HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 eoJEUD Besöker Hövdingen HFLS1 o Dipolbas

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
johan.björklund Posted - 2005/11/12 : 20:57:37
Det här är en eoJUEDs produktion , barn o känsliga individer varnas för eventuellt stötande matrial

Hövdingen !

25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
rannagarden Posted - 2005/11/21 : 16:29:38
quote:
Ritningarna finns inte ;) det är bara att bygga och se hur det blir. Skapa lite egna ritningar efter vad man kan utläsa på nätet och sen skapa sina egna uppfattnignar och kanske ändra om det inte stämmer så bra.
Hehe. Stryk det där med "nätet" så var det ungefär så som en annan designa/byggde möbler på skolan. Lärarna dissa det stenhårt! Men jäklar vad bra det blev! Dessutom lögn i helv... att kopiera?

M

vemsom Posted - 2005/11/13 : 21:52:17
Hehehe. Jo det ligger något i det Bosse ;D
Jag har en liten Per G som bor innnom mig och som tänker "jasså? passar det inte, då jæflar"

Ritningarna finns inte ;) det är bara att bygga och se hur det blir. Skapa lite egna ritningar efter vad man kan utläsa på nätet och sen skapa sina egna uppfattnignar och kanske ändra om det inte stämmer så bra.
BosseBula Posted - 2005/11/13 : 21:40:52
Med risk för att få halva forumet emot mig så tar jag åt mig (ytterst) lite av äran för att det låter så bra i basregionen hos Fredrik. Jag besökte honom när han bara hade HFLS-1'orna och det lät bra men jag sa att det saknades en del bas. Och nånting hände då i Fredrik verkar det som, en reaktion i stil med Dr Jekyll & Mr Hyde. Eller kanske snarare: "J*vla Lundabo, komma här å säga att det saknas bas, jag ska minsann visa honom och hela forumet".

Och det verkar han ha gjort! Jag kommer gärna och provlyssnar igen. Sen får jag muta till mig ritningarna på allt...
vemsom Posted - 2005/11/13 : 21:12:29
Nej, Tack Ohmega.. Jag har fått DIYare som någon fyndig person lyckades klämma ur sig (tror det var Bossebula) :)
Hade det inte varit för brist på verkstad, bil och framförallt pengar och tid hade det säkert varit mycket mer. Kanske lika bra såhär.

m_persson79: Ja det måste du! Detsamma gäller dig. Hörde du fått nytt jobb och nya grejor (eller iaf på ingående). Dessutom hittade jag din "Brothers in arms" här som jag tycker du borde hämta ;)
ohmega Posted - 2005/11/13 : 20:33:25
vemsom: Det är inte LITE du har lyckats åstadkomma på kort tid...gainclone, ICE-power-slutsteg, högtalare, "akustikprylar"....
m_persson79 Posted - 2005/11/13 : 20:11:31
Det ser läckert ut Freddan!

Jag får la ta mig över & lyssna nångång.
U1 Posted - 2005/11/13 : 18:16:15
Jag kan bara instämma i det Johan skriver, lyssnade kort för ett par dagar sedan och det lät kanon.

Johan B: Skitbra bilder!

/J
vemsom Posted - 2005/11/13 : 16:59:12
PMa om någon behöver ljudspåret (20Hz sinus 180 grader ur fas att loopa)
Bernt Jansson Posted - 2005/11/13 : 16:49:47
Tack för tipset!

Jag blir tvungen att bygga nya lådor.
vemsom Posted - 2005/11/13 : 16:38:19
Bernt: Men jag hade redan lådorna färdigbyggda sedan mina gamla basar.
Roligt när jag bytte elementen var att de passade med 0.5mm tillgodo i gamla lådorna!

Ett tips till inspelning av elementen jag precis testade är att sätta igång en 20Hz sinuston i 180 graders fas kanalerna emellan. Låter inget alls mer än fönstren som skakar.
Bernt Jansson Posted - 2005/11/13 : 16:28:04
Kul, jag har likadana basar här nu som jag ska bygga med. Vad snabb du är Vemsom!
Jag menar, det är inte länge sedan basleveransen.
balrog Posted - 2005/11/13 : 15:45:33
Nej det blir bara jag isåfall
vemsom Posted - 2005/11/13 : 14:12:56
Självklart :) vore trevligt. Alla är välkomna (bara ni inte kommer mer än 10 åt gången ;)
balrog Posted - 2005/11/13 : 14:08:13
Jag skall ner till Mälmö helgen 25/27 nov...och hälsa på släktingar...hade varit kul att få snika till sig ett hembesök hos dig vemsom om det går för sig
vemsom Posted - 2005/11/13 : 14:07:21
Hah. tur man inte är blyg ;)

Tack Johan för att du kom över. Det var dels på tiden och dels mycket trevligt.
Tack för en strålande recension som jag är benägen om att hålla med om till fullo.

Jag tycker man skall låta saker ta sin lilla tid. Tjusningen med DIY är också den att man inte går och köper ett system som man antingen är nöjd med eller som man byter ut.

Med Behringerns tiotals miljarder (uppskattningsvis) inställningsmöjligheter och lite tid och ro så kommer det förhoppningsvis bara bli bättre.

I framtiden följer lite rumskorregeringar, både digitala och.. ja. fysiska. Som johan skrev så finns där pucklar och dalar, som i nästan alla andra system. Dipolerna gör dem visserligen uthärdliga, men det vore smarrigt att slippa dem.

Ja. Och så allmän förfining och nybyggnation. :)

Tack för visat intresse.
johan.björklund Posted - 2005/11/13 : 13:28:47
ett par bildertill hade jag ju

Fredrik Styrketränar

Fredrik Poserar
johan.björklund Posted - 2005/11/13 : 13:16:57
Hur låter det hos Hövdingen då ?

Jo det låter förbaskat bra ! Jag har aldrig lyssnat på Hfls1 förr så det var dubbelpremiär. Det första jag hörde var att här var luft , massor med luft i toppen. Mer än vad jag är van vid hemma i från. Nu spelar inte Fredrik på dom volymerna som jag gör , skulle han det misstänker jag att det hade låtit förjävligt , men det har inget med saken att göra faktiskt !!

Ett VÄLDIGT stramt mellan reg som i mina öron är kanske lite för stramt , men det är en smaksak. Så man bjuds på ett väldigt klart o rent ljud som många kanske uppfattar som blodfattigt men som absolut inte är det.

Hatten av för er som har designat HFLS1

Dessa två saker gör att han har en gigantisk ljudbild på höjd o bredd. Placeringen är inte 100 % men där ska gå att leva o att komma in i sovrummet med På dom styckena vi spelade på som jag kände så åkte smilbanden upp Lite lustigt var att Eva kom upp efter ett par min o hon sa precis samma sak

Basarna ska som sagt spelas in o integreras. Men det kommer inte bli några bekymmer med trollerimaskinen. Dipolerna släpar inte efter överhuvudtaget , inget sluddrigt muller Vid resonsfrekvenser burrar det till men inte på samma sätt som när en sub träffar en nod. Då sätter man gärna hela rummet rörelse o tonen hänger kvar ett tag. Hos fredrik dör resonansen i samma ögonblick som tonen försvinner i musiken.

IMPONERANDE !

Det är lika roligt varje gång när man lyssnar på ett DIY system. F-n folk kan ju det här Fredriks setup bjuder på en trevlig upplevelse med en öppenhet i ljudet som är sanslös. Dipolerna hänger med utan bekymmer o med lite trixande då jäklar i det !!
Konstigt att det är först på senare tid som dipoler har blivit poppis ?!

Så det var allt från detta besöket hos Hövdingen.

Fredrik får fylla på med info om dom olika sakerna o jag har säkert missat en massa
vemsom Posted - 2005/11/13 : 12:45:06
Tackar EA!
Det var nog första gången jag hört det.

Angående eoJeud så har vi väll om något för MYCKET fritid.
Dessutom gäller det att klämma in träffar mellan varven. Det har vi upplevt om något varit fortbildande och trevligt.

Du bor ju inte långt från "oss" Du får gärna titta över någon dag.

Vad det gäller HFLS-1an med detta basstöd tycker jag det fungerar alldeless ypperligt. Fast så säger förhoppningsvis alla om sina system. Johan kanske säger något om vad han tycker sen. Det är inte så många som varit här och lyssnat.
Efter ommöbleringen är det bara U1 och Johan Björklund som varit här och lyssnat.
johan.björklund Posted - 2005/11/13 : 12:41:58
quote:
eoJEUD: har ni ingen fritid?

We are on a mission

Fredrik delade både Hfls1 o dipol med Behringern. Dipolen är sprillans ny o den behöver lite tid. Men det spelade med en rejäl öppenhet i ljudet. Alla dippar o dalar i rummet behövs givetvis justeras , när det är gjort då är det här en killer
EngelholmAudio Posted - 2005/11/13 : 12:32:12
eoJEUD: har ni ingen fritid?
Detta var nog det mest intressanta systemet på länge. Dom gamla goa HFLS-1'orna med aktiv delning mot basar...självklart dipol enligt senaste Paris-(?)-mode!

I senaste beställningen från DST fick jag 4 Peerless-tior. Felleverans då jag beställt 4 åttor... Men dipol "ska man kanske ha"?

johan.björklund Posted - 2005/11/13 : 12:20:35
Här har vi nått som gör att mitt hjärta bultar lite snabbare

En absorbent !

Den är både tjock och......*host* lång !
vemsom Posted - 2005/11/13 : 12:08:01
Tack Per100. Det är bara att bjuda in sig när man har tid.
johan.björklund Posted - 2005/11/13 : 12:07:02
Att ta bilder på nått som är svart o som är inhyst i en låda är inte lätt

Här så ser in en bit i dipolen , 4 element per sida

Baksidan , inte så sexig kanske

Klämmer man in sig riktigt så kan man få bild på den andra sidan där bak med
Per100 Posted - 2005/11/13 : 08:56:45
De där dipolbasarna skulle jag gärna vilja lyssna på!
Imponerande Fredrik.
vole Posted - 2005/11/13 : 03:08:19
Fredrik, har du nu varit på min myssa igen..

Trevliga byggen, Fredrik !

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000