HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Nått är galet... (Eller - jag har fått ny kamera)

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
EngelholmAudio Posted - 2005/09/11 : 10:03:38
Någonting stämmer inte...


Ser du vad som är felet?



Syns felet bättre såhär nära då?


Nån som gissar rätt?



(Bilder tagna med ca 3 sekunders slutartid )
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Tobbe_L Posted - 2005/09/23 : 14:51:51
Jo jag vet
Tycker att Biltemas är helt ok.
Skule dock vilja ha en multimeter med attans bra resistansmätning.
Funderar på en Fluke 187

Men nu blev det OT.....
EngelholmAudio Posted - 2005/09/23 : 13:01:38
http://www.biltema.se/Archive/Documents/Technical_docs/all/15/15-273.pdf
Sidan 6. Mäter med ca 0.325mV's precision.

Prestanda räknas. Inte inköpsställe!
Tobbe_L Posted - 2005/09/23 : 12:47:30
Kan man mäta millivolt med precision med en Biltema multimeter
EngelholmAudio Posted - 2005/09/23 : 12:03:47
Som jag skrev ovan:
quote:
Min första reflektion var: "Jaha...då har det inte ändrat sig så mycket". Gissa om jag fick ångra den tanken...
Jag trodde verkligen inte att 2 till 4 milli volt skulle ställa till med så mkt för ljudet. Jösses att jag hade fel. Jag lyckades som sagt trimma in spänningen till 0.3mV's precision (alla 4 punkterna låg innom denna precision) men känner att jag borde gjort det ännu bättre. Bland annat skulle jag ha krokodilklämmor på mätpunkterna för att få ett konternuerligt värde istälet för "mät, skruva, mätigen, skruva, mätigen...". Då går det säkert få exakt på millivolten enligt mätvertygets precision!

Jag tyckte det lät bra innan justeringen men skillnaden mot mitt Krell KAV-2250 var lite väl stort vad avser bland annat kontroll. Efter denna jsutering var så skägget betydligt jämnare och frågan kring vad som är bäst blev sådär härligt svårt som det bara kan bli när man har den stora glädjen av att äga båda stegen (och således inte behöva ta beslutet att välja bara det ena).

Ljudbilden öppnades upp, mer levande återgivning av musiken och rummet samt rejält mycket bättre kontroll i dom djupare basregionerna. Även med mina små högtalare blev skillnaden påtaglig i basområdet.

EngelholmAudio Posted - 2005/09/15 : 09:00:53
Mätresultaten så.
Det är 4 mätpunkter. Önskat värde är 65mV.
Jag uppmätte mellan 67 och 69mV för dom fyra rörparen. Min första reflektion var: "Jaha...då har det inte ändrat sig så mycket". Gissa om jag fick ångra den tanken...

EngelholmAudio Posted - 2005/09/14 : 21:56:15
Krang: Japp! Manualen är verkligt tydlig och menar att man vid minsta tvekan skall låta en kunnig person göra jobbet.

Pac: Alltid!

Fisksmisk_ola: Tack det glädjer mig då jag själv är mest nöjd med precis den bilden! Tycker även att bilden med mätinstrumentet blev åt minstonde tydlig. Men kanske inte så kul?

Fisksmisk ola Posted - 2005/09/14 : 21:48:48
Måste säga att bilderna är väldigt fina. Är ijuförsig inte särskilt fotointresserad men plocka av locket-bilden tyckte jag var väldigt fin!
Pac Posted - 2005/09/14 : 20:59:35


Japp, ta det varligt nu Engelholm...
krang Posted - 2005/09/14 : 20:50:42
VARNING! Livsfarlig spänning
EngelholmAudio Posted - 2005/09/14 : 20:25:57
Manualen säger 65mV över resp rörpars resistor. Alltså drar vi fram multimetern...


En Biltema multimeter...


När vi har mätat skall vi självklart justera, mäta igen och justera tills rätt värde nås...

Ursäkta Zalve - överexponerad hand...



EngelholmAudio Posted - 2005/09/14 : 11:32:58
Ja 500 volt plus 2*4 rör som avger en rejäl mängd värme är något man skall ta på allvar...

Zalve Posted - 2005/09/13 : 23:06:08
Då vi redan har snacket en del foto i tråden, samt att jag tror mig veta att trådskaparen godkänner lite mer.

Snyggt ljus. Jag skulle dock lämna Bl 1.8 och ge mig upp till Bl 8 och då kanske en tid på 2.5s

Snackar vi 500 V, så gäller det att hålla tungan i rätt mun
EngelholmAudio Posted - 2005/09/13 : 22:49:34
Jag får kolla på bilden vad det är för informationen i den. Jag kommer säkert ihåg fel.

Ikväll har jag justerat biasen. Det är ett vanskligt och inte helt lätt göromål. Rätt sak i rätt ordning och akta sig måste man för det finns 500 volt i närheten av handen, samt en betydande värme!


Om vi börjar med att läsa manualen...



Fortsätter med att skruva av locket...



För att till slut lyfta locket...




Zalve Posted - 2005/09/13 : 12:15:08
När det gäller bländardelen, så är låga tal, STOR bländare (men det innebär KORTA skäpredjup)
Du borde ha använt Bl16, eller Bl22

(Med Bl 1.8 så borde du kunnat ha nåt i stil med 1/25 del. Med 3 Sek så borde dn vara ÖVERexponerad)

Då vill vi se på MÄT bilderna...
EngelholmAudio Posted - 2005/09/13 : 08:57:36
Johan - komma här med avancerade fotofrågor till mig! Jag har bara haft kameran i 1 vecka!!!
Jag tror det har att göra med stor bländare på hela 1.8 (lågt tal är stor bländare). Men Zalve rättar mig säkert om jag har fel...

Gus! Det var inte dåligt! Bi-as som surrar omkring innanför gallret!!! Klart det måste justeras.

Hur man vet det? Ja det finns lite olika sätt:
* det låter lite sämre med luddigare bas och inte riktigt den tajthet som innan - lättast att höra vid direkt jämförelse med ett annat steg!
* man funderar en stund på hur länge steget har spelat - har det spelat länge kan man öppna locket och mäta!

Okväll blir det fortsättning!
Gus Posted - 2005/09/13 : 05:16:35
quote:
BIAS'n är felinställd... Men det är inte lätt se!


Jo men om man lyser och kikar lite extra noga så kan man skymta...
något som liknar BI-AS



Allvarligt nu,
hur vet man att bias inte är rätt ?
Hörbart eller....?
johan.björklund Posted - 2005/09/11 : 22:16:09
En fråga

Du har ganska dåligt skärpeljup för en 3 sek slutartid ??
Zalve Posted - 2005/09/11 : 17:23:25
Jag skulle nog justerat färgerna så här..

http://bildarkiv.hififorum.nu/zalve/slask/vt100mk3.jpg

http://www.engelholmaudio.com/arc/vt100mk3_01.jpg

Säg till om det är OT, så rensar jag posten.
EngelholmAudio Posted - 2005/09/11 : 16:31:43
BIAS'n är felinställd... Men det är inte lätt se!

Så locket skall av. Mätinstrumentfram och en medskickad liten kul skruvmejsel...



(Ang färgen på rören så ser dom ut så. Färgstik i själva bilden vet jag inte vad som åsyftas riktigt, men upplys mig gärna?)
Zalve Posted - 2005/09/11 : 15:19:43
Är det nåt blått runt rören kanske ?!
guldfisk Posted - 2005/09/11 : 13:33:53
Vacuum tube power amplifier...
Zalve Posted - 2005/09/11 : 11:45:15
Exakt,,, med 3 sekundersslutartid, blir det färgstick,,, Blå-rött i detta fall...

Fel: Ingen fläkt i ? (Fast det är svårt att se med det korta SD du har.
MatsT Posted - 2005/09/11 : 10:38:24
Lite väl mycket blåljus?
EngelholmAudio Posted - 2005/09/11 : 10:32:23
Det är slutsteget som åsyftas!

edison Posted - 2005/09/11 : 10:22:58
??????????????????

Är väl blind men ser inget konstigt ur fotografisk synpunkt (vilket ju rubriken antyder borde finnas...)
Kanske en aningen lurig färgbalans men sånt går ju justera.



HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000