HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Hifimässa i Holland - VAD show 2004

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Jorma Posted - 2004/10/23 : 01:02:49
Den startar idag och jag ska vara där på förmiddagen.
Det blir till att starta vid halvfemsnåret på morgonen.
Den går lördag, söndag och måndag. Måmndag är för branchfolk så det är inte fullt så ologiskt som det ser ut.
Jag ska spela med mina kablar i 3 anläggningar.
Huvudanläggningen har jag alla kablar i anläggninmgen.
No.1 signal och högtalarkablar och nätkablarna blir mina Super Power som har gjort stor succe i Holland. I den anläggningen ska VTL monobloch S400 spela med VTL 7,5 försteg och en Audi aero Capitole cdspelare. Högtalarna blir Joseoh Audio Pearl. Ett par högtalare som 2 år i rad har fått utmärkelsen bästa ljudet på Stereophiles New Yorkmässa. (2002 och 2003)
I dom övriga 2 anläggningarna ska jag använda mina Super Power nätkablar tillsammans högtalar och signalkablar från Analysis plus och i den andra ska mina signal No.1 och Super Power spela med högtalarkablar från Silver Smith.

Bara i nätkablar har jag skickat ned 15 st. Super Power!!!

Det blir förstärkare från Jeff Rowland och NAT, högtalare från Verity och cdspelare från Audio aero och Weiss i sidosystemen.

Han har en hel del fina märken på sin importlista min distributör för Holland och Belgien, Nico Fox med son Niek Fox från Fox Audio.

Kul gubbar som jag träffade senast i Las Vegas i januari i år.

Vi får se om jag hinner med ett mässreportage från Holland.
Något blir det och jag ska ta med dom bitarna som vi kanske normalt inte hör eller ser här i Sverige.
Det kan bli en del annat kul också.
Som sagt, kan bli, jag lovar inget, men ska försöka att få ihop något.
Ha det så gott i Svedala över helgen.

24   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Jorma Posted - 2005/04/29 : 00:01:30
Slutligen en bild på kabelmontern vid ingången till rummet.

Jorma Posted - 2005/04/28 : 23:58:28
Här är baksidan av racken och det går åt mycket kabel till dessa 3 anläggningarna.
Här finns mina No.1kablar, Silver Smith och Analysis Plus signal och högtalarkablar.
Alla nätkablarna är mina Super Power och det finns 15 st. av dom i denna ormgrop.


Jorma Posted - 2005/04/28 : 23:52:34
Detta är alltså en mono effektförstärkare som petar ut 200 W i klass A och värmeutvecklingen blir därefter. Dom drar 1300 W per sida oavsett om dom går på tomgång eller spelar för fullt. Alltså 2,6 kW på ett stereopar.
Det värmer gott i rummet. Ingångssteget är rör och effektendelen är transistorer.
4 st. i varje kyltorn, totalt 16 trissor.
Rören går knappt att se då dom sitter under lyltornen.
Detta var ett par prototyper och lådan kommer inte att se ut så här om dom kommer i produktion.

Jorma Posted - 2005/04/28 : 01:54:08
Jag lägger ut bilden på en mono effektförstärkare i prototypstadiet som inte kan ha mycket mer låda än det ni ser på bild pga. värmeutvecklingen.
Mer om dessa monstersteg kommer framöver.

Jorma Posted - 2005/04/28 : 01:48:33
Och slutligen har vi Audio Aero här innan vi kommer till en av dom häftigaste prototyperna som jag har sett:


Jorma Posted - 2005/04/28 : 01:43:56
En del av Jeff Rowland,s sortiment har vi här:

Jorma Posted - 2005/04/28 : 01:39:24
Här är Bel cantos apparater:

Jorma Posted - 2005/04/28 : 01:27:10
quote:
Åldern Jorma
Eller e det dax att sova


Ålder vad är det för något? Nu ska du inte var oförskämd unge man

Det kan ju också var så att jag hart suttit hela dagen och knackat dator. Bla. så är mina hemsidor uppdaterade med alla mina kablar och så har jag en ny sida som heter PICTURES på mina hemsidor med en bild på hur det ser ut här hemma nuförtiden. Samtidigt har jag förfrågningar från flera distributörer i Hong Kong och Singapore och har fått sitta och knacka dator för att svara dom också.
Musarmbågen är inte långt borta känner jag.
Hoppas bara att den är lika lönsam som en tennisarmbåge
Jorma Posted - 2005/04/28 : 01:12:38
Här har vi Nat,s förstärkare.
Toppmodellen av NAT,s rörsteg är den till vänster.
Den ligger i pris i Holland med 19% VAT (moms) på 12 000 Euro och är enligt Nico Fox en av dom mest prisvärda effektförstärkarna som finns på marknaden idag. Jag har inte haft nöjet ännu att lyssna på dessa steg, men en resa ned till NAT i Serbien är på G och då lär jag få lyssna på vad dom kan prestera.

johan.björklund Posted - 2005/04/28 : 01:09:36
Åldern Jorma
Eller e det dax att sova

Jag hoppas att mässan gav bra gensvar !
Jorma Posted - 2005/04/28 : 01:08:34
Där var du allt snabb Johan
Jag fipplade till det lite
johan.björklund Posted - 2005/04/28 : 01:07:03
http://bildarkiv.hififorum.nu/Jorma/Massor/VADshow05.jpg/

Så såg din länk till bilden ut men det ska vara

http://bildarkiv.hififorum.nu/Jorma/Massor/VADshow04/VADshow04_06.jpg

04 ?? visar du gamla bilder för oss Jorma
johan.björklund Posted - 2005/04/28 : 01:05:18
Kanske denna bild du var ute efter ?


*EDIT*

Fixat
Jorma Posted - 2005/04/28 : 01:03:22
Så är det dags att presentera förstärkarna i Fox sortiment.
Här är först ut Vtl,s förstärkare med ett försteg längst bak i bild.




Jorma Posted - 2005/04/27 : 19:31:49
quote:
Hur stor skilnad är det mellan Weiss och AudioAero, låter dom mycket anorlunda eller ej.


Jag snackade med Nico Fox idag och passade då på att fråga honom om vad han ansåg att det var för skillnader mellan spelarna.
Hans svar var att det är framförallt Weiss dac som är överlägsen på alla punkter. Enligt Nico var Weiss dac den bästa som finns på marknaden. Pris i Holland ca. 10 000 Euro och ca. 13 000 Euro för Weiss cdtransport,
Jorma Posted - 2005/04/26 : 21:29:00
quote:
Hur stor skilnad är det mellan Weiss och AudioAero, låter dom mycket anorlunda eller ej.


Jag vet inte då dom kördes i 2 helt olika anläggningar.
Jag har inte hört dom i något annat sammanhang heller.

Vadshow i Holland var nog en av dom allra trevligaste mässorna som jag har ställt ut på. Men det berodde nog också på omständigheterna med dom trevliga killarna som jag ställde ut tillsammans med och även vår värd Nico som har en förmåga att organisera allt på ett perfekt sätt både vad det gäller mässan och dom trevliga restauranger som vi besökte på kvällarna.
christopher Posted - 2005/04/26 : 20:52:37
Ingen dålig stapling av mycket dyr elektronik...med bara Weiss bitten kan man få till ett kanska trevligt system...
Hur stor skilnad är det mellan Weiss och AudioAero, låter dom mycket anorlunda eller ej.
Det ser ut som att det var en trevlig förestälning. Hoppas du har haft det trevligt Jorma
Jorma Posted - 2005/04/26 : 20:51:04
Här är högersidan i rummet. En projektorbild och rullande presentation av dom ingående delarna som för tillfället spelade
gjorde demandet enklare och man slapp onödiga frågor om vad det var som spelade. Som ni ser var jag uppkopplad med VTL, Audio Aero och Joseph Audio.
Det var en S-400 Reference Stereo Amplifier (den stora burken mellan racken)från VTL med deras försteg TL-7.5 Reference Line Preamplifier. Signalkälla var Audio Aeros cdspelare Capitole och högtalarna var Joseph Audios Pearl. Kablage var mina No.1.
I den anläggning med Verityhögtalare som jag nämnd innan var det signal och högtalarkablar från Silver Smith och i den anläggningen med stativarna från Joseph Audio var signal och högtalarkablarna från Analysis Plus guldserie. Alla 3 anläggningarna var kopplade till nätet med mina Super Power nätkablar. Det fanns 15 st Super Power uppkopplade i det här rummet!!!!

Jorma Posted - 2005/04/26 : 20:30:40
Här har vi högtalarna som det spelades på i dom 3 uppställningarna som fanns i rummet. Från vänster är det Verity Sarastro, Joseph Audio RM7si Signature Mk2 och ett par Joseph Audio Pearl.
I racket syns högst upp en Weiss Jawson cdtransport, under den står en Weiss Medea DAomvandlare och längst ned ett Jeff Rowland Icepower monoblock.
Samtliga anläggningar spelade bra, men jag föredrog nog den med Verityhögtalarna. Dom är också dom dyraste med en prislapp runt 40000 Euro.
Dom spelades biampat med Jeff Rowlands Icepower i basen och ett par stora monoblock från NAT som puttade ut 200 W i klass A.
Vi testade en kväll med enbart Jeff Rowland och tvärtom.
Där hängde Icepowern inte med alls i diskant mellanregistret och med enbart NAT blev det lite fattigare i basen, men enbart NAT var att föredra, men allra bäst lät det som Nico Fox hade provat ut hemma innan mässan med biamping.
Det var alla i rummet överens om.

Bravo Posted - 2005/04/26 : 03:18:51
Ja just det, vem är han?
Jorma Posted - 2005/04/26 : 00:19:38
I mitten är det Kanadensiska högtalartillverkaren Verity,s vice-president Julien Pelchat. Han är himla kul och trevlig med massor av historier på lager.
Det är aldrig tråkigt när man är ute med honom.

Han berättade en del också om vad dom håller på att experimentera med hos Verity. Bla. laborerar dom med en typ av högtalarlådor med resonanskontroll i form av en massa piezoelektriska element som ska vara inbyggda i lådväggarna
för att genom motvibrationer dämpa bort lådresonanserna.
Vi får väl se framöver om detta lyckas.

Han var mycket för att tveaka anläggningen hemma med alla möjliga tillbehör som av vissa kallas för voodo.
Låter det bra så är det bra var hans motto, samtidigt som han precis som så många andra ville ha en teknisk förklaring. Som han sa att det finns tekniska förklaringar på allt, men vi kan inte alltid hitta dom idag, men dom kommer i framtiden. Vi kom alltså bra överens vad det gällde den biten också.

Längst bak har vi en lite mer tystlåten, ja man kan säga blyg Serb som tillverkar framförallt rörförstärkare. Han har företaget NAT Audio med 4 anställda i Serbien-Montenegro. Och han hade ett par prototyp monstersteg med transistorer med på mässan som ni ska få se längre fram.

Han längst fram är


Jorma Posted - 2005/04/25 : 23:43:30
Alla producenterna var inte med på mässan, men jag presenterar dom som fanns med. Först ut är VTL med grundaren, numera pensionären David Manley och hans son Luke Manley som är president idag.
David Manley startade tillverkningen i Sydafrika, flyttade sedan till England för att några år senare flytta till USA där VTL finns idag.

Pac Posted - 2005/04/25 : 23:23:22
Trevligt! Ett reportage från den stora HiFi-världen!
Jorma Posted - 2005/04/25 : 23:16:59
Jag har inte hunnit med tidigare, men nu blir det en liten mässrapport från Holland. Det fanns inte tid att titta och lyssna runt så mycket och av det jag såg eller hörde fanns det inte så mycket att berätta om.
Vårt rum var det tyngsta på mässan och därifrån kommer denna rapport med lite intressant.

Här har vi Nico Fox som är min distributör i Holland/Belgien tillsammans med sin son Niek utanför vårt rum.
Han har en del tunga namn som han distribuerar som ni kan se på skylten utanför rummet.

Här är en länk till Fox Audio där det finns länkar till alla utställarna i rummet.
[URL=http://www.foxaudio.nl/[/URL]



HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000