HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Supertraeff i Viborg!!!

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Pac Posted - 2005/02/27 : 08:40:02

Så var det då dags før den återkommande Supertraefen som Viborg Musik och HiFi-klub arrangerar.

Denna traefen ær inte någon vanlig mæssa utan en klubb træf av HiFientusiaster før HiFientusiaster. (Hmmmm den dær formulkeringen kænner jag igen ...)

Så, jag slog følje med en av de inbjudna utstællarna, Jorma Design, och gav mig upp i tidiga ottan dagen innan før att resa till Viborg med omnejder. Mer om omnejderna senare...

Træffen var inhyst i en lokal som normalt anvænds før att skapa musik, inte spela den. Det ar ett gammalt ombyggt tegelhus som idag tjænstgør som kulturcenter. Vældigt vackert både innanfør och utanpå...

Dær allt hænde...

Nær vi anlænde bars det før glatta livet och stæmningen var på topp
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Pac Posted - 2005/03/24 : 13:21:15
Det är en Canon EOS10D och ljuset löses med dubbla blixtar...
j0akim Posted - 2005/03/12 : 15:56:50
riktigt snygga foton! vad är det för kamera?
Pac Posted - 2005/03/07 : 16:25:41
Och så var det dags för en Nordisk anläggning.

I samma rum som Studio Sound stod Jorma, Mårten Design och Vitus.

Anläggningen som demades var det "bästa" från alla tre firmorna med stöd från Bladelius Design på signalkällesidan.

Bladelius Gondul och Vitus Audio SM-100

Det var Bladelius Gondul som stod för tolkningen av skivorna, Vitus mastodont slutsteg SM-100 som levererade kraften och Mårten Design Coltrane som tillslut omvandlade signalen till ljud.

Mårten Design Coltrane

Kablaget kom från Jorma. En kombination av no.1 och superpower koplade ihop och in anläggningen.
Jorma Posted - 2005/03/02 : 22:50:08
Raceman, jag skriver ned vad vi spelade på och en beskrivning av skivorna när jag har lite mer tid i nästa vecka.

Pjotre, jag vet inte vad som hände, men Volvon var inte vidare terränggående och fastnade på en sten. Danskarna hade kul åt detta
Pjotre Posted - 2005/03/02 : 22:07:17
quote:
Svenskerne var nær aldrig kommet hjem. Jormas konen syntes åbenbart deres bil skulle kures ned af en skrænt og placeres oven på en sten. Mortens Suzuki måtte træde til og vise, at japanerne kan lave andet en konsum-hifi!!

Jorma berätta!!!!
Bernt Jansson Posted - 2005/03/02 : 21:08:24
Hörde jag OTL????
Peter J Posted - 2005/03/02 : 20:17:49
Det skulle vara intressant att få reda på vad utställarna och ni som åker på en massa mässor spelar för musik. Man kanske skulle kunna utöka skivsamlingen med några nya intressanta och välljudande plattor!
Det är cd och SACD som jag är nyfiken på, vinyl får vänta ett tag så plånboken hinner återhämta sig;)
Jorma Posted - 2005/03/02 : 20:07:08
Arrangören av Supertræf Viborg 2005, Viborg Musik & HiFi-Klub har skrivit ett rapport från treffen på sina hemsidor.

http://www.viborghifi.dk/supertraef2005.htm

Studiosound som vi delade rum med hade inte så vidare bra ljud i början.
Det skar i öronen, men det var också ett par helt nya oinspelade högtalare.
Det blev betydligt bättre senare på eftermiddagen och det ska bli intressant att höra SP Technollogyhögtalarna i Köpenhamn
på lördag.
Det blir med Joule Electra VZN 160 OTL forstärkare. (något för Bernt Jansson kanske )
Joule Electra hörde jag på CESmässan 2004 med Joseph Audio Pearlhögtalare. Det var en av dom bättre anläggningarna det året på CES.
Pac Posted - 2005/03/02 : 15:55:35
I undervåningen där morgonmaden serverats visades det också lite HiFi som drog en del intresse.

Det var en blandning av märken som stod uppställda, Diapson, Xindak, DK, Xavian, ...

Lite tillbehör...

Diapson och Xavian

Pac Posted - 2005/03/02 : 15:39:52
quote:
at jeg ikke forventer problemer på messen i København her på helgen

Til Lycke!
EngelholmAudio Posted - 2005/03/02 : 13:48:51
Detta är en riktigt trevlig tråd som är underhållning på hög nivå - gratis!

Tack tack.

StudioSound Posted - 2005/03/02 : 12:36:40
PAC,

Du skal være meget velkommen redan nu spiller det så bra at jeg ikke forventer problemer på messen i København her på helgen.
Pac Posted - 2005/03/02 : 10:10:36
Och så var det ljudet...

När grejorna började spela på Lördagsmorgonen var jag mycket förvånad över hur hårt och "skrikigt" det lät och det bumlade på ordentligt i basen...

Under dagen blev det mycket bättre. Skillnaden var slående. Och på eftermiddagen/kvällen spelade det så bra att alla hörselitryck från morgonen suddades ut.
Det var helt enkelt en "ny anläggning" som stod där. Eftersom skillnaderna var så stora tyckte jag att det var lite skumt så jag snackade med killarna som stod för demon och det visade sig att det hade en naturlig förklaring.

Högtalarna kom direkt från Tillverkaren till Viborg-traefen. Så de var helt oinspelade på morgonen när det började spelas. Så enkel var förklaringen

Nåväl, på eftermiddagen/kvällen började det låta riktigt intressant och lovande så det skulle vara väldigt intressant att höra den anläggningen nu någon vecka senare när högtalarna fått ordentligt med inspelningstid.
Pac Posted - 2005/03/02 : 09:58:41
Och en DAC var det ju också...

Orpheus One D/A

Både den och CD'n har ju en baksida. Vi tar oss en titt där med

Baksidan på Orpheus One D/A

Baksidan på Orpheus Zero CD
Zalve Posted - 2005/03/01 : 23:00:53
Karsten: Den är bara SÅ läcker.
StudioSound Posted - 2005/03/01 : 22:56:07
"Vilken "tunn" cd-spelare.
Det ser ut som en låda till ett 19" rack för studio prylar."

Det er korrekt set, formatet blev oprindeligt skabt til at passe i et 1U 19" rack.

Mvh,
Karsten
Jorma Posted - 2005/03/01 : 20:00:24
Här är lite om vad våra danska hifivänner tyckte om Supertreffen:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=21011&PN=1&TPN=1
snare2 Posted - 2005/03/01 : 14:52:12
Vilken "tunn" cd-spelare.
Det ser ut som en låda till ett 19" rack för studio prylar.

Som det står på fronten.."Compact Disc Player" har fått en ny mening.
christopher Posted - 2005/03/01 : 08:35:51
Orpheus et dotter bolag till Annagram som gör DACarna som sitter i Audio Aero, Nagra, audiomeca och några andra.
Snygga små apparater orpheus gör
Pac Posted - 2005/03/01 : 08:22:44
Framifrån såg SP Technollogyhögtalarna ut så här

Det är en transmissionline högtalare och den undre delen är transmissionslinjen. Det vill säga att den är helt passiv i nederdelen.

Dessa högtalare drevs av monokopplade Power Modules Inc.s (PMI) "Belles 350A" slutsteg

PMI Belles 350A

Det är egentligen ett stereo slutsteg på 2x250W men monobryggade som dessa var så levererar de smått otroliga effekter. Siffran som nämndes var 1600W i 4 ohm

Äh, vi kryper lite närmare va...?

Försteget som användes kom också det från PMI och var ett Belles 21A

PMI Belles 21A

Vi går lite närmare så kanske man får en vägledning om vad det handlar om...

Ja just det, Belles 21A är ett rörförsteg. Det har två 12AU7'or eller ECC82 som de kallas i Europa.

Belles 21'an, Rejält med in och utgångar

Till detta var en CD/Dac kombination kopplad som var riktigt rolig att få se live...

Orpheus...

CD och DAC kom från Schweiziska Orpheus.

Orpheus Zero CD

Lite närmare...

Pac Posted - 2005/03/01 : 00:29:32
vi börjar med en baksida denna gången för omväxlingsskull

Högtalarna...

Pac Posted - 2005/03/01 : 00:25:36
Nästa stopp på rundvandringen är Studio Sounds monter...
Akkelis Audio Posted - 2005/02/28 : 19:31:33
Mätningar och mätresultat säger tyvär inte allt om välljudet. Är inne på mitt 3:e IcePower slutsteg. Har haft ett ASP500 baserat slutsteg, ett 500mk2 med vanlig nätdel, baserat slutsteg och har nu ett slutsteg baserat på ASP1000 modulerna. Ljudmässigt så rankar jag dem också precis såhär, 3,2,1 där ASP1000 är det mest välljudande av de tre.
Haakan Posted - 2005/02/28 : 19:16:22
intressant pac....jag tror det får bli ett par ear 501 som nästa slutsteg (dom mäter bättre än 1001)

berätta gärna mer om lyssningsintrycken
Pac Posted - 2005/02/28 : 16:38:23
Jo, mycket dräggelfaktor var det i Viborg.

Över lag höll utställarna en mycket hög standard och ljudet var väldigt trevligt från samtliga utställare. Avsevärt mycket bättre än vad de flesta större mässor klarar av att leverera.

I Pass/AE/Marantz montern hos Sun Audio spelades det på för glatta livet. Jag blev förvånad över att de små högtalarna kunde prestera så fin ljudbild i det stora rummet. De var i princip fristående med bra avstånd till bakväggen. Ljudbilden hade både djup och bredd. Det var rejält rytmiskt och "hängde ihop" väldigt snyggt. Det var någon gång som anläggningen "snubblade", men den var bergfast på de plattorna som syns på bilden, dvs lite lugnare Jazz/vokal-plattor. Att få in de komponenterna i ett normalstort vardagsrum är något verkligen lockar...

ED: jag stavar som en kråka...

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000