T O P I C R E V I E W |
Zalve |
Posted - 2004/05/02 : 22:46:43 Efter lite ideér och löst prat så satte Jag och Mattias vi våra ideér till verklighet. Det behövs nog fler snack, men nu är det startat.
Ofta blir det att man kommer över och lyssnar in nån NYköpt skiva eller nåt tweak och kanske inte hinner det den sociala biten, som är minst lika viktig.
Då Mattias har flyttat till större lägenhet, nya problem och utmaningar så tyckte vi att det var passande att börja där. Att han sen har en TREVLIG anläggning, både för öga och öra, kommer ni få se.
För att utöka vår sociala kompetens, började vi med att käka lite pizza.
Värden för idag har ett brinnande intresse för musik, både på skiva och live, utökar sin samling med ett ANTAL skivor i månaden. Vilket är roligt, då vi har liknande smak.
Som uppvärmning och stämmningssättning till pizzan, startade vi med Anders Widmarks "Psalmer". Jag slängde upp kameran då det fortfarande fanns lite narutligt ljus in i rummet. Ett bra läge att prova ny macrogluggen.
En bild säger mer än tusen ord...
En pizza och kebab senare så satt jag i sweetspot. Jag kan redan nu säga att detta är en plats jag gillar och ett system som jag GÄRNA skulle ha hemma, så nårga frågor omhur det låter behövs inte ställas. Detaljerna och bredden är de två största sakerna i detta system, för MINA öron. |
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Zalve |
Posted - 2004/05/08 : 00:09:14 Det gör jag...;) |
berglund |
Posted - 2004/05/07 : 21:48:33 Låter trevligt! Du får tala om när det drar ihop dig till nästa tillfälle. |
Zalve |
Posted - 2004/05/07 : 09:13:22 DU anar inte att han oxå är kräsen =) Det finns så mkt som vi aldrig har hört talas om.. Skicka ett PM till Mattias, han gillar att snacka musik.
Sa jag att det är en ny träff på gång ? |
FBK |
Posted - 2004/05/07 : 01:01:31 Mattias och Zalve! Ja, jag blev imponerad när jag såg bilderna och så måste man nog ha en bred musik smak för att samla på sig så mycket skivor. Jag själv är alldeles för kräsen när det gäller olika musik stilar och musik i huvudtaget för att någonsin samla på mig en sådan samling som du har Mattias. Mvh |
Anti-mono |
Posted - 2004/05/06 : 17:41:53 Trevlig med ett repotage från min hemstad |
Zalve |
Posted - 2004/05/06 : 10:45:22 FBK: Det finns nog dom som har mer, men som bekant så är det inte antalet som räknas utan vad man fyller det med.
(Men visst finns det lita och ta av) |
Mattias |
Posted - 2004/05/06 : 08:53:57 FBK, rätt gissning
Går man in på hårdvaran är den uppenbar och kanske inte behöver nämnas eller?
/Mattias |
FBK |
Posted - 2004/05/05 : 00:32:53 Herre min jesus,hur många skivor har karln. Måste vara den största skivsamlingen som någon medlem på forumet har. Imponerande! Misstänker att du verkligen älskar att lyssna på musik
|
Mattias |
Posted - 2004/05/04 : 21:15:37 Lite om musiken i hyllorna.
Musik är livet och plattor kan man inte ha för mycket av, är min filosofi. För att ha lite koll påt är musiken uppdelad på följande sätt. De tre hyllorna (vänster sidovägg från lyssningsposition) som sitter ihop innehåller allt utom klassisk musik. Vidare är den sorterad, dock på förnamn . Den klassiska avdelningen är tudelad. Den finns i hyllorna bakom respektive högtalare. Den vänstra (från sweetspot) innehåller skivor med samma kompositör på hela skivan. Den högra innehåller skivor med blandade kompositörer. Skivorna i båda dessa hyllor är sorterade på efternamn, skulle vara lite lustigt att finna Vivaldi på Antonio, eller
MasterChief, det en än del plattor men inte så mycket
/Mattias |
Zalve |
Posted - 2004/05/04 : 21:00:00 Den där shitakistenen måste vi testa att ta bort nästa gång. Då borde den ha legat till sig orderntligt |
Mattias |
Posted - 2004/05/04 : 20:53:30 Kanske skall berätta lite om rummet och lite tweaks.
Som har nämts tidigare är detta för mig en ny lägenhet. Ganska tidigt efter uppkoppling förstod jag att detta skulle funka hyggligt även här men oron fanns alltid i bakhuvut. Rummet grejerna står i är inte det största och högtalarna står relativt närma bakvägg. För att råda lite bot på basförstärkning (pga hörn) ställdes två av cd-hyllorna bakom högtalarna men också pga av platsbrist. Genom detta tror jag vågorna bryts upp jämfört vanligt hörn. En annan sak är att jag bytt från runda metallbitar (3st) under högtalare (sten mot golv) till små hockeypyckar (3st). Detta minskade de rumsliga basproblemen markant. Sen har det vanliga placeringsrutinerna med rumsanpassning, avstånd och invinkling har testats tills ett hyggligt resultat har hittats. Här är vi idag och en sak är säker, ännu finns det mer att hämta.
Sedan tidigare vet jag hur elektroniken trivs bäst och det är med hårda underlägg rakt igenom, så detta koncept har jag köpt, kör och trivs med. Hockeypuckar tjänstgör under CD och förstärkare. Under stereoracket är det spikes. Under CD'n ligger en Shaktisten som jag ännu inte "vågat" ta bort (för att se skillnad om vad den kan tänkas göra).
Ett problem jag haft vid injusterande av grejerna är faktiskt att musiken tagit överhand och jag har setat och spelat skiva efter skiva och bara njutit. Ett gott tecken tycker jag
/Mattias |
Mattias |
Posted - 2004/05/04 : 20:14:29 Det var en trevlig kväll vi hade, med mycket bra musik dessutom. Tack Zalve för fina foton och ett trevligt reportage
/Mattias |
Zalve |
Posted - 2004/05/04 : 14:50:48 OPS, Jag glömde en bild på hela systemet.
|
MasterChief |
Posted - 2004/05/04 : 14:45:26 Fin musik!! Fina högtalare!...och massor av skivor...hur många är det 3000? *Bra jobbat* |
Zalve |
Posted - 2004/05/04 : 14:13:11 Tänkte avsluta med några bilder, samt säga att detta var bara första träffen, och det lär bli fler (då troligen oxå med fler personer)
Mmm....
Ytterligare en bild
Vi hann med lite kaffe framåt kvällen, men som allt roligt, så tog även denna kväll slut FÖR fort. VI hade MÅNGA skivor kvar att spela.
Vi hann tex INTE jämföra Diana Kralls nya på CD och SACD/Hybrid. Att jag knappt hann till jobbet itid har väl nästan redan framgått
Här är en av orsakena till den underbara värmen i musiken...
Rör vid mig...
Slutligen några stycken till som INTE har blivit uppräknade ännu.
- Cavatina, Guitar Collection - 1. Stanley Mayers
- Cantate Domino - 1. Enrico Bossi, Cantate Domino
- Pergolesi Stabat Mater - 12. Quando Corpus Morietur med Barbara Bonney och Andreas Scholl
- Jacques Loussier Plays Bach - 7. Toccata & Fuga i G-moll.
Tack Mattias för musiken och fikat. Vi får se var vi är nästa gång. |
wallraff |
Posted - 2004/05/03 : 19:35:27 Kul reportage! Bra bilder! Fin stereo! Många skivor! Avundsjuk! |
Zalve |
Posted - 2004/05/03 : 15:44:31 Vi körde Diana Kralls "Girl in the other room", en SACD/hybrid som väl kan rekommenderas.
Andra kvinnliga sångerskor vi passerade var Katinka Wilson - One life. Helen Sjöholm - Möte på en bro(Chess) som sedan följdes av temat CHESS. Varje gågn jag lyssnar på detta system, hittar jag nya saker i stycken, nyanser & markeringar.
Så här skall musik vara, och det finns LITE att gå igenom.
Några skivor att spela... |
mangew |
Posted - 2004/05/03 : 14:04:19 Snygga bilder på ett väldigt stilrent och snyggt system.
Man kanske måste städa i sitt eget snart så det ser ut likt nåt |
Zalve |
Posted - 2004/05/03 : 13:22:59 Mattias har satsat på ett fåtal delar i sitt system, men ack så genomtänkt. Här görs inte saker i en handvänning. En ny signalkabel har vait på tänkt ganska länge, men inte rätt tillfälle har infunnit sig.
Stilen från CD'n går igen på förstärkaren
En förstärkare med värme i ljudet
Denna vän fick jobba fint under en av de mäktigaste körverk jag känner till. "O Fortuna" ur Carmina Burana av Carl ORFF.
Jag tyckte jag kände blickarna i nacken, från grannen rakt över gården... |
Zalve |
Posted - 2004/05/03 : 13:11:39 För er som inte vet vad vi lyssnar på för system, så kommer det lite trevliga bilder.
Är som kär bekant - Vännskapen blir bara bättre genom åren. |
Mattias |
Posted - 2004/05/03 : 12:58:22 Yes, för klassisk musik är boken The Penguin guide to compact discs ett mycket bra verktyg att hitta rätt bland alla utgåvor av en kompositörs olika verk. Guiden beskriver och betygssätter de bästa utgåvorna på marknaden. Bästa betyg är tre stjärnor kompletterade med en ros.
Billig investering i förhållande till vad den kan ge! Själv har jag tjänat in den boken många gånger om. Marknaden är överfull av klassisk musik vilket tyvärr inte märks i Örebro men i våra större städer, och att hitta rätt bland alla utgåvor är inte lätt.
/Mattias |
Zalve |
Posted - 2004/05/03 : 12:07:38 Skivbytena blev många och så även stilarna, här är nog en av den roligaste överraskningen. Visst, jag visste vilken typ av musik det var, men en sån inlevelse och samspeldhelt.
Jacques Loussier Plays Bach. Toccata & Fuga i G-moll.
Under fodralet ligger Mattias favoritbok...
|
Pac |
Posted - 2004/05/03 : 11:46:16 Kul! Det verkar som om Ni hade en trevlig stund!
Mer musik tips!!!!!
P.S. Är det Z's nya Macro som är i farten? |
Mattias |
Posted - 2004/05/03 : 11:01:46 Ja, det är verkligen änglar som sjunger så ljuvt att det nästan är obeskrivbart
Hush! The Angels are singing
Lite roligt i kråksången är också att den rekomenderats här av ngn, DHT har jag för mig och detta var länge sedan. Vidare så blev jag påminnd om skivan via en recension som Zalve är skyldig för och sen hade jag den på hjärnbalken. Letade och letade i Svearike utan framgång. Den hittades dock i landet där allt är stort dvs USA. Beställer den och får hem den. Sätter den i spelarn och det är Julmusik=chock nr 1. Chock nr 2 De sjunger på svenska va . Chock nr 3 Inspelad i Täby kyrka, va Är det möjligt..... och då har man beställt plattan från en annan kontinent också Sen att det låter så om skivan är rent otroligt. Det är bara att handla pojkar
Skrev lite på musiksidorna om den http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=28856
/Mattias |
Zalve |
Posted - 2004/05/03 : 10:31:27 "JUST JA! Den här MÅSTE du bara lyssna till!" säger Mattias pch formligen springer fram till spelaren.
Detta är kärlek vid första ögonkastet. Ren ooh enkel design med trevligt material och enkla kontroller.
Spelaren har UNDERBARA reglage. Ett litet mjukt, men bestämmt tryck för att gyta låt eller trycka på play.
Design är den är fulländad.
"Sitt kvar och lyssna, denna inspelningen är GRYM!"
Snabbt lämnar vi den ljuva försommaren och beger oss hastigt 7 månader framåt. En änglakör står framför oss och sjunger i en kyrka med trevlig akustik. Men vänta, det är nåt som inte stämmer... Dom sjunger på svenska ?!
Mattias, kan du förklara ?! |