T O P I C R E V I E W |
johan.björklund |
Posted - 2006/01/26 : 06:33:28 Se upp nu är vi på gång igen ! Det här är en eoJUEDs produktion , barn o känsliga individer varnas för eventuellt stötande matrial

|
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
johan.björklund |
Posted - 2006/01/29 : 19:49:15 quote: Nu har jag inte speciellt stor erfarenhet av inos alster (bara det jag läst på diverse forum) Men kan inte det bero på hans produktions filosofi? dvs han använder lite av samma ideer som carlsson gjorde en gång i tiden? Att man måste se artisten/erna live för att kunna placera ut dem exakt?
Så kan det säkert vara. Jag hoppas inte min text ses som en sågning eller så för det är absolut inte meningen. Smak o tycke styr våra val av produkter o det ska man respektera !
Om man nu ändå skulle ge setupen ett betyg så med priset i åtanke så är det jäkligt bra. Lite tillfixande av rummet hade höjt välljuds nivån flera snäpp helt klart ! |
Labbe |
Posted - 2006/01/29 : 10:00:01 johan_björklund
quote: jag tyckte att där var bra med djup fast lite diffus placering. Placering av olika spelande hördes ganska lätt men det var svårare att peka ut x-akt var dom var.
Nu har jag inte speciellt stor erfarenhet av inos alster (bara det jag läst på diverse forum) Men kan inte det bero på hans produktions filosofi? dvs han använder lite av samma ideer som carlsson gjorde en gång i tiden? Att man måste se artisten/erna live för att kunna placera ut dem exakt? |
olof |
Posted - 2006/01/29 : 02:31:03 Det är väldigt lång efterklang i rummet. Panelerna sänker ju inte den sådär jättemycket utan ser ju bara till att framväggen i sig inte avger något ljud(3%), resten av rummet är ganska kalt. Ska ta mig an det vid ett senare tillfälle. Just nu är det i28s och pX-4 som hägrar och med det, ett besök av mannen själv(hoppas jag). Bs-60 kan ju placeras på många sätt och det är inte heller säkert att någon av de tre föreslagna alternativen är det bästa. I mitt fall så kunde jag inte undertrycka rumsresonanserna tillräckligt och det får således bli ett aktivt system istället(högre flexibilitet). |
Baltazar |
Posted - 2006/01/29 : 02:21:38 Söt katt och framförallt ett klart läsvärt reportage!
Förresten, hur hade du bs60 placerade när du verkar ha pi60 så nära bakvägg?
En synpunkt ang. ljudintryck: jag vill påpeka att jag testat mina pi60 i 3 olika rum (med mycket olika egenskaper) och har verkligen insett hur jäkla stor skillnad det kan göra 
De där dämppanelerna såg verkligen ut att vara av det seriösaste slaget. Dock ser det väldigt tunnt ut i bakre delen av rummet vilket kan förklara att det är en rätt lång efterklanstid.
Mvh / Christian |
Guru |
Posted - 2006/01/28 : 18:18:03 Hur tyckte övriga deltagare att det lät ? |
FBK |
Posted - 2006/01/28 : 17:58:29 Tack Olof och Johan för ett riktigt trevligt bildreportage Och din katt var "mycket" gullig Olof, gillar svart vita katter extra mycket konstigt nog |
vemsom |
Posted - 2006/01/28 : 17:56:50 Jäklar va söt jag är.. ja och katten med :) |
johan.björklund |
Posted - 2006/01/28 : 17:45:41 Lite tråkigt att Drövel inte såg humorn i det. Jag trodde att quote: men inte kan man ha den här godingen till det
Skulle förklara det hela.
Givetvis så skulle jag inte ge nån av mina eller nån annans orm katt eller hund som föda. Men jag gillar inte katter däremot men Olofs lilla goding var svår att motstå 
Tack för dom fina orden Guru  |
Guru |
Posted - 2006/01/28 : 17:20:22 Kanon bra reportage och klockrent skrivet trots att jag själv är kattägare... 
Mvh |
johan.björklund |
Posted - 2006/01/28 : 16:47:48 Tror du att jag menar bokstavligen ?? Men för att alla , även du ska förstå att det är ett skämt så lägger jag till en 
|
Dr_drövel |
Posted - 2006/01/28 : 16:10:22 quote: Katter tycker jag är ormmat , men inte kan man ha den här godingen till det
Trots din varning om eventuellt stötande material så tycker jag ovanstående kommentar både är rejält osmaklig och dessutom fullständigt onödigt i ett hifi-reportage. Lite självcensur skulle inte skada.
/Dr_drövel |
johan.björklund |
Posted - 2006/01/28 : 13:19:00 Det närmar sig slutet på det här reportaget så dom sista bilderna o lyssningsrapport blir det. Ino trådar har tendensen att spåra ur rejält vilket den här inte har gjort än Och jag tycker att vi håller det så !! Om nu nån känner sig stött , eller "går igång" över det som kommer att skrivas så Lägg Ner ! Det handlar ENBART om mina intryck. O den här setupen. Vill ni kalla mig döv så gör det via Pm.
Olofs drivning får man ju säga är av den enklare modellen

Det tillsammans med ett par högtalare som det har skrivits o bråkats om i flera år.

Jag blev förvånad när dom första tonerna spelades , faktiskt lite mer än förvånad. Hela frekvens registret verkade återges o det av en 2:vägare ! Resonanserna i rummet gjorde sig inte påminda i början (bra musik val ? ) så en bra sammanhållning från basen o upp var det. Jag hade hängt på mig dom kritiska öronen så jag leta faktiskt efter fel men även efter plus 
Vissa har klagat över att Ino:s diskant kan vara lite dämpad. S ljud uppfattas bra men utan det sista bettet kan man säga. Lite av mikrodetaljer är lite svårare att höra än vad jag är van vid. Syrsorna på första låten på Chris Jones (roadhouse & Automobiles) fanns där men inte alls lika tydligt. Så lite av bettet saknades o lite av det sista i detaljer saknades i mina öron.
Lite längre ner i registret drog jag på ett leende ( ) Klangen i gitarrer , sångare var klar o verkligen ren. Ingen komprimerat o hårt ljud även med öppenheten som fanns Instrument med lite rundare klang lät precis så o instrument med lite bett fick just det. Tar man Chris Jones igen så hade gitarrerna det härliga schvunget , samma med mike Oldfield Amarok. Diskanten hade faktiskt samma tendenser utom allra längst upp.
Ännu längre ner huserar basen. Där var det lite värre pga alla rumsresonanser men jag hann o uppfatta en heldel mellan bumlet. Dom spelar lågt , MYCKET lågt ! Där är helt klart energi i Olofs rum till under 30 Hz. Vilket är banne mig imponerande ! Samtidigt var tyvärr basen inte jätte tydlig , det blev lite grötigt ibland. Hur mycket rummet ställer till det vet jag inte så intryck ska INTE ses som nån lag här.
Ljudbilden blev jag lite besviken på i vissa avseende. Hemma hos mig börjar musiken knappt en meter framför mig o fortsätter ett par meter bakom talarna. Här var det VÄLDIGT laidback. Olof tyckte själv att han inte hade mycket till djup , där håller inte jag med Utan jag tyckte att där var bra med djup fast lite diffus placering. Placering av olika spelande hördes ganska lätt men det var svårare att peka ut x-akt var dom var.
Bredden har vissa klagat på men den glömde jag bort helt o jag hade inga skivor med mig som ger rejäl bredd Höjd var där åxå så det räcker. Att höra hur dom spelande är 2 meter upp i lyften är ingen höjdare precis. Utan dom var precis där dom skulle 
Nu kanske många ser det här som en sågning men gör inte det. För det spelar på jäkligt bra hemma hos Olof. Just talarnas helhet gillar jag för inget register sticker ut. Jag vet av egen erfarenhet av hur mycket rummet påverkar o Olof har bekymmer med rummet. Visst man uppfattar basproblem snabbt men resten hade mått bra av lite mer treatning. Att man kan spela högt utan komprimering är det inget snack om. Tyvärr gav Denon recivern upp lite för snabbt. jag är ganska säker på att den spökade till det för dynamiken med.
Som avslutning kommer lite pix det fräckaste katt jag har stött på , o jag gillar INTE katter men den här lilla sötnosen var cool 
Vill man rengöra linsen , åk hem till Olof 

Blixtblänk i taket kan tydligen vara intressant 

Här slängde jag upp kame |
olof |
Posted - 2006/01/28 : 10:03:41 Det är jag själv som varit kontnärlig  |
FBK |
Posted - 2006/01/27 : 22:42:40 Olof! Dina Ino burkar, är dem i "industrilack" som det står i Ino prislistan eller har du målat dem själv? |
olof |
Posted - 2006/01/27 : 17:49:58 6st kostar knappt 13000 (det är nått paketpris). Fast då får man måla och montera själv(vilket verkligen var enkelt med dessa) |
PG Jeppsson |
Posted - 2006/01/27 : 17:39:10 De där små INO-högisarna var ju häftiga, "Femte elementet" blev ju ännu lite bättre .
Vad är det för pris på de dära? |
johan.björklund |
Posted - 2006/01/27 : 15:56:36 Ino högtalare har varit med på forumet ganska ofta men vi tar ett par till 

Olofs dämpvägg imponerade som sagt väldigt men jag undrar om han inte skulle kunna tjäna lite till om han satte diffusering mellan dom.

Små pluttarna satt över hela bakväggen

O andra sidan
 Dom gjorde sitt jobb bra för man lade inte märke till dom. När jag hade 5.1 försökte jag att få samma effekt. Bakkanalen ska man inte lägga märke till den då är den satt för högt tycker jag. |
johan.björklund |
Posted - 2006/01/27 : 11:27:41 Jag jobbar ju   Men mer text o bilder kommer senare idag. Även lyssningsrapport kommer.
|
Martin.M |
Posted - 2006/01/27 : 10:12:18 Testat converting vegitarians, en hel del runt 20 hz där! Har jag inte min Svs inkopplad så märks det inte alls, Vienna Strauss går ju bara ner till 28 hz. När den kopplas på så rister det i hela kroppen och det fladdrar runt benen    OCh nu får ni snabba på med lite pics  |
olof |
Posted - 2006/01/27 : 09:52:14 jepp det är det, befriande att nån såg att det inte var en pudel  |
lindvall |
Posted - 2006/01/27 : 09:30:53 Trevligt! Är voffsingen en Bisson frissé? Spännande dämpväggar också. |
Pac |
Posted - 2006/01/27 : 07:59:35
på BP-empire finns det en del lågbas...
|
johan.björklund |
Posted - 2006/01/27 : 06:45:23 Det var nog jag som gjorde det , glömde skivan alltså. faktum är att på vissa skivor så är det inte så låga frekvenser som man kanske tror. Men nivån på den lägre basen är boostad med 10-20 db mot normala skivor. Den senaste skivan (den som jag glömde) är stendöd under 30 hz |
mayro |
Posted - 2006/01/26 : 22:58:01
Det är ju bara "Lättbas" på svamparna.. Så det krävs stora element för att flytta mer luft så man "uppfattar" dom som tunga..
Så jag kan förstå att du inte får så starkt tryck direkt utan basarna hjälper till lite.. Men med dom klara så lär det "kliva på".. |
FBK |
Posted - 2006/01/26 : 22:47:18 quote: FBK: Jag har katter också(små dessutom) som jag vet Johan fick på med på kort
Dessa bilder ser jag framemot |