HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Möte med en norrman...

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
EngelholmAudio Posted - 2007/09/12 : 09:08:40
Ryktet spred sig - det finns en ett norskt par här i närregionen!

Norrmän är ju trevliga, pratar på ett kul och glädjande sätt.

Varför inte försöka träffas?

25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
fonz Posted - 2007/10/07 : 23:25:40
quote:
Bara att säga grattis - kanske skulle man få komma och lyssna lite nångång?

Tack Jocke! Såklart att du är välkommen!
drkim Posted - 2007/10/06 : 08:39:36
Härliga bilder och vilken skön anläggning, har ju tyvärr inte hört den själv, men har hört ryktas om att den ska låta fantastiskt trevligt...

Bara att säga grattis - kanske skulle man få komma och lyssna lite nångång?

Mvh
Jocke
Double A Posted - 2007/10/01 : 21:51:41
YES !!!

Ja trimmar yxan
EngelholmAudio Posted - 2007/10/01 : 17:17:02
Vore kul att undersöka filtret! Vi får kolla kalendrarna...
fonz Posted - 2007/09/28 : 18:59:00
Tack EA! Vi får väl än en gång bli lite intellekuella framöver. jag tror säkert att det finns ett facit på detta när den stora stygga skruvmejslen har fått säga sitt..... Apropå det......Jag glömde även att kommentera Double A.

quote:
Ja, Ja, Ja
Vi skruvar isönder dom!!!
Hehe! Trimma din yx så kan du säkert bygga något annat kul...... Vem vet
Ifall Gud vill och byxorna håller så har du säkert redan kopierat/förbättrat dessa skapelse,,,,, I huvudet om inte annat

Ha en alldeles förträfflig helg allesosammen!
fonz Posted - 2007/09/28 : 12:20:48
quote:
Det ar ju basen och mellanregistret som ar dipolernas starkaste delar. Jag personligen ar nastan beroende av dem...

Så sant så sant! Det var just det som slog mig då jag hörde dem för första gången. Fantastisk dynamik och skärpa av allt ifrån röster till baslinjespel, pukor osv. Allt bara sitter som den berömda smecken.

För att spetsa till det lite så kan jag bara säga att man i princip har fått en helt ny skivsamling. Det svänger helt enkelt så man ramlar av stolen Det ska bli riktigt intressant att spela vinyl när min nya plint är färdigfräst/riggad och klar!!!
jonasz Posted - 2007/09/28 : 04:24:58
quote:
Jädr...vilket perspektiv och en upplösning speciellt i basen som jag inte trodde var möjlig med ett par dipoler.

Det ar ju basen och mellanregistret som ar dipolernas starkaste delar. Jag personligen ar nastan beroende av dem...
Double A Posted - 2007/09/27 : 20:11:26
quote:
För att göra rätt enligt boken behövs en lite studie samt en mätning (av impedansen).

Ja, Ja, Ja
Vi skruvar isönder dom!!!
EngelholmAudio Posted - 2007/09/27 : 15:07:47
quote:
Men något som vore intressant att veta är vad som händer med den tänkta filterkonstruktionen när förutsättningarna ändras på detta sätt? Hmmmm?
EA har säkert koll, jag plingar eller får väl svar här.... Oavsett vad så blev det bättre och det är det som räknas egentligen.

Tja Fonz,

Ja jo, det är inte helt "rätt" att lägga till serieresistans på detta sätt. Det påverkar, som det så fint heter, filtret överföringsfunktion.

För att göra rätt enligt boken behövs en lite studie samt en mätning (av impedansen).
Gus Posted - 2007/09/27 : 00:01:35
quote:
han log hela tiden

Frågan är.....varför...
fonz Posted - 2007/09/26 : 23:42:51
quote:
Du kanske skulle prova med två motstånd, det borde väll bli dubbelt så bra då

Frågan är väl snarare ifall det kan bli dubbelt så bra

Nå! Men skämt osido så ligger det ju lite i det du säger. Med två parallellt kopplade motstånd så ökar man ju effektåligheten, vilket inte är mindre viktigt. (Under förutsättning av att det tänkta värdet dubbleras per motstånd för parallell koppling vs). Dessa metalloxidvarianter har ju trots allt en begränsad effekttålighet.
Resistans samt tänkt dämpning skall väl ändå bli densamma i en sådan figuration.

Men något som vore intressant att veta är vad som händer med den tänkta filterkonstruktionen när förutsättningarna ändras på detta sätt? Hmmmm?
EA har säkert koll, jag plingar eller får väl svar här.... Oavsett vad så blev det bättre och det är det som räknas egentligen.
quote:
Kul att hör ett livstecken från dig Gus! Hoppas allt är bra med dig

Med Gus är det bara bra. Jag lovar, han log hela tiden

Edit: lade till en parentes ()
Double A Posted - 2007/09/26 : 21:54:48
Fonz!
Du kanske skulle prova med två motstånd, det borde väll bli dubbelt så bra då

(Obs, skämt)

Kul att hör ett livstecken från dig Gus! Hoppas allt är bra med dig

AA
fonz Posted - 2007/09/26 : 19:36:54
Till saken hör att det var ett helt nytt signal/interconnect samt högtalarkablage som satt i detta system. Och vän av ordning vet ju att det "nog" fodras en sättning/inspelning av främmande kablage i systemet.

Detta bidrog säkert till att det stundom var lite stressigt och spetsigt i toppen. Något som resulterade till en liten test av detta motstånd.

Men även efter ett par veckors tid så måste jag nog anse att detta var ett alldeles korrekt förslag av Herr Engelholm och Double A. jag brukar ha lite mer tålamod än så,,, men som sagt. Helt rätt beslut av test i en naken och kanske mindre begåvad akustisk förutsättning.

Högtalarna hade trots allt bara stått där under ett fåtal speltimmar och var till en förutsättningslös bedömmning kort o gott!

Högtalarkablaget bestod dessutom av en minst sagt vilad Kimber budget 4 ifrån sent sjuttiotal. Samt ett enkelt standardval av nylödd Madrigalkablage/Tiffany för matning av slutstegen.

Men gissa om man glömde det ganska snabbt! Eller rättare sagt, det var aldrig något snack. Små toleranser var det att jobba med i det stora hela. Ett motstånd så var det klarttt! Iaf för stunden sas.

Vad månde bliva!!
EngelholmAudio Posted - 2007/09/26 : 19:36:16
Okej!
Gus Posted - 2007/09/26 : 19:07:20
Det var nog med tweak,kollade inte så noga men visst satt där något som såg ut som ett motstånd.
EngelholmAudio Posted - 2007/09/26 : 18:54:16
Kul att höra, Gus!

Lyssnade du med eller utan diskant-tweak?
Gus Posted - 2007/09/26 : 17:43:09
Nu har jag också lyssnat på dessa pjäser och en intressant upplevelse blev det,jag har nog aldrig någonsin hört ett så luftigt mycket väldefinierat ljud som dessa Norska högtalare presterade.
Jädr...vilket perspektiv och en upplösning speciellt i basen som jag inte trodde var möjlig med ett par dipoler.
Trodde ibland att nu bottnar dom men konernas utslag var nästan försumbart,hmmmm....
Resten av registren då ? Jo tack,inget att klaga på.

Dessutom var kaffet gott,tackar

EngelholmAudio Posted - 2007/09/18 : 12:45:26
quote:
Men hursomhelst så är allt riktigt underhållande i mina skadade öron/därav kanske? En kombination av auktoritet, takt, ton och melodi till tusen. Att man sedan får en fantastisk djudbild på köpet med dessa dipoler är ju dessutom bara en rejäl bonus.

Håller med i detta, men fick aldrig en ljudbildsupplevelse troligen främst beroende på att jag inte satt direkt i mitten, centrerat. Takt, ton (när vi fixat diskanten) och spelglädje!
fonz Posted - 2007/09/17 : 15:21:48
quote:
Jag vill tacka Fonz att vi fick komma och lyssna till dina nya högtalare och den Danska elekroniken
Tack själva. Kul!

Detta är ett par högtalare som jag lyssnade på för ett antal år sedan. Något som jag inte lyckats förtränga.
Dock så var ju prislappen väl tuff. Jag menar man fick ju inte ens några lådor till dom, förutom trälådorna dom levereras i då förstås.

Men hursomhelst så är allt riktigt underhållande i mina skadade öron/därav kanske? En kombination av auktoritet, takt, ton och melodi till tusen. Att man sedan får en fantastisk djudbild på köpet med dessa dipoler är ju dessutom bara en rejäl bonus.

Edit: översatte till svenska
EngelholmAudio Posted - 2007/09/17 : 09:27:12
quote:
In med 3.9 parallellt 5.6 ohm (det var det som fanns tillrådligt. Har för mig det blev 2.3 ohm.
Lyssning igen på Lynnyrd Skynnard.
Njäee....Jaa...Joo...inte sämre men inte tydligt bättre heller, var min diagnos.
Bort med 5.6 ohm'aren...alltså höjs resistansen och dämpningen ökar. Samma låt igen.

Med 3.9 ohms motstånd i serie med diskanten blev det ett helt annat ljud. Nu blev det i mina öron en välbalanserad presentation med trovärdighet/naturlighet i diskanten och resterande frekvensomfång.

Basen tyckte jag var trevlig, rytmisk. Kanske har även högtalarna den lilla egenheten som Densen har: den trycker lite på överdelen av basen vilket framhäver just rytm (bidrar kanske "air guitar").

Totalt sett, med vår lilla tweak, blev jag imponerad av denna högtalare!
Double A Posted - 2007/09/16 : 21:59:50
Innan vi (motvilligt) begav oss hemåt i den tidiga natten så tog jag denna bild av ett komplett och kompetent system, säg bara till om du vill byra högtalare Fonz, ja har ju 32 st "gula-fula" om du vill...

Jag vill tacka Fonz att vi fick komma och lyssna till dina nya högtalare och den Danska elekroniken
EngelholmAudio Posted - 2007/09/16 : 11:15:31

Risken var överhängande då vi hade väldigt trevligt...men vi är ju skötsamma gossar så vi var hemma i vettig tid!

Zalve Posted - 2007/09/16 : 10:58:39
och så försvann kvällens tid och det var midnatt innan ni upptäckte att klockan hade rört sig ?
EngelholmAudio Posted - 2007/09/16 : 10:52:04
Diskantnivån var för hög i mina öron och resultatet var att jag uppfattade t.ex. cymbaler som onaturligt framträdande.

Efter lite diskuterande kom vi fram till ett enkelt test vilket gick ut på att seriekoppla ett motstånd med diskanten. Tyvärr påverkas ju filterfunktionen av detta, men som initialt test tyckte jag ändå att det duger.

In med 3.9 parallellt 5.6 ohm (det var det som fanns tillrådligt. Har för mig det blev 2.3 ohm.

Lyssning igen på Lynnyrd Skynnard.

Njäee....Jaa...Joo...inte sämre men inte tydligt bättre heller, var min diagnos.

Bort med 5.6 ohm'aren...alltså höjs resistansen och dämpningen ökar. Samma låt igen.

fonz Posted - 2007/09/15 : 17:22:36
quote:
Fonz brukar inte vara sååå suddig!

Det brukar jag visst det! Det har jag t.o.m papper på. En hel bunt dessutom!

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000