T O P I C R E V I E W |
eliot |
Posted - 2005/06/05 : 14:05:08 Vi var ett tiotal personer som kom till Audio Concept efter stängningdags lördagen den 4 juni.
Som Ni ser var det trångt (och varmt) men mycket trevligt
Längst till vänster känner nog de flesta igen Robert som var diskjockey - och på andra sidan av rummet ser vi Cyber & Cybergirl som pratar med Pse300b (?).
Vi spelade mest på Nordic Concept Artist med magnetlagrad tonarm
Robert var uppenbart mycket stolt över den nya tonarmen och det lät mycket bra. Konseptet med magnetlager är tydligen patenterat av tyska Schröder som gör mycket dyra tonarmar (och hela skivspelare) så Robert har kontaktat dom och resultatet är alltså att han kan erbjuda ett sådant lager och tonarm till ett bra pris. - För att inte missförstånd skall uppstå så är konstruktionens hans egen men bara att använda ett magnetlager vore patentintrång
Tyvärr blev inte den luftlagrade tonarmen färdig i tid - så vi får väl göra ett återbesök till hösten
Till höger på denna bilden ser vi Stefaeri2001:
|
20 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Cyber |
Posted - 2005/06/10 : 21:12:38 Där sitter man mitt i bild och ber en stilla bön
/Cyber |
OlaH |
Posted - 2005/06/10 : 19:05:59 Hittade en bild på några medlemar
ola |
molsson |
Posted - 2005/06/10 : 13:56:51 Trist att jag inte hade tid att komma, verkade trevligt. :( |
Cyber |
Posted - 2005/06/08 : 16:08:06 quote: I stora drag kan man säga att det lät lugnare med Nordic Concept Signature (och Dynavector arm) medan det var mer dynamik och basen gick djupare med NC Artist (och NC magnetlagrad tonarm). Eftersom väl även riaa-steget skilde sig åt så kan man naturligtvis inte riktigt jämföra dom med varandra - men det framkom med all tydlighet att det inte bara är pickupen som betyder mycket för slutresultatet.
Jag håller med om att det lät lugnare med Nordic Concept Signature med Dynavector arm medan det var mer dynamik och basen kändes mer markerad med NC Artist med magnetlagrad arm, mao två olika sätt att spela på
/Cyber |
eliot |
Posted - 2005/06/08 : 10:37:41 Tack själv Robert - vi ser fram mot en träff i höst
Innan vi gick fick vi se den ljuddämpade behållaren som skall innehålla pumpen till den luftlagrade tonarmen och som allt Robert gör så var den mycket praktiskt utformad. Tonarmen kommer att arbeta med ett tryck på 3,5 - 5 bar och det går tydligen att ställa in trycket på kompressorn som arbetar hela tiden och ger ett konstant tryck.
Jag var ute på gatan och kylde av mig (och diskuterade med gcs) medan Robert bytte skivspelare och det som slog mig var den stora skillnaden i presentation. I stora drag kan man säga att det lät lugnare med Nordic Concept Signature (och Dynavector arm) medan det var mer dynamik och basen gick djupare med NC Artist (och NC magnetlagrad tonarm). Eftersom väl även riaa-steget skilde sig åt så kan man naturligtvis inte riktigt jämföra dom med varandra - men det framkom med all tydlighet att det inte bara är pickupen som betyder mycket för slutresultatet. - Det är alltså upplagt för fler intressanta jämförelser
För de som vill lära mer om själva uppkopplingen rekommenderar jag reportaget från Arken 2004.
Hälsningar, Eliot |
Audio Concept |
Posted - 2005/06/07 : 12:45:24 CD i all ära, men inget står sig som nytvättat årgångsvinyl, en het lokal och intresserade entusiaster.
Jättekul att Eliot och AÖ ville arrangera lyssningsträffen och att så många visade intresse för vinyl, pickuper och inte minst de fina musikstycken som också medtogs. Här fanns det några riktiga godbitar och främst verkar Eliot ha skaffat sig många pärlor.
Jag hoppas vi till hösten kan upprepa vinylkvällen, och då med temat radiell kontra tangentiell tonarm, olika pickup´er och framför allt bra musik.
Tack för besöket, - till alla som var där och välkommen till alla övriga som vill utforska vinylens möjligheter.
Mvh, Audio Concept, Robert
|
Audio Concept |
Posted - 2005/06/07 : 12:44:14 PSE300b,
Uppsättningen vi körde var trevägs-aktivt-delat med ASL Cadenza i mellanregistret, Clarity i diskanten och en bryggad Rotel i basen. Det fjärrstyrda delningsfiltret kommer från WLM, vilket också högtalarna gjorde. För anledningen spelade vi på deras Gran Viola, vilket är ”der grosse bombe” enligt deras egen, - ej broschyrtypiska beskrivning…. Den dubbla 15” subben var för tillfället nerdragit till tomgång, då det blir för mycket att dra igång hela den kombinationen i vår lokal.
Michael,
Panelerna är gjorda av företaget SnowCrash.
mvh, Robert |
Pac |
Posted - 2005/06/06 : 18:07:14 17D2 är en mycket välrenomerad pickup. Jag är lite avundsjuk på Er som kunde vara med. Det är inte var dag man får en möjlighet att jämföra Pickup´er på det viset... |
Stefaeri2001 |
Posted - 2005/06/06 : 14:59:31 Om jag förstod det hela rätt så var det:
10X-V5 - 3 400:
17 D2 Mk.II - 7 425:-
XX-2 - 14 925:-
XV-1 - Dyyyyyrt!
Jag tyckte det var ett stort steg mellan den billigaste och 17 D2 som lät mycket bra. XX-2:an lät bättre men knappast dubbelt så bra ochg den dyraste gav ytterligare några procent men till en stor merkostnad. Som Robert sa så visade detta väldigt väl vad "the law of diminishing returns" innebär.
Jag skulle köpt en 17 D 2 som blir en bra kompromiss mellan prestanda och pris.
Kul träff!
mvh
Stefan |
Pac |
Posted - 2005/06/06 : 14:00:23 Vilka pickupper var det som Ni lyssnade på? |
Michael Dupé |
Posted - 2005/06/06 : 12:56:26 Vad är det för företag som tillverkar panelerna bakom elektroniken? Ett finskt företag har jag för mig? |
Nitram |
Posted - 2005/06/06 : 11:06:39 Synd att jag inte hade läge att närvara...
quote: mindre knaster..
Intressant... funderade på just det, och då är ju frågan: hur kommer det sig? |
Tobbe_L |
Posted - 2005/06/05 : 21:11:57 Man får tacka för en trevlig eftermiddag/kväll
Instämmer helt med Cybers analys av pickuperna.
|
Cyber |
Posted - 2005/06/05 : 18:48:10 Det var kalaskul, tack Robert för en trevlig afton/kväll bland pickuper och vinyl m.m. Kul att några hade tagit med sig axplock ur sin vinyl"skatt"....inte var dag man får höra och skåda dessa samlarexemplar
Ett stort tack oxå till Eliot som drog i trådarna och möjliggjorde denna vinyl och rör träff
Vid testet av pickuper upplevde jag skillnader som ökad klarhet "microdetaljer"..mindre knaster..luftigare..fastare och torrare bas när vi steg i pris men de två sista dvs mellan de två dyraste pickuperna upplevde jag som minst skillnad .....måste oxå tillägga att jag inte har någon egen vinylsvarv ....så kunskapen om pickuper är begränsad , men man blir ju onekerligen sugen på att skaffa en vinylsvarv efter denna tillställning
/Cyber
|
eliot |
Posted - 2005/06/05 : 17:17:58 quote: diskanterna drevs av Clarity stegen (tror jag,Robban red ut tack) och subbasen som inte användes nu drevs av ett Rotel steg
- Jag får erkänna att jag inte vet exakt hur det var kopplat. Det var emellertid uppenbart hur Robert kunde anpassa ljudet genom att variera det aktiva filtret. Så tyckte vi initialt att diskanten var lite tunn vilket märktes på Köln Konserten av Keith Jarret där pianot lät lite som spinnett. Efter att Robert manipulerat filtret så upplevde vi inget åt det hållet
Robert pratade och beskrev de olika pickup'erna som låg i olika prislägen.
- Nu får ni andra som var med fylla i detaljer och kommentera ljud och bilder..... |
eliot |
Posted - 2005/06/05 : 16:55:42 Jag har så svårt för de olika ASL modellerna - men du har säkert helt rätt: det är AQ1009 845 DT, triod monoblock på 60W medan Leyla är en snarlik integrerad förstärkare på 2x22W.
Bild hämtad från http://www.divertech.com/asl1009dt.html
|
eliot |
Posted - 2005/06/05 : 16:33:29
Vi lyssnade på mycket trevlig musik på NC Artist skivspelaren men när vi skulle jämföra olika pickup'er så användes den stora Nordic Concept Signature med inbyggd batteridriven RIAA-del.
Det var som synes enkelt att byta mellan olika pickuper på tonarmen som var en DV 507 MK.II från Dynavector. - Den armen väcker nostalgiska minnen till liv för den som varit med ett tag
|
OlaH |
Posted - 2005/06/05 : 16:26:44 Tack Robert för en trevlig eftermiddag. Steget på bilden är väl ASL 60W monoblock inte ASL Leyla på 2x20w och diskanterna drevs av Clarity stegen (tror jag,Robban red ut tack) och subbasen som inte användes nu drevs av ett Rotel steg
ola |
eliot |
Posted - 2005/06/05 : 16:02:02 På nedanstående bild ser vi främst ASL Leyla som har Duende Criatura Tube Rings på 845-rören och där bakom skymtar vi Clarity slutsteget från svenska Audacia Audio
|
eliot |
Posted - 2005/06/05 : 14:52:11 Jag skall nu försöka återge anläggningen som var minst sagt komplicerad
Pickupen som han användes var Eminent från "My Sonic Lab" (37'000kr) och signalen gick sedan in i en MC-stepup från DynaVector, PHA-200, och försteget kom från Leben. Förstegetet RS-28C har ett inbyggt RIAA steg och separat nätdel.
Högtalarna var från WLM, Wiener Lautsprecher Manufaktur, och han använde aktivt filter med tre olika slutsteg för bas, mellanregister och diskant.
Bakom högtalarna ser vi ett rörslutsteg från Antique Sound Labs, ASL LEYLA 845 (2 x 20W / 845 rör) som enbart drev mellanregistret medan basen drevs av ett digitalslutsteg från svenska Clarity.
Skivan vi ser längst fram är en återutgåva från tyska ARS (Audiophile Record Service, Jürg Kessler) av en telefunken inspelning från 1978. Det fina med dessa återutgåvor är att man upptäcker "skatter" som man annars missat - Det är en fantastisk inspelning med skön musik (Bottesini 1821-1889) - kontrabas och piano så den kräver lite av anläggningen.... |