HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Med julmusiken i blodet...

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Zalve Posted - 2005/12/10 : 23:19:45
Först vill jag höja ett varningens finger för de som är överkänsliga mot jul och julmusik
Denna tråd KAN innehålla sånt.

Först när Sladd frågade mig i Malmö om jag ville komma och spela julmusik i Alingsås, så var jag rätt säker på att han skämtade om en av mina laster, fast när det gäller musik så skämtar sällan Sladd,,, Skall väl möjligen vara om Herr Gessle då

Tack Magic!

25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
datar Posted - 2005/12/21 : 10:23:01
Rock och hårdrock ska spelas på vinyl för att komma till sin rätt tycker jag
svejk Posted - 2005/12/13 : 19:39:58
"Lucifers Friend". Det sistnämnda skiljer förmodligen agnarna från vetet...

Tungt band från hornblåsarland (Tyskland) hade den självbetitlade debuten på vinyl.. bra var den
Hi Fi Consult Posted - 2005/12/13 : 12:23:39

Apropå hårdrock så är det mycket intressant om någon har grepp på området och kunde komma och spela en kväll här.

Den som spelar bör ha kunskap i området på sådant sätt att vi som tror konstformen Rock slutade utvecklas efter Rainbow upplyses om motsatsen. Dvs liksom Zalve på jul/körmusik bör du ha både kunskap och en bred skivsamling och kunna spela exempel från 60-, 70-, 80- och 90-tal.

Obligatoriska låtar är "Lazy" och "Smoke on the water" från Live in Japanplattan med Deep Purple samt 2 låtar med "Lucifers Friend". Det sistnämnda skiljer förmodligen agnarna från vetet...

hör av Er!

mvh

.

Zalve Posted - 2005/12/13 : 10:38:24
De som tycker att ROCK-kvällen verkar en kul grej, kan ju länpligen skicka PM till Hifi Consult och visa intresse för ev kommande evenmang.
Mikaell Posted - 2005/12/13 : 09:51:48
Edit: Alldeles för mkt OT, Sorry.
Hi Fi Consult Posted - 2005/12/12 : 17:18:16

Jag tror jag blir galen....

Ibland går det troll i en del historier. Minns när vi hade premiär på Venusen och i efterhand kom på att den avancerade och svårbyggda lådan läckte som ett såll...

Denna gång fanns ett kundexemplar av Venus i butiken. Vi hade felsökt ett bekymmer i återgivningen utan att hitta något. Venus har en ohyggligt korrekt bas som ibland kan upplevas som torr och en smula vek. Ni som hört Venus under bra omständigheter vet vilket monster det är egentligen i basområdet... Nu lyssnade vi på detta par och visste inte riktigt.... Vi kommer snart att bygga ett par nya ex att ha som demo i butiken och tills dess finns ingen referens! Naturligtvis vansinne men det är så det är. Så vi körde på de största slutsteg som firman har under Zalves kväll och det pangade på ordentligt.

Idag var vi och rev i lådan hos konstruktör´n. Det visar sig att något har gått åt skogen i filtret. Ena högtalaren är en korrekt 4 Ohms last i de flesta frekvenser. Den andra högtalaren pendlar mellan 0,9 och 2... Detta går så klart att fixa men jag grämer mig att ha demonstrerat en ofrisk högtalare. Nu vet vi också varför det blev så varmt i grå rummet

En vanlig förstärkare hade dött efter 2 minuter

Nåväl, så här var det och det är bara mitt fel. Hoppas på överseende för malören.

mvh

.

Hi Fi Consult Posted - 2005/12/12 : 17:06:28

Hej!

Tusen tack för en trevlig kväll alla ni som dök upp. Sådana här tillställningar är alltid lite vanskliga eftersom vi inte annonserar ute på stan (då dyker det upp 100 pers direkt) utan vill få in hifins kärntrupper. Nu kom ca 30 personer och det får sägas vara mycket bra uppslutning med tanke på vårt geografiska läge.

Tusen tack också Zalve för en lyckad spelkväll. En stund där fick du känna på hur det är att ha mycket folk i butiken och hålla ordning på musiken i flera rum samtidigt

Jag snappar också upp en önskan om en rockkväll. Vem kan vara DJ på en dylik?

Sedan så lägger jag ett inlägg till direkt efter detta bara för att beskriva hur struligt det kan bli ibland...

mvh

.
Zalve Posted - 2005/12/12 : 16:30:51
Vilken skiva bommade jag ?!
Pac Posted - 2005/12/12 : 15:30:10
Men Zalve, du missade ju den bästa julskivan av dem alla!

Skoterljuden på Lars Vegas Julskiva är ju bara för bra!
De får min röst!

Micke Y Posted - 2005/12/12 : 11:45:10
quote:
Adolf Fredrik Bach Choir - Hosianna, Jul jul strålande jul (Hosianna!)

Jag var på deras julkonsert i Oscars kyrkan i lördags och fick sjunga denna truddelutt tillsammans med hela kyrkan. Det var två körer, blåsorkester + orgel så det var tryck så tusan.

Nästa blir på onsdag i trefaldighets kyrkan på onsdag.

Kör är bäst live!!

PS
När det blir hårdrock demo kan jag göra den

Micke
Zalve Posted - 2005/12/12 : 11:30:35
Det kommer säkert lite mer kommentarer allt eftersom,
men jag tänkte ta tillfället i akt och tacka Ove och Ingemar för det tillfälle som jag fick, att sprida en av mina laster!

Här kommer den planerade spel-listan. Nu blev den inte spelad i samma ordning, men skivorna var de som jag hade med mig.

Oscars Motettkör - Cantate Domino (Cantate Domino)
Tommy Körberg - En stjärna lyser så klart, O helga natt (Stilla Natt)
Gbg domkyrkasgosskör - Dagen är nära (Dagen Är Kommen)
Celine Dion - The Prayer (These are special times)
Take 6 - Silent Night (He's Christmas)
Jazz 4 Joy - Rudolf
Robert Wells - Run run Rudolph, Jingle bells (Jingle bells)
Kari Bremnes - Härlig är jorden, Decemberbarn (Decemberbarn)
Sissel Kyrkjebö - O helga natt (Stilla Naeet)
Natalie Cole - The Christmas Song (Holly & Ivy)
Carola - Mitt hjärta alltid vankar (Jul i Betlehem)
Dianne Reeves - Little drummerboy (Christmas time is here)
Erik Westbergs Vocalensambel - Bereden väg (A Star Is Shining)
Magns Carlsson - Finns det mirakel (En Ny Jul)
Micheal W Smith - Overture (Christmas)
Göteborgsmusiken - Disney Tune, Sleigh Ride (When You Wish Upon A Star)
Lars Vegas Trio - Skoterljuden. Bara en gågn om år (Lars Christmas)
The Real Group - Bereden väg för herran (Julen er her)
Diana Krall - I'll Be Home For Christmas, The Christmas song (Christmas Songs)
Adolf Fredrik Bach Choir - Hosianna, Jul jul strålande jul (Hosianna!)
Jill Johnsson - Merry Christmas To You (The Christmas In You)
Adolphson & Falk - Mer Jul (Absolute Christmas)
Roger Pontare - O Come, All Ye Faithful, Nu Tändas Tusen Juleljus (Julens sånger)
Anonymous 4 - Three kings (Wolcum Yule)
The Real group (nåt från Norska skivan)
Whitney Houston - Who would imagine a King (One wish/Holiday album)
Täby Church Chamber Choir - Lucia (Hush! Angels are sining )

Den sista skivan la jag med en länk, till var man kan köpa den, då det var några som undrade.
http://www.elusivedisc.com/prodinfo.asp?number=FIMSA049

När vi gick ut så var timmen sen och mörket var mer än här...

Tack Pac, för bilderna (Lite ovanligt att vara utan kamera en dag )
Mikaell Posted - 2005/12/12 : 11:16:52
Om det skulle bli aktuellt med en hårdrockskväll då kommer jag!

/Mikaell.
Zalve Posted - 2005/12/12 : 10:10:36
Jag tror inte det hade räckt med ett besök på IKEA om vi hade kört hårdrockskväll!

Magic Posted - 2005/12/12 : 08:55:55
När blir nästa spelning? Låt det inte vänta tills nästa jul innan vi får lyssna på DJ Z igen.
Till och med tjejen var possitivt överaskad
(Eller var det för att hon fick springa på IKEA samma dag)
Zalve Posted - 2005/12/12 : 00:51:13
Snyggt Edison!
edison Posted - 2005/12/12 : 00:30:34
Så var det dags för lite fler bilder...från en riktigt trevlig dag i (JUL-)musikens tecken!

Detta budskap kan ingen missa som närmar sej HiFiConsult...

Sladd introducerar oss på QRS-systemet

Några bilder från stora rummets Burmesterprylar...först högtalarna, de 'hyggligt tilltagna' BM100...

CDn, modell '001'(?) nyss uppackad och ännu (hjälpligt) fri från fingeravtryck

Öppnad...är den läcker eller är den läcker...

I 'entréhallen' spelades det på ett 'nätt' litet system, frontat av denna CD, Burmester Rondo:

Drivning från Accuphase

Och här en del av 'talarna, Martin Logan Summit

Summit imponerade iaf på mej; bra sammanhang Bas/panel, samt allmänt mkt tajt och 'spänstigt' ljud från dom...men sweetspoten tog jag aldrig tillfälle till att sätta mej i...borde jag gjort helt klart.
Här en som iaf tog tillfället

Så en titt tillbaka från 'the main room' då...här satt man skönt & kunde njuta av en go´blandning Jullåtar...

Tjötade lite ikväll m en Göteborgsk bekant som tagit sej till denna kväll, och vi hade lite olika syn på vad som lät 'bäst' etc.

Han kom att tycka QRS 'rockade på' mer i hans smak, medan jag för min del skulle uttrycka det så att B-riggen var mer storslagen och helt enkelt mer allmänt behaglig även på fullt ös.
Dock kunde även denna uppsättning ha hyss för sej, men hängde säkert mest på att vissa musikstycken inte var optimala att spela så högt som det gjordes vid några tillfällen
(KAN vara egenheter i min hörsel också som ställde till det lite.Starka kvinnoröster i nåt körstycke blev väl 'gälla' och 'otydliga' i mina öron...och det har hänt förr med liknande sång att det inte blir fullt njutbart trots egentligen bra sång och bra inspelning/bra rigg)

Var iaf ett mkt imponerande system i stora rummet, och den 'dynamikdemo' Sladd gjorde i början av kvällen i QRS-rummet var ju inte annat än görgó den heller

Och...
Tack till HC för det fina fikat

Kul också att Alingsås egna skivaffär "Skivbolaget" både hade ett ex av en platta jag kom på att jag skulle köpa mej*, samt visade sej vara riktigt välsorterad på "riktig" musik...dvs där fanns det mkt att finna av "icke-skval".Lite lagom imponerande med tanke också på det lilla utrymmet butiken hade...

*
"Solo Acoustic Vol 1" - Jackson Browne

Zalve Posted - 2005/12/12 : 00:08:35
AC/DC var INNAN julmusiken började,,,
Vi från N.A kom ner lite tidigare för att spana och lyssna på annat (För att ge en referens, så spelades "Stiff upper Lip")
Guru Posted - 2005/12/11 : 23:45:22
quote:

Tyckte inte riktigt att det släppte med Venus. AC/DC rockade inte riktigt

Vilken jullåt från AC/DC valde ni ?? Det närmaste jag kommer på är väl Hells Bells ;)
Zalve Posted - 2005/12/11 : 23:18:55
Det är lite skillnad på rummen i storlek oxå.

BeoWulf-monoblocken alstrar en DEL värme,,, Tur att det finns AC i rummen
Cyber Posted - 2005/12/11 : 23:03:55
Lite sent postat från min sida då svaret kom i inlägget innan

/Cyber
Cyber Posted - 2005/12/11 : 23:00:49
Två häftiga riggar Rena Julafton med andra ord Berätta gärna upplevelsen av skillnader (och/eller) likheter mellan systemen *nyfiken*

Mvh Cyber
Zalve Posted - 2005/12/11 : 22:59:26
Jag lyssnade bara på 2 av systemen. Där tyckte jag att Burmester spelade klart bättre/trevligare än Venus (Fast det borde det göra med den prisskillnaden).
Tyckte inte riktigt att det släppte med Venus. AC/DC rockade inte riktigt

ML summit stod vid torget/entren.

Terminator Posted - 2005/12/11 : 22:32:40
Vilket system lät bäst?
Zalve Posted - 2005/12/11 : 21:42:25
H.S.B i detta fall, var inte han, utan HON.

Jag sa ju att T-shirten skulle bli snygg och inte ett dugg pixlig, trots dina misstankar!
Pac Posted - 2005/12/11 : 21:25:19
quote:
ser ut att ha varit jättemysigt.
Det var det.

Zalve, jag förstår att det var "flängigt".

Här en bild på när Zalve väljer nästa låt i Burmesterrummet...

För att kasta sig över till Accuphase/Burmester/Bladelius/QRS-rummet och byta platta...

Man får sannerligen ha både julmusik och HiFi i blodet för att göra det jobbet du gjorde Zalve!

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.24 sekunder. Snitz Forums 2000