HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Amphion Krypton hos Robin Fischer

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Bobbokrull Posted - 2004/04/08 : 12:23:35
Hej alla!

Tar å slänger upp lite bilder hemmifrån mig när ett par Krypton gästspelade hemma.

Jag öppnar å säger såhär att denna högtalare faller mig i smaken perfekt.
Den har en fabulös upplösning, bra diskant, å ett grymt mellanregister. Den tar fram detaljer å röster som få, alla instrument låter mkt homogent och bra.
Dock så tar de duktigt med kräm. Jag behöver ha två Bryston 4BST bryggade för att högtalarna ska få spela fullt ut, men nu behöver jag 6kvadrats kabel i väggen å minst 16A säkringar, för dessa två drar en HEL DEL ström. Kul med lampor som blinkar i takt med basen


Här är signalkällorna som slutstegen.




Ett foto på mellanregistren som är ett par 8" med fasplugg och sedan har vi den myyyyyyyycket underbara diskanten i sitt lilla horn. Mums vad jag gillar dem! Finishen är för den delen extremt bra på alla detaljer.


Här har vi då en bild på hela uppställningen. En syn som jag alltid vill ha i mitt rum!



De har en fantastisk förmåga att spela all musik på ett ypperligt sätt, jag kan ju säga att de har fått stå ut med en hel del olika gengre´s nu. Finns ingen punkt där JAG är besviken på dessa högtalare. En sak som man ska tänka på är att de vill ha en ordentlig backup av ett par starka slutsteg, det behöver de för att komma till sin rätt. dem jag har hemma nu är på 800W/8ohm.



En bild från sidan här, där man ser den härliga granitplattan som sitter i sidan(snygg finish återigen)och ger stadga till hela lådan. Det är ju där i en del av de 85kg sitter som högtalaren väger.


Summa summarum, hur låter krypton då?: Ja de låter straight så att säga, inte ljust, inte mörkt, relativt torrt ljud, men med det menar jag inte tråkigt, det svänger som sjutton om dem när musiken bjuder till. Det jag vill menar är att de inte lägger till nånting, inte konstiga missljud, inte att basen försummas av ett för högt mellanregiste/diskant. Det är en bra balans i högtalaren. En bra sula i basen. De är lättplacerade i ett rum, tack vare den slutna lådan så kan man ha dem ganska nära bakväggen om så viljes. De är inte heller speciellt känsliga för att stå i närheten av en sidovägg heller. men trivs bäst gör de så att frontbaffeln är nån meter från bakväggen och sidorna 1-1½ meter ut från väggen, där funkade de bra i mitt rum i alla fall. Sen så varierar det ju från rum till rum. Men utifall att det skulle bli lite mycket bas hemma hos sig så finns det en switch på baksidan som dämpar 12" basen i sidan med 1½ decibel.
För er som inte vet så är det en 12" bas monterad i sidan på högtalaren i en sluten lådan, baselementet är förövrigt grymt bra, är där basen ska finnas, finns djup, kraft och låter aldrig ansträngt!

Sen ställer man sig frågan(vilket min flickvän gör rätt så ofta) är det värt lite över 100 000:- för ett par högtalare? Efter jag har setat i mina tankat å vaggat fram å tillbaka så kan jag bara säga..... JAAAAAAAAAAAAA!
Hon tycker åtminstone att de är mycket snygga, jag får väl nöja min med att hon kan leva i samma rum som dem å mig




Ungefär såhär stora är de, jag är ca 185 cm(Jag har mätt dem aldeles nyss, 144 centimeter är de på pricken!)


Uppackningen av högtalarna är mycket enkel. När man hör vad de väger blir man lite misstänksam hur det ska gå att få upp den för trappor och hur stora kartongerna är. Inget att oroa sig för! Lådorna är i trä och inte särskilt mycket större än själva högtalaren, de är dessutom lätta att greppa i så upp för min trappa var inga problem.

Jag kommer väl att återkomma och lägga in lite mer text i denna post senare när jag kommit på mer att skriva men för tillfället så får det duga!

Mvh Robin Fischer



Jag vill också slänga in e
23   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Bobbokrull Posted - 2004/04/26 : 22:10:51
Oh, Tack Zalve
Zalve Posted - 2004/04/26 : 11:53:23
Fixat!
n0p Posted - 2004/04/26 : 11:00:23
Robin>> När skulle du fixa till bilderna till vettig storlek? ;)
Bobbokrull Posted - 2004/04/26 : 03:46:26
haha, jasså, det... ja jag bor inte så långt från sjön, man vet ju aldrig vad den får för sig
Mr Ekan Posted - 2004/04/18 : 20:50:21
Byxlängd broder .

Edit: schyssta högtalare. Dom lät inte så pjåkigt på Sheratonmässan.
Bobbokrull Posted - 2004/04/18 : 19:38:10
Högvatten?
Nu är jag inte med alls här borta?=)
Saro Posted - 2004/04/14 : 16:29:56
Snygga högtalare robin.

Men en sak jag undra över.. Väntar du högvatten? :D
Bobbokrull Posted - 2004/04/09 : 23:01:20
Haha, jag kom faktiskt på mig själv om att funder på om jag skulle ta å ha med den på en bild! Men dessa högtalare är så bra så de klarar sig utan modifikation
johan.björklund Posted - 2004/04/09 : 13:40:05
Jag såg att du inte behövde din "Hifistrumpa" längre , eller den kom inte med på bild den här gången
Bobbokrull Posted - 2004/04/08 : 23:47:29
Ja inte är de så extremt snälla mot förstärkeriet i alla fall, men nu har man så det räcker i denna uppställning.

Fasen alltså vad tragiskt det kommer att kännas att bärar ut allt godis ut ur rummet!

Har mixtrat å omvärderat å jämfört hela kvällen idag. Nu är det än mer ett faktum att dessa är bland det bästa som finns(har inte hört allt, men i min värld). Lätt ett nytt mål för mig att ta mig upp till... snart... snart...
Jonas@Ljudmakarn Posted - 2004/04/08 : 23:40:17
Jo, ett Bryston 4B-ST räcker inte till, börjar klippa rejält vid hög volym. Och högtalarna tål duktigt mycket!
Bobbokrull Posted - 2004/04/08 : 23:14:50
marcus ec: Hehe, det handlar inte om effektgalenhet=) Dessa två kräver en jävla massa ström rent utsagt, skulle inte klara mig på bara ett slutsteg..
marcus_ec Posted - 2004/04/08 : 19:53:37
Halllo! Du är ju mer effektgalen än jag!
Bobbokrull Posted - 2004/04/08 : 17:49:36
tober, ska försöka hinna göra det ikväll eller imorgon bitti. Får se när jag fått kontroll över min egen databas:-)
tober Posted - 2004/04/08 : 17:45:02
Robin > Vill då så kan jag gå in och spara om bilderna till vettig storlek.

Bobbokrull Posted - 2004/04/08 : 17:31:58
Arcam, Önskar detsamma till dig.

Självklart är den kvar=) sitter i sin ram på väggen!=)
arcam Posted - 2004/04/08 : 17:23:33


Hej Robin, ser att du har kvar tavlan
Bild tagen från satellit över Göteborg

Glad Påsk





Bobbokrull Posted - 2004/04/08 : 17:02:43
Ljudmakarn. Nej det gör jag inte, bara med ena benet, jag böjer på ett av dem, därav det där utseendet.:-)

Gebex: Nej det är slutna lådor på dem för det första. Sen så är switchen för att sänka basen 1.5 dB
Gebex Posted - 2004/04/08 : 16:38:34
Om jag inte är felunderrättad så höjer switchen basen och om du vill sänka basen så får du använda medföljande basreflexplugg.
Ljudmakarn Posted - 2004/04/08 : 13:43:31
Haha... Vi ser allt att du står på tå!

/Jonas & Adam
Niclas Posted - 2004/04/08 : 12:39:19
Inget att be om uräkt för .
-Alltid kul med bilder på prylar.

Mvh
Bobbokrull Posted - 2004/04/08 : 12:35:50
Niclas! Jag har försökt göra det men jag har problem med min webbserver så jag kan inte ändra på bilderna.
Det kommer att komma förminskade versioner på dem snart!

Ber om ursäkt så länge!
Niclas Posted - 2004/04/08 : 12:33:20
Justera bildstorleken, Robin !

Mvh

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000