T O P I C R E V I E W |
Snoop |
Posted - 2005/07/03 : 09:47:10 Så var det dags för HiFi Norrs första bildtråd.
Vi har då varit i Skellefteå hemma hos våran klubbmäste EuphoniC (Jonas),dagen blev mycket lyckad och han hade ett väldigt fint hus och en fin anläggning.
Mer om det hoppas jag kommer att skrivas efterhand alla HiFi Norr medlemamr ser tråden.
Kommer nu i efterhand att lägga upp lite bilder så har ni något att gotta er i iaf....
|
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Merkurius |
Posted - 2005/07/10 : 09:43:30 Trevligt var det Har inte haft bredband så mina reflektioner kommer så här i efterhand. Som många andra påpekat så drog ljudet (märk väl, ljudet, inte bara anläggningen) åt det strama, ljusa hållet. Jag uppskattar en stram återgivning, det är dock en dans på slak lina innan det tippar över och blir "för" stramt. Högtalarna var flyttade ganska långt ut, här skulle man kunna tänka sig att flytta högtalarna lite mer bakåt. Därmed skulle man få en fylligare bas och samtidigt tror jag att den ljusa diskanten blir mindre märkbar. Första förändringen jag tycker EuphoniC ska slå vakt på, är dämpning av första reflexen.
Annars var det en riktigt trevlig tillställning. Positivt att vi åxå hant med att göra lite mer ordnade tester, vilket brukar vara sälsynt vid hifiträffar |
EuphoniC |
Posted - 2005/07/04 : 23:59:24 Hoppsan, det var ju din kabel inte Rickards |
stice |
Posted - 2005/07/04 : 18:27:18 Jo, NordOst Red Dawn Rev 2 är det...
|
Snoop |
Posted - 2005/07/04 : 09:48:16 Ja ja tror det är väldigt bra om man sitter många och utvärderar en anläggning för då kan man få fram mycket bra tips osv som kan göra anläggingen mycket bättre..... |
EmilH |
Posted - 2005/07/04 : 09:43:21 Trevligt.. trevligt... måste vara roligt att få lite extern kritik att ta till sig... man blir ju gärna lite hemmablind inför de problem som finns... |
Snoop |
Posted - 2005/07/03 : 21:42:06 Zalve: Vad gör man inte för konsten |
Zalve |
Posted - 2005/07/03 : 21:16:37 Ser ut att ha varit kul.... Dessutom visar det att 1 mil i norrland är inte mycket längre än 4 km i söder... |
Labbe |
Posted - 2005/07/03 : 19:38:20 Euphonic:
quote: Det formella har jag helt glömt bort
Blir lätt så när man har kul. |
EuphoniC |
Posted - 2005/07/03 : 19:33:25 Slupen: Bara våta drömmar
Det formella har jag helt glömt bort |
Slupen |
Posted - 2005/07/03 : 18:40:37 Skönt att se att man lyckas smita in på 50% av bilderna.. Det är så man bemdömer popularitet enligt Britney Spears (o hon är ju en universiell måttstock)
På Grillningen fick man givetvis veta att ännu en gång att Grillat är godast och Jonas hade verkligen pejl på grillen (en smärre förlust undanräknat)
Kan inte komma undan den lilla teorin att digitala apparater påverkas mindre av kablage än analoga... Har inga belägg för det här men än vad träffen visade.. så det vore ett spännande koncept att pröva!!!
Kan spara en massa pengar för en massa personer =)
Var ändå en grymt gemytlig träff. Tycker det var lite synd att vi inte han disskutera gruppens mera formella detaljer men jag hoppas vi komme r till det snart..
Någon som har haft mardrömmar om elakingen till strömkabel ännu
Edit: Stavvirus |
Snoop |
Posted - 2005/07/03 : 18:23:24 Det var välbehövligt om man säger så, 12-13st i ett rum på 22kvm2 och stekande sol ja de är inte att leka med |
Bernt Jansson |
Posted - 2005/07/03 : 18:21:51 Mmmmm, grillat är ALDRIG fel! Bra med vätskekontroll också, lyssningspass kan bli svettiga så här års... |
Snoop |
Posted - 2005/07/03 : 15:54:11 Som jonas säger så hade man inte så mycket tid till förfriskningar så både jag och slupen tog oss en stänkare på vägen hem ,då även vi började känna av huvudvärken.
här nedan kommer en bild på vårat krubb för dagen, kock under dagen var givetvis EuphoniC
Sen så har vi även en bild på bordet med alla ingredienser, Slupen skymtas på höger sida. Vår egen lilla lins lus
|
EuphoniC |
Posted - 2005/07/03 : 15:51:58 Är fortfarande väldgit faschinera av de här Synergistiksnokarna.
|
EuphoniC |
Posted - 2005/07/03 : 15:50:36 Snoop: Jag har ett gäng liknande 50 mm stenullsmarkskivor som jag har haft utplacerade och provat lite men frun gillar dem inte för att de luktar så. Därför åkte de ut i garaget igen Permanenta lösningar kommer, dock förmodligen inte stenull utan kommersiella lösningar .. tror jag. |
EuphoniC |
Posted - 2005/07/03 : 15:47:38 Blev lite ont om pauser faktiskt, kom på efter att alla åkt hem att jag inte hade druckit nåt på hela dagen bortsett från lite Pepsi till lunchen och huvudvärken hade börjat krypa in, nästa gång är det nog bäst att komma ihåg lite förfriskningar Ber om ursäkt för denna "blunder".
Liten paus för hamburgare iallafall, grillen redo för mängder av burgare till hungriga vargar
Fanns även lite annan underhållning för den som ville! Eller vänta nu, det var ju för barnen... dom småväxta barnen dvs
Toppenfint väder blev det iallafall hoppas det håller i sig nu när semestern har börjat.
|
Snoop |
Posted - 2005/07/03 : 15:46:27 Nej det är klart inga jätte skillnader men det kanske kan tona ner diskanten lite iaf, dock inte säkert att de ger så mycket.
Jag borde ha tagit med mig mina akustik tavlor och ställt upp på sidorna för första reflexen , men ja tänkte inte längre än "Näsans längd" |
EuphoniC |
Posted - 2005/07/03 : 15:41:22 Det kom absolut fram kritik som jag har tagit åt mig och det ligger i främst diskanten som jag inte tänkt på att den varit vass, jag har förstås spelat mina skivor och tyckt att det funkat kanon men nu har det körts en hel del annat och månget som har slagit över mot det vassa. Har heller aldrig suttit och lyssnat i 7 timmar i streck och måste säga att det blev mer påtagligt allt eftersom dagen löpte, sista låten var bitvis rätt obehaglig.
Frekvensgången i rummet är långt ifrån bra med +-10dB och rummet som det är nu är helt obehandlat. Kommer att jobba en del på det här och det kunde vara roligt med en återträff när jag känner att jag har fått bukt på de problem jag är vars om, se om ni alla upplever en förändring mot det positiva
Funderingarna kring två Svanå V-4:or gnager rätt hård i bakhuvudet, även några bredbandsabsorbenter sen måste jag göra något åt första reflektionen fast jag vet inte riktigt hur jag ska få till det så att det ser bra ut.
Rullgardinen tror jag inte gör någon som helst skillnad på diskanten, det är väldigt liten merarea av minimalt tjockt tyg som tillkommer och ljudet som kommer in till fönsterrutan kommer också att reflekteras tillbaka in gardinen. Dock har jag aldrig fönstrena öppna där nere så visst kom rutan ut mot högtalaren. Tror däremot inte att det skulle ge någon avgörande skillnad, skulle vara vasst ändå som t.ex. i Toy Story 2-biten vi körde i slutet, kändes vass även den med stängda fönster och neddragna mörkläggningsgardiner.
Vincent i full gång att spela via Nordost Red Dawn (Rev 2 va Rickard?).
Snoop (David) här närmast och sen har vi slupen (Erik).
Ett par singalare som tyvärr inte hann provas, Swens Van den Hul First Ultimate.
Lite mer Red Dawn.
Har har vi från vänster new order, stargazer, Swen kikar fram bakom Merkurius, en axel fårn Sony brevid honom på väg tillbaka mot höger hade vi alltså Merkurius, slupen och till sist Hazard som gluttar in genom dörröppningen.
|
Snoop |
Posted - 2005/07/03 : 15:27:32 Klart man fått mer smak på att träffas Detta var skit skojigt.....
Sen så är detta första träffen ska ju kommas ihåg sen har inte jag personligen så lång erfarenhet på många olika system , så en total sågning blir lite svårt.
kan dock säga att jag for därifrån nöjd om man jämför med mitt eget. |
Bubbel |
Posted - 2005/07/03 : 14:50:25 Kul att ni har haft er första träff och har säkert fått mersmak av att träffas.
/Anders
|
johan.björklund |
Posted - 2005/07/03 : 13:13:02 Vi har som lag eller mer som en regel att såga varandras grejer vid träffar. Men det är en hälsosam sågning. Inget dissande eller så. Man blir ofta "hemmablind" o då kan det vara roligt att höra lite olika röster. Om man sen lyssnar på vad dom andra säger är en helt annan sak. Samma är om man tar chansen att lyssna på många system , man öppnar upp sina öron vilket man sen har nytta av där hemma. |
Snoop |
Posted - 2005/07/03 : 12:52:41 Den sågning som jag kan tycka vara intresasnt är att jag tyckte att de lät bitviss vasst och inte riktigt den värme jag gillar.....
Sen ska ju också sägas att anläggningen var helt digital om jag inte minns helt fel och de gjorde nog sitt också....
Kom på en sak till som inte var ett så starkt kort och det var basen, men stor del av det problemet ligger nog i rummet som det gör hos mig..... |
johan.björklund |
Posted - 2005/07/03 : 12:37:28 Ingen sågning alá eoJEUD
Kul att se att även ni har rullat igång |
Snoop |
Posted - 2005/07/03 : 11:29:19 ja den berömda filten svepte över högtalarna när vi kopplade in vincenten.
När jag vaknade i orse så stod tempen på 40 grader i solen, så ja ska nog ta och gå ut snart jag med......
Ja vem vet kanske åka och bada jag med.... |
Labbe |
Posted - 2005/07/03 : 11:27:12 Vill först och främst tacka värden för en trevlig sammankomst. Sen var det kul att få ett ansikte på alla dessa forumnamnen (även om man är så pass "senil" så man inte kommer ihåg vad alla heter eg)
Snoop: Nog var det ett Vincent Sa31 försteg som stod där. Trodde faktiskt att Myryaden skulle spöa Vincent steget med hästlängder, men det klarade sig faktiskt rätt bra. (trots den berömda filten framför högtalarna)
Återkommer med mina intryck senare för nu skall jag ut och njuta av det vackra vädret och passa på att bada lite. |