HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Akustiken i praktiken...

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Pac Posted - 2006/05/19 : 18:56:26

Att hitta rätt uppställning för sina prylar är svårt i vilket rum som helst. Alla rum påverkar lyssningen mer eller mindre och det enda man kan göra är att flytta runt på grejorna tills man hittar rätt plats... Nja, inte riktigt. Att hitta rätt placering i rummet är viktigt, men sedan kan man börja labba med förändringar av rummets akustiska egenskaper...

Häng med när vi är några från HiFiForum som gör ett flerstegsreportage in i den mystiska akustikregleringsvärlden för att avmystifiera den lite grann.

Som vanligt går mina reportage i en människovänlig takt och vi kan nog förvänta oss en och annan HiFi-Fika på vägen.

25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Dead Pony Posted - 2006/10/03 : 21:46:48
När ni ändå mäter och håller på, se till att använda vettiga skalor 50db vid tonkurvemätningar, det går inte att ha 1/3 smoothing på om ni ska kunna se nåt vettigt i tonkurvan.
Det kan också vara bra att ha dB i y axeln om ni ska kolla på rummets impulsrespons.
Se till att ha samma skala när ni jämför efterklangstid, före/efter. Det blir missivsande annars.
/DP
Hinken74 Posted - 2006/08/05 : 19:39:17
Nu har jag gjort alla av de akustik åtgärder jag blev tipsad om. Bilder kommer....
V6:orna är ju inte inställda. Men med plattorna i taket på plats så blev ljudet oerhört öppet men för hårt.
Det är nästan så basen har dämpats för mycket och diskanten har blivit för framträdande. Men tror och hoppas att detta rättas till när allt är rätt inställt.
K-man Posted - 2006/08/03 : 20:45:17
quote:
Vi har både lyssnat och fikat en hel del hamma hos Arcam

...ja, det har jag med! Alltid lika trevligt att hififika med Arcam! Nästa gång verkar det kunna bli ännu trevligare! (rent ljudmässigt)

Kul att se! ...kommer du ha kvar dessa grejer Arcam?

Vänligen
\\K-man
Hinken74 Posted - 2006/07/17 : 13:32:31
Hoppas mina singelabsorbenter som kommer i veckan hjälper mig med min efterklangstid som är lite väl hög.
Hinken74 Posted - 2006/07/16 : 23:15:37
Jag kommer sätta upp absorbenter i taket nästa vecka. Närmare bestämt 32 st som är 60*60 cm. Har börjat med mina goldern horn. Dock är de 55 cm så jag måste bygga en snygg ram runt så de ej faller igenom mitt "pendel tak".
Hoppas mycket på detta då V6:orna gjorde stor nytta. Pac la ju upp mina mätningar här på tråden så ta ett kik så får du se vad som hände.
arcam Posted - 2006/07/16 : 21:01:01
Ja som sagt det blev stor skillnad,
hade varit intressant att testa med
absorbent i taket också och på fler
ställen i rummet. Akustikmiljö AB
i Falkenberg har många olika
absorbenter att välja mellan.

Pac Posted - 2006/07/16 : 16:50:12

Vi har både lyssnat och fikat en hel del hamma hos Arcam för att lyssna på skillnaderna som akustikprodukterna gjorde hos Arcam.

Jag måste hålla med Arcam. Basen stramades upp och röster blev tydligare. Det hände en hel del med ljudbilden också, det blev enklare att placera instrumenten i rummet. Konturerna i både sid och djupled blev enklare att urskilja. Tja kort sagt blev det mesta till det bättre.

Nu har vi ju inte direkt gått överbord med hur mycket akustikprodukter vi fört in i rummet och det är enbart dämpning vi sysslat med. Det går att gå mycket längre. Men, det är en början.

Äh, vi tar en kopp kaffe till och fortsätter om några veckor hemma hos mig med del 3.

Hinken74 Posted - 2006/07/16 : 10:43:33
Väntar på att mina nya mätningar dimper ner i mailboxen. Har samma erfarenheter som dig Arcam. v6 gjorde en oerhört stor nytta. Ena nackdelen är väl att de ser ut som likkistor.... :)
arcam Posted - 2006/07/15 : 22:06:34
Jo en sak till...som ni ser är det en dörr
mellan högtalarna, det låter bättre när den
är stängd. Med öppen dörr blir det längre
efterklang - sämre ljud. Inga stora skillnader
men vid finlyssning åker dörren igen.

arcam Posted - 2006/07/15 : 21:22:04
Det blev verkligen stor skillnad med dessa absorbenter,
klart bättre. Tidigare var det som att ljudet studsade kors
och tvärs, en orolig ljudbild.

Med absorbenterna försvann mycket av bumligheten
som jag hade problem med tidigare. Nu stramades
basen upp, en tydligare bas, mer distinkt
och tight. Eftersom basen blev bättre
påverkades självklart också mellan och diskant.
Efterklangstiden kortades ner.

Man märkte med en gång en skillnad i akustiken
när vi satte in absorbenterna, det
hördes på röster när vi satt och pratade,
det blev en "lugnare" akustik.

Jag kan verkligen rekommendera er att prova
absorbenter, finns mycket att tjäna på det.

Nu kunde man spela högre utan att det lät ansträngt,
blev helt enkelt roligare att lyssna.

Pac Posted - 2006/07/15 : 11:20:37
Jo, Claes är en verklig entusiast, väldigt pedagogisk och oerhört vänlig person. Jag kommer att ta mer hjälp av honom också...

P.S. Här är hinkens mätningar: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=45610&whichpage=2

Pac Posted - 2006/07/15 : 11:18:24

Det hände en hel del med ljudet efter dessa ganska enkla åtgärder...

Ljudtryckskurvan förändrades inte särskilt mycket...

...det gjorde däremot efterklangstidskurvorna!

Nu är det en annan skala på före och efter kurvorna så luras inte av den när du tittar på kurvorna.

Kurvorna som beskriver efterklangstiden/oktav "håller ihop" på ett annat sätt när akustikprodukterna är på plats. Framför allt händer det en hel del med den kurvan som har centerfrkvens runt 125 Hz. Innan akustikregleringen "ålade den sig omkring" en del. Efter akustikregleringen håller den sig snyggare bland de andra.

Hinken74 Posted - 2006/07/15 : 11:02:20
Måste tillägga att Claes håller på med mitt rum nu. Maken till entusiasm får man leta efter. Rekommenderas varmt!
Pac Posted - 2006/07/15 : 10:38:51

Bakom varje högtalare satte vi en minimizer single.

Så det såg ut så här från lyssningsposition:

Pac Posted - 2006/07/15 : 10:35:15

I bägge hörnen vid sidan om lyssningspositionen har vi satt in en trippelabsorbent. Den fungerar som en flödesdämpare när man ställer den i hörnen på det viset.

Pac Posted - 2006/07/15 : 10:24:22

Efter att ha plockat omkring en del med prylarna kom vi fram till denna uppställning.

Hehehe, inte mycket månbas-alfa kvar...

Så, vad är det vi gjort?
Pac Posted - 2006/07/15 : 10:20:46

Första stället vi besöker är en lägenhet. Det är Arcam som ställer upp med sitt lyssningsrum och ett tag såg det ut som månbas-alfa med alla akustikprodukterna lagda på lite "strategiska" ställen. Men som vanligt visade det sig att det enkla var det bästa...

Så här såg rummet ut utan några akustikregleringar alls.

Det var inte allra värst akustiskt sett heller, inte om man ser på ljudtryckskurvan. 35-20000 Hz, +- 7/8 dB är inte det sämsta. Det finns rum som mäter betydligt sämre än så.

Vad det gäller efterklangstiden fanns det dock en hel del mer att önska.

Den sista kurvan kallas för Schröder-kurva och visar efterklangstiden per oktav. Ett bra rum har ungefär samma efterklangstid för de olika oktaverna. Då blir kurvorna ganska parallella och de korsar inte varandra. På kurvan ovan så varierar efterklangstiden en hel del beroende på frekvens. Nåväl, det finns medicin emot dessa åkommor...

Pac Posted - 2006/07/15 : 10:03:02

Jo, men nu skall vi komma vidare.

johan.björklund Posted - 2006/07/15 : 10:00:04
Sommaren har dessa tendenser
Pac Posted - 2006/07/15 : 09:33:00

Hehehe, det kom en grillning och en övernattning emellan.

EmilH Posted - 2006/07/15 : 09:08:41
Håller med olof... öka tempot i postningen Pac... :-)
olof Posted - 2006/07/14 : 20:41:34
Är detta början eller slutet på tråden?
ÖKA!
Pac Posted - 2006/07/14 : 15:12:09

Det tipset får vi testa nästa gång vi är där.

Mr Ekan Posted - 2006/07/14 : 14:00:51
Årstad kyrka? Jaha... Det är kyrkan mitt i stan asså. Ni skulle klämt en pizza hos Stanton istället :).
Pac Posted - 2006/07/13 : 13:30:40

Kraftmatning till mikrofonen är den svarta burken som ligger till höger på tangentbordet.

Ljudkortet är ett digigram VXpocket V2 instickskort.

Tja, då var vi redo att mäta!

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000