HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Högtalarresa med härligt slut. Smile...

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
mayro Posted - 2005/10/26 : 21:39:47
Jaha... Ska väl börja denna tråden med att berätta lite intro.

Allt började ju med att Jag o lena besökte Hans på Artsound tidigare och köpte vår Dropplet CD..
Innan resan hade jag redan sålt mina högtalare (Vilket alla kanske inte vet). Så resan var ju även för att se vad Hans hade för högisar..

Efter massa trevligt umgänge med Hans så fann jag att mina blivande högisar var utsedda. Bara pengarna saknades tyvärr.närmare bestämt en jäkla bunt pengar.. Så hem o sälj allt som går att sälja. Och jag menar verkligen allt. varenda kabelsnutt. försteg..till o med gamla dubbdäck såldes. osv osv osv.. ALLT såldes ut.. pantsatte mina guldprylar osv. Så allt rök iväg så snabbt som bara gick.
Vad gör man inte för sitt hifiintresse..

Så till slut fick jag ihop dom kr som krävdes för inköpet. Detta var ett totalt blindköp. PGA att dessa aldrig tagits in tidigare. Så det var pirrigt värre kan man säga. Men jag tyckte spec samt bedömmningarna var för mig rent passande. till o med kritiken var sådant jag VILLE ha.Men en jäkligt dyr chansning kan man säga ändå.

Ok.. Nu var dom betalde. och skulle hämtas...

Torsdag åkte vi till växjö för att lämna vår lilla till sin mamma. När vi kom utanför växjö ringer Linnes mamma o säger hom är i vimmerby..oj va sur ja blev Det var ju en lång resa ändå ända till viborg. Men men.. vi åkte upp till hultsfred o lämnade lillgumman.. Och sen iväg tillbaks hela vägen ner till malmö.. över bron








för att sedan fortsätta vår resa vidare ända till Viborg..

Vi åkte hemmifrån kl 10 på förmiddan. o var framme kl 21,30 på kvällen.. Ca 85 mil senare

möra o söta kan man säga men va fasiken som sagt gör man inte för hifiintresset...
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
krellmaster Posted - 2005/11/22 : 13:00:21
Kul å se att allting ordnat sig till slut mayro, då är det bara lite mera inspelning kvar då å kanske en Krell eller nåt annat skoj.....
mayro Posted - 2005/11/21 : 22:07:04


grabbarna i klubbstugan så klart..

Muse Posted - 2005/11/21 : 21:09:09
AÖ-folk, vilka är det?
mayro Posted - 2005/11/21 : 17:10:51


Ni är hjärtligt välkommna.. Då har nog "nästa steg" tagits också...
Samt en del inspelande har nog gjort att det ska fungera ännu bättre..

Nu var ju kablar.. högtalare helt oinspelade.Sånär på några hundra timmar av dom första 1000 tim som man ska spela för att nå första nivån enligt tillverkaren samt andra som man chattat med om dessa högtalare..

Samt filtret helt oinspelat..Menar då bubbel var här.Bubbel lödde ju filtret presis innan lyssningen Så att dom kan "bättre" är då säkert. Och där "mörkar" man ju inte. utan är enbart ärlig..

Men visst sjutton spelar dessa Silverline i en klart hög nivå ändå nu.. Det är helt annan än då Nagref var här då dom var helt nya kan man säga..

Men men. Dom kan klart mer som sagt...Så man får ju bedömma hårt vilket jag alltid gör mot egna grejor..

Så självklart så är dörren öppen som alltid här..
Nicks Posted - 2005/11/21 : 16:58:52
Jäpp, är sugen att åka till lydstaten och lyssna lite.
pdmlmember Posted - 2005/11/21 : 16:43:54
Tobbe,

Kul att du fått ordning på dina högtalare. Jag kommer gärna förbi efter nyår och lyssnar om det går bra. Men jag har en käsla av att det är mer än jag som är intresserad.
Bubbel Posted - 2005/11/20 : 21:43:27
quote:
Dom lirar ju rätt ok nu.


Vad var det du lovade !!!

Just det inte mörka .

Du Muse man måste bli kompis med Milton så är han hur snäll som helst
.

/Anders
mayro Posted - 2005/11/20 : 20:58:48
"trolla"... Det säger dom ju på faktiskt.se att jag gör ofta. Och dom säger ju dom har rätt ofta eller alltid...

Så kanske stämmer det ju...hahahaha.. nej. men ärligt så handlar allt om att tweeka in grejorna.. samt inte ha brådis. Utan att ge sig tiden att prova sig noga fram..

Tyvärr är ju allt ännu totalt oinspelat snudd på. Så än är det en bra bit kvar. Men det kommer nog bli ruskit bra med dessa Silverline tror jag..Dom lirar ju rätt ok nu. Men det finns en nivå till att hämta minst enligt mig.troligen två snäpp till.. och dom ska grävas fram..

Jo Muse. och Dina grejor kommer snart ta ett kliv till uppåt dom med.. Men detta tar vi senare.. Du måste bjuda in lite AÖ folk sedan till dig. Tror många kommer ha bekymrade miner sedan hemmavid..

tack för era vänliga ord i alla fall.. Dom värmer så här nu då det ändå varit lite turboliknande resa hit...där man är idag menar ja..
Muse Posted - 2005/11/20 : 19:38:44
Jag måste ner och lyssna på dessa "småttingar"
Bara ni håller "Den Tapetserade Tigern" ifrån gästrummet!

Nej inte Lena för f-n, utan Milton!
Muse Posted - 2005/11/20 : 19:33:22
Matte76: det är precis vad karlsloken gör!

Jo, även om det inte riktigt kommit upp i "Tobbe-standard" ännu med nya SilverLine, så lyckas karln alltid tweaka in skiten, man blir så less!

Men jag tror att han äntligen fick sig "en resa" när han var hemma hos mig för ett par veckor sen, eller hur var det Tobbe?
Bubbel Posted - 2005/11/20 : 16:47:46
Ja ungefär så känns det Muse efter att jag har lyssnat färdigt hos tobbe så när jag kom hem och satte mig att lyssna på mitt som den närmsta kretsen (nästan) knäböjer för. Detta är då inget speciellt jag har men väl genom tänkt, hmm det lät som om det var en filt över möget (skiten) och att artisten var någon annanstans och spelade, jag stängde av den och lät allt vara tyst i ett par dagar.

Funderingar på att byta cd dök upp och att bygga färdig mitt kommande rörförsteg och HFTA växte sig starkare för varje sekund som gick. Efter att jag hade sansat mig lite så insåg jag att det som jag har är inte dåligt tvärtom men tobbes spelar i en annan liga helt enkelt men jag kommer dit men på mitt vis och då jävlar.

Det hela är inte bättre av att jag besökte två grabbar i staden som har erkänt bra saker enligt andra och med tobbes ljud i bakhuvudet är det nästan skrattretande hur dåligt det lät, jag tror att mitt låter bättre (lite partisk där). Men lite av äran tar jag på mig av tobbes ljud hur som helst så byggde jag om filtret .

/Anders
matte76 Posted - 2005/11/20 : 16:33:34
quote:
Tobbe kan få en mp3-spelare för 199:- att spela high-end..



Njaaaaa..... Trolla kan han väl inte, eller??
Muse Posted - 2005/11/20 : 16:09:34
Hehe, jag undrar vilket ord Mayro tog bort i PM:et som Bubben skickade..

Men många, inkl mig själv, har fått det jobbigt efter att ha besökt Tobbe..Själv var jag nära och kasta min medtagna CD-spelare för 10000:- i backen efter ett besök.. Men jag tror att jag börjar närma mig ljudet han hade när han bodde i Stockholm, bara nästan..

Som jag sagt förrut: Tobbe kan få en mp3-spelare för 199:- att spela high-end..

Och allt denna devoterade människa har lärt mig i nästan 2 år går inte att värdera i pengar, jag har åkt räk-macka..Som Tobbe har brett hela tiden!
BosseBula Posted - 2005/11/19 : 22:35:59
Hehe, det är alltid en risk man får ta.

Men om man tröttnar på att uppgradera en vacker dag så kan man kanske sälja all hifi och köpa sig nån rolig sportbil istället...

Jag bangar inte att besöka Tobbe sen ivf.
mayro Posted - 2005/11/19 : 21:50:40
Oj vad jag har garvat här.. Allt började med att det kom ett pm med förtexten enligt följande..

quote:
du är en riktigt taskig kompis!!


Och såg det kom från Bubbel tänkte direkt jag skrivit nåt dumt igen nånstans....

Öppnade pmét med spänd nervositet... och läste..

quote:
Ja nu undrar du vad i all världen du har ställt till med . Jo sedan jag hade varit uppe hos dig och bytt prylar och lyssnat länge och väl på din stereo är allt fel inget låter i närheten av vad som sändes ut ur dina "lådor".

Mer påtagligt är det sedan jag har lyssnat på andras anläggningar och då låter deras riktigt xxxxxxxx.(tog bort ej lämpliga ord.Mayro)

Bara så du vet det så är det ditt fel att uppdaterings djävlen har fått grepp om en, så det blir till att låsa in sig och slänga nycklen

Hoppas att du inte blir sur på mig men jag bara måste bara ha någon att skylla på, DJÄVLA MAYRO

Med vänliga hälsningar DR bubbel som sänder en stor portion ironi

/Anders



Ja.... så stog det... gissa om man garvade gott...

Tyckte det var så skoj skrivet så jag frågade om jag fick kopiera ut det här.. och fick ok på det..

Förlåt Bubbel.. Jag lovar att inte "mörka" så nån mer gång...Tror jag


Edit.
tog bort ett ord som ej var direkt passande.... menar i bubbels texten. så där ett ord stog står nu xxxx...i stället för bortagna ordet..
Martin.M Posted - 2005/11/18 : 21:00:10
Stefan och andra, läs här: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=45332 knaak är nere..
StefanL Posted - 2005/11/18 : 20:15:36
är det bara jag som inte ser några bilder?
Creative Audio Posted - 2005/11/18 : 15:14:31
Grattis Tobbe !!
//W
mayro Posted - 2005/11/18 : 13:54:53


Tack emilH.

Jo det har löst sig alltihop.. Men nu ska jag berätta lite mer dom. Så ev andra som tittar på Silverline har en del saker klara för sig

Silverline är uppbyggda med för priset vansinnigt fina element.. Men dessa element osv är nog att anse som bland marknadens mest svårinspelade också.

Detta innebär att man enbart med inspelandet får ha tvångströja på sig för att INTE ge upp.. För ärligt talat så gör man nog lätt det om man inte har tvångströja..

Silverline är en highendprodukt.
Detta innebär att dom är som alla mycket bra högtalare smått jävliga att hantera.
tex kablar behöver INTE vara dyra.. Men man måste ha kollen så det inte är "spretande" kablar åt något håll.. Utan det känns som om "vanliga" konstruktioner passar bäst.. Vilket är förbannat bra för plånboken.. Konstuktören av silverline har byggt dom med "vanliga" kablar som utgångspunkt. Inget hypande alls. Vilket då märks via att sådant passar finfint..

Nu har jag ej testat klart med kablar på långa vägar.. Så se det som en liten info bara som verkar stämma väl ändå tills dags dato..


Däremot...

Stärkare... Jojomensan.. Jag har lirat Yamaha nu senast.. Den har lirat "ok" på allt tidigare spelat.. Mer eller mindre bra i alla fall.. Den har stått sig ok mot bra saker såsom en billig lösning..

Men med dessa Silverline uppvisas omgående bristerna. Inte så att det lät illa direkt.Men det lät inte bra heller.Man hörde att något "bromsade"..

Däremot med detta svinbilliga Jungson steg så vaknade saker till omgående. Så dom kräver INTE svindyra stärkare. Inte hutlöst med w heller. 80 w klass A duger finfint åt snudd alla tror jag..Eller en rörstärkare.. Synd vi inte han prova per G jeppsons små rörisar igen.. tror på vanliga volymer dom faktiskt spelat..

Så.. lite samanfattande då om omkringinfo.. Som även står på en test av dom..

Man ska veta att dessa silverline kräver INSPELNING!!!!Och ännu mer inspelning.. tvångströjan på.. Dom betalar dig .. tro mig.. rikligt.. Och man får inte ge upp under den första tiden.. Jag höll fan på att göra det själv ska erkännas.. dom lät stundtals så illa så man knaoppt kan beskriva det.. för att sedan låta underbart o sen helt som krossat glas på betong i en tom fabrikslokal. Ni anar inte.. har aldrig hört värre faktiskt..

Polare som man talat med i tel under tiden måste tro man är sjuk i skallen. Ens dan soligt glatt. Nästa så kastar jag ut dom.. för en timmar senare le o flina över hur bra dom låter..

Tyvärr är detta sant..

men sen.
Dom verkar trivas bäst med "vanliga" kablar. Så kabelkontot blir inte högt. MEN!! Även där så är det konstuktion osv som avgör. Nagrefs tex fungerar kanon.(två XLR provar jag).Signal cables billigaste.(full line). Harmonic tech (en längd har jag bara tyvärr.) Och några sr signalisar...

Bäst verkar silverline trivas med vanliga kablar..Men svarar inför olika konstuktioner även där. Men man behöver inte bli rånad för att finna ut en billig kedja i alla fall. Absolut inte..

Men även så att det verkar finnas lätta billiga vägar till nirvana så SKALL man veta detta. Silverline ÄR en riktig highend produkt som kräver lite arbete från sin ägare. Dom går bara inte som vienna baby grand att slänga in på golvet så låter det bra..

Nej silverline är en produkt som är byggd med mycket mycket nogranna fingrar. Och kräver därefter också.

Uppställning..

Detta är mycket mycket kritiskt på dessa la folia då dom lirar bas bakåt..

Ca 1 m från bakvägg krävs. lite mindre eller lite mer.. Men detta är inget onormalt för en fullrange högtalare som detta är. Saken är bara att man inte SER dom som så kapabla. Dom är ju inte så stora som full range brukar vara... Men dom spelar bas.. Så 1 m bakvägg bakkant.. DVS man bör KUNNA ha 1,5 m till förfogande för sin stereo med dessa La folia..

Andra modeller utan bas i bak kan säkert komma lite närmare bakvägg..Men alla burkar gillar ju lite avstånd.. Så intryckta mot bakvägg är ingen bra ide i alla fall..

Men det är det ju inte för nån burk snudd på.. Så inget onormalt alls direkt..

Mer om uppställning..
Var mycket mycket mycket noga.. tålmodig.. herregudars vad det betalar sig då du hittar the magic spot för burkarna.. Det är INTE lätt.. men det går.. och som sagt. Håll i hatten.. Jag kan bara säga det.. Håll i hatten.. För maken till att greja svårspelade saker har jag nog inte hört.. Så var noga..

Och gråt inte under jobbet.. Gör som jag. Gå svärande ut o spöa ett vedträ eller nåt.. Det är pillrigt.. Men det blir fan så ruskigt bra då man finner "the spot"..


Nu skall snart det komma lite mer stärkare för utprovande.. per 100 kommer med lavardinen.. Accuphasen.. Så snart skall även detta testas mera..


Så en ev köpare av detta märke har här lite info också om vad som krävs runtom. Och självklart så kan man fråga mer om nån har nåt man undrar..

Jag är ju först med modellen här i Sverige tror jag. I alla fall som är aktiv..

OBS!! Därmed säljer jag INTE silverline.. Så alla förstår detta.. Och jag har ingen marknadsföring..och har inga aktier heller.

Men eftersom detta ÄR ett forum.. Och jag har en tråd om en ny produkt.. Ja då ska man ju ÄVEN kunna svara på frågor osv..

Och en del "svar" har man ju skaffat sig här kan man säga


Så... nu hoppas jag dessa infon kan vara lite vägledande framöver.. Jag tror dom kommer stämma rätt väl även om jag borde provat ut mer egentligen INNAN man skriver ut tips osv.. Men jag är rätt säker ändå på infon jag lämnat kommer hålla i sig.
kanske med små nya vinklingar osv.

Men i stora hela så.. Ja då stämmer dom tipsen sagda till stor säkerhet..




PG Jeppsson Posted - 2005/11/18 : 13:01:49
Då var ännu ett kapitel slut i Mayro's hifi-bok, när kommer nästa
EmilH Posted - 2005/11/18 : 12:29:49
Härligt Mayro... riktig kul att det löste sig till slut... :-)
Vilken resa det har varit, från inköpet tills nu... det har varit jättekul att följa.
Kan tänka mig vad du kommer att syssla med under helgen!!! :-)
mayro Posted - 2005/11/18 : 00:48:38


Draken. Du vet att du alltid är välkommen hit ner

Men se till att ha tid då. För till o med idag nyopererade så satt vi bubbel o jag som fånar o lirade ena plattan efter den andra.. O timmarna bara matade på.. Och vi kunde nog suttit ännu helt ärligt..

Och snart sätter vi oss för nån timme lyssnande igen här.

i kväll ska celtic cirkle liras.. 1án...
Draken Posted - 2005/11/17 : 23:39:29
Mycket roligt att höra att du börjar att "ana" slutet - och det med gott resultat!

(Det blir väl att ta fram hojen igen. Skall bara vänta på att det blir + grader!)

Kul att se och höra, efter en så stor "omvändning" som du nu gjort, och att du ändå verkar att bli nöjd med "slutet"!
GRATTIS!
mayro Posted - 2005/11/17 : 23:13:28


Ja hur låter det då enligt mig...

Självklart är grejorna nästan helt oinspelade nu igen..

men jo.. Jag har nog som bubbel mörkat lite kanske.. Jag kan säga så här.. Silverline är inget man bara passerar utan att imponeras.. Redan innan byten skedde så fick jag hit slutsteget.. Med resultat som är rent underbara...Dom lirar kanon med dynadio också..

Men Nu har jag fått mer bas i mitt basslukande rum... Och nu anser jag nog att resan med högtalarna är avslutad..Och jag tror dom kan nu börja "visas upp" om nån fler är intreserad av att lyssna på dom..

Här är besök alltid välkommna..

Jag får tacka er som delat denna resa till slutet.. Slutet gott o allting gott..Och jag är nu en förbannat nöjd o glad silverlinespelande..

Och jag vill tacka Hans på Artsound för all suport du gett mig.. jag vet att man kan förvänta sig detta iofs.. men ojojoj vilken kanonkille du är då saker går fel som nu..

Du har visat att en bra handlare är värd ett par kr extra än köpa direkt.. Du har mina varmaste rekomendationer Hans Och artsound. Även då det "stormade" så fanns du där o gav enastående service..Tack.


Är jag glad

JAAAAAAAA skitglad helt ärligt talat...

Bubbel Posted - 2005/11/17 : 23:04:23
quote:
patienten mår kanonbra....


Skön att höra :).

/Anders

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000