HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Avantgarde DUO: Ny lyssningsträff??

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Muse Posted - 2006/03/18 : 10:12:20
Av god sed så gissar vi lite först va?!
Ni som vet kan väl hålla er lite?

Efter mycket strul med ett känt fraktbolag
så kom äntligen mina efterlängtade högtalare!

Detta är nog min livsinvestering när det gäller hifi..

25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
jeppe72 Posted - 2006/09/03 : 11:31:16
Varför inte, inte för att det är så intressant och långt är det och sur är du men va fxxn visst kan jag komma eftersom du tjatar och bjuder på finkaffe!

Svart DAC, hmm... ja jag vill påstå att den skulle kunna beskrivas som tung också.
Muse Posted - 2006/08/31 : 16:22:33
quote:
Lavry Black?
Nej, en betydligt dyrare D/A..
Mayro är bara lite putt!

Man får nog 7 st Lavry Black för samma pengar.
mayro Posted - 2006/08/30 : 20:51:48

Vi bråkar inte. Vi bara lite vänskapsgnabbar ju...

Ronnie_Ericsson Posted - 2006/08/30 : 20:49:51
Jag både står för det och äter upp min hatt på samma gång.
Vad är det nu får DAC ni bråkar om? :)
Lavry Black?
mayro Posted - 2006/08/30 : 20:46:08

BRA! Eftersom du inte förstår vad det är med en "svart dac" så kan du ju genast lämna tillbaks den anser jag..

Saker man inte förstår skall man inte leka med som sagt..
Muse Posted - 2006/08/30 : 20:22:03
quote:
Verkar vara en rätt special koppling i Philip trots min försäkran om att han inte var unik!
Ja, där får du nog stå för dina kommentarer Ronnie..

Figge vill komma denna gång också!
Då var vi 3 st anmälda på c:a 1 tim.

quote:
Svart Dac din utter.. Den rök mitt framför mina sugna nävar den...

Förstår inte vad det kan vara för speciellt med en
svart DAC?!

Fortsättning följer!
Ronnie_Ericsson Posted - 2006/08/30 : 19:52:10
[trådstöld början]

Själv ska jag snart till å bjuda på ett par PHILIPs diskanthorn :-)
Lite små för min smak faktiskt, så kanske blir det Åke Nimrell som får dem till slut :)

För små Philips-grejer kan ju aldrig vara bra!
Verkar vara en rätt special koppling i Philip trots min försäkran om att han inte var unik!

[/trådstöld slut]
mayro Posted - 2006/08/30 : 19:46:00

Svart Dac din utter.. Den rök mitt framför mina sugna nävar den...
Muse Posted - 2006/08/30 : 19:44:13
Det låter nog bättre överlag.
Det har också tillkommit en svart DAC..

Du är givetvis välkommen Ronnie!
Ronnie_Ericsson Posted - 2006/08/30 : 19:27:44
Jag kan tänka mig att komma och armbåga mig till sweetspot :)
Vad har du lärt dig om dem sen sist?
Muse Posted - 2006/08/30 : 19:09:18
Någon som är sugen på en lyssning av mina DUO?
Harry_up Posted - 2006/05/30 : 14:49:39
Jag har lyssnat ganska mycket på ett par Trio utomlands, och ja hoppas och tror nog att Duo låter bättre. För hårt övre mellanregister för min smak. Dvs tror att halsen är väl lång i förhållande till diametern. Och man måste sitta långt ifrån för ljudbilden blir STOOR.
Muse Posted - 2006/05/30 : 13:21:43
TRIO...!
Man kanske skulle uppgradera?
Det skiljer ju bara 18 000(iofs utan subbar)

Alltså: DOLLAR$
Det blir i runda slängar 130 000SEK till!
Hehe, bara att glömma..

ulf: Du är alltid välkommen!

Per100 Posted - 2006/05/30 : 11:45:07
Ulf,
Det var i skåne av en slump vid en av mina hifi försäljningar. Troligtvis enda exen i Sverige med 3st solo som center och bakkanaler.

Du har PM!

per
ulf Posted - 2006/05/30 : 11:30:04
Ja då kanske ju hårdheten bero på att inspelningstiden ej är färdig. När jag kommer att tänka på detta tror jag kanske att det hårda ljudet jag hörde i Duo Omega systemet berodde på att det var nya element. Killen hade just själv upgraderat till Omega och det innebär väl byte av mellanregisterelementet? Konstigt dock att han själv inte hade några invändningar mot ljudet!

Kommer gärna och lyssnar igen efter dina justeringar och när de är färdigsinpelade.

PER 100: finns det ett par trio i Sverige eller var lyssnade du på dem? Skulle själv gärna lyssna på detta avundsvärda system men har fått den uppfattningen att man måste åka till Tyskland för detta. Vad tyckte du om ljudet från Trio och hur såg anläggningen i övrigt ut?
Ronnie_Ericsson Posted - 2006/05/29 : 21:44:31
Muse: Schysst att manualen hjälper till. :D

Jag tror att experimentera, experimentera och experimentera, samt Jim Smith och Roman Bessnow är bra grejer att ta till.
Låter som en rolig optimeringsresa :)

http://db.audioasylum.com/cgi/m.mpl?forum=hug&n=28361&highlight=avantgarde

Hav tålamod! :D

P.S. Jeppe: jag kallade det diskant, men beroende på vem man frågar kanske det kallar övre mellanregister.
Muse Posted - 2006/05/29 : 20:30:22
..jag väntar på dig mayro..

Oj, vad vi ska "maximera"!

Nu vill jag höra V8-muller på gården!
mayro Posted - 2006/05/29 : 18:41:25

Jag ligger nog när "ulf´s" tankar om dessa horn efter hört dom två ggr på annan plats än hos muse.... Dom förtjänar verkligen att ALLA aspekter finjusteras. Det vore sagolikt roligt att få höra en maximerat system där alla parametrar har genomarbetats till fullo.. Det tror jag skulle bli mycket mycket tilltalande..

Muse Posted - 2006/05/29 : 17:32:04
quote:
Förresten så låter det jättebra uppe hos mig nu. Där ser man!
Now that´s the spirit!!
Måste ta mig till dig snart för lite nostalgi!

Infinity IRS och RS är inga leksaker direkt!
jeppe72 Posted - 2006/05/29 : 16:35:41
Vad spännande! Då får man ta och försöka åka till dig igen snart. Kul!

Förresten så låter det jättebra uppe hos mig nu. Där ser man!
Muse Posted - 2006/05/29 : 16:22:22
quote:
Muse, var din högtalare helt nya när du fick dem?
Japp..

Tack för fina ord ulf!
Dina ord väger tungt för mig.
Och visst är förstärkaren överraskande?!
quote:
40000:- för 0.4 W måste vara världens dyraste Watt!?
Hehe, nej det tror jag inte. Men billig är den inte..

Dagen efter alla var här så "rev" jag hela systemet..
MickeY och ulf hade fått mig gå bärsärkargång på alla filter!

Jag läste extra noga i manualen om uppställning m m(typiskt män att inte göra det från början??)
Jag har tiltat hornen framåt, mer toe-in osv.
Jag har mätt och lodat för optimal centrering av sweetspot.

Så här i efterhand så skulle jag vilja backa bandet och ta hit er igen, för nu är all vasshet och felplaceringar av röster m m som bortblåsta!

Wow!
jeppe72 Posted - 2006/05/29 : 16:17:46
Jag tar i så jag skiter ner mig

Det låter fint hemma hos mig, jag försökte bara vara lite ÖVERDRIVEN!

Nu flyttade jag dessutom ut ena högtalaren från sin sidovägg och det blev bättre bas och perspektivet hamnade mer i mitten.

Jag håller med MickeY om att instrument och musik live är mörkare och mer basrikt än många system. Mitt system hemma är faktiskt ganska bra tonalt, på just det sättet. Jag har ju en liten sångerska här som spelar både piano och gitarr samt sjunger dagligen så jag använder det som referens för den tonala karaktären.
Muse Posted - 2006/05/29 : 16:11:28
quote:
När jag mer än ett dygn efter träffen fick möjlighet att lyssna på mina egna grejjer, blev jag ledsen och funderar nu på att sluta med hifi.
Du skojar?!
ulf Posted - 2006/05/29 : 16:04:25
Tack Muse för en trevlig eftermiddag. Hornen i all sin grömetallic glans var verkligen snygga!! Däremot undrade man ju vad den lilla fjuttförstärkaren från Avantgarde kunde åstakomma -van som man är vid jättekrellar! 40000:- för o.4 W måste vara världens dyraste Watt!? Men den lilla jäkeln kunde verkligen lira! Man saknades inget ifråga om dynamik o ljudtryck!! Min Stravinsky Våroffer på Telarc innehåller bastrummor med ett fruktansvärt tryck. Jag använder ju en Krell KSA300S på mina dipolsubbar (Audio Artistry Beethoven) och när dessa trummor spelas med realistisk livenivå rusar alla lampor på Krellens fronten upp i högsta-blå-läge och förstärkaren går på max. Här fick man samma ljudtryck fast med 0.4 w i 104db känsliga högtalare. (även om dipolsubbarna ger enligt min mening en ännu lite mer "utsjungande" bas).

Som nämnts tyckte jag när vi kom att mellanregistret- speciellt på röster - var lite hårt. När vi ändrade och lät subbarna gå högre blev det bättre. Jag har erfarenhet av den uppgradera Avantgarde Duo Omega från en annan anläggning och där var ljudet mycket hårt. Problemet här var mycket mindre och det går kanske att få bort helt med andra kablar, annan inställning i rummet mm. Kanske är det en inspelningsfråga. Muse, var din högtalare helt nya när du fick dem?
Kan man bara få bort denna lilla kvarvarande defekt har man en högtalare i världsklass!! Redan nu med denna dynamik och spelglädje är det ett nöje att lyssna på dem.
Micke Y Posted - 2006/05/29 : 14:24:07
Jeppe72

Både Ulf och jag saknade nog inte så mycket bas men vi tyckte att röster var lite för tunna mot verkligheten. Det var snarare så att basmodul och horn inte nådde varandra och det var det vi justerade. Det blev ett hål frekvensgångsmässigt som kan uppfattas som att röster kommer fram tydligare men som samtidigt gör att männen i en kör låter dämpat och tillbakahållet.

Sen vet jag att en korrekt klang är mer basrik än vad många brukar ha i sina system. Lyssna på ett par Respons och gå sedan på en aukustisk konsert och ni förstår att den typen av klang är mer korrekt än vad nästan alla har hemma.

Micke

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000