T O P I C R E V I E W |
Pac |
Posted - 2007/01/28 : 21:50:22
Leif Olofsson på Mårten undrade om vi inte ville komma på en smygpremiär inför Stockholmsmässan. De skulle tydligen ta till artificiell intelligens för att bli lite mer brainiac...
Vi var några stycken från HiFiForum som släntrade in på democentret med stora frågetecken i pannan. Vadå smartare??? Jag fattade inget tills jag landade i deras demorum och tog mig en närmare titt på anläggningen som skulle transporteras upp till den kungliga huvudstaden i veckan.
|
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Jorma |
Posted - 2007/01/31 : 11:38:39 RIAA, ja det var en felstavning i hastigheten.
Jag har planerat detta ett tag och Anders, som är Martens "vinylexpert" har samlat ihop ett hundratal vinylskivor. Vinylspelaren har jag hemma sedan ett tag. Jag startar lite försiktigt med en Rega P5 med extra nätdel. RIAA,n är balanserad så tonarmskablarna ska dras om för att få helbalanserat hela vägen och pickup saknas ännu. Jag har inte riktigt bestämt mig för vilken. Sedan ska det upp hyllor till vinylriggen och sedan saknas det ett analogt försteg och där hade jag tänkt att starta med ett instickskort till Gondulen. Det är en hel del som ska till för att få igång vinylandet, puh. |
eliot |
Posted - 2007/01/31 : 01:56:48 Det heter RIAA (Recording Industry Association of America)
quote: Och så kommer det en tung trälåda på ca 50 x 50 cm i storlek med min nya RIIA.
- så Du har tänkt börja spela vinyl
...för innan har det väl varit enbart CD och du har då klarat dig utan försteg eftersom ju Gondul har inbyggt försteg...
//Eliot
|
Jorma |
Posted - 2007/01/31 : 00:28:31 Jag blev lite paff när jag såg denna stora trälåda till RIIA,n. Jag såg den eller rättare sagt såg en av dom runda burkarna på Munchenmässan som hastigast och tänkte inte annat än att det var en sådan till bägge kanalerna, då den ju hade 2 ingångar. Och så kommer det en tung trälåda på ca 50 x 50 cm i storlek med min nya RIIA. Det blev lite lägre kilopris direkt Den ser riktigt häftig ut och det ska bli intessant att höra den för första gången i Stockholm. |
johan.björklund |
Posted - 2007/01/30 : 23:43:41 Vilken finish |
Pac |
Posted - 2007/01/30 : 23:30:30 I en annan del av lyssningsrummet var det dags för den Fragila avdelningen
Det var ordentliga lås på transportlådan...
Gluttar man på locket så är det Tysk ordning på packningen.
Det är Einstein's tvådelade balanserade MC RIAA som packas så omsorgsfullt.
Lastningen av pickupen görs på ett annorlunda ganska smart sätt. RIAA't har två ingångar som ligger parallellt, en för pickup-kabeln och en för att kunna lasta. Det medföljer separata laster till RIAA't med olika värden
Som sagt, en smart och enkel lösning.
Tyvärr var RIAA't inte inkopplat när vi var där. Det blir premiärlyssning uppe på High End mässan i Stockholm.
|
Pac |
Posted - 2007/01/30 : 17:37:46
Japp, det är Jantzen som står bakom den diskanten.
Jag träffade Jantzen i Las Vegas. De var hur trevliga som helst.
|
nahoj |
Posted - 2007/01/30 : 13:02:45 tweeter från Jantzen Audio, Denmark
Mvh
Johan |
Guru |
Posted - 2007/01/30 : 12:07:53 Vilket företag har tillverkat diskanten ? |
EngelholmAudio |
Posted - 2007/01/30 : 09:26:18 Försteget från "E=mc2" är testat i senaste (näst senaste?) Fidelity med gott och "intressant" resultat.
|
Zalve |
Posted - 2007/01/30 : 08:25:07 Och när tyckte Bernt att det var för högt ? |
Pac |
Posted - 2007/01/30 : 07:23:33 quote: ...det lilla brus...
Ja, bruset i anläggningen var rätt intressant. Det gick inte att höra något brus alls i sweetspot, inte ens på full volym. På full volym kunde man ana ett svagt brus om man lade örat direkt mot diskantmembranet. På nollvolym var det inget brus. Av denna lilla övning kan man dra slutsatsen att slutstegen är dödstysta och att försteget är riktigt tyst. Normalt spelar man inte högre än en fjärde del upp på skalan. Redan vid en femtedel var det alldeles för högt.
|
Bernt Jansson |
Posted - 2007/01/30 : 01:40:32 Det där med ingångsväljare med hjälp av att stänga av och på rör var en ny tanke som jag gillade. Man slipper ju ett relä per ingång. Det verkade vara så att ingångsrören stod för förstärkningen, det lilla brus som kunde höras (med örat mot högtalaren) varierade med läget på volymkontrollen. |
Pac |
Posted - 2007/01/30 : 00:51:20
Ja, så är det nog. Fast, jag var rätt stolt över bilden ovan. Jag tyckte(i min enfald) att den visade att toppen sluttar bakåt och sidorna är vinklade innåt. Men du har helt rätt. Jag får lära mig mer och fortsätta leta vinklar.
|
f95toli |
Posted - 2007/01/30 : 00:30:15 Pac: Ok, det är alltså ditt val av perspektiv som "luras". Äntligen har jag en anledning att klaga på dina foton |
Pac |
Posted - 2007/01/30 : 00:14:22
I andra ändan på Jorma-kablarna husserar Einsteins försteg "The Tube".
Den gör själ för namnet. Tack vare en annorlunda tanke runt ingångsväljare och fullbalansering har den en hiskelig mängd rör. Rättare sagt 19 stycken...
I stället för att ingångsväljaren väljer "ingång" så har man satt en dubbeltriod på varje ingång och använder dem som "reläer". Det vill säga man aktiverar de rören som är för respektive ingång när de behövs annars är de "avstängda". Det går åt många rör men det minskar antalet kontakter i signalvägen.
|
Pac |
Posted - 2007/01/30 : 00:01:28 F95, det finns ytterst få parallella ytor på Bird. Det är svårt att få med proportionerna på bild, sorry.
Angående "skorstenarna" så är det svårt att sia. Bubbel har nog delvis rätt i att de är där för att skapa värmeavledning för 6C33'orna. Men de kan också kyla konstantströmkällor och annat som berhövs. Jag antar att enbart Einstein vet den verkliga anledningen...
|
f95toli |
Posted - 2007/01/29 : 23:07:43 Jag lyssnade som hastighast på Einstein kopplat till Totem på Hifi-News mässan förra året, det lät riktigt bra så vitt jag kommer ihåg. Och naturligtvis gillar jag namnet
En liten undran om designen på Bird. Jag vill inte gnälla men är det inte ett "problem" att de är så "lådformade" (rätblock)? Dels så är det väl oftast så att välvda lådor är bättre av rent akustiska skäl. Dels så ser inte Bird speciellt "high-end" aktiga ut som det är, de ser ganska "normala" ut vilket väl i sig är ett problem ur markandsföringssynpunkt; för många kunder är utseendet vikigt och de vill att dyra högtalare ska se just dyra ut. Jämför med till ex. dyrare modeller från Sonus Faber (som jag antar tillhör samma segment) så ser ni vad jag menar.
|
Bubbel |
Posted - 2007/01/29 : 21:09:55 Jaså dem titta hur de sitter för nu kommer det en vild gissning. Jag tror att de är avskärmning mellan rören 6C33 som sitter väldigt tätt och de där skorstenarna tar upp värmen helt enkelt med andra ord kylfläns.
6C33 skall minst ha 10cm fritt utrymme runt sig för kylningens skull.
Anders |
Klingan |
Posted - 2007/01/29 : 19:51:27 Det ska bli spännande att få lyssna på denna anläggning under mässan.
|
johan.björklund |
Posted - 2007/01/29 : 19:41:38 Inte dom Anders utan dom svarta |
Bubbel |
Posted - 2007/01/29 : 19:25:25 quote: 6C33C är ett monster till att konsumera glödström
Jag vet jag håller på med ett SE bygge med de rören 12V och 3.3A är det till glöden .
De tre "skorstenarna" blir kvar efter att man har skapat vaccum i rören och man har smällt ihop glasröret.
Anders |
arcam |
Posted - 2007/01/29 : 18:41:18 ...ja det var fina grejer...får bli ett besök på marten där dom kommer tillbaka från Stockholmsmässan.
Fina bilder
|
mayro |
Posted - 2007/01/29 : 18:29:45
Dom var coola dom där skostenarna som Johan kallar dom.. |
johan.björklund |
Posted - 2007/01/29 : 18:23:20 Vad är skorstenarna till för ? Nyfis |
Pac |
Posted - 2007/01/29 : 18:14:24 quote: Vilken finish
Ja, de har fått till ordentlig "puts och studs" på lådorna.
quote: ...så kastar jag in brasklapp
Ja, ja, då kan vi ju lägga ner denna tråden nu...
Vi flyttar väl fokus från högtalare...
... till...
...slutstegen.
Einstein's "Final cut" MK60 är ett monoblock på 60W@8ohm. Det använder Output TransformerLess topologi (OTL) så det har altså inga utgångstransformatorer. Atmasphere är en annan tillverkare som gör OTL'er. Men det är en svår teknik att bemästra så de flesta rörslutstegstillverkare brukar använda utgångstransformatorer. Precis som Bernt nämnt ovan är OTL'er kända för att de kan ta fram mycket av de detaljer som finns i musiken om matchningen mellan högtalare och förstärkare fungerar. De har en akilleshäl och det är att de inte klarar av att leverera ström i lika stora mängder som en transformatorkopplad förstärkare.
Utgångsrören i Final Cut är de maffiga ryska 6C33C. 6C33C är ett monster till att konsumera glödström men å andra sidan kan det levera mer ström än de flesta andra slutrör. I linjesteg/drivningsdelen är det E88CC
Det är tur att Lindome var med och kunde inspektera så att allt gick rätt och riktigt till.
|