HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 eoJeud goes Nordost

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
calle_jr Posted - 2007/01/01 : 18:55:46
eoJeud goes Nordost

På årets nästsista dag packades ett par bilar och drog:

25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
ulfsan Posted - 2007/01/10 : 21:29:04
Ihålig torx ...
calle_jr Posted - 2007/01/10 : 19:46:18
quote:
Öpppna lådan och ta en bild
Jag var nära då den var här men hade inte exakt rätt verktyg. Det var några specialskruv till locket.
mayro Posted - 2007/01/10 : 01:03:41

Något spännande måste ju vara däri eftersom vi alla som provat eller som dom som äger den säger exakt samma sak o0m funktion i stort... Oavsett vilket system den används på samt i..

Resultatet blir samma eller mycket liknande.... Och det är inte suggestion via textläsning utan att folk får dessa liknande resultat...

Första grejen jag någonsin stött på på ger detta resultat tror ja.. I alla fall vad jag kommer på så här på rak arm..

Oftast finns där rätt stora skillnader ändå i beskrivning av hur man uppfattar saker vi provar .. OFTAST.. Så ingen missar det nu..

men inte runt dessa nordost..Fast klart. Jag har inte letat direkt efter andras omdömen. Så mina ord är baserade på fåtalets utsagor iofs....
mayro Posted - 2007/01/10 : 00:19:05

ser vad det är inne i den Herregud vad förbannad den som köpt en sådan blir då. För ser man vikten per kr så är den svindyr..per Kg..

En "grej" till nätet skall ju vara TUNG.. Dessa nordost väger ju noll o inget snudd....

Så en bild inuti blir nog en bild på luft...
Bubbel Posted - 2007/01/09 : 23:12:11
Öpppna lådan och ta en bild så får alla se hur det ser ut inuti den där lådan!!!!

Anders
ulfsan Posted - 2007/01/08 : 11:08:33
quote:
vad Isotek (thor) egentligen gör?
Jag är själv väldigt nyfiken på detta... Det handlar i alla fall INTE om någon transformatorfunktion med fullständig omvandling av strömmen via stora trafon/spolar (el dyl) från en insida till en utsida... I stället är det någon form av smart lösning med bl a "switchning" av strömmen inblandad, efter vad jag kan förstå....
Ranefjord Posted - 2007/01/08 : 00:47:01
Någon som har en aning om vad Isotek (thor) egentligen gör? Deras hemsida avslöjar ju knappast någonting. Är de rena filter? Power Factor correction? Ballat? Vad gör de?
mayro Posted - 2007/01/07 : 20:41:31

Som hos "ulf" då.. Där begränsar den inte ett smack heller. Utan "tillför" endast gott.. Hmm. Eller heter det den utanförhåller ENDAST det dåliga kanske
calle_jr Posted - 2007/01/07 : 20:38:15

Jag har några bilder till på Nordost Thor:

Den har varit hos mig några dagar nu. Det är farligt att låna prylar. I mitt system har den enbart positiva effekter. Jag upplever den inte alls som ett filter eller som att den är dynamikbegränsande. Den ordnar upp och lyfter i stället för att platta till.
Sceptic Posted - 2007/01/07 : 12:49:58
Håller helt och hållet med bfjohansson.
iroise Posted - 2007/01/07 : 11:29:15
Mayro du prickar bra prisvärdheten är subjektiv. Själv har jag gjort någon uppgradering för att jag vid tillfället hade råd, jag inte är helt säker på att det har förändrat något! Möjligtvis att det gett en bra känsla ungefär som att jämföra en tröja från överskottsbolaget med en Gant, Ganten känns coolare och ger en skön känsla. Jag är inte säker på att alla förändringar verkligen hörs utan de ingår i intresset hifi och görs oavsett resultatet. Hoppas jag inte trampar tår iom denna åsikt
Kul att träffas flera stycken och lyssna samt jämföra kablar/musik, ni ser ut att ha väldigt trevligt.
bfjohansson Posted - 2007/01/07 : 11:08:47
Nu ligger ju en meter Valhalla över 40' ny och självklart är det så att ett par högtalare för samma summa kontra ett par för tvåtusen har större inverkan på ljudet än vad nämnda kabel har. Men om man redan har högtalare, cd eller vad det nu kan vara som man är rimligt nöjd med så kan dessa kablar lyfta dem till nya nivåer. Och den skillnaden kostar tyvärr mycket pengar. Och gudarna ska veta att som den underbetalde, halvtids föräldralediga statstjänsteman man är, så ligger ju inte lönen riktigt i 200 000 kronorsklassen . För att ha den lönen inom staten måste man ju vara gift med den förre statsministern och riktigt så sexig är inte GP...

När det gäller skillnader mellan aUDIENCE OCH vALHALLA så har jag testat mellan dem. Enbart som ballade signalisisar dock. Som jag vill minnas det är karaktären dem emellan ganska lika men Valhalla ger mer av allt. Mer rumsuppfattning, bättre upplösning etc. Men även här kan självklar psykologi spela in - det var mina Valhalla. I likhet med att BMW har mest nöjda ägare så är det ju så att har man satsat pengarna så vill det ju tusan till att man är nöjd. Har man lagt en halv mille på en bil och sedan tycker att den är kass så idiotförklarar man ju sig själv i någon utsträckning. Men som den psykolog jag är så är jag givetvis medveten om vilka simpla psykiska mekanismer som är i görningen
calle_jr Posted - 2007/01/07 : 10:37:54

Tack för det Vox. Det uppskattas.

quote:
är den verkligen 13.000 kr bättre rent ljudmässigt än en signalkabel för tex 2.000?
Absolut, under förutsättning att man kan och vill satsa på sin övriga hifi. Bildmässigt är den som kalsonger som Mayro sa. Ljudmässigt är den som ett par glasögon för en närsynt.
Vox Posted - 2007/01/06 : 19:11:33
Lite OT, men ändå inte då det gäller "kostnader".

För ett antal år sedan lät Bill Gates bygga sig ett nytt ofantligt stort hus med pooler, bowlingbana etc. Bygget kostade många, många miljoner dollar.

Jag jämförde kostnaden för hans bygge och årsinkomst och med min årsinkomst. Vid det tillfället skulle hans nya hus kosta mig motsvarande 30.000 SEK (trettio tusen kronor) och det är inte verkligen inte mycket pengar för ett hus.

Så när ni ifrågasätter om en hifipryl är värd kostnaden så måste detta sättas i relation till hur pass mycket pengar personen i fråga tjänar/sparat etc.

En del personer har måndaslön på 15.000 SEK medans andra kanske tjänar 200.000 SEK i månaden och då är det klart att förutsättningarn är olika för att handla prylar för.

Så om en pryl är prisvärd eller inte kan endast personen som gör köpet avgöra.

För ett par år sedan ansåg jag att en förstärkare för 5.000 SEK var fruktansvärt dyr, men min inställning till hifi och mina ekonomiska förutsättningar har ändrast med tiden.

Jag är glad för att det finns personer här på forumet som vågar och vill satsa på utrustningar som kostar en hel del pengar för att därefter dela med sig av sina erfarenheter till oss andra.

Tack ska ni ha. Ni vet inte hur mycket jag uppskattar vad ni gör. Åter igen TACK.

Musse80 Posted - 2007/01/06 : 17:56:03
Ni har rätt i det ni skriver, men även OM man hittar en Valhalla för 15.000 begagnat, är den verkligen värd det? Jag menar, är den verkligen 13.000 kr bättre rent ljudmässigt än en signalkabel för tex 2.000? Det är givetvis upp till var och en, och visst; är man rik så varför inte? Men det känns ju mer prisvärt att köpa högtalare för 15.000, nya eller begagnade, eller en förstärkare eller signalkälla + akustikfix tex. Men det är klart, har man högtalare för 100.000 och stärkare för 50.000 så kanske 15.000 för en signalkabel är "rimligt" i sammanhanget. Själv skulle jag dock aldrig lägga så mycket pengar på en kabel.
ulfsan Posted - 2007/01/06 : 17:55:00
quote:
Provade ni att jämföra Audience direkt mot Nordost (utan att ge Nordost som enda kabel fördelen av en Thor)?
Nej vi hann inte, Ranefjord. Det är ju inte bara att koppla in och koppla ur vad gäller kablar och apparater. Viss "uppvärmning" behövs ju också. Så det blir snabba och summariska slutsatser vid sådana här träffar. Och som sagt; övrig utrustning och rummet har ju också betydelse hur testen faller ut.

Men förmodligen kommer Per att låna hem Thor en period, så att han själv kan kolla vad som händer med Audience med stöd av en Thor i början av kedjan...
ulfsan Posted - 2007/01/06 : 17:47:05
Vissa av dessa kablarna har faktiskt ett kapitalvärde i sig, som gör att man ofta inte förlorar så mkt om man handlar beg. Om t ex en Valhalla signal kostar ny 30.000:- eller mer och man får tag i den beg för 15.000:-, så är det stor chans att få ut (nästan) samma pris (man får kanske gå ner någon tusenlapp) om man sedan säljer vidare. En Valhalla är nämligen så attraktiv "på marknaden"...

Och vad har då kostat mest? En kabel köpt för 15.000:- som man säljer för 14.000:- eller ett hemmabygge (eller udda märke) med dyra kontakter, strumpa mm för 2000:- som sedan bara ligger och skräpar i en låda...

Vad man lägger ut från början behöver alltså inte vara samma sak som vad "kalaset kostar".... Men det första utlägget kan naturligtvis svida om man inte hunnit samla på sig lite reserver...
Pac Posted - 2007/01/06 : 16:19:53

Prick på Mayro.
Prisvärt för den ene kan vara helt uppåt väggarna för den andre. Det är de individuella förutsättningarna som sätter gränserna. Att diskutera prisvärdhet på saker som kostar som dessa kablar blir jättekonstigt eftersom "prisvärdhet" i denna prisklassen är ett synnerligen [/i]individuellt mått[/i].

Då är det bättre att lämna det därhän precis som grabbarna gjort och fokusera på ljudet.

Ranefjord Posted - 2007/01/06 : 14:36:01
Provade ni att jämföra Audience direkt mot Nordost (utan att ge Nordost som enda kabel fördelen av en Thor)?

Mayro: Underhållande läsning! =)
mayro Posted - 2007/01/06 : 12:34:45

Musse80

Utan att vilja starta eller ens antyda att jag vill eller skall gå i debatt om kablar eller dess kost i förhållande till osv osv osv..

Men ordet prisvärd är ett ord som kan för den ena läsaren anses BILLIGT för den eller dom % som man får extra.. Medans för nästa person där tex plånboken gör saker inte prisvärda eftersom dom inte KAN köpas knappt. eller ev inte alls..

För en miljardär tex kan dessa kablar grabbarna provar o berättar om anses för billiga ju..

allt beroende med vilka ögon betraktaren utgår ifrån...

Men även om man som jag tex just nu inte anser någon kabel direkt prisvärd eftersom jag inte har råd att köpa någon av dom efter ALLA mina tänder pajat som dom gjort så måste jag ju tänka utanför mitt perspektiv och se bredare på pris kontra vad man får..

Då kommer jag fram till föjande...
Jag tror många med bra jobb o god kassa.. behöver inte vara "rika".. ja jag tror många i denna breda grupp av folk inom vår hobby kan anse dom % man får per kr för inköp av kostsammare kablar kan anses prisvärt. Ja.. Man skall minnas att en del köper inte ens dyra kablar endast för ljudet utan för att HELA anlägget SKALL vara genomarbetet o i samma kvalitet..

En jämförelse.. Vi fattigare har under brallorna billiga kallingar ifrån nåt trepack för 49,90.. Kallingarna syns ju ändå inte. En mer bemedlad har sidenkallingar med hög kvalitet.Han har råd med dessa svindyra kallingar som kostar handsydda av sin skräddare 7000 och uppåt st.... båda har endast "paketet" innanför dessa kallingar.. Ingen av dom visar sina kallingar.(dom är nämligen blyga). Ändå är det ju för dom båda att anse deras kallingar prisvärda.Kallingarna "känns" rätt.. Men bytte dom kallingar skulle INGEN av dom ens förstå hur den andre KAN tänka att dess kallingar är prisvärda..

Medans det för andra som tex är i min sitts som snart måste sälja av anlägget för att renovera munnen så jag kan tugga det kan anses som "vansinne".. Menar att byta kallingar.. Nä menar köpa handsydda ...

Jag hoppas o önskar att folk som "ulfsan, per 100. callejr..Bf johansson Ulf" med flera med flera fortsättar med sina upptåg och har skoj.. Jag anser era resor ni gör vara oerhört "prisvärda" läsningar..

Och då jag fått ordning på tänder o eländes elände skall jag försöka komma tillbaks även jag och ha skoj...

Så Musse80. Ordet prisvärd betyder olika utifrån våra olika possitioner.. Men våra "förståenden" för dessa olika possitioner kan göra ordet "prisvärt" ändå förståbart om vi bara tänker efter lite...Samt även om vi själva just i vår egen sitts inte KAN kosta på oss att ha sakerna själva "Vi" brukar då "gömma oss bakom" att vi minsann "aldrig ÄVEN om vi hade råd skulle mm.mm.mm.mm mm"..

jaja..det va det.. Lite långt. Lite tjatigt ev. Men ibland är mina inlägg inte prisvärda eftersom dom innehåller för många ord mot dom nödvändiga eftersom jag överarbetar dom så dom skall vara prisvärda.. Man får mycket med endast få % mening i... och billigt

fast kunskapen har varit dyrköpt och INTE prisvärd.

NU tar ja mig en fika..
ulfsan Posted - 2007/01/06 : 11:50:14
quote:
Kan dessa kablar verkligen kallas "prisvärda"?
Den aspekten har vi inte med; åtminstone inte i denna tråd.... Man kan dock komma billigare undan genom att handla beg, vilket vi faktiskt nästan alltid gör numera...

Musse80 Posted - 2007/01/06 : 10:53:29
quote:
Inget som jag hört hittills slår Valhalla

Kanske det men så kostar också kablarna som en månadslön bara för signalkabeln och som en bra begagnad bil för högtalarkablarna man kanske "får vad man betalar för"? Kan dessa kablar verkligen kallas "prisvärda"?
ulfsan Posted - 2007/01/06 : 00:03:59
Tror ingen skulle ifrågasätta att det låter bra, bfjohansson..

Inget som jag hört hittills slår Valhalla och det gällde även hemma hos Per!!

/ Ulf
bfjohansson Posted - 2007/01/05 : 22:59:46
Jag kör själv med Valkyrja till högtalarna och Valhalla som signalis med mycket lyckat resultat, cdn får dessutom sin ström via Valhalla och hemma hos mig funkar det perfekt tillsammans. Kanske finns några det "synergihjälp"?
Per100 Posted - 2007/01/04 : 11:05:26
Åter ute på ”nätet” efter problem med bredbandet hemma. Tack för ert besök pojkar!

Numera spelas det nästan enbart vinyl hemma hos mig och mjukvarulagret är under stark uppbyggnad. Skivesset i Malmö har fått många påhälsningar sedan i somras.

Finns det en bättre dag än den 30 Dec att samlas för hifi-träff? Nej, jag tror inte det. En perfekt avrundning av året och allt julstök.

Det byttes en massa kablar. För min egen del var jag intresserad av att en gång för alla ta reda på om nordosts högtalarkablar verkligen inte var något som ”La Folia” ville äta till frukost. Tidigare tester hos calle_jr hade ju visat på att en sådan kombination skulle bli stirrig och med en oengagerande vasshet därtill. La Folias tillverkare rekommenderar dessutom att de används med tunna koppartrådar.

Resultatet hemma hos mig med Nordost Valkyrja högtalarkablar var att ljudet lyftes ett snäpp upp utan några uppenbara negativa aspekter. Förbättring av upplösning, bas och timing var det som främst inträffade. Med bibehållen och naturlig värme i ljudet.

Men samtidigt hade även Thor strömrenare kopplats in så det var inte enbart byte av högtalarkablar som vi lyssnade på. Det fanns inte tid för alltför ingående jämförelser.

quote:
Ett rum i källaren men vilka mått har rummet tro? Rum i källare brukar ju vanligen ha problem med basen vad jag förstått annars.

Måtten är 3.6m x 9m ! Takhöjden är 2.2 m.

quote:
Men Robins prototyp lovade gott och tycktes ge viss stabilisering i basen beroende på den vibrationsdämpningen den åstadkom. Olika varianter (att t ex sänka ner topp-plattan i sandbadet) diskuterades.

Jag har haft den hemma ett tag nu och sandlådan funkar mycket bra. Jag kommer att bygga en liknande.
Med sandlådan uppfattar jag framförallt ljudet som luftigare jämfört med när jag använder min egen 15-20kg granitplatta.

Så till signalkabelbyten. Nordost Valhalla signalkabel mellan skivspelare och riaa hade gärna fått byta ut min AQ Amazon. Men det omvända gäller för Amazon mot Nordost Frey signalkabel. Där visar Amazon att den ändå når mycket högt upp på ”nordoststegen”. Detta även i ett system där man skulle kunna förmoda att Frey får synergihjälp av att alla andra kablar kopplade vid detta tillfälle var från Nordost.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000