HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Träff i Gbg 030111

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
K-man Posted - 2003/01/13 : 11:33:23
Ja... då kom till slut dagen för vår Gbg-träff.......och eftersom de bilder jag tog inte blev bilder så blir det mer text ;-) (samt några bilder ifrån tillverkares hemsidor)

Jag och Kungpingvin anlände till Hifistället, som var dagens träffpunkt, exakt samtidigt och exakt på utsatt tid.... imponerande! ...strax därefter anslöt StefanB.... vi diskuterade lite tvåkanal/flerkanal..... innan vi till slut tyckte vi frusit tillräckligt och gick in istället....samtidigt som Yve anslöt... väl inne så välkomnade Anders oss på sitt sätt, och berättade att han ville visa de nya Usherhögtalarna och att han kopplat upp dem med Pink Triangel elektronik... (under lyssningstiden anslöt även PAC och två herrar till som jag inte vet om de kommer ifrån forumet eller inte..... men de deltog i diskussionerna) (Anders hade ju en del andra besökare i butiken oxå som han behövde serva, så vi han inte med så mycket olika system tyvärr....men vi fick ju träffas och ha trevligt!)



Vi konstaterade fort att Pink elektroniken var klart läcker..... återstod att se om de lät lika bra.... första uppsättningen var alltså:
Pink triangle Integral , Integrerad stärkare

Pink triangle Dacapo II, CD

Usher X-719


Elektronikens prislapp var ca 120 tusen och högtalarna kostade som introduktion 17’ inkl stativ. (hörde inget om ngt ”listpris”)

CD-spelaren har (med tiden)för övrigt likt Advantage S1 uppgraderingsmöjligheter till DVD osv.

Nåväl... hur lät det?

Alltid lika svårt när man inte vet hur rum osv låter..... men men... jag försöker återge gemensamma utlåtande utifrån våra diskussioner.... och självklart så är det ingen lag!

Vi lyssnade på bla: Dep. Mode senaste, Funk Unit: five miles out, Diana Krall, och lite annat blandat....

Intrycket var väl ”lugnt”. Hyggligt stor ljudbild men återhållsam och komprimerad på ngt sätt.... röster hamnade ganska långt bak i bilden och det kändes som att instrumenten stod framför sångaren. Vi saknade attack i grejerna liksom.... det kändes på ngt sätt som det ”rullade igång”...pianoanslaget lät mer som ett gitarranslag.... (hmmm...hur många fattar vad jag menar då tro? ..alltså att man sätter igång strängen med en rullning av fingret istället för ett rappt smätt ifrån nageln...) Basen kändes lite ihopklumpad och oupplöst.... det var svårt att höra känslan i t.ex kontrabasen. Kroppen saknades och det kändes lite oengagerande. Konstigt tyckte vi... borde låta bättre...... någon saknade skrapet i Diana:s röst och andra beskrev det som att ”när jag hör den här brukar jag vilja hoppa upp och köra luftgitarr, den känslan får jag inte nu”. Missförstå nu rätt.... visst lät det bra....men vi har alla olika referenser till vad vi brukar uppleva på våra skivor. Jag tyckte personligen att det lät bäst i det övre registret. Lugn och naturlig diskant. Det som satte mest spår i oss på denna uppsättning var utseendet!

Det samtalades mycket om hur mycket inspelade de olika komponenterna var..... Usher:na skulle tydligen behöva 160h inspelning enligt deras hemsida.... och det har de nog inte fått, vilket väl kan sätta sin prägel på det lite okroppiga.....elektroniken skall ha varit använd sedan oktober/november.... så den bör ju vara inspelad.

Efter det så efterfrågades att köra samma högtalare med lite annan elektronik... och visst intresse har det ju varit för Vincents produkter så då kördes istället en Vincent kombination tillsammans med Usher:n.

Vincent SV-233 Integrerad stärkare

Vincent CD-S3 CD

Usher X719

Om jag inte missuppfattade så hamnade då elektroniken på ca 23’.

Vad hände nu då? .....jo, plötsligt kände vi hur kroppen kom i musiken! Va? Det blev mer kontroll och djup i basen oxå? Va? Helt klart så engagerade detta oss mer.... det som dock inte tilltalade mig i detta var framförallt diskanten som jag tyckte blev oren och överstyrd....men många av de andra parametrana kändes bättre... det blev klart mer bett, dock på bekostad utav sämre upplösning. Jag hörde mer detaljer på Pink, men det jag hörde på Vincent visade upp sig mer..... (hmm...) och engagerade....

Detta gjorde att vi antog att med kraftfull elektronik så kan dessa Usher säkert bli väldigt bra!

Efter en bra stunds vridande och lyssnande så ryckte det i fikatarmen...och de flesta drog till café.... men jag och Kungpingvin stannade ett tag till... jag ville lyssna på ngn Dynaudiohögtalare...eftersom flera på forumet verkar gilla dem skarpt. Anders plockade fram ett par Dynaudio Contour 1,8MkII (ca 25')och kopplade upp med Vincent elektroniken. Högtalarna placerades innanför Usher:na (vilket kändes lite tajt för mig...) men men... både jag och Kungpingvin blev förvånade över hur mycket låda dessa lät i jämförelse med Usher..... vi fick ju bättre stöd i basen (vi är båda lite baskadade ;-) ) men i övrigt så var valet ganska lätt till Usher:ns fördel..... ...jag tror dock att det hade bättrat sig om de fått en liten annan arena att spela på.... men men....

Hur som helst så efter detta så anslöt även vi oss till cafégänget där vi hade en stund med bra diskussioner och erfarenhetsutbyten! Vi var eniga om att vi måste anordna fler möten och att livet är kul!

Tack alla för en bra dag och ett speciellt tack till Kungpingvin, som har haft kontakten med Anders (Ett stort TACK även till honom!) på Hifistället, som gjort denna första träff möjlig! KANON!!!

Ni som var med kan väl komplettera eller ändra, tack... hoppas jag inte tolkat våra intryck för fel...

\\K-man
24   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Björn N Posted - 2003/01/14 : 21:34:57
quote:
Originally posted by arcam


Som K-man sade så lyssnade vi på Dynaudio också. Nu fanns det som sagt bas, men den spelade i en burk. Inte så roligt.

Jonas




Jag hörde Dessa Dynaudiohögtalare hos Hifistället i sommras, tillsammans med Vincents stora mnoblock.. Bra bas för en stativare, men jag håller med om att det lät fruktansvärt lådigt! Lät extremt mkt högtalare om man säger så.

//BJörn


[/quote]

BJÖRN Vad det Dynaudio Contour 1.8 MKII som du tyckte lät
lådigt och burkigt?




[/quote][/size=1]

Ja det var det..Dem var visserligen ganska oinspelade vid lyssningstillfället.
UNder Arken mässan lyssnade jag som hastigast på Dynaudios nya golvare (dem där stora som ser lite speciella ut, ursäkta att jag inte kan beteckningen!)
Dem lät inte alls lika lådigt som 1.8 MKII, men det fanns en stark lutning åt det hållet. Detta förvånar mig enormt eftersom så många verkar vara helförtjusta i Dynaudio..

//Björn
arcam Posted - 2003/01/14 : 16:08:10

Som K-man sade så lyssnade vi på Dynaudio också. Nu fanns det som sagt bas, men den spelade i en burk. Inte så roligt.

Jonas
[/quote][/size=1]


Jag hörde Dessa Dynaudiohögtalare hos Hifistället i sommras, tillsammans med Vincents stora mnoblock.. Bra bas för en stativare, men jag håller med om att det lät fruktansvärt lådigt! Lät extremt mkt högtalare om man säger så.

//BJörn


[/quote]

BJÖRN Vad det Dynaudio Contour 1.8 MKII som du tyckte lät
lådigt och burkigt?


kungpingvin Posted - 2003/01/14 : 15:23:28
Jag har aldrig lyssnat på Dynaudiostativare - lät de också låda alltså? Trist.
Är det någon annan som har reflektioner kring Dynaudio och lådighet?

Jag var inte så tydlig men vi lyssnade på Dynaudios 1.8 mkII, vilket är en golvare för 25 papp.

/Jona
Björn N Posted - 2003/01/14 : 15:20:05
quote:
Originally posted by kungpingvin

Usher var faktiskt lite "Uscher" då de saknade botten och vi upplevde alla att vi mest ville byta låt hela tiden, försöka hitta något som lät bra.
Vi fick, som K-man berättade ovan, betydligt mycket mer välbehag med Vincentelektroniken för en sjättedel av priset. Då fanns det en botten och det blev mycket mer fylligt.
Jag tyckte dock fortfarande inte att det var så bra. Jag vågade aldrig sätta på min Queens of the Stoneage-skiva på de här högtalarna, ville inte gärna höra hur illa rock kan låta.

Som K-man sade så lyssnade vi på Dynaudio också. Nu fanns det som sagt bas, men den spelade i en burk. Inte så roligt.
Efter Dynaudio så tyckte jag helt plötsligt att Usher nog inte var så pjåkiga ändå. Jag skulle gärna lyssna på ett par inspelade med kraftfull elektronik, 88 db så de behöver lite kräm. Visst tusan har Ushers stativare riktigt hög potential.

Pinks cd var nog ganska inspelad men förstärkaren var nästan sprillans ny så den skulle nog behöva några timmar den med...

Slutligen vill jag tacka för trevligt sällskap. PAC, jag ignorerade totalt allt snack om sweetspots

/Jonas




Jag hörde Dessa Dynaudiohögtalare hos Hifistället i sommras, tillsammans med Vincents stora mnoblock.. Bra bas för en stativare, men jag håller med om att det lät fruktansvärt lådigt! Lät extremt mkt högtalare om man säger så.

//BJörn
Yve Posted - 2003/01/14 : 12:14:38
Skall ni träffas fler gånger lär ni INTE undgå mig och vägen till Alingsås känner min bil till
kungpingvin Posted - 2003/01/14 : 08:16:46
Spårvagnen har inte ens tagit mig så långt norrut som Angered Förresten så går väl inga spårvagnar till Alingsås, inte konstigt att jag inte kommit dit

/Jonas
arcam Posted - 2003/01/13 : 23:00:20
quote:
Originally posted by K-man

Arcam: Tjena! Har du så stora armar så du får in deras steg där??? Hua! Dig skulle jag inte vilja bli ovän med...jag måste använda minst bägge armarna! Mycket godis där!



Och kinamat äter jag ju inte direkt varje dag så...!

Kungpingvin: Stackars dig som aldrig varit längre norrut än så ifrån Götet ;-) Åker du aldrig längre än spårvagnen går?

\\K-man

K-man Posted - 2003/01/13 : 21:52:47
Arcam: Tjena! Har du så stora armar så du får in deras steg där??? Hua! Dig skulle jag inte vilja bli ovän med...jag måste använda minst bägge armarna! Mycket godis där!

Och kinamat äter jag ju inte direkt varje dag så...!

Kungpingvin: Stackars dig som aldrig varit längre norrut än så ifrån Götet ;-) Åker du aldrig längre än spårvagnen går?

\\K-ma
kungpingvin Posted - 2003/01/13 : 21:39:59
Alingsås vore såklart kul, framför allt då jag ännu inte kommit hela vägen dit

/Jona
arcam Posted - 2003/01/13 : 21:33:23
Hej K-Mannen som sagt det finns en del trevliga kafeér
eller så kunde man avsluta hificonsult-besöket på
kinarestaurangen som ligger mitt på torget.
Consulten har ju en hel del kul, man kanske kommer
hem med ett Krell-steg under armen...
K-man Posted - 2003/01/13 : 21:21:43
Arcam, Alingsås lär visst ha en del fina caféer, så klart man skall testa dem!

...som vanligt är jag på! inte minst när man har kul samtidigt!

\\K-ma
StefanB Posted - 2003/01/13 : 20:32:55
Detta är nog fel forum för att lägga ut bilder av den "sweetspot" vi hamnade i på Dahls Kafé. Det var dock svårare att slita sig från den än från soffan på Hifi Stället.....
ekman Posted - 2003/01/13 : 19:38:14
uselt av dom att kopiera så har dom inga egna ideer??? stativet i mitten ser bekant ut också =
Timbre Posted - 2003/01/13 : 19:34:22


"Det är lite konstigt det där med att Usher direkt blir kopplade till Sonus Faber..."

Med stativet till vänster är det väl närmast omöjligt att inte bli kopplad till Sonus faber...

[img]http://www.usheraudio.com/Product/Accessory/stands.jpg[/img
kungpingvin Posted - 2003/01/13 : 19:28:01
Usher var faktiskt lite "Uscher" då de saknade botten och vi upplevde alla att vi mest ville byta låt hela tiden, försöka hitta något som lät bra.
Vi fick, som K-man berättade ovan, betydligt mycket mer välbehag med Vincentelektroniken för en sjättedel av priset. Då fanns det en botten och det blev mycket mer fylligt.
Jag tyckte dock fortfarande inte att det var så bra. Jag vågade aldrig sätta på min Queens of the Stoneage-skiva på de här högtalarna, ville inte gärna höra hur illa rock kan låta.

Som K-man sade så lyssnade vi på Dynaudio också. Nu fanns det som sagt bas, men den spelade i en burk. Inte så roligt.
Efter Dynaudio så tyckte jag helt plötsligt att Usher nog inte var så pjåkiga ändå. Jag skulle gärna lyssna på ett par inspelade med kraftfull elektronik, 88 db så de behöver lite kräm. Visst tusan har Ushers stativare riktigt hög potential.

Pinks cd var nog ganska inspelad men förstärkaren var nästan sprillans ny så den skulle nog behöva några timmar den med...

Slutligen vill jag tacka för trevligt sällskap. PAC, jag ignorerade totalt allt snack om sweetspots

/Jona
Pac Posted - 2003/01/13 : 18:38:53
Hej!

Jag dök som sagt upp lite för sent för att få plats i "soffan" men tyckte nog att Usher'n var en ovanligt trevlig bekantskap så där lite off center som jag stod. Helt klart en högtalare att lyssna på om man är ute efter nytt.

Jag damp ner i den andra soffan som Anders har, den vid hans biosystem och satt och lyssnade lite på flerkanal. Klart trevligt men jag sätter hellre mina slantar i tvåkanal än så länge. Fast som Bio är flerkanal helt oslagbart imho.

Efter ett tag så var det nog min fikatarm som drog i väg gänget. vi gick till Dahl's konditori och tog oss varsin macka och Kaffe. Och där var det en annan typ av "sweet-spot" som upptäcktes, eller hur StefanB & Kungpingvin..

Om Ni aldrig prövat Dahl's mackor så bör Ni nog göra det, de rekommenderas starkt!

Vänligen,
epkpeng Posted - 2003/01/13 : 18:36:26
Härligt att se och läsa om riktiga (IRL) sammankomster!

Det är lite konstigt det där med att Usher direkt blir kopplade till Sonus Faber... Visst påminner dom om varandra... Men Dali, System Audio, QLN m.fl. m.fl. påminner starkt om varandra även dom, fast dom inte har ett så speciellt utseende som SF och U.

Nåja! ;-)

// Pär Engelhol
arcam Posted - 2003/01/13 : 18:32:13
Det var synd att jag missade detta men det kommer
säkert fler tillfällen längre fram, en idé kunde
vara att ta tåget upp till Hi-Fi Consult en lördag,
lyssna på hifi och därefter fika på ett av alla
Alingsåscafeér. Arcam
Timbre Posted - 2003/01/13 : 16:37:37

Då dessa Usher-skapelser ofta förknippas med Sonus faber, har Hifistället ett perfekt utgångsläge för jämförelser.
Anders Bengtsson brukar ju ha ett stim av sonusar i butiken.
Några Guarneri Homage...[?
ayayay Posted - 2003/01/13 : 14:11:45
Fick en snabb-resumé av PAC i söndags. Det verkar som om fika-stunden va trevlig. Hade dessvärre förhinder, men jag skall försöka medverka vid nästa tillfälle.
markih Posted - 2003/01/13 : 13:53:24
quote:
Originally posted by Niklas Nord



vi i mellansverige ska bräcka er göteborgare med
lite sjyssta hemmahosreportage!



Gör det![:)
Niklas Nord Posted - 2003/01/13 : 12:19:57


vi i mellansverige ska bräcka er göteborgare med
lite sjyssta hemmahosreportage
snare2 Posted - 2003/01/13 : 12:18:53
Tack för ett intressant reportage! Usher högtalarna, är det en Sonus-Faber kopia tro?? Synd att man har 30 mil till Göteborg..ni verkar att ha trevligt på era träffar
StefanB Posted - 2003/01/13 : 11:48:47
Tack för reportaget K-man. Jag hörde aldrig Dynaudio högtalarna eftersom jag tog en fika istället Däremot så instämmer jag i omdömena om Pink Triangle, Vincent och Ucher. Synd att vi inte fick chansen att höra på de lite tyngre Vincentgrejerna men redan den "billiga" integrerade förstärkaren överaskade nog alla. Vincentkombon kostar 1/5 av Pink Trianglekombon, och de flesta hade nog föredragit Vincent hemma. Lite sensationellt.

Det var trevligt att räffas, det måste göra fler gånger.

Vänlige

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000