |
DMGbg |
Posted - 2009/11/23 : 21:57:55 Är det inte någon mer än jag som har något att skriva om ljudet vi hörde under demon? |
Pac |
Posted - 2009/11/23 : 20:48:10
Stort tack från mig till demogänget. |
Pac |
Posted - 2009/11/23 : 20:46:06 Efter att ha funderat några dagar kan jag inte annat än hålla med Plind i att:
quote: Är Petters högtalare värda en provlyssning
Det kan ni skriva upp!
O kom ihåg; kör så det ryker
|
Pac |
Posted - 2009/11/23 : 20:35:08 Plind och jag smälte våra intryck på ett av våra favorithak, Café Marmelad.
Ylva, en av stjärnorna på Göteborgs baristahimmel, gjorde kaffe så det stod härliga till!
Förstklassigt som vanligt. |
Pac |
Posted - 2009/11/23 : 19:59:47 Det är uppenbart att det finns många åsikter om hur rum, högtalare, elektronik, kablar, ... skall vara konstruerad för att "fungera", inte minst i branchen. Då känns det rätt skönt att inte behöva ta ställning utan som konsument lyssna, lära, bedöma och göra sina egna slutsatser.
Det är alltid intressant att få ta del av tankar och ideér.
Det var inte bara Plind som fick actionbilder denna lördag. Jag har döpt dem till "En mästare i aktion"
|
jonasz |
Posted - 2009/11/23 : 18:52:57 quote: Finns det NÅGRA högtalare som spelar bra i små rum utan möblemang?
De flesta fullrangedipoler spelar betydligt bättre än lådor i relativt små och kala rum IMHO. Detta säger sig nästan själv med tanke på spridningsdifferensen i förhållande till lådor. Därmed inte sagt att lite mattor, bokhyllor och en soffa inte gör nytta... |
Improved Audio |
Posted - 2009/11/23 : 16:55:02 Tusen tack Stefan för ett trevligt arrangemang. Tack även till alla gäster som avsatte tid och förgyllde dagen.
Det var även intressant att testa ett nytt koncept för audiobänkar. Den utställda bänken fick stå som provrigg för vad som kommer att utmynna i en serie bänkar för audiobruk. Utöver bänkar med en skiva kommer även en serie med två hyllplan, en variant av bänk avsedd för skivspelare samt två olika slutstegs/monoblocksbänkar. Möblerna tillverkas av en svetsad benkonstruktion av 20 mm solida och förzinkade fyrkantsprofiler. På denna benställning monteras sedan 40 mm tjocka bänkskivor i gråbeige alt grafitgrå betong. Den "råa" finishen kontrasterar mycket elegant mot elektroniken. Tyngden i skivorna eliminerar effektivt akustisk återkoppling och för den som önskar blir det även möjligt att montera spikes eller annat avslut av benen. Nu återstår att komma fram till vilka mått som skall gälla. Jag har en ganska klar uppfattning av dessa men tar tacksamt emot synpunkter och idéer. PMā eller maila gärna era tankar. |