HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Hifi-träff hos Skurt

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Skurt Posted - 2006/10/04 : 20:27:56
Skrev en inbjudan för några dagar sen i Audiogrupp Öst men har nog annonserat om en träff lite för nära inpå - eller så är det ingen som vill komma och hälsa på mig Tänkte se om det fanns någon som inte är med i Audiogrupp Öst men vill komma.

Som sagt träff på Söndag den 8e oktober, någon gång mitt på dagen fram till obestämd tid (se hur mycket vi orkar). Det bjuds på fika och kanske även mat beroende på hur många vi blir. Möjlighet att lyssna till bl a Goldmund, Sonic Frontiers och McIntosh. Vill man ta med sig någon kulig apparat så får man naturligtvis det, vore t ex kul att höra hur SF-CDn (20-bit) står sig mot modernare alternativ och SACD/DVD-Audio. Musiken som spelas kommer antagligen vara blandad då jag tar för givet att ni har med egna skivor De format som kan spelas är då vinyl (33/45-varv), CD/HDCD samt DVD-video (2-kanal).

Platsen är hemma hos mig vilket är i Jakobsberg, Järfälla nordväst om Stockholm (en timme från Västerås om någon från det hållet vill komma). Det går att ta sig hit från Centralen via pendeltåg och buss (ca 35 min från Centralen). Beskrivning om hur man kan ta sig hit samt karta kan fås via PM.

PS.
Vi har två hundar som kommer vara hemma, så hundallergiker kanske inte är aktuella - fast jag har haft vänner här som sagt att de är hundallergiker men som inte har märkt av något, så den som är allergisk får väl avgöra.

/Erik
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Skurt Posted - 2006/11/07 : 00:34:28

Nu får du snart börja reportaget, jag vill ju se vad ni mer haft för er under veckan som gick...
mayro Posted - 2006/11/06 : 11:47:59

Nu har Jag och Lena samt "Ulf" här på forumet besökt "Skurt" i lördags... Och att det står ett system med KVALITETER hos denna unge man "Skurt" är utom allt tvivel..

Mer om detta kommer senare
Skurt Posted - 2006/10/23 : 01:03:03
Tack. Jag hade glömt bort skivan, vi lyssnade ju inte ens på den. Det är i alla fall en Mark Levinson inspelning, hans favorit tror jag. Låter ganska bra kan jag meddela Finns numer på SACD också: http://www.redrosemusic.com/sacd.shtml
calle_jr Posted - 2006/10/22 : 18:02:19

Vilket jädrans fint system!!!

Vad var det för skiva med Eliot Fisk?
mayro Posted - 2006/10/15 : 23:02:23
Kanon!

Sorry för ot föresten Skurt...
Skurt Posted - 2006/10/15 : 22:52:46
mayro: Det låter bra det. Jag har PMar dig om besöket...

Harry_up: Jättesnällt. Jag mailar dig, tänkte det funkar bättre så...

/Erik
mayro Posted - 2006/10/15 : 21:20:56

Fjärde ser ut som en bra dag om inget totalt oförutsett dyker upp..
Harry_up Posted - 2006/10/14 : 04:11:20
Javisst kan du det. Kan ta några foton och maila dig.

Harry
Skurt Posted - 2006/10/14 : 00:12:36
quote:
Jo Skurt jag har ett par XRT-22 med stativ. Eftersom dom är baskapabla så rekommenderas att man använder en MQ-107 ifrån McIntosh eller motsvarande till dom.

Tror du man kan höra av sig till dig sen när det blir dags att försöka tillverka ett par stativ. All info jag kan få om CS-22 stativen är ovärderlig. Tack!

/Erik
Skurt Posted - 2006/10/14 : 00:10:37
quote:
TACK!! Vi kommer ju vara i Sthlm en vecka i slutet av denna månad o fram till den 5 november. Då vi åker hem igen..

Och vi kan nog bli 3 till 5 personer gissar jag om du vill ha en liten repristräff.. och har möjlighet vill säga...

Det ser ut som att den 4e nov (lördag) skulle fungera, vad sägs?

/Erik
Harry_up Posted - 2006/10/13 : 23:24:44
Jo Skurt jag har ett par XRT-22 med stativ. Eftersom dom är baskapabla så rekommenderas att man använder en MQ-107 ifrån McIntosh eller motsvarande till dom.
mayro Posted - 2006/10/12 : 18:22:14

TACK!! Vi kommer ju vara i Sthlm en vecka i slutet av denna månad o fram till den 5 november. Då vi åker hem igen..

Och vi kan nog bli 3 till 5 personer gissar jag om du vill ha en liten repristräff.. och har möjlighet vill säga...
Skurt Posted - 2006/10/12 : 16:09:39
Som sagt, utan stativ är möjligheterna till att placera dem längre ifrån väggen minst sagt begränsade Med det rum högtalarna står i så är nog den nuvarande placeringen den bästa (har återigen flyttat högtalarna närmre varann och lyssningspositionen bakåt, är ca 1,5 m mellan diskanterna och sitter ca 2,5 m från högtalarna med ca 1 m till bakre vägg - det var väl ungefär det ni/du också tyckte var optimalt, Micke?). Jag skulle tro att man kan få en del förbättringar med stativ, fast kanske inte så mycket i det nuvarande rummet. Sen tror jag inte XRT22orna är lika känsliga för färg, fyllighet, släpp, osv. som andra högtalare vid placering nära vägg då diskanterna trots allt konstruerats för att hänga på väggen med basdelarna inte allför långt ifrån. Tycker ju det låter bra, men man är ju nyfiken på hur det kan låta i ett lite större rum och med stativ

quote:
4 par tror jag. Stativ gör stor skillnad då man kan vinkla hela systemet på ett mer gynsamt sätt.

Då kanske det finns 5, för jag tror mina togs med från USA av Curt Bergfors. Alla andra McIntosh-prylarna jag köpte tillsammans med högtalarna är från USA (110V = STOR transformator). Men jag är inte 100% då de måste vara svåra att ha som handbagage på flyget Hade du också ett par XRT22? Har kanske fortfarande? Jag kan tänka mig att det låter bättre med stativ, men som sagt sätter rummet nu också vissa begränsningar. Körde tidigare med invinklat (fortfarande vilandes mot väggen) men fick då en halvcirkel-formad ljudbild

quote:
Jag skall upp till Sthlm i november igen. Kan man få titta förbi dig då eventuellt och lyssna lite på din fina grejor?

PMa mig de dagar du är här så kanske jag kan ordna en mindre träff till, måste bara få iväg föräldrarna från huset då jag fortfarande bor hemma hos dem... Ju tidigare du vet vilka dagar, desto större chans till träff.

/Erik

Edit: språkpolis
Bernt Jansson Posted - 2006/10/12 : 12:53:08
Kul högtalare!!!
Micke Y Posted - 2006/10/12 : 12:38:06
Skurt har inte så många alternativ till uppställning. Rummet och hans önskan om en b r e d ljudbild sätter tydliga gränser.

Micke
mayro Posted - 2006/10/12 : 12:24:54

Som Johan säger ser det lite lustigt ut detta uppstället..

Blir inte röster osv lite "tunna" samt en för lite "färg" o fyllighet i???

Mina "tro" säger att det torde bli så med det uppstället du har...Dessutom borde "släppet" bli förminskat mot vad det KAN bli ifrån högtalarna...

Jag skall upp till Sthlm i november igen. Kan man få titta förbi dig då eventuellt och lyssna lite på din fina grejor?

johan.björklund Posted - 2006/10/12 : 00:11:11
Det ser ju onekligen lite lustigt när dom är så nära väggen , har du prövat med en mer normal uppställning ?

Eller dom kanske inte är gjorda för det ?
PG Jeppsson Posted - 2006/10/11 : 23:14:43
Verkligen snygga högisar, som jag skrev innan, ta ner grejorna till Skåne

Har aldrig sett de där högtalarna förr, än mindre lyssnat på dem.

Harry_up Posted - 2006/10/11 : 17:07:13
4 par tror jag. Stativ gör stor skillnad då man kan vinkla hela systemet på ett mer gynsamt sätt.
Niklas Nord Posted - 2006/10/11 : 11:05:09

Trevligt
Har det sålts många sånna Mcintoshhögtalare i sverige?
Ronnie_Ericsson Posted - 2006/10/10 : 21:41:16
Mayro: Panelerna spelar diskant, indelade vid 1500Hz eller vad det var. Det är alltså ingenting "main" över dem.
Eftersom det är korta våglängder tror jag inte de påverkas av väggen bakom.
Skurt Posted - 2006/10/10 : 20:43:35
Helt korrekt, de kan hänga på vägg eller stå på stativ. Det följde inte med några stativ när jag köpte dem (av Curt Bergfors förresten, han som grundade Max Hamburgerrestauranger, därav Mickes kommentar tidigare. Lite kuriosa för den ointresserade ). Då jag inte har fått tillåtelse att hänga dem på väggen så får de stå som de gör tills jag får ändan ur vagnen och tillverkar ett par stativ...

/Erik
Harry_up Posted - 2006/10/10 : 15:21:48
Dom kan hänga direkt på väggen eller stå på ett par stativ.
mayro Posted - 2006/10/10 : 11:26:43

Skurt.. Jag har tittat en aning på dom nu. Men inte läst något mer än spec o delning iofs..Och blir lite undrande över uppställningar av dom... Så frågar först.. SKALL verkligen main panel stå dikt mot bakvägg enligt tillverkaren??
Frågar eftersom ni diskuterar uppställning.. Och jag blev så nyfiken..

Skurt Posted - 2006/10/09 : 20:57:36
quote:
Har man inte gjort så mycket med akustik så blir skillnaderna så väldigt mycket större än vad man tror.

Det kan jag verkligen instämma i!

Synd att jag inte kom på det där med kuddarna innan ni gick, jag tror ni minst sagt skulle gillat det Har fyllt på med kuddar på sidorna med ännu bättre resultat på basen. Jobbigt bara att de står ivägen för CDn och slutsteget, speciellt då dämpningen inte är symetrisk så jag måste finjustera balansen för varje ny skiva. Men det är ett litet pris att betala...

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000