HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Hi-Fi News Show 2006

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
f95toli Posted - 2006/09/23 : 21:27:17
Efter diverse förseningar så hade jag äntligen kommit fram

25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Bimota Posted - 2006/09/28 : 11:21:44
Jag tackar också! Kul att få en inblick för en som var i Umeå samma helg som det begav sig.

Kul också att läsa att Wilson lät fint - det där med vilken demomusik man ska välja är ju alltid en knepig nöt att knäcka. En del människor vill helst få nya intryck och upplevelser, och andra vill hellre lyssna till något de känner igen. Viktigast för att det ska ge någon slags trovärdighet är kanske ändå att man väljer musikmaterial som man dels själv gillar, och som även kan berätta något om utrustningens kvaliteter. Ofta märker jag att om man fått till anläggningen riktigt bra därhemma, så åker de lite ovanligare plattorna fram. De framstår då inte som bara "konstiga", utan mer "spännande".

Vore kul att ha någon slags omröstning om vad som är "den ultimata demomusiken". Det skulle vara jättespännande att läsa. Varför köra på en gång här och nu (som jag alltid brukar säga...)!

Så - kom igen och peppra mig med era synpunkter!!! VAD vill ni höra när ni sitter på HiFi-demo???

Jag väntar med spänning...

//Ludwig
boombox Posted - 2006/09/28 : 09:26:25
Kul läsning! Tack för fint reportage.
johan.björklund Posted - 2006/09/28 : 01:21:51
quote:
http://bildarkiv.hififorum.nu/f95toli/hifinewsshow2006/ypsilon2.jpg

Aaaah
Rockport högtalare , tyvärr ett märke man inte ser så ofta i Europa
Zalve Posted - 2006/09/28 : 00:34:30
Vi som inte var där, tackar så mycket för dina bilder och text.
f95toli Posted - 2006/09/28 : 00:30:52
En bild från Totems rum får avsluta detta reportage.

Det är Totem Wind kopplad till tysk rörelektronik av märket Einstein (ett namn som jag naturligtvis gillar).
Det var det sista rum jag besökte på söndagen och tyvärr hade jag inte tid att lyssna ordentligt då det var dags att ta bussen hem.

Det var i alla fall slutet på en trevlig helg
f95toli Posted - 2006/09/28 : 00:27:29
Spelare för blålaserformaten börjar så smått komma ut på marknaden och det märktes även på mässan. Panasonic och DTS hade båda stora rum där de körde 30 minuters demonstrationer.
Tyvärr har jag inga bilder så det här får bli ett rent textinlägg

Panasonic premiärvisade sin första Bluray spelare som heter BD10. Den kommer ut på marknaden om lite drygt en månad. Sättet de demonstrerade den var intressant i sig, anläggningen bestod förutom BD10 av en ny klass-D reciever som kommer släppas i samma veva (tyvärr kommer jag inte ihåg beteckningen, någonting-700) samt högtalare för ett komplett 5.1 system.
Och inte vilka högtalare som helst, frontarna var ett par B&W 802D, stora Nautilus centern samt ett par 804or som bakhögtalare. Allt drivet av en pytteliten reciever. Kaxigt om inte annat. Receivern är på 7x100 W men kan också brygga kanaler, om man spelar 2-kanaligt ljud så kopplar den automatiskt om till 3x100 W per kanal vilket ju är rätt smart. Bilden från detta system (på en ny 65” plasma) var som vanligt (?) helt fantastisk, säga vad man vill om nya format men Bluray är definitivt i alla fall bildmässigt ett stort steg framåt jämfört med DVD.
Hur lät det då? Filmljudet var helt ok även om materialet som visades väl inte ställde några jättestora krav på dynamik. De spelade även ett spår från en CD vilket var intressant. Det var vokal jazz (tyvärr vet jag inte vem som sjöng) av typiskt demo-snitt men det lät faktiskt riktigt bra, nu är 802or bland mina absoluta favorit-högtalare så det är kanske inte så överraskande men att kunna driva dem med en liten receiver är faktiskt imponerande.

Killen som demonstrerade anläggningen sade faktiskt uttryckligen att de aldrig skulle kommit på tanken att spela 2-kanals material på en high-end mässa med någon av sina tidigare receivers. Denna elektronik skulle dock enligt honom kunna stå sig väl i konkurrensen även på 2-kanals sidan.
Jag fick intrycket att de faktiskt medvetet försöker rikta sig till ”entusiast-marknaden” för dessa produkter trots att det inte är Panasonics vanliga nisch, å andra sidan är det väl i detta segment som det är mest troligt att man hittar människor som kan tänka sig att investera i helt ny –och dyr- teknik så det kanske inte är så konstigt.

DTS var som sagt också inbjudna och de gör tydligen ingen halvhjärtat, de ställde upp med ett demorum som var i särklass. ALLT annat på mässan var amatörmässigt i jämförelse.
Vi börjar med rummet. DTS hade ett stort rum tillsammans med sina samarbetspartners. I detta hade de i praktiken byggt ett nytt fullständigt akustikbehandlat rum. Elektroniken var också i vansinnes klass:
Bilden kom från SIM2 projektor och Screen Research duk. En ”vanlig” Yamaha receiver av värsta snitt skötta avkodningen av ljudet , denna var sedan kopplat till en ”Sound Engine” från Yamaha. Detta är en ren studioprodukt och inget man normalt hittar i en hemma-bio, denna skötte den aktiva delningen och eqn för alla 18(!) kanaler. Att det var så många kanaler berodde på att man använde Procella högtalare med aktiv delning. 7 identiska toppar+4 basmoduler (om jag räknade rätt). Allt detta drevs av effektförstärkare från Yamaha, total effekt var 11 kW (jo, 11 000 W).

Procella Audio är ett relativt nytt märke som startats av en tidigare anställd hos DTS. Tanken är att bygga högtalare som kombinerar det bästa från hifi och PA. Problemet med de flesta hifi högtalare är tydligen dels att de inte kan spela tillräckligt högt för ett stort rum, dels att de har för dålig spridning vilket inte fungerar i en stor hemmabio. Procella Audios högtalare ska tydligen klara detta men behålla ”hifi-ljudet”. Dessa högtalare används för övrigt av DTS själva.

Denna anläggning - som hade tagit 20 personer en hel dag att montera upp och ställa in- klarade med lätthet THX kraven. Faktum är att det enlig mannen från DTS var ”the best cinema in town” (”the town” i det här fallet var London) och troligtvis i Europa. Total kostnad om man vill installera något liknande hemma £200 000-£250 000 (och jo, det ska vara pund).

Under själva demonstrationen pratades det en hel del om DTS-HD som är ett nytt format som kommer att finnas på vissa blålaser skivor. Det ”vanliga” HD formatet kommer stödja 96 kHz i 24 bitar i 8 kanaler, total bitrate för ljudet blir 3.0 Mbps för HD-DVD och 6 Mbps för Bluray.
Mer intressant från ”audiofil synpunkt” är DTS-HD Master Audio som är DTS-HD med ytterligare 8 bitar, det är ett ”lossless” format som bokstavligen talat ska vara en kopia av mastern, det kan klara 192 kHz/24 bitar. Ljud- bitrate 18 Mbps för HD-DVD och 24.5 Mbps för Bluray.
Frågan är bara om bolagen verkligen vill släppa ifrån sig kopior som är identiska med deras master-band?

Tyvärr spelades det inget DTS-HD då det ännu inte finns färdig konsumentelektronik ute som kan avkoda det. I stället spelades vanlig 7.1 DTS från diverse filmer och konserter (Moulin Rouge). Hur det lät? Obesvärat, dynamiskt ljud men lite tveksamt ur hifi-synpunkt.
Det kan iofs berott på att rummet var fullt med folk och jag satt i ett hörn.
Kul var det i alla fall. Det var inte för inte som detta rum på lördagen vann priset för bästa demonstration.

Buggsson Posted - 2006/09/27 : 23:01:43
quote:
Men om jag ska gissa så tror jag det är en Acoustic Signature Grande.

Du har nog rätt. Den verkar vara så ny att den inte ens finns på Acoustic Signatures hemsida.
f95toli Posted - 2006/09/26 : 23:55:15
Det fanns ingen skylt så jag vet inte.
Men om jag ska gissa så tror jag det är en Acoustic Signature Grande. Enligt brochyren jag har så skulle den visas av företaget som hade detta rum (Select Audio) och jag kunde inte se till något annat som passade in på beskrivningen.
Buggsson Posted - 2006/09/26 : 23:41:16
Monsterspelaren i mitten, är det Acoustic Solid, eller vet du vad det var för skivspelare?
f95toli Posted - 2006/09/26 : 21:56:32
Nu är vi på upploppet (pust!).

Det stod rörförstärkare utställda lite varstans även om det sällan spelades på dem

Melody:

Vinylspelare var också en favoritdekoration.
Så här såg det ut i ett rum

Observera att det är en panoramabild ihopsatt av två bilder, därav det underliga perspektivet.
f95toli Posted - 2006/09/26 : 21:52:18
Gershman Audio var också med i kampen om märkligaste högtalare.

Det lät dock helt ok men återigen var rummet på tok för litet.
f95toli Posted - 2006/09/26 : 21:47:19
Om Triangle ger ordet "high" i "hight-end" en ny innebörd så kontrar Overkill Audio men transparent ljudåtergivning

SÅ här här såg det ut i dörröppningen.

Företaget som ståtade med mässans fånigaste namn spelade som synes med öppen baffel. Jag var inne i rumme en kort stund (tyvärr blev bilden därifrån bara skräp), för kort för att kunna säga något om ljudet. Jag kan dock säga att det inte är några "designhögtalare" utan de kan spela också.

f95toli Posted - 2006/09/26 : 21:42:17
Här spelades det på mässans högsta högtalare

Triangle högtalare drivna av Pathos.
Det lät också bra men hade passat bättre i ett betydligt större rum

f95toli Posted - 2006/09/26 : 21:33:55
Jo, det skulle vara trevligt att lyssna på Chord i en lite lugnare miljö och med kontroll över valet av musik.

Vilket osökt för mig till den uppställning som had mässans bästa ljud.

Där spelades på denna

Nya Wilson System 8(?)

De drevs av bland annat

Nya Audio Research Ref CD7 samt matchande förförstärkare. Detta var sedan kopplat till monoblock (också Reference).
Ett gäng tubetraps stod utplacerade i rummet vilket mildrade problemen med akustiken.

Det var naturligtvis ett populärt rum vilket gjorde att de körde slutna 30 minuter långa demonstrationer till vilka man behövde en biljett (som dock inte kostade något). Inget fel i det.
Vad som VAR fel var dock att demon var TRÅÅKIG. De stängde dörren, berättade vad det skulle spelas på och sedan slog de igång en CD...

...som visade det innehålla enbart typisk audiofilmusik av värst art. Jag har inget emot någon enstaka "demolåt" men 5 minuter långa kontrabass-solon, mystisk kyrkorgel osv i 20 minuter blir för mycket. Efter 5 minuter började många av åhörarna skruva på sig och efter 10 minuter var det flera som gick. Jag uthärdade och kunde efter några minuter konstatera att jo, alla "hifi-parametrarna" var på plats: Dynamik, trevlig diskant, djup sträv bas osv. Resten av tiden satt jag och tänkte på annat och hoppades att de skulle spela något roligare men sån tur hade jag inte.
Därefter stängdes musiken av, vi åkte ut och nästa grupp skulle in.

Jag hann tyvärr bara två bilder och kvalitén är dålig. Mörka, blanka högtalare i ett mörklagt rum får svart katt i kolkällare att framstå som lättfotograferad.

Så mässans bästa ljud fanns tyvärr i det tråkigaste rummet
Samma företag demade Krell, men efter denna prövning så bestämde jag mig för att hoppa jag över den demon. Det fanns betydligt roligare saker att göra.

brewitz Posted - 2006/09/26 : 16:26:34
Det verkar ha varit kul det där och självklart missade jag det totalt genom en total ignorans av omvärlden
Linnriggen tycker jag såg trevligast ut och jag har även hört en liknande uppsättning som jag gillade hemskt mycket men priset...... Chordmonstret skulle vara kul att se på nära håll, kanske något för våran löst planerade utflykt.
Kilgore Posted - 2006/09/26 : 09:42:04
Hej,

Gjorde en liten räkneövning på Linnsystemet, kanske lite OT

Ska vi börja räkna:
Komri:416000 SEK, det är för den passiva varianten, vad det aktiva filtret kostar vet jag inte
Klimax Kontrol pre-amplifier 100400 SEK
Klimax 500 Solo 100500 SEK x 10 = 1005000 SEK
Unidisc 1.1 106300 SEK
Lp12:a går på ca 97000 SEK om den ärfullproppad med Linns bästa grejor
Linto MC-förstärkare 15900 SEK

Nu har vi inte räknat med kablar, men det lär ju begövas så där 2*5 högtlarkablar, och säkert 16 signalkablar och en del strömsnokar.

Summan för elektronik och högtalare blev iaf över 1.7 miljoner SEK + aktivt filter o kablar, vad sluter då summan på?

Det måste ju bara låta bra ;)
Hade varit väldigt roligt att få lyssna på ett sådant system.

Chord Wilson Benesch måste oxå var en trevlig lyssning.
Har lyssnat på deras stativar Discovery tillsammans med Gryphon elektronik, det lät mycket mycket bra.

Tack för ett trevligt bildreportage f95toli, önskar man varit på den mässan, lite häftigare grejor än det var på helgens mässa i Köpenhamn :)

f95toli Posted - 2006/09/26 : 01:44:19
Det var det visst. Fel av mig
Jag måste läsa på bättre, företaget kommer för övrigt från Sheffield av alla ställen.

Fast jag blir fortfarande inte klok på designen.
Hemsidan finns på www.wilson-benesch.com och efter vad jag förstår så är den varianten av isobariska basar deras egen design(?).
Deras design är tydligen så inovativ att de får statliga pengar för att utveckla sina högtalare
Ampalang Posted - 2006/09/26 : 01:19:28
quote:

Det är en Wilson Benech Chimera
Zalve Posted - 2006/09/26 : 00:26:58
Trevligt!

Vilka Biffiga saker på slutet!!!
f95toli Posted - 2006/09/26 : 00:14:19
Nu får det räcka för idag. Jag har lite fler bilder+en del andra intryck jag vill dela med mig av; men det får vänta till i morgon
f95toli Posted - 2006/09/26 : 00:12:04
Chord var lite överallt på mässan. Flera högtalartillverkare använde Chord elektronik

Bolzano Villetri demonstrerade sina rundstrålande högtalare

Det lät helt ók. Men, som Fabror Barbro skulle sagt: "Vad hände med
ljuudbilden?". Det var stereo men knappt. Jag misstänker att de inte drivdes alls i rummet. Den stora subben gjorde dock att det fanns mer bas än nöden krävde.

Quadral använde också Chord när de spelade på en högtalare vid namn Titan (III?)

Som synes förtjänar den sitt namn. När jag kom dit på lördagen spelades det Black Eyed Peas på hög volym vilket om inte annat var både omväxling från den vanliga demo-musiken. En bit in i låten började det dista betänkligt men jag är hyggligt säker på att det berodde på inspelningen och inte högtalarnas fel.

f95toli Posted - 2006/09/26 : 00:02:14
Chord har en serie men namnet Choral på sitt program som väl närmast kan beskrivas som en exklusiv variant av B&O i stilen (B&O är väl i det närmaste stormarkands-hifi i det här sällskapet).

Förstärkarna är som synes väldigt nätta. Det intressantaste ses dock högst upp: Chord Blu CD-transport som med fördel paras ihop med Chrod egen DAC-64. Hifi+ gillade den kombon skarpt.

Som synes så klarar den sig utan sällskap också

f95toli Posted - 2006/09/25 : 23:56:05
Chord har också flerkanalsanläggningar på programmet.

Tittar man noga kan man se fotografen på knä inför skapelsen

f95toli Posted - 2006/09/25 : 23:54:43
För den demo behöver man alltså två sådana samt en förförstärkare

Jag tror det är en CPA 5000

Högtalare måste man också ha:

Modellen kallas "Aspire" och är om jag fattat rätt Chords egen design.
Det är en milt uttryckt ovanlig högtalare som synes. Jag tror
basen är någon slags transmissionslinje(?), jag vet inte om det syns på bilden men det är en liten öppning längst ned som såg ut som mynningen på en pipa. Bas kunde den i alla fall spela

Har jag rätt när jag säger att känsligheten lär vara ganska låg? Kommentarer om högtalaren mottages gärna, jag är nyfiken.

f95toli Posted - 2006/09/25 : 23:49:01
Chord är inget jättekänt märke i Sverige. Men för er som inte hört talas om dem så kan jag tala om att det är ett brittiskt märke som tillverkar sådana här

"The Ultimate". Enligt Chord själva det bästa de någonsin byggt.
Lite data:
*Monoblock med en uteffekt på 1000W@8 Ohm, 2000W@4 OHm.
*Spänningsförsörjning som kan levera 12 000 W
*64 "Chord Lateral Output Devices" (vad det nu betyder, mycker är det i alla fall)
*Utgångsimpedans 0.03 Ohm

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000