T O P I C R E V I E W |
Jorma |
Posted - 2004/10/09 : 02:56:09 Då har Heathrowmässa nummer 2 avverkats. Jag och Mårten design var där förra året för första gången och det var andra gången jag överhuhudtaget har varit i England. Första gången var 1997i när jag och frugan hade varit på en 2 månaders backpackers resa i sydostasien och vi var på hemväg med en övernattning på Heathrow. Vi kom den gången sent på kvällen för att nästa morgon flyga vidare hem och vi nattade över på ett hotell som jag hade glömt namnet på. När jag för andra gången kom till Heathrow för mässan förra året, så var den på samma hotell - Renaisence - som vi hade nattat över 1997!! Í år var det tredje gången gillt med mässa och övernattning på samma hotell och det är nästan det enda som jag har sett av England
Innan mässan så är annonseringen av stor betydelse i England och en annons i HIFI+ är inte helt fel i dessa sammanhang. Lägg märke till antalet Svenska flaggor i annonsen!!! Ordningsföljden uppifrån och ned är när våran Engelska distributör blev vår distributör.
|
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Peter S |
Posted - 2004/10/18 : 14:47:27 Tänkte bara att lägge inn en liten länk här från Josef Svalander som tydligen också var på mässan och plåtade en hel del.
http://www.svalander.se/nyhetsbrev/nyhetsbrev041006.htm
Peter |
sampix |
Posted - 2004/10/17 : 12:50:39 Hifi News hade nyligen ett test på Emotive Excellence Honeyman-Scott System One-högtalarna. Skulle enligt dem vara något i hästväg
Fina bilder du fått till |
Larsho |
Posted - 2004/10/17 : 10:48:30 Amphionhögtalarna är verkligen vackra att beskåda, lyssnade för ett tag sedan på en av deras stativare samt en mindre golvmodell, tyvärr kommer jag inte på modellbeteckningarna, men rysligt bra lät det i alla fall Tack för trevligt reportage Jorma |
Pac |
Posted - 2004/10/17 : 10:41:59 Det finns lite info om Kelch Ref2-spelaren och om Rolf's företag på The Analogue department
http://www.theanalogdept.com/rolf_kelch.htm
http://www.theanalogdept.com/reference_i_vs_reference_ii.htm |
Jorma |
Posted - 2004/10/15 : 18:35:59 Tackar för den upplysningen, Pipes. Jag försöker att lyssna och plåta när jag är ute och glömmer av att anteckna namnen på prylarna. Minnet är bra, men kort ibland |
Pipes |
Posted - 2004/10/15 : 18:23:58 Vinylspelaren innan Aviden är en Nottingham Analogue Deco. En helt ny modell från Nottingham. |
Cyber |
Posted - 2004/10/15 : 18:11:05 Wow, trevligt reportage. Många spännande prylar. Kul |
Jorma |
Posted - 2004/10/15 : 16:37:40 Jodå, jag fick ett snack med honom vid fototillfället då han förklarade en del om skivspelaren. Han nämnde inget om Thorens och jag hade inte en aning om vad detta var, men den såg så gedigen ut att en bild och ett snack var ett måste. Han verkar inte att ha några hemsidor på nätet, men lite kommer jag ihåg om jag nu uppfattade honom rätt.
Den ska ha en absolut isolation mellan dom olika delarna genom dels att lagret till den tunga skivtallriken är upphängd i ett antal stålwirar, så att lagret inte har direkt kontakt med shassiet annat än genom dessa stålwirar. Shassiet är upphängt i 3 justerbara fjädrar som man kan ändra resonansfrekvensen med. Det är dom förgyllda tornen som syns på bilden. Tonarmsplattorna -(som finns som standard till 9" och 12" armar går att få i specialbeställning till vilken tonarm som helst, även tangential)- är kopplade till ett garanulatfyllt utrymme genom vardera 3 justerbara spikes där man justerar anliggningstrycket mot granualatet med spiksen. Detta påverkar också vilken resonansfrekvens man väljer att ha till tonarmen/armarna. Och att det alltid finns en resonansfrekvens i allting oavsett hur man hänger upp grejerna och att det då gäller att välja den resonans som passar ens egna system och/eller kanske ens egna ljudpreferenser bäst.
Ungefär så uppfattade jag honom och han var mycket lätt att förstå vad det gällde den tekniska biten så jag tror inte att det ska vara så stora missförstånd i det han sa.
mailadress har han om det är någon som vill veta mer:
rolf.kelch@t-online.de |
Pac |
Posted - 2004/10/15 : 16:03:58 Tackar, tackar!
Du fick en bra bild på Rolf Kelch, fick du pratat något med honom?
Det är ju en synnerligen intressant person i Skivspelarkretsar... Rolf var "Product Manager" för Thoréns produktionsbolag innan de gick i konkurs och han köpte hela reservdelslagret från konkursboet. |
Jorma |
Posted - 2004/10/15 : 09:05:41 Det finns lite om dom på deras hemsida:
http://www.emotiveexcellence.com/ |
Pac |
Posted - 2004/10/15 : 07:02:33 Digitaladelningsfilter, då är det många förstärkare med i loopen... Vet du något mer om dem? Lådorna ser ut som Aluminium...? |
Bernt Jansson |
Posted - 2004/10/15 : 01:47:04 £70 000 GBP det är över en mille... Kors då! |
Jorma |
Posted - 2004/10/15 : 01:01:25 Emotive Excellence Honeyman-Scott System One heter högtalarsystemet och då ingår subben som står i hörnet med en blomma ovanpå. Det är ett aktivt system med digitala delningsfilter och parametrisk equalizer. |
Pac |
Posted - 2004/10/14 : 22:27:39 Det ser onekligen lite speciellt ut... Är det en sub bakom på sista bilden? |
Jorma |
Posted - 2004/10/13 : 20:54:18 Och som Grande Finale så har vi här mässans dyraste högtalare (tror jag??) Dom här skapelserna kostar £70 000 GBP. Jag vet inte hur ljudkvaliteten kan vara då det dpelades så högt att förstärkarna klippte hela tiden. Det var snabbt in för en bild och snabbt ut igen innan man fick hörselskador
|
Jorma |
Posted - 2004/10/13 : 20:49:18 Audio AcousticsSapphire Ti-C heter dessa högtalare med keramiska element. Spelade fint med gles musik på låg volym med 10 Watts rörslutsteg. Med lite tätare musik hade det förmodligen inte spelat lika snyggt. Priset är £23999 GBP dvs. nästan i pris med Coltrane och det var nog lite väl saftigt pris med den bestyckning som syns på bilderna. 1 st keramisk diskant och 2 st. 7 tums bas/mellanregister. Med diamantdiskant finns det en modell som kostar £64999 GBP. Alltid en massa 999 i slutet på priset. Var det för att dom skulle kännas lite billigare. Dom kanske blev omöjliga att sälja för £65000 GBP :D
Shabir Batti pratade nästan omkull oss när han förstod att det var Coltranes designer i rummet så vi flydde fältet. Det var en snabbsnackare utan dess like.
|
Jorma |
Posted - 2004/10/13 : 20:33:09 Ett par nya högtalare från Max Townshend i rostfritt. Glastonbury III. Dom står på en dämpare av typ Seismic Sink Stand och är alltså luftdämpade.
|
Jorma |
Posted - 2004/10/13 : 20:27:49 Här komer det som avslutning på mässreportaget ett antal välspelande och intressanta högtalare eller som vissa bara intressanta. Jag har inte namnen på alla. Det hanns inte med då jag ju också var utställare och kunde inte var borta alltför länge från vårt rum. och ibland avbröts jag av att telefonen ringde.
Dessa verkar vara lite farliga i ett halvmörkt rum, då dom är nästan osynliga. Det finns risk att man går rätt in i dom :D Men dom spelade med ett bra ljud och det var med subben ett bättre ljud än förra året, då subborna inte fanns. Dom heter Ferguson Hill FH 001 med subwoofer FH 002.
|
Bernt Jansson |
Posted - 2004/10/13 : 01:52:39 Dom där monoblocken gillar jag, hörde dom på Arken med Amphion högtalare. |
Jorma |
Posted - 2004/10/13 : 01:42:51 Detta är Indiska högtalare och rörförstärkare som heter Cadence. Låter bra och kostar en slant. Effektmonoblocken är rör/transistorhybrider och lämnar 200 Watt. Pris ca. 180 000 kr. Dom demade också en vinyltvättmaskin som heter Cadense Okki Nokki och som inte var så dyr. 250 Euro. Den verkade fungera fint. Jag missade att ta en bild på den. Det var en Holländare som demade i Cadencerummet och när han hörde att jag ska till VADmässan i Holland, så blev det en inbjudan att hänga med och besöka ett kloster i närheten för att provsmaka ett gott klosteröl.
|
Jorma |
Posted - 2004/10/12 : 22:20:42 Vi får väl se vad det blir med din "Acutus"intagning, Bernt |
Bernt Jansson |
Posted - 2004/10/12 : 21:44:20 Acutus - Jisses då!
Visar du fler såna bilder så får nog jag tas in på "Acutus" också... |
Jorma |
Posted - 2004/10/12 : 19:50:45 Nej men är du på denna mässan också, tycks Vladimir Lamm uttrycka
|
Jorma |
Posted - 2004/10/12 : 19:47:57 Och så kommer vi till ett rum med Lammgrejer och ett par högtalare som har svarta keramiska Thiel&Partners element.
|
MartinH |
Posted - 2004/10/12 : 16:32:14 Den nedersta av de som du undrade över Jorma ( och alla andra ) är AVIDs referensmaskin Acutus som finns både i krom som syntes på bilden och i 24K guldplättering !!! Helt klart bland det läckraste i vinylvärlden !!
Ni såg väll den när vi körde på den i stockholm i Januari i år ???
|