T O P I C R E V I E W |
johan.björklund |
Posted - 2004/04/25 : 13:52:50 Har legat på magen hela förmiddagen o lekt med kameran. Det är otroligt hur mycket man ändra på fokus när man tar bilder på en kromad sak.
Offret är EAR 509 Mk2 som inhandlades för nån vecka sedan.
Rörglöd på nära håll (varmt !)
Här är det med blixt.
Fokus på front och på rören.
Fokus på text
Samma som ovanstående , men med fokus på speglingen.
Här kom både front och spegling i fokus :)
Så roligt kan man har det med en rörstärkare !
Ha det bäst J |
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
johan.björklund |
Posted - 2004/05/20 : 11:55:44 quote: Såg ut att vara en trevlig tillställning. Synd att man som Trelleborgare missade den.
Skicka Pm så kan vi fixa en egen liten tillställning
|
U1 |
Posted - 2004/05/19 : 21:08:27 Såg ut att vara en trevlig tillställning. Synd att man som Trelleborgare missade den. |
PG Jeppsson |
Posted - 2004/04/30 : 20:42:16 MaxM. jag misstänkte just det.......... |
johan.björklund |
Posted - 2004/04/30 : 19:47:21 PER 68 kg styck väger dom. Du måste föresten bara ha en träff du med
Edison Jag tror att det är 1.0 dom testade där men jag är inte säker.
quote: Att få Madame C.D. att låta njutbart är inte ett projekt för HiFi-vänner...det går liksom inte
|
MaxMartin |
Posted - 2004/04/30 : 19:46:39 Det är förövrigt MaxMartin som producerat/skrivit dom låtarna som vi lyssnade på hos Johan.
Mvh |
edison |
Posted - 2004/04/30 : 19:43:14 1.Canton Digital: HiFi & Musik har testat dessa (tror det var 1.1) när det begav sej, finns säkert gammalt ex av blaskan att få från dom.
2.Att få Madame C.D. att låta njutbart är inte ett projekt för HiFi-vänner...det går liksom inte ;-)
|
PG Jeppsson |
Posted - 2004/04/30 : 18:47:33 Vad väger de här Conton Digital egentligen, de såg väldigt massiva ut, skulle vara kul att göra en invändig studie i kabinetten.
marcus ec: ta chansen att lyssna på dem, det är definitivt värt besväret.
MaxM. har prånglat på mig lite nya filterkomponenter, vi får träffas senare och höra om Celine D. lyckas framföra sina alster mer njutningsfullt.......... |
marcus_ec |
Posted - 2004/04/29 : 08:24:34 Sånt här är ju lite halvskoj! |
johan.björklund |
Posted - 2004/04/28 : 23:35:03 Jag hittade lite gamla bilder sen mätning , men jag är inte säker på vilka positioner bilderna visa. Du ser att det är 2 st fält till vänster , där ser du amplitud och frekvens. Siffrorna som står där visar var max resonansen ligger
Här är micken mitt i huvudet
Det här bör vara 60 cm till höger , micken är fortfarande i öron höjd och den är inte flyttad i djupled. Bara här ser man en rejäl förändring mellan norma lyssningspositioner !
Jag är inte säker på dom andra förutom på 2 till , det här är samma som den första men micken är nu 30 cm bakom lyssningsposition. Så hade jag flyttat soffan 30 cm ba så hade låtit så här
Vad du ser på bilderna är hur rummet förändrar frekvensgången hur mycket det förändrar har såklart med vilka mått rummet har.
Sista bilden är hur det ser ut när datorn har beräknat alla mätningarna.
Hoppas du blev lite klokare.
Ha det bäst J
|
MaxMartin |
Posted - 2004/04/28 : 23:22:03 Vet inte, jag har lite påG så vi får se |
johan.björklund |
Posted - 2004/04/28 : 23:11:41 Bara lite , så det e ok
När kommer du förbi föresten så vi får spisa skivor i lugn o ro ??
Ha det BÄST J |
MaxMartin |
Posted - 2004/04/28 : 22:56:33 Mao hade jag helt fel |
johan.björklund |
Posted - 2004/04/28 : 22:51:12 Yes Dom har samma serie nr. Varje högtalare är även märkt med Vänster och Höger. Boxen har just detta pars unika mätvärden.
Boxen programerar man bara från Pc så utan Pc kan man inte göra nått. Programet är ganska avancerat.
Här har du bild på hur en kompis rum mäter med ett par 2.1 , det är sammanställningen efter 7 mätningar. Båda högtalarna står nästan x-akt lika långt från hörnen i rummet.
borttagen
Det räcker med att man flyttar micken 30 cm till höger eller vänster så syns det direkt när man mäter. Flyttar man i djupled så är det stora variationer speciellt i basen. men ser hur resonans frekvenserna flyttar sig i sidled.
Här är bild efter korrigering. Borttagen
Jag ska se om jag kan lura över dom aktuella filerna från den bärbara så ska du få se hur mitt rum mäter.
Ha det bäst J
*edit*
Hittat bilder se inlägg längre ner
|
MaxMartin |
Posted - 2004/04/28 : 22:46:19 Han menar nog att den är unik just till denna Canton-modell. man kan tex inte byta delningsfilter och så då funkar det inte.
Och som Johan sa; Dom är jävulskt stora! |
marcus_ec |
Posted - 2004/04/28 : 21:51:46 Låda och box tillsammans? Är dom helt unika och hur håller de koll på det? Någotslags serienummer eller? |
johan.björklund |
Posted - 2004/04/28 : 19:58:06 quote: Björklund: Har du någon sida på nätet eller något material hemma på dina Canton Digital. Lite mer detaljerad information m.m
Du kan tyvärr leta länge på nätet för det finns knappt nån. Systemet ser iaf ut så här. Lådorna är på 184 liter så dom är inte direkt små. Låda och box tillhör varandra så man kan inte ta nån annan box.
Vid mätning mäter man upp 7 punkter i en fiktiv fyrkant. Hur stor den är bestämmer man själv , men ju mindre den är ju bättre brukar det bli. Vad som är väldigt viktigt vid mätningen är att micken alltid pekar rakt fram och att den är i våg.
Det som mäts är impulssvar , frekvenssvar , när man är färdig så beräknar en Pc vad som ska göras för att det ska bli bra. Man kan även justera frekvensgången helt efter egen smak.
Där har du lite snabbt hur det fungerar.
ha det bäst J |
MaxMartin |
Posted - 2004/04/27 : 23:06:54 Jasså Kanske därför han jävlas extra mycket nu då när jag är hemma. |
matså |
Posted - 2004/04/27 : 23:03:47 Hm, MaxMartin du ligger inte precis i lä själv när det gäller att tetas o ha sig |
marcus_ec |
Posted - 2004/04/27 : 20:11:52 Björklund: Har du någon sida på nätet eller något material hemma på dina Canton Digital. Lite mer detaljerad information m.m
Annars kan du maila över det! |
MaxMartin |
Posted - 2004/04/27 : 01:15:11 Den där Björklund kan iallafall retas om nått |
johan.björklund |
Posted - 2004/04/27 : 00:38:09 Så där , då är nästa träff färdig. När Max e färdig med att hjälpa Olle o Per med deras högtalare så kör vi igen !!
Även om dom lider av Celine så verkar finsihen var av det bättre slaget , alltid nått
Ha det bäst J
|
MaxMartin |
Posted - 2004/04/26 : 23:30:11 Jag hjälper gärna dig med!
Jag har komplett Focalfilter (ritning) till dina element. 18db....
Till audax kan vi hitta på nått roligt, bara Pm:a eller maila! |
PG Jeppsson |
Posted - 2004/04/26 : 23:19:19 Egna konstruktioner, Focal-diskant, Focal mellan och Audax 8" basar, 80 liter, porten i botten, tyvärr har högtalarna samma Celine Dione- komplex som Big-Olles, kanske inte lika mycket, men det är filterna som inte är tillräkligt bra. |
johan.björklund |
Posted - 2004/04/26 : 22:20:53 Snacka om att känna sig bortgjord
Pgmj en korkad fråga kanske , vad är det för högtalare du har ??
Ha det bäst J |
PG Jeppsson |
Posted - 2004/04/26 : 21:45:43 Jag var tydligen inte så dålig på att gissa. Rätt svar: 16,3 kg, klass D ska ju inte vara så "tungt". |