HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Bilder från Lyssna i Ystad

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
johan.björklund Posted - 2004/04/14 : 00:36:10





Mer kommer.................
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
PG Jeppsson Posted - 2004/04/16 : 19:35:17
Det var synd at man inte fick plats , hade varit kul att lyssna
på lite andra grejor än vad man är van vid, och dessutom träffa
lite folk med samma intresse.
EAR Posted - 2004/04/16 : 05:57:49
Att det blev jordbrum var en liten besvikelse från min sida.
När vi kom hem till mig (Johan & Jocke var med) så kopplade jag in grejorna och inte en enda liten tendens till brum.
octavia rs Posted - 2004/04/15 : 22:44:45
Jag ska försöka skriva lite om de intryck jag fick av mina Electror.

1. Arcam elektronik (förstärkare+cd)
Denna elektronik var absolut inte rätt val till Electrorna, ljudet blev lätt vasst, och basen var rätt bumlig så detta är inget jag vill skriva så mycket om.

2. Accuphase och Arcam (förförstärkare+slutsteg+cd)
Nu började det hända saker, Arcam cd:n matade nu dac:en i förförstärkaren via en koaxial digital kabel. Till att börja med så stramades ljudet upp rätt mycket, och ljudet fick ett tillskott av värme som var behövlig. Basen var inte så bumlig som den varit med Arcam förstärkaren.

3. Pioneer, DIY försteg och Dynaco. (DVD+försteg+slutsteg)
Nu när vi ändrade elektronik helt så är det ju lite svårt att göra en riktig jämförelse men det är ju högtalarna som är det intressanta och de bytade vi ju aldrig ut under kvällen. Jag har aldrig lyssnat på rörförstärkare innan så det var ju en ny upplevelse. Det första som slog mig var vilken värme det blev i mellanregistret och diskanten, all vasshet var som bortblåst, det ända som blev lite tråkigare var att en del attack försvann i basen men det var inte så att man inte kunnat leva med det.

4. Pioneer, DIY försteg och EAR (DVD+försteg+slutsteg)
Efter att lyssnat på Dynaco förstärkarna så kopplade vi in EAR slutstegen och nu fick vi enligt min mening uppleva det bästa ljudet under kvällen. Basen blev bra mycket rappare men diskanten och mellanregister var fortfarande lika fria från vasshet och andra tråkigheter. Tyvärr så uppkom det någon form av jordbrum i försteget så de sista låtarna vi spelade lät inte så bra som de kunde.

Jag är kanske inte värdens bästa person att sätt text till mina upplevelser men jag har försökt så gott jag kan, men som ni alla märker så tyckte jag att rörförstärkarna var en riktig fullträff. En sak är säker jag har aldrig hört ett par Electror låta bättre än vad de gjorde med sista uppställningen.
Jag tyckte även att min dvd gjorde bra ifrån sig, så här efteråt så ångrar jag att vi inte jämförde den med Arcam cd:n för det skulle varit kul att se hur den stog sig.

matså Posted - 2004/04/15 : 22:43:11
Hur tyckte ni Pioneeren lät då?
EAR Posted - 2004/04/15 : 21:22:22
Johan
"Jag lyssnade inte på kombin EAR/försteg"
Den har du hört redan under andra förutsättningar

johan.björklund Posted - 2004/04/15 : 21:12:29
Jag lyssnade inte på kombin EAR/försteg , men som jag skrev rummet hade sina dippar o dalar i basen. EAR stegen är heller inte att leka som många kanske tror. Dom är inte speciellt stora , ser inte mycket ut heller. En varg med fårpäls

Dom som kommer hem till mig den 24 ska iaf få en lektion i bas

Ha det bäst
J
marcus_ec Posted - 2004/04/15 : 20:34:33
Kort och gått MaxMartin.

Kombinera inte Electra med ljus eletronik.(Arcam) Men med EARS rör, ja då börjar vi snacka. Riktigt bra hördes det i mina öron.

De blommade även ut ordentligt med johans enorma 75w. Men i det stora hela så fick electrorna mer mer djup med rör. Rösterna fick mer kött på stämbanden. (kött var det ja) Kan verkligen tänka mig ett par electra i framtiden. Lite av mitt ljud. Hyperdetaljerat med torr bas. Det jag kan invända på, är ju den sista djupbasen, men det skyller jag på rummet.
MaxMartin Posted - 2004/04/15 : 20:10:36
Åsikter om Electra?
EAR Posted - 2004/04/15 : 19:48:19
"EAR stegen var ju kvällens höjdare"
De är inte heller riktigt oríginal
I detta fallet är det undertecknad som gjort moddningen
Lätt att återställa om jag känner för det
Mats
marcus_ec Posted - 2004/04/15 : 19:38:14
nån sa att det måste vara den största 75 W som finns

Det var jag! Den är ju f*n gigantiskt till att vara en 75w..Men vänta storleken har ju ingen betydelse....

EAR stegen var ju kvällens höjdare, kan tänka mig lite rör i framtiden..Är man snart inne i rör-träsket
EAR Posted - 2004/04/15 : 19:00:49
Se där nu fick du med allti uppställningsväg
Som du påpekade innan fick vi lite äldre inte så mycket lyssningstid den här kvällen.Jockes gamla Dynaco lät trevligt tyckte jag iaf
Jag hört dem innan på mina Quadar så jag visste lite vad de gick för.
Ibland kan utseendet spela en lite spratt
Moddningen har ju definitivt gjort sitt till här.
Det var en sak som jag glömde att jag egentligen ville prova den här kvällen.Nämligen mitt rörförsteg ihop med Johans ACCU slutsteg
Men det kommer fler tillfällen
Mats
johan.björklund Posted - 2004/04/15 : 18:35:12
Fler pix var det


Här har ni Jockes Dynaco Mk3 , under står EARs hemmbyggda försteg.


EAR 509 Mk1 spelandes med Octavias Pioneer DvD


Lite närmare , rör ?? Kan det va nått att ha ??



Det här ser ni vad det är , nån sa att det måste vara den största 75 W som finns

Ha det bäst
J
johan.björklund Posted - 2004/04/15 : 15:49:05
quote:
Jäklar vad arg jag ser ut när jag lyssnar!


Jo vi andra var ganska rädda


Hur det lät ?
Jag lämnar det till dom yngre grabbarna , vi äldre hade aldrig en chans. Rummet som det spelades i är inte så stort så vi fick slås om platserna.
Rummet i sig hade någon puckel runt 5o-70 hz ungefär. den absolut lägsta basen var det tyvärr ont om.

Jockes Dynaco steg överaskade stort ! fast dom är ganska våldsamt moddade med. Tyvärr så blev dom inte riktigt varma o vi kunde inte kolla biasen helt till 100%. Men det som vi hörde tyckte iaf jag lät helt kanon.

Den som kan komma med mest intryck borde vara Octavia för det var på hans JMLab det spelades på.

Fler bilder senare ikväll

*edit*
Glömde ½
marcus_ec Posted - 2004/04/15 : 11:12:16
Jäklar vad arg jag ser ut när jag lyssnar!

Jag med mörkblå tröja..
Bravo Posted - 2004/04/15 : 02:52:00
Se där, det går att ha trevligt i Ystad med.
Kan man få lite lyssningsintryck?
Akhenaton Posted - 2004/04/14 : 23:21:30
då kommer det lite mer bilder. Det blev mycket lyssnade och lite bildknäppande men ni får hålla till godo med det jag har. Alla bilder håller inte lika bra kvalitet men jag tog med alla bilder jag tog ändå.

Lyssna hifi och hemmabio i Ystad var alltså platsen för kvällens träff.


Jag och Victor(känd som forken här på forumet) tjuvstartade och kom redan vid halv fem. Vid hade bland annat med oss en Rega P25 vinylspelare.


Lite av det vi hade med oss färdiguppkopplat och klart för lyssning.

Rega P25 och Sonus Faber Grand Piano Home. Tyvärr tyckte inte Arcam fmj förstärkaren om spadarna på Victors kimber monocle kablar. Det visade sig i stort sett omöjligt att få kablarna på plats. Så det spelades med nordost Red Dawn rev II istället. Sonusarna kom inte alls överens med Ingvars lyssningsrum, och det lät allt annat än bra...

Vid det här laget så hade det börjat droppa in lite folk. In kom också ett par Jm Lab Electra 926, som funkade grymt mycket bättre än Sonusarna i Ingvars rum. Så sonusarna åkte ut och Electrorna åkte in.

Vid det här laget kunde jag konstatera att Rega P25 var en riktigt trevlig spelare.

Efter ett tag så kom Johan och han hade med sig lite trevliga Accuphase prylar


Vid det här laget hade det hunnit bli ganska trångt i lyssningssoffan.


Accuphase spelandes på Jm Lab.


Ingvar bjöd på tilltugg och alla hade trevligt.


Fler bilder kommer under morgondagen.
Zalve Posted - 2004/04/14 : 22:48:33
Mer bilder...
octavia rs Posted - 2004/04/14 : 22:39:15
quote:
Sen var det berömda låten nr: 8 var det stockfish records?




Jag beställde skivan redan igår kväll, jag tyckte helt klart det var den skivan och låt som lät bäst, gärna tillsammans med EAR rörstegen
marcus_ec Posted - 2004/04/14 : 21:39:27
MaxMartin: Jäklar vad skarpsynt du är. Såg knappt det själv.

3tim rusar iväg mycket snabbt...Jag skulle vilja höra på dom där snokarna (kimber) mot nordost.. Men det kommer kanske fler tillfälle!?

Vill någon skriva upp låtarna som spelades, eller skivorna?

johan orman björklund, hade en skiva med massa gitarrer... Den var riktigt skön..

Sen var det berömda låten nr: 8 var det stockfish records?

Djupa basgångar med svampar? Bernt kör hårt med dem...
EAR Posted - 2004/04/14 : 21:20:48
Det blev aldrig inkopplat.Tiden rann iväg som det brukar på träffar
MaxMartin Posted - 2004/04/14 : 21:13:14
Marcus hade med sig sitt S100 ser jag... Lät det kallt och hårt som jag sa??
marcus_ec Posted - 2004/04/14 : 21:10:03
Och kombinera den diskanten med rör...Då blir det som gunde säger, man får ståpäls...
Zalve Posted - 2004/04/14 : 20:48:48
Den diskanten har vait objelt för MÅNGA bilder...
MaxMartin Posted - 2004/04/14 : 20:30:21
Nu vill jag höra vad ni tyckte plus mer bilder såklart!
johan.björklund Posted - 2004/04/14 : 18:58:29

du såg den ? Jag trodde det skulle ta längre tid innan den blev upptäckt

Jo då , här nere sköljer vi ner gubbröran med vad som finns till hands

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.21 sekunder. Snitz Forums 2000