T O P I C R E V I E W |
johan.björklund |
Posted - 2004/09/26 : 23:49:00 Nu åker den vidare

Med lite tur så kommer det 270 Kg HiFi imorgon 
*Fortsättning följer*
|
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Audionet |
Posted - 2004/10/07 : 12:35:15 Jag är ganska säker på att Lars har agenturen. Jag var spekulant på ett par Khorus och då var det Lars som hade agenturen, men det kan vara så att han har släppt den pga tidsbrist.
Talon är annars en trevlig högtalarfabrikant. Innan du bestämmer dig för vad du tycker om ljudet måste du ge dem en mycket lång inspelning, jag har hört ryktas om att de blommar inte riktigt ut innan de har spelat i 1000h. Du har med andra ord ett styvt jobb framför dig.
Ha en trevlig semester! |
johan.björklund |
Posted - 2004/10/06 : 19:47:01 Är du säker på det ?? Lars har Chapter Audio det vet jag men Talon ??
Ha det bäst från Johan på semester  |
Audionet |
Posted - 2004/10/05 : 19:56:35 Agentur för Talon finns i Sverige, det är PL.Audio som har den. |
Niclas |
Posted - 2004/10/05 : 17:52:07 Jag fick höra att det andra paret Talonhögtalare som finns i Sverige är av modellen Raven och för övrigt är till salu   .
Dom bor i skåne dom &så.
Mvh
|
johan.björklund |
Posted - 2004/10/02 : 22:20:50 quote: onekligen feta talare! kul att nån provar lite nya vägar å inte bara köper mainstream prylar
Jag satt o funderade en del när jag fick chansen , läste det jag hittade på nätet. Sen visste jag hur dom olika elementen lät men inte ihop. Men jag kände det att jag inte kunde låta dom bara passera. Och som det ser ut så har jag gjort ett klipp (Puh )
Företaget i sig verkar vara mer än seriösa , bara en sådan sak som uppgraderingen , som köpare betyder en sådan respons otroligt mycket.
Ha det bäst J |
Haakan |
Posted - 2004/10/02 : 21:44:51 onekligen feta talare! kul att nån provar lite nya vägar å inte bara köper mainstream prylar |
johan.björklund |
Posted - 2004/10/02 : 20:14:55 Montana
Jo det är ungefär så lång tid det tar När uppgraderingen kommer så blir det ett par timmar till.
Men redan nu hör man hur dom ändrar karaktär sakta men säkert  
Ha det bäst J |
MONTANA |
Posted - 2004/10/02 : 19:30:32 Wow! Det vil si at du har en lang innspillingstid foran deg. Tipper diskant/mellomtone trenger 150-200 timer og bassen 300 timer eller noe sånt, eller tar jeg feil? |
johan.björklund |
Posted - 2004/10/02 : 17:58:21 quote: Måten de er pakket på indikerer at høyttalerne er helt nye, stemmer det
Dom har spelat i 2 dagar innan jag fick dom , så dom är nya  |
MONTANA |
Posted - 2004/10/02 : 17:56:01 Måten de er pakket på indikerer at høyttalerne er helt nye, stemmer det? |
johan.björklund |
Posted - 2004/10/02 : 17:33:16 I USA ligger priset på 32 000 Usd , skulle dom ha argentur i Sverige så skulle priset hamna runt 300 000 ungefär.
Men som jag skrev innan jag är inte i närheten av det priset. Fråga inte hur mycket jag har gett o hur jag har kommit över dom. Vissa saker kan/vill jag inte berätta pga vissa skäl *hemligt hemlig*
 |
rowa |
Posted - 2004/10/02 : 17:17:16 Vad är listpriset på dessa bestar? |
MONTANA |
Posted - 2004/10/02 : 10:33:28 Toppmodellen i Talons modellinje, tror jeg(?). Wilson- inspirert "Stealth look" :-) Tunge og store; cool. Sikkert ikke noe dårlig komponentvalg, akkurat! Interessant. |
johan.björklund |
Posted - 2004/10/02 : 09:46:42 quote: Johan, kan du inte såga ett hål i lådorna, så att man får en inblick, och framför allt lite inspiration.,...
Då blir du skyldig mig mååånga små nassar 
Jag har pratat med snubben som har byggt dom ang uppgradering. Han var ganska förkyld så jag hade lite svårt att höra vissa saker men med lite tur så ligger det ett packet på posten om nån vecka.
Vissa saker i filtret ska bytas ut , lite kablar ska åxå bytas ut. Förutom en massa väljud så får jag 2 db ! högre känslighet !! Det här börjar o bli roligt  
Han berättade även att han kommer med uppgraderingar lite då o då. Så han tar då kontakt med dom har har nimmret till o frågar om man är sugen.
Ha det bäst J
Per Du har Pm |
PG Jeppsson |
Posted - 2004/10/02 : 01:56:18 Johan, kan du inte såga ett hål i lådorna, så att man får en inblick, och framför allt lite inspiration.,... |
ZAC |
Posted - 2004/10/01 : 16:36:26 MEN... Thiel i detta sammanhang är Thiel & Partner aus Deutchland, icke att förväxla med Thiel in good ol' US of A!
Länkar: http://www.accuton.de http://www.thielaudio.com
Z |
Guru |
Posted - 2004/10/01 : 16:24:22 Som U1 skriver så är Accuton = Thiel |
johan.björklund |
Posted - 2004/10/01 : 15:09:35 U1
Jo det var nog jag som hade den , en himla massa folk o en lååång dag 
Ska jag vara ärlig så vet jag inte om det är samma företag Nån som vet 
En bedömmning av ljudet är inte det lättaste just nu då dom spelas in , sen ska en uppgradering göras med , fast det är inte nån Diamant diskant utan filtret. Efter den så kommer det ett utförligt reportage
Men vad jag kan säga är att det spelar väldigt mjukt o holografiskt. Musiken flödar fritt på alla leder.
Ha det bäst J |
U1 |
Posted - 2004/10/01 : 12:58:54 Johan_Björklund: Accuton är väl = Thiel i europa? Läste om dessa i TAS, där dom blev milt uttryckt topptestade.
Kan du inte skriva vad du tycker om dem?
Var det inte du som höll i trbg träffen sist? Kanske dax för en ny? Jag hade inte möjlighet att komma sist :(
MvH Johan |
johan.björklund |
Posted - 2004/09/30 : 20:30:17 quote: Förresten hur spelar dom?
Förjävligt !! Men ge det tid , lite x-tra saker är på väg med  |
marcus_ec |
Posted - 2004/09/30 : 20:17:58 Dett är muskel hifi! På med handskarna och remmarna här skall lyftas högtalare...Imponerande! =)
Förresten hur spelar dom? :D |
johan.björklund |
Posted - 2004/09/30 : 19:24:31 
 |
johan.björklund |
Posted - 2004/09/30 : 18:33:19 filkingian
Dom har ingen argentur i Sverige. Chapter Audio är dom som tar in dom i Europa.(Tror jag) Jag vill inte riktigt gå in på hur dom har hamnat hemma hos mig men dom är importerade men inte av mig.
Lite info
Luckan där socker bitarna sitter är till för att ändra på delningsfrekvenser. Det är inget man gör själv utan att ha pratat med konstruktören. Att ändra på delningsfrekvenserna ger ingen direkt vinst bara så där , men Firebird är under konstant utveckling. På det här viset kan kunden själv ändra på filtret med lite hjälp av Talon när en omändring är på gång. (mer om det senare)
Filtret är även belagt med minst 1 patent , den har att göra med brant delning men med lika lite fasfel som ett 6 db filter , själv korrigerande läste jag nånstans. Delningsfrekvenserna är 600 hz och 4Khz.
11" basen är från Focal om nån inte såg det redan , modellen är den där med en jäkla massa röda neodynium magneter på o med "W" kon. Från 17 Hz o uppåt spelar den.
Nästa element är från Accuton , 5" med en rejäl upphängning och sist o klart minst är 1" diskanten från samma tillverkare o dom är keramiska. För 10K Usd får man diamant alá Coltrane
Med en känslighet på 90 Db per intryckt Watt så går det att få till rejäla ljudtryck om så önskas. Motståndet går aldrig under 6.5 ohm , det med känsligheten o ett filter utan svåra fasvridning gör dessa Eldfåglar som gjorda för rör även om jag har läst att stooora slutsteg är melodin. (när ska dom lära sig )
Över till lådan
Sandwitch konstruktion o en massa Aluminium så ska det vara enligt Talon även om min rygg inte håller med. Jag tycker att man ser ganska tydligt att företaget är en avknoppning från Wilson men för att ni ska se det så måste jag ta bättre bilder
Även formen på lådan , dom olika modell namnen härstammar från firma namnet TALON , vilket betyder gripklo. Och mycket riktigt i vissa vinklar ser det ut som en rovfågel som sitter ner. Ytfinishen kan man mer eller mindre välja vilken man vill ha
|
filkingian |
Posted - 2004/09/30 : 17:24:21 Grymma, finns det någon generalagent i Sverige, eller det är import? |
arcam |
Posted - 2004/09/29 : 22:00:13 Häftiga grejer 
|