T O P I C R E V I E W |
Pac |
Posted - 2007/05/07 : 07:47:44 Som Musik- & HiFi-entusiast är det kanske inte så konstigt att man kan snäa in på ljudet från ett specifikt instrument. Jag kan tonen från min gamla Levin-gitarr utan och innan. Det är otaliga timmar/dygn/dagar/månader som jag suttit och tragglat med den och alla slaktade låtar... Cavatina, Div Flamenco, Cornelis, ... Ja, hade kompositörerna hört mig hade jag nog blivit stämd.
Nåväl, i helgen gick en gitarr-show av stapeln i Göteborg och jag släntrade dit med min kamera.
Häng med in på Fuzz-2007.
Disclaimer: 1. Jag kan ingenting om gitarrer och hoppas att någon gitarr-kunnig kan stötta mig om det kommer kluriga frågor. 2. Detta kommer att bli en tråd om känslor så den som tycker det är jobbigt skall nog sluta läsa nu. 3. Hav tålamod och förtröstan. Jag har ett liv utanför HiFiforum och att publicera denna tråd som också kräver en hel del uppmärksamhet. Denna tråden kommer att förflyta i ett människovänligt tempo.
|
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
bluemindboy |
Posted - 2007/06/04 : 02:17:36 Genom att flytta på stallet en aning, och lånar tekniken från pianot, dvs att stretcha på oktaverna med utgångspunkt från E-sträng.. läs mer på Paul Guys hemsida (enda auktoriserade i Sverige att utföra "ingreppet") http://www.guyguitars.com/sv/guyguitars/feiten.html#FAQ
|
Ryssen |
Posted - 2007/06/04 : 01:54:58 quote: Buzz Feiten har ju också en variant på att få gitarren att stämma bättre.
Hur? |
bluemindboy |
Posted - 2007/06/04 : 01:51:14 quote: En gitarr är ett varmtempererat instrument till skillnad från en flygel eller piano. När man slår an tonen på ett piano så är det på en redan förutbestämd stämd sträng
Ett piano har ju tre strängar per ton/tangent, och är olika stämda, dvs att de diffar lite för att få hela pianot att stämma i sig (förstår dock vad du menar edonA, att ett piano är vältemporerat, jämfört med gitarren som är jämntempererad). Att ge sig på att stämma ett piano själv är helt omöjligt, det krävs ett j#vla gehör och kunskap... Buzz Feiten har ju också en variant på att få gitarren att stämma bättre. Har gjort det på min Gibson J-45 och är helnöjd. Dock anser jag att en elgitarr går att intonera så pass bra att det inte behövs moderna metoder. |
Leffler |
Posted - 2007/05/13 : 10:16:39 Kul reportage!
När det gäller gitarrer så gillar jag att köpa äldre, dels av prisskäl, och dels för att den ofta har bättre trä. Jag har två femitotalare, och båda har helt fantastiskt sound därför att träet är av en kvalitet som åtminstone jag aldrig hört på moderna gitarrer. Till och med min SG från tidigt 70-tal (ett årtionde som fram tills för några år sedan var väldigt bespottat, men nu har de blivit vintagehaussade de också) har härligt träigt ljud jämfört med nya SG. Men hela relic-grejen är lite sjuk, ska man ha en relic (alltså väldigt sliten gitarr) så ska man ju slita på den själv!
Sedan ska vi inte glömma att högtalaren och förstärkaren spelar mycket stor roll. Men kabeldebatten har jag aldrig hört mycket av bland gitarrister. |
EngelholmAudio |
Posted - 2007/05/10 : 16:42:53 "Mad Professor" Björn Juhl tycker jag har lite likheter med "dagens" Mark Knopfler!
|
Lech |
Posted - 2007/05/10 : 15:40:25 Pac hade ju hela kameran full av bilder.
quote: Förresten; ett mkt bra reportage. Lite tunnt med elbasar dock.
Därför tror jag det fortsätter ...... så ge inte upp.
MVH Lech |
johan.björklund |
Posted - 2007/05/10 : 15:36:47 Det är inget för mig iaf då jag tycker att det blev förmycket hysteri.
Kolla på dom 3 sista bilderna på den här sidan http://www.waltertrout.com/
En helt vanlig vit standard Strata som har fått vara med i drygt 30 år. Färgen har gulnat utav allt spelande på små rökiga klubbar. Han bytar band på den 1 gång per år pga konstant användande. När jag såg han med John Mayall i slutet av 80:talet så var den knappt vit.
Edit quote: Trout - I moved to California in 74.....I got there on Halloween....I drove across the county by myself....and...a couple of days later...I walked into a music store in Costa Mesa....and picked that thing off the shelf....I picked that guitar off the shelf and went to play it and it just.....felt great. It felt like this is my guitar. So I borrowed two hundred bucks from my buddy I was playing with and I bought the guitar.....and played it ever since. And it's...I'll show it to you up close....when I bought it....new in November of 74....it ...was pure white....it was as white as this paper here and now it's dark yellow. That's nicotine on there.
http://www.trsco.com/picjpg/trout07a.jpg http://www.trsco.com/picjpg/trout02a.jpg
Väl använd Gura
|
Vee-Eight |
Posted - 2007/05/10 : 14:22:38 Johan.björklund:
Det finns ju olika varianter på det. En "åldrad" gitarr (behöver inte se schavig ut) har ju virke som är vällagrat, har fått torka under mkt lång tid. Man oxiderar mikarna, stall, skruvar etc för att få precis rätt återkoppling till kroppen som en gammal gitarr har. Tonen i såna gitarrer går inte att simulera på annat sätt än att gitarren är åldrad. En sån gitarr tingar ett ruggigt pris pga lång tid att bygga samt materialkostnader. Sedan finns ju gitarrer med den spec som gitarren hade då, inkl de inbyggda felen i lindningar, ursprungliga mätvärden, genuina lacker och material, genuin form på hals och kropp etc. De säljs ju som nya gitarrer, men med gammal spec. Tux:s Les Paul är ju en sådan.
Till sist finns ju de slitna signatur-instrumenten, såsom bla Jaco Pastorius Jazz-bas som ser ut som om den förlorat mot en gräsklippare. Det är i min mening nästan ren fetisch. Det är som att återbygga Bonny och Clyde:s Ford V8; komplett med kulhål, dollarsedlar och lik. Dock kan såna intrument ha en spelbarhet som bara ett inslitet instrument kan ha. Men då skulle det ju vara smartare med första exemplet.
Personligen gillar jag nya fräscha instrument som jag får slita in själv. Det är som med jeans och skinnjacka; patinan vill man ju aplicera själv. |
johan.björklund |
Posted - 2007/05/09 : 23:47:05 Just modet med slitna gitarrer gick överstyr när både Fender men speciellt Gibson började hypa Nya "slitna" gitarrer.
Tror Gibson var först med nån modell av SG 50-60 tals model som verkligen såg så gammal ut men var nytillverkad. Prislappen var inte att leka med ! Det skröts vitt o brett om hur duktiga dom var på att åldra gitarren rätt o det var såååå hemligt hur man gjorde.
*Suck* |
edonA |
Posted - 2007/05/09 : 23:31:17 quote: Ulf ,Jonas och Pac mfl.
Fender Strata och Gibson Les Paul är som grus förstärkare kontra rör glöd. De mötas aldrig och vad som är bäst får var och en bedöma själv.
Akustiska är i denna värld neutrala som jag ser det.
Den blå och den i sunburst har jag sett förr
MVH Lech
Skall inte uttala mig om grus eller rör men glöd är det i båda, allt beror på vem som trakterar dem
Akustiskt är vad det låter, färgat eller inte men naturligt är det i alla fall, om än skillnader i resonanslådan.
Ja du Lennart, De där gitarrerna har jag också sett tidigare För cirka tio år sedan var det högsta mode att köpa en sliten rockyxa, men det är inte lika populärt idag. Jag vet, för jag blev ansedd som en udda figur som kritiserade skicket på instrumenten, annat är det idag
Ulf |
Vee-Eight |
Posted - 2007/05/09 : 23:10:08 Lech:
Då är en Gibson SG en MoSFET.
Bästa av två världar.
edit:
Förresten; ett mkt bra reportage. Lite tunnt med elbasar dock. |
Lech |
Posted - 2007/05/09 : 21:55:51 Ulf ,Jonas och Pac mfl.
Fender Strata och Gibson Les Paul är som grus förstärkare kontra rör glöd. De mötas aldrig och vad som är bäst får var och en bedöma själv.
Akustiska är i denna värld neutrala som jag ser det.
Den blå och den i sunburst har jag sett förr
MVH Lech |
edonA |
Posted - 2007/05/09 : 21:31:45 Kul att du kom Per. Hififolk och musiker verkar ibland leva i skilda världar, den ena producerar vad den andra gruppen lyssnar på och båda grupperna tycker att den andra är nördig eller freak. Synd för jag tror att båda skulle kunna lära varandra ganska mycket. Vi Jonas och Ulf på edonA lever i båda världarna vilket är riktigt kul och lärorikt.
Vi uppskattar bra inspelad musik, spelad av bra musiker i en bra anläggning, men det klart live är det allra bästa.
Tänkte jag skulle ge lite förklaring till de bilder som Per har tagit.
quote: En våning upp fick jag lära mig ännu mer om gitarrer...
Va? Krokiga band???
En gitarr är ett varmtempererat instrument till skillnad från en flygel eller piano. När man slår an tonen på ett piano så är det på en redan förutbestämd stämd sträng, en gitarr är en kompromiss och desto längre upp på halsen man kommer desto mer ur fas ligger tonen, denna konstruktion som ni ser på bilden är ett sätt som gör att man kommer mycket närmre sanningen av en ren ton. Vill inte veckla in mig mer i terminologin men läs denna sida så kanske ni förstår mer. http://www.truetemperament.com/main.php?go=0 Det roliga är att det är en Svensk uppfinning
quote: Bara en liten bit därifrån stod en HiFi-profil och snackade med en för mig okänd artist.
Artisten heter Per Boysen och gjorde det bästa giget på mässan båda dagarna utanför ingången, ruggigt läckert
quote: Den blå är inte helt orginal. Den lilla switchen förvandlar den från en utmärkt pensionsförsäkring/investeringsobjekt till "bara" en underbar gitarr från 60talet.
Nja, det var nog lite att ta i. Gitarren är använd och sliten som bara den och det vore nästan en bedrift om allt vore original, hade jag köpt den så hade jag lagt ner en del tid för att hitta en original plektrumplatta för att återställa den till originalskick, å andra sidan hade jag inte köpt den, den är alldeles för sliten för min smak.
quote: Strator... Fram med Gibson och lite köttigt blues-ljud
Jag är inget Stratocaster freak men faktum kvarstår. Kanske mer än 80 - 90% av all blues är spelad på Fender Stratocaster och det låter fett det också Gibson Les Paul som du säkert syftar på introducerades av gitarristen Les Paul och han spelade inte blues precis men jag håller med, det är en sjuhelsikes gitarr
quote: Var det någon som sade Gibson?
Bilden är på "Mad Professor" Björn Juhl som är produktutvecklaren av förstärkaren Mad Professor, en riktigt mytomspunnen high end förstärkare i branschen, för övrigt höll han seminarium om kablar, rör, förstärkarkonstruktion samt pedaler under helgen vilket var mycket uppskattat.
quote: Är SRV torsk sedan första plattan. Är sugen på en sådan här Fejk No1 vore något att ställa i mitt lyssningsrum. Världens vackraste gitarr!
En sådan stod i Fenders monter
quote: Jajamen! Sandén gör inte som alla andra...
Som avslutning kan jag bara hålla med, Sandén gör inte som alla andra, han är (en av) Sveriges bästa byggare av akustiska gitarrer, för övrigt beställde både Jonas och jag en gitarr av Sandén med True Temperamenthals, i priset ingår en B&B i priset i vackra Simrishamn så det kan det vara värt http://www.sandenguitars.com/se/htm/omsag.htm
Det var allt för stunden MVH Ulf edonA |
Pac |
Posted - 2007/05/08 : 07:36:21
Det var en rolig stund jag hade i Söndags nere på Fuzz. Där fanns allt man tänkas kan runt att göra musik med en gitarr eller bas. Små och stora förstärkare, rör och transistorer på längden och tvären, Strängar, plektrum, synthar, inspelningsutrustning, PA-anläggningar, med mera, med mera. Det jag kunnat visa här är bara en liten bit av allt som fanns.
Det var en riktigt rolig tillställning. Jag funderar fortfarande på hur jag lyckades ta mig därifrån utan den ljusblåa strattan. Frågan är om det var bra eller dåligt att jag inte vandrade ut genom dörrarna med den.
|
Pac |
Posted - 2007/05/08 : 07:28:37 Jag bara måste visa Ibanez-gitarrerna också...
Det är synd att man inte riktigt får fram vilken otrolig "puts och studs" det är på bilderna. Livet i träet var helt otroligt. Väldigt vackra gitarrer...
|
Pac |
Posted - 2007/05/08 : 07:22:33
quote: Kul reportage Pac. Underbart att se att inte bara gitarr-nerdarna var där.
Tack! Nejdå, en och annan Musik- och HiFi-nerd smög omkring där också.
Duesenberg var på plats...
Duesenberg är för mig ett okänt märke. Kolla in detaljfinish'en!!! De har ett väldigt varierande utbud, allt från "rostiga" järn-gitarrer & basar till nostalgi-flirtar som den orange'a gitarren ovan. När jag stod där i glittret från instrumenten började jag tänka på "pimp my guitarr"... Instrumenten var verkligen coola!
|
Tux |
Posted - 2007/05/07 : 22:21:16 Den blå är inte helt orginal. Den lilla switchen förvandlar den från en utmärkt pensionsförsäkring/investeringsobjekt till "bara" en underbar gitarr från 60talet. Jag stod för en dryg månad sen och höll en omlackad -64 som endast betingade 7-8000$... Och jag var bra sugen då måste jag erkänna.
Fast då hade jag redan köpt min Gibson Les Paul historic 1958 plaintop.
Så jag är väl ganska nöjd ändå.
Kul reportage Pac. Underbart att se att inte bara gitarr-nerdarna var där. |
Pac |
Posted - 2007/05/07 : 22:09:54
Kaktus, jag tror inte att jag fick med så många basar. Mitt minneskort fylldes väldigt fort.
Var det någon som sade Gibson?
Det lirades blues och skruvades på pedalerna något så infernaliskt...
Det var väldigt många effektpedaler...
Och gitarrer, gitarrer och åter gitarrer...
|
Pac |
Posted - 2007/05/07 : 21:58:30
här är first wife igång... http://www.youtube.com/watch?v=2yNwIKhneEA
|
Kaktus |
Posted - 2007/05/07 : 21:54:16 Shit! jag är tre år äldre än SRV var när han kraschade!
Lite bilder på snygga elbasar också kanske??? |
svejk |
Posted - 2007/05/07 : 21:50:12 Är SRV torsk sedan första plattan. Är sugen på en sådan här Fejk No1 vore något att ställa i mitt lyssningsrum. Världens vackraste gitarr!
Länk till E-bay |
Pac |
Posted - 2007/05/07 : 21:42:58 Hmmmm... SRV körde Stratta. Här är lite info om hans "first wife" http://www.srvguitar.com/theguitar.html En video där Stevie leker lite. Och little wing...
Vilken musiker!!!
|
akktustakki |
Posted - 2007/05/07 : 21:24:25 quote: Varenda skavmärke har tagit åratal av hårt användande för att bildas. Gitarrerna har sett mer blod, svett och tårar än många människor. Bara tänk på alla händer som försökt förmedla känslor genom dessa instrument. Jag blir nästan lite gråtmild av att fundera på det så vi går väl vidare.
Hear, hear!
Att dessa, alla fantastiska människor, har lagt ner ett livs arbete för att få dessa tämligen enkla instrument, att låta som de vill, och när de vill. Hur man än vänder och vrider på det så är de bara tre tangenter på en trumpet, bara sex strängar på en gitarr och bra fyra på en bas, det är bara tolv toner som räknas, och en massa tangenter på ett piano.
Alla har samma disciplin
En tanke. |
johan.björklund |
Posted - 2007/05/07 : 21:14:52 En strata genom en 15" är förföriskt, fast jag håller med dig om Gibson |
EngelholmAudio |
Posted - 2007/05/07 : 20:59:16 Strator... Fram med Gibson och lite köttigt blues-ljud!
|