HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Hifikickar

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Timbre Posted - 2002/11/08 : 22:25:15
Mässor är kul...

Men handlar det om välljud, är trots allt hemmets lugna vrå det bästa som fortfarande står till buds.
Coltrane hemma hos Jorma är ytterligare ett bevis på detta. Så mycket bättre än Arkenspelningen enligt mina öron. En smaksak kanske...

Det ena ger ofta det andra och plötsligt blev det dags för ett återbesök hos en gemensam bekant.
Om Jorma ställde upp Coltrane/Advantagegardet över en helg, så är detta en anläggning som har vuxit fram under årens lopp.
Många timmar av kritiskt lyssnande, matchning, finjustering och tweakande. Vägen går över specialinlagt golv till diverse "Room Tunes" och andra diskreta dämpningsinsatser. Ni kommer väl ihåg dom där specialdesignade kuddarna som utplaceras på strategiska ställen uppe vid taket? Målet har varit att dämpa effektivt men aldrig för mycket.




Förändringarna sedan förra gången består av en ny, större och tätare, matta framför högtalarna, omklädsel av stolar, nya kablar och byte av slutsteg.
Tillfälligt avsvalnat, står ett Jim Aud-tweakat Krell KSA-250 som fått lämna plats för ett Krell FPB-600 stereoslutsteg.
Mer power till Infinity Sigma med andra ord!

Vad upplevde ägaren för skillnader...

"Första intrycket var att basen hade minskat i volym. Sedan framstod den som luftigare, mer detaljrik och melodiös.
En annan skillnad var märkbar i det övre registret. Det blev mjukare, mer välupplöst och samtidigt avspänt"

Vi får inte glömma att Infinity Sigma ställer krav på sin förstärkare. Ett KSA-250 klarar ju det mesta, men det går alltså att hämta hem ännu mer välljud!
Matchningen slutsteg/högtalare är viktig.



Som enda signalkälla används en Wadia 850 som är direktkopplad på slutsteget med ett par Acoustic Zen Technologies Reference Silver signalkablar i balanserat utförande.
Purism i ordets rätta bemärkelse alltså.
Wadian är uppställd på tre stycken "Feet Of Silence" som i sin tur vilar på en diabassten från radiobröderna.
Där ser du Pjotre, diabas kan användas till mycket...!
CD-återgivning när den är som bäst.

[

Nätavdelningen har fått sig en riktig genomkörare. Nya 20 ampere kablar inuti väggen och kablar med exotiskt namn på utsidan.
Acoustic Zen Krakatoa till elektroniken.

Högtalarkablarna är också de från Acoustic Zen Technologies. Lite vildavästernstuk med namnet Shotgun Satori (biwire).
Notera också den slutliga användningen av Sonic Design viktanpassade kuddar.
Där gör dom ingen skada.



Sigmorna har fått sig ett lyft. De medföljande mässingkonerna byttes ut mot Black Diamond Racing Cones & Pucks.
En av de stora förbättringarna enligt ägaren.



Hur låter det då?
Ja, själv har jag lyssnat en del på Infinity. Hittills har jag aldrig hört något Infinitysystem som kommer i närheten av detta.
Som alltid när det stämmer blir det mycket musik. Många låtar och tiden bara rinner iväg. Det var mitt i veckan och alldeles alldeles för sent när jag kom hem...
Ett av välljudets pris skulle man kunna säga.










21   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Bravo Posted - 2003/12/04 : 00:14:19
Inte bara anläggningen är fantastisk, även rummet är otroligt harmoniskt.
J-son Posted - 2003/12/03 : 19:34:46
Underbar anläggning! Låter säkerligen gudomligt .

Stilpoäng på cd:n och krellen.
Leon Posted - 2003/11/27 : 12:46:13
Hej! Skulle någon kunna hjälpa mig med att få kontakt med "Tony"(INFINITY SIGMA)behöver
all hjälp och tips jag kan få. Det ju som en seriös man som fibblat mycket med Sigman.
MVH/Leon
svensson Posted - 2002/11/09 : 18:34:08
Har varit och lyssnat på ett Bessel-Array system
byggt av en mycket seriös man.
Enorm upplevelse, men tyvärr inte möjligt att bygga
om man inte har kunskaper och mätutrustning över det
normala...
Snyggt var det dock inte, ett riktigt hembygge..
John Stalberg Posted - 2002/11/09 : 18:08:03
Okey. Nu ser jag dom.

Tackar
Neodynium Posted - 2002/11/09 : 11:03:02
Får minnen av Krell 600 och Wadia spelaren.. en kompis hade den combinationen här hemma för ett bra tag sen (läs år). Kablar var Purist Audio Proteus runt om och Magneplanar 3.6.. lät mycket bra. Nu har han istället ett Krell 700cx (uppgraderad 600 något) och S1a (som många andra här nere i Halmstad) och ett par Revel Studio. Låter självklart bra det med.. *smiles*
svensson Posted - 2002/11/09 : 10:46:58
Kanske skulle sälja huset och köpa in lite nya grejer.
Fast undrar om dom skulle platsa på ett härbärge
Steve Posted - 2002/11/09 : 10:21:14


Jag kunde inte se SD-fötterna. Var var dom? Gör dom skada hos dom som lagt dom under diverse saker hemma hos sig?

John
[/quote]

Mellan högtalarkabel och golv ligger de[:D
Jonas Posted - 2002/11/09 : 10:20:54
John Stalberg! Ser ut som om SD-fötterna letat sig in under högtalarkablarna..
Hepcat Posted - 2002/11/09 : 10:18:02
quote:
Jag kunde inte se SD-fötterna. Var var dom? Gör dom skada hos dom som lagt dom under diverse saker hemma hos sig?




Var det inte dom under högtalarkablarna?

Mikae
RKL Posted - 2002/11/09 : 10:12:30
Säkert ett enormt välljudande system och trots att jag inte sett resten av rummet verkar det ju vara en helhet som är byggd med god smak. Alltid behöver ju inte rummet se ut som en studio för att ljudet skall vara bra......

Aldrig hört Sigma, men nog Krell-Wadia kombinationer.......det låter ju allt annat än illa...

Mvh,

RK
John Stalberg Posted - 2002/11/09 : 10:07:18
Extremt vackert möblerat. Jag vet inte om det är dina foton som gör att ljuset blir så smakfult eller om det verkligen ser ut så där i verkligheten. Hur som helst är det väldigt stilfullt.

Jag kunde inte se SD-fötterna. Var var dom? Gör dom skada hos dom som lagt dom under diverse saker hemma hos sig?

Joh
Per Berger Posted - 2002/11/08 : 23:41:17
quote:
Notera också den slutliga användningen av Sonic Design viktanpassade kuddar.
Där gör dom ingen skada.



Hörru Timbre, i rätt anläggning funkar de fint!

Smaskiga prylar för övrigt...

/P
Alexi Posted - 2002/11/08 : 23:34:07
Åh Infinity kan göra bra burkar dom. Jag är fortfarande nöjd med mina 20år gamla Reference Standard
Mycket trevlig läsning Timbre, man tackar
Hatoil Posted - 2002/11/08 : 23:30:10
Purism är fint! Ser ut som en otroligt mysig anläggning
n/a Posted - 2002/11/08 : 23:28:38
Hehe... gör det!


Förbannat kul inlägg förresten Timbre
n00b Posted - 2002/11/08 : 23:21:14
Fan alltså......

Det är nu man vill ha ett rum till sina saker så man får möblera och trixa som man vill typ. jeje, jag är 25år och är en bra bit på väg. Kanske skall man skynda långsamt så man inte förköper sig och glömmer lyssna på musiken =)))

Har ju dock saker som går för mitt ganska nyvunna intresse. Har kanske hållit på i 2år eller något bara. Men kul är det och roligare får jag väl hoppas att det blir.

Så ja, Jag är som nicket säger =)))

//jona
johan.björklund Posted - 2002/11/08 : 23:01:06
Så vackert så man får en liten tår.
Hälsa ägaren att jag är en överdängare att baka bullar om han fixar kaffet. Blir nästa helg bra ?
[;)
Timbre Posted - 2002/11/08 : 22:47:17
Det skulle inte förvåna mig...
Jag skall fråga.
n/a Posted - 2002/11/08 : 22:43:54
Har han provat Base-Technology? [:D
Jorma Posted - 2002/11/08 : 22:34:21
Tony måste jag besöka inom en snar framtid låter det som.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000