HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 hfls-1 vs. Proac | Haakan, Dazzin & Smallsuper_man

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Dazzin Posted - 2004/09/06 : 00:02:37
Idag så begav sig smallsuper_man och jag till Haakan, för att få lite lyssningstid på HFLS, samt hans rum som han själv anser sig ha en del problem med resonanser i. Det var ett riktigt intressant möte som slutade med att vi körde iväg HFLS'orna hem till mig för att jämnföra dem mot mina Proac-kloner, för att sedan avsluta hos smallspuer_man där vi lyssnade lite på de 2st basmoduler vi byggt ihop på lördagen. En hektiskt dag (i sweetspot) slet på oss väldigt mkt och när klockan närmade sig 17 (vi började 12) så låg jag halvt om halvt utslagen i soffan hos smallsuper_man, det är jobbigt att lyssna på bra ljud!

Tyvär blev det för mycket lyssnande och för lite fotande, men jag tänkte vi kunde bjucka på det vi har, så får lyssningsintrycken tala för sig - då det är lite mer intressant antagligen.

Hemma hos Haakan ser vi denna skönhet! :)


... mer kommer ...

/Daniel
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Haakan Posted - 2004/09/09 : 16:09:28
hemma hos dazzin var verkligen diskanten på hfls-1 påträngande när man spelade vissa låtar, konstigt nog så är det verkligen inte så hemma hos mig...stor del pga elekronik samt akustik förmodligen...samt att mellanregistret inte "försvinner" hemma..
problematiskt å bedömma en vinnare pga rumsproblemen...men som det känns nu så skulle en högtalare med vifa diskanten samt scanspeak basen inte kännas helt fel ;)
mangew Posted - 2004/09/09 : 11:58:50
Kul läsning, vet ej om vi fick exakt samma uppfattningar om ljudet men det beror kanske på tycke och smak också.

Min gamla jämförelse:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25976

Per100 Posted - 2004/09/09 : 09:33:28
Dazzin,
Det blev ett par jm lab 907BE.
Värda sin vikt i guld (eller kanske
man istället skulle kunna säga värda sin vikt
i beryllium då detta material är flera
ggr dyrare än guld) med bra kvalitet
på insignalen. Det behövs en sub till dessa
men jag har ingen aning om vad som skulle
kunna matcha. Något som jobbar riktigt
snabbt och rappt förmodlingen (verkar dyrt).
Gärna DIY, men jag har inga bra uppslag.

Samtidigt vill jag gärna bygga ett par
nya högtalare för mer förlåtande ändamål
såsom tv etc.

Eftersom jag insett hur bra SS8535 passar
mitt mellanregister-ideal (men ändå vill
pröva något nytt av nyfikenhet) så vill jag gärna
spinna vidare på ett element med liknande
egenskaper från Scan Speak.
Är lite nyfiken på hur SS basen/mellan som sitter i Cremona
Auditor uppfyller mina behov. Har inte haft tillfälle att
lyssna på denna men har hört andra beskriva ljudet som mörkt,
vilket isåfall skulle vara besläktat med 8535.
Tips emottages gärna via PM!



Dazzin Posted - 2004/09/09 : 09:11:12
Zalve; pfff

uffe2; Ja ljudet är verkligen kanon för det lilla det kostar, ang att Proacarna kostar lite mer stämmer rätt bra, dock så räknar jag inte in priset i en jämnförelse utan väljer att lägga det till den enskilda lyssnar att värdera om det extra slantarna är okej, man får helt enkelt lägga upp sin budget efter vad man vill ha, okej, HFLS-1 är extremt prisvärda men har också sina nackdelar liksom klonerna. Dock tror jag större skaran "mainstream lyssnare" föredrar klonerna då de är så snälla, medans andra som har andra värderingar gillar HFLS-1 jag själv ligger nog nånstans mitt emellan mellan klonerna och HFLS-1 gällande vad jag gillar. Ett nytt projekt är på G kommer kosta ett par slantar mer än klonerna com jag hoppas på att det ska ge mig det jag eftersträvar, för tillfället...

Per100; Riktigt kul att höra att man hör "samma" saker, att man verkligen kan jämnföra sin lyssningsintryck. Tack för ditt beröm, vad är det du lirar på idag då? Har du kanske ett annat projekt i bakfickan som ligger och pyr?

Jag måste samtidigt hålla med dig om dina åsikter gällande Proacarna, de är fantastiska "allroundhögtalare", det är helt klart!


Som sagt har jag ett nytt projekt på g (mer än så vill jag inte säga nu) men en sak är säker, jag kommer definitvt inte sälja mina Proacar, de får duga som surrar, eller varför inte sovrumshögtalare ?

Man är endå som lite som fäst med dem.


/Daniel
Per100 Posted - 2004/09/09 : 08:53:56
Dazzin,
Din recension är välskriven och träffande i att beskriva
proac klonerna.
Jag har länge sett fram emot en jämförelse mot hfls1
och nu fick jag till slut en! Tack skall du ha.

För ett tag sedan skiljde jag mig från 2.5 klonerna för att
upptäcka nya dimensioner inom hifi med nya högtalare. Jag fick då istället detaljer i diskanten, en rapp bas och ett precisionsinstrument. Framförallt bättre djup i ljudet.

Samtidigt lider jag av abstinens...
Jag saknar det stora mörka mellanregistret som gjorde 2.5
klonerna perfekta att koppla till tvn och använda som
röstförmedlare med vibrerande stämband. Jag inser hur
förlåtande 2.5 klonerna är vilket funkar bra med en
signal från digitalbox som inte alltid håller hög kvalitet.
Bredden på ljudet från 2.5 klonerna får även anses vara mycket
bra. Här kommer mina nuvarande stativare till korta.
uffe2 Posted - 2004/09/09 : 01:41:33
Detaljer ja, detaljer! Av det lilla jag lyssant på HFLS än så länge (nedmonterade igen och ska skickas iväg på ytbehandling) är det enda som verkligen krossat alla ställda förväntningar är detaljerna och seperationen mellan kanalerna. Jag lyssnade inte på dom hemma utan hos föräldrarna där jag byggde och jag hade dumt nog bara med mig en skiva jag kunde utan och innan. Att blunda och bara njuta av musiken var en rätt chockande upplevelse. Musiken var helt frigjord från högtalaren och man kunde nästan placera musikerna i sidled på riktigt (jag har alltid tagit detta med en nypa salt tidigare när folk har skrivit det). Det här med så här bra ljud är helt nytt för mig det är därför jag inte riktigt kan ta mig samman. Att andra som hört betydligt bättre saker inte blir lika upphetsade förstår jag.

Rummet jag lyssnade i var visserligen inte optimalt men att det ändå lät fantastiskt är ännu mer fantastiskt. Och dom är inte ens inspelade än. Förmodligen måste jag ha haft flyt med placeringen eller nåt för så bra kan det inte vara. Jag satte mig i sweetspot i en skön fotölj och skulle läsa lite till musiken. Efter några låtar fann jag mig själv i nån sorts trans och hade utan att tänka på det slutat läsa och bara satt där och var så fruktansvärt nöjd.

När jag får ihop allt jag behöver till ett system i mitt studentrum (behöver för+slutsteg just nu och stativ ska byggas) och bytar ut min jäkla kompaktanläggning kommer det vara så förkrossande. Jag vet det.

Nu är jag rätt off topic men jag hoppas det är ok. Upphetsningen över HFLS är rätt stor.

För att gå lite tillbaka till topic. Proacklonerna är väl några tusenlappar dyrare att bygga, eller? Det är väl något man ska redovisa vid en eventuell jämförelse.

Zalve Posted - 2004/09/09 : 00:52:27
Det skulle bli SÅ tungladdat då,,, Fast man kan ju ta 7 bilder och nöja sig med det... ;)
Dazzin Posted - 2004/09/08 : 23:32:27
Ja zalve, se och lär av sista posten, alla bilder på samma gång!
Zalve Posted - 2004/09/08 : 23:28:52
Trevlig tråd Dazzin
Dazzin Posted - 2004/09/08 : 23:09:55
Då var det dags för det sista (efter lite slit med SP2, Notron Ghost och diverse program )

Hos mig så var det själva jämnförelsen gjordes mellan HFLS-1 och Proac Klonerna, det som står för ljudet kommer från Japan, ledtråd börjar på Y slutar på amaha Optimalt? Nej!


I normala fall står prylarna inskjutna såhär;


Men när det är dags för lite seriösare grejjer så blir det såhär;


Dock bör noteras för de som intresserar sig, när vi utförde testen så stod mina högtalare på Soundcare Superspikes. (gammal bild)




Efter detta så var alla tre väldigt hungriga så en sväng förbi La Pizza gjorde susen!
Väl hemma hos smallsuper_man så möttes vi av det vi slitet med på lördagen!
Ledtråd?


SS-basar element i ca 30liters slutna lådor - bör noteras att det är testlådor!

De andra testlådorna (varför bygga riktiga lådor när man kan bygga testlådor )som lirar mellan och diskant:


För att få liite mer förståelse för denna 3vägare, så kommer en tripptrapptrull bild



Frontsystemet i sin helhet:







Hur ska man då sammanfatta det hela?
Det är lite klurigt, men jag får väl börja!

Jag som har lirat med mina kloner i dryga 2 år har gått igenom ett par faser med dem, man skulle kunna uttrycka det såhär:

Jag har varit med om den rätt långa smekmånaden, och den är över, man kommer i insikt med vad som kan bli bättre, inte för att det låter illa men det kan bli bättre. Jag skulle vilja ha en bra mycket tightare bas ett mellanregister som kan uttrycka detaljer på et mycket bättre sätt än vad 8535:orna klarar av i denna låda samt en diskant som har en lite rakare framtoning och större klang. De är lite laidback för min (om jag vill) kräsna smak, de spelar all musik utan nått problem - håller sig på en ganska jämn nivå.

Det är här HFLS skiljer sig mot dem, HFLS är i mitt tyckte tuffa, de är långt mycket mer kräsna vad gäller musiken de spelar, är det en soppig inspelning så är det inte kul att lyssna på (på gott och ont då...) medans riktigt bra inspelningar låter strålande, diskanten är det ett riktigt härligt driv i som inte har något problem att spela högt, dock så verkar basen/mellanreg ha problem med just det, det grötar järna ihop sig om man vrider på lite grann. HFLS-1 skiljer sig på de punkter jag är missnjd med klonerna, men det blir iallafall inte helt bra, jag tycker fortfarande rösterna låter mycket bättre ur klonerna, medans detaljerna är bra mycket tydligare i HFLS-1.

Sen verkar det som HFLS-1 har en rätt högnivå till diskanten, skulle vara intressant med en mätning här, för jag tror den ligger ett par dB högre en det andra, om man jämnför mot Proacen så låter det som proacens diskant är "avstängd" när man byter till den, dock så vet jag iaf att enligt troels uppgraderingsfilter till dem som jag använder så ligger diskanten hyffsat i medel i jämnförelse till allt andra, den har enligt hans mätningar en väldigt fin och rak kurva.

Hur allt detta stämmer kan man bara spekulera i då jag inte har mätutrustning tillgänglig.

Jag hoppas jag fick fram ganska tydligt om vilka svagheter respektive fördelar högtalarna har, det är väldigt svårt att beskriva det så detaljerat och hoppas därav att det framgick, är det några specifika frågor gällande vad jag tycker så är det bara att fråga på så ska jag försöka ge ett bättre svar.

Mvh Daniel
Haakan Posted - 2004/09/08 : 16:18:52
gonken jepp
Dazzin Posted - 2004/09/08 : 09:03:46
Jo jag lägger upp de sista bilderna ikväll (sitter på jobbet och har ingen möjlighet till att fixa det, då bilderna ligger i kameran) glömde det igår!

Så tar vi och summerar vad vi tyckte då, ska bli kul att jömnföra med dig mangew, men i mina kloner så har ju jag den där troels uppg. ver. 6.1 tror jag det var. Kör du helt "orginal"?

/Daniel
gongken Posted - 2004/09/08 : 08:14:03
Är det "Josephs feet" på bilden?
mangew Posted - 2004/09/08 : 00:12:44
Ok, så nån gång till våren får vi reda på vad slutsatsen blev?
Zalve Posted - 2004/09/07 : 23:58:27
Han skulle hämnas skrev han och menade att mitt senaste "hemma hos" skulle kännas som Autobahn.
Haakan Posted - 2004/09/07 : 23:28:39
jo klart det kommer dazzin e för seg bara :)
mangew Posted - 2004/09/07 : 22:28:57
Blir de nå mer?
Smallsuper_man Posted - 2004/09/06 : 22:34:23
LOL japp så e det, bra film btw får c vad som händer om ca en vecka då
Gordi Posted - 2004/09/06 : 21:57:06
Häftiga grejer =)

Men hur ser dte ut under stativet blir det inte märken? kanske inte gör nåt?
Haakan Posted - 2004/09/06 : 21:55:20
supersmall_man har nyss sett den där filmen va heter den nu joo the ring :)
Dazzin Posted - 2004/09/06 : 21:53:56
När vi drog vidare hem mot mig så börjades jämnförelserna! Dock har vi ingen bild på uppställningen av HFLS här, vi var helt enkelt för upptagna!

Från vänster; Dazzin, Smallsuper_man, Haakan
Haakan Posted - 2004/09/06 : 21:53:49
jo ska prova sånna där sd kuddar samt diy billiga alternativ...jag köper mest för å prova samt att det e kul å testa :)

dom e ju hemska iaf det e klart men han skryter så mycket på hemsidan att ja va tvungen att prova
Niklas Nord Posted - 2004/09/06 : 21:51:40

Varför ställa högtalarna på skruvar?
testa nått mjukt istället, en handduk
eller dämpkuddar eller så....

Haakan Posted - 2004/09/06 : 21:43:15
nä inte alu lr nåt sånt spaceigt... plast e det (kolla skruvarna inte så lätt å skruva järn med gipsskruv ) :P köpte dom mest för å prova kommer köpa ett par snyggare för jag kan då inte höra nån skillnad
EngelholmAudio Posted - 2004/09/06 : 20:46:48
Spännande grabbar!


HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000