HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 XTZ Divine 100.49

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Audionet Posted - 2009/11/05 : 21:13:03

XTZ Divine 100.49

25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Goldfinger Posted - 2012/03/22 : 23:04:17
Ha ha, ja men det där blev ju ett jäkla motsatsförhållande..
sladdbarn Posted - 2012/02/27 : 19:02:17
Realistiskt ljud kräver stora högtalare.

Små högtalare kan liknas vid en liten tråkig rad 4:a som behöver mycket bränsle.
Stora högtalare kan liknas vid en stor rolig V8 som kräver lite bränsle.

HerrD Posted - 2012/02/27 : 18:33:18
Jag tror man skulle kunna skapa något speciellt med htpc, ett Lynx Two B, Acourate/AudioLense och sex kanaler lämplig förstärkning (+ mätsystem förstås)... Något att fundera på i vintermörkret!
FBK Posted - 2012/02/27 : 17:45:05
quote:
Högtalarna är ju groteskt stora, vilket jag tror gör att många avstår. Sedan tycker jag personligen inte de är speciellt snygga heller.
Har inte hört dem, men misstänker att de låter riktigt bra - de är ju byggda med väldigt fina komponenter dessutom. Tror de hade sålt
Betydligt bättre om de gjort en mindre version med kanske max 7-8" basar och mindre volym - det hade ju kunnat få ner priset lite dessutom.
Visst är de stora och det kanske skrämmer en del konsumenter som hellre vill ha sådana där smala skapelser med en radda 5-6.5-tummare då det är mer inredningskorrekt numera och sedan så står det i några tester att de kräver "stort rum". Något något som jag inte tror på utan det handlar som vanligt att man får ta tag i eventuella basproblem i varje rum oavsett storlek på det om man ska få till riktigt bra bas. Och sedan hör man ibland att folk fnyser åt XTZ pga. att det anses vara ett budget märke, och det är idag när det kommer mer och mer högtalare där prestanda och pris inte direkt går i hand med varandra som det faktiskt gör i detta fallet då de är mycket prisvärda.
RobertH Posted - 2012/02/26 : 22:57:36
Högtalarna är ju groteskt stora, vilket jag tror gör att många avstår. Sedan tycker jag personligen inte de är speciellt snygga heller.
Har inte hört dem, men misstänker att de låter riktigt bra - de är ju byggda med väldigt fina komponenter dessutom. Tror de hade sålt
Betydligt bättre om de gjort en mindre version med kanske max 7-8" basar och mindre volym - det hade ju kunnat få ner priset lite dessutom.
Mattias Posted - 2012/02/16 : 15:31:38

Lyssnat litegrann jag med och kan bara hålla med. Mycket högtalare för pengarna! Bra grejer!

/Mattias
HerrD Posted - 2012/02/15 : 22:43:16
Efter mässan i Stockholm kan jag inte säga annat än att jag är djupt imponerad av Divine. Att pressa ut så mycket prestanda ur en högtalare för dessa pengar är som en gåva till konsumenterna. En het kandidat om jag skulle köpa nya högtalare idag! Mellanregistret är upplöst med fin närvaro, bra och naturlig övergång till diskanten och en realistisk och välnyanserad basåtergivning som små pluttelement bara kan drömma om. Grattis XTZ till en riktigt bra högtalare! Roligt att den är så flexibel också.
Zalve Posted - 2012/01/04 : 13:00:55
Finns minst två medlemmar på minhembio som har
rambler Posted - 2012/01/01 : 11:23:27
Igen som vet nått om Divine ännu?????
verkar inte som nån här på forumet har några och kan dela med sig av sina intryck.
Labbe Posted - 2010/11/26 : 20:03:12
Inte prismassigt kanske, men det ar val anda ljudet den presterar det handlar om?
Audiovector Posted - 2010/11/24 : 16:48:59
Japp, exakt så menar jag! A100 D3 är ju inte precis en High End-förstärkare...
sladdbarn Posted - 2010/11/22 : 11:39:10
quote:
XTZ måste komma ut med bättre elektronik snart annars haltar deras sortiment med tanke på 100.49...

I förhållande till priset måste de väl anses som prisvärda?
Jag antar att du menar i förhållande till högtalaren.
huzze Posted - 2010/11/22 : 10:04:07
Bra test även i senaste numret av Bild & Ljud Hemma
bbking Posted - 2010/11/22 : 00:25:31
1 månad och 10 dagar har gått och INGET har hänt.

Tyvärr så har jag inte tid att dra iväg så långt för en lyssning.
Jag får väl säga mer tyvärr var det INGEN som ville hänga på.

Jag kommer att lyssna på dessa när tillfälle ges och delge er mina kommentarer.

Men räds icke att fortsätta med tråden.

Kilgore å Audiovector: Har aldrig testat XTZ stärkare , men har för mig att åtminstonde H&M gett dem bra kritik.
Såvitt jag kommer ihåg var det XTZ stärkare på Arken 2010 mässan.

Ha det gott.
bb
Audiovector Posted - 2010/10/11 : 08:43:18
XTZ måste komma ut med bättre elektronik snart annars haltar deras sortiment med tanke på 100.49...
Kilgore Posted - 2010/10/10 : 19:01:34
Glöm inte att H&M körde med "finare" elektronik.
Vet att mina HT inte låter så bra med fel elektronik.
Och det där basturummet var inte det bästa.
Högtalarna förtjänar att testas i rätt miljö, och med den elektronik man tänkt para dem med.
Inget ont om XTZ elektronik, men deras integrerade fick storspö av min gamla Amplifix som en kompis köpte och provade just mot XTZ's integrerade
bbking Posted - 2010/10/10 : 18:21:06
Javel, då har man inget val. Provlyssning skall bokas och lyssningsintryck kommer att redovisas.

Är det någon som har lust att hänga på ?
Bor i Göteborg och kan plocka upp i närheten samt på vägen söderut.
Lyssning inom 2 veckor.
Öppettider 16:00-18:00 endast vardagar.
Resan ner från Götet tar max 2 timmar så vi får dra vid 14:00-tiden och hemma runt 20:00
Ringer Fyndbörsen tisdag nästa vecka och ser om det är ledigt samt bokar tid.

Har nån lust å hänga på lägg ut/PM:a vilken dag du kan.

mvh Björn B
Zalve Posted - 2010/10/10 : 16:23:10
De finns i Torup sen länge, så det är bara att boka in ett besök.
bbking Posted - 2010/10/10 : 12:00:49

Zalve: Såklart är det svårt i okända rum på kort tid få till det.
Självklart skall jag försöka göra en seriös lyssning på annat håll.
Gösta har dem inte (ännu) och chansen är väl störst att de finns i Torup inom en snar framtid.
Så en resa dit planeras när de finns att tillgå.
pak Posted - 2010/10/09 : 21:17:21
Sen så var det väl ingen direkt pluttförstärkare de använde i tidningen heller.Det har nog en hel del att säga för ljudet.
Skulle själv förmodligen byta ut mina von schweikert mot såna om jag fick möjligheten framöver.Har ej hört dom men de verkar ha alla förutsättningar för att tilfredsställa mina behov.
Zalve Posted - 2010/10/09 : 20:25:29
bbking:.
Rum är som rum är och rummet vi fick till gång till, gjorde tyvärr ljudet lite hårt.
Man vet aldrig hur det blir på en mässa. Denna gång blev det lite ansträngt i övre mellan och diskant.

Är man seriöst intresserad gör man nog rätt i att lyssna under andra förhållanden.
Vox Posted - 2010/10/09 : 15:59:28
quote:
En liten undran bara. Hur många har möjlighet att placera sina högtalare 1,5 meter ut från bakväggen.

Jag har mina högtalare 4.5 meter från bakväggen.
bbking Posted - 2010/10/09 : 10:50:41
Nu har jag läst H&Musik. Vad får man se på bild i reportaget från Arken? Jo där sitter man själv i egen person (längst ut till höger) på en demo av ...Japp, av XTZ Divine.

H&M var ju otroligt överväldigade. Jag var inte speciellt imponerad på Arken.

Jag har letat fram mina anteckningar:

"Demon i bra volym, något högt. Div musik från XTZ och publiken. Min högtalar CD fick gå alla tracksen.
Diskantområdet tillbakadraget.
Krispighet saknas.
Övre mellanregistret är lite skrikigt och hela mellan registret är burkigt.
Rapp snabb bas med fint djup. Härligt!
Högtalarn har stort ljud.
Den hinner inte med i snabba passager.
Den spelar inte homogent och jag känner mig inte avslappnad."

Nu hade man kanske jätte förväntningar och la ribban alldeles för högt.

Känner mig lite taskig att dissa dem men det var ju så jag tyckte och upplevde.

Fast å andra sidan , jag var i rummet 2 ggr en på morgonen fullt med folk då kördes an jätte bra demo och sen fick alla spela medhavda skivor.
När man låter lyssnarna spela egen musik då är man säker på att man har en bra produkt och är intresserad av att få lyssnarna göra sig sin egen uppfattning. Eloge för detta till XTZ.

En sent på em och då var det bara jag , en snubbe från Ljud å Bild och två killar från XTZ då kördes allt möjligt och bra snack. Då fick jag få svar på en del frågor jag hade ang min Roomanalyser och hade jag mer var det bara att maila.

Med andra ord super trevlig och kunnig personal.

levande Posted - 2010/10/09 : 07:58:19
Slutna lådor är kanon till musik inomhus
gcs Posted - 2010/10/08 : 15:40:31
quote:
Det är ju ett allmänt problem. Det finns en väldig massa högtalare som enligt tillverkaren och div tester ska stå minst en meter från närmaste vägg.
Just därför bör det kanske vara ganska bra med slutna lådor.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000