HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Sladd i Halmstad!! Gondul + Fin snokar!!

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Neodynium Posted - 2004/03/20 : 15:21:50
Åkte till Ljudcenter i Fredags för att ta mig en titt på Sladds demo där av Gondul, Grendel, Thor, Cdfix, Qrs Luna och Merkurius + Transparents dyrsnokar.. nr 7 av de 10 olika modellerna som de har i deras sortiment, Transparent Reference XL. Han hade också med sig Transparent Ultra II.

En mkt fin kombo Sladd körde var Thor, Cdfix, Qrs Luna och Transparent snokar (Music link?). Denna kombon spelade otroligt fint för pengarna! Bra mellanregister och diskant och faktiskt en helt ok bas för en såpass liten och billig högtalare. Han nämnde något paketpris för denna kombo.. men det får han nog säga igen.. lät nästan för billigt för att vara sant!

När han väl bytte högtalare till Merkurius så hände det saker... vilket inte vore konstigt pga att det både är en större samt dyrare konstruktion! Men det hände lite väl mycket... oj oj.. Vilket högtalare! Mellanregistret på denna högtalare var bättre än vissa 80k+ högtalare jag har hört... vilket ljud för pengarna!! Oslagbart? 22.500:- skall de visst kosta.

Han bytte även och körde med Gondul, Grendel och dyrsnokarna! Kan säga att jag är klart intresserad att testa både Gondulen och snokarna... undrar hur det skulle kunna låta hemma! Var lite svårt att bedömma så här dyr hifi i en butik demo... måste ju testas hemma! När vi väl pratar om hemmet.... Sladd lottade ut en lyssning hemma hos någon.. där han skulle ta med sig utrustning och koppla upp ett fete system! Får se om han nämner här på sidan vilken vinnaren blev.

Här följer lite bilder! Mer snack och intryck följer,










Mer bilder kommer snart!

Mvh,

Patrick






25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
MaxMartin Posted - 2004/03/24 : 23:55:51
Merkurius Posted - 2004/03/23 : 15:48:04
quote:
Måste låtit bra de me va?? Går det att jämföra med Merkurius?


Nej jag spelar i en helt annan division .... onödigt inlägg, men jag kunde inte hålla mig.
Neodynium Posted - 2004/03/23 : 14:10:11
Det hade inte varit fel om vi hade kunnat ge bort så fina och dyra saker...


DIYamps Posted - 2004/03/23 : 11:39:14
Neo, epkpeng: Jag får grendeln va ?
zee Posted - 2004/03/23 : 09:37:26
Jag tyckte faktiskt att Merkurius hade finare stereobild, än VS VR4orna. Osso är de ju snyggare osso.
MaxMartin Posted - 2004/03/23 : 02:49:25
quote:
Det spelades på Vr4orna ja.. för att visa att Thoren klarade av dem utan problem! Vilket de gjorde med lätthet..



Måste låtit bra de me va?? Går det att jämföra med Merkurius?

mvh
epkpeng Posted - 2004/03/22 : 11:46:54
Sladd i finkläder! Härligt!

Säljer du gårde med eller utan ett Grendel?

Jag har sett Grendel med utfräsning och vågar man säga fräsigt värre? (Arne Hägerfors!)


zee Posted - 2004/03/22 : 10:20:19
Tack själv, Sladd, för en trevlig demo! Det var jag som tycktes djupbasen var lite i underkant på QRS Merkurius, men det löste ju sig när vi kom på att vi fasvänt vänster-fronten.

QRS Merkkurius hade VERKLIGEN ett otroligt fint mellanregiter. Diskanten var också mycket fin och det "låter" som man får mycket för de där 22.500 :- faktiskt. Osso e d ju grymmt snygga i körsbärslooken!
Neodynium Posted - 2004/03/22 : 09:59:43
Det spelades på Vr4orna ja.. för att visa att Thoren klarade av dem utan problem! Vilket de gjorde med lätthet..

Hoppas du får sålt gården Sladd! Samt att de bjuder riktigt högt för den!!


MaxMartin Posted - 2004/03/22 : 00:00:22
Spelades det på VR4orna?
Hi Fi Consult Posted - 2004/03/21 : 21:15:08
Hej!

Vi tar det i tur och ordning

Grendel är på bilden 5x400w, 8,5 KvA nätdel, dubbla fläktar som jobbar i 10 steg.

Historiskt så tog Micke i lite på de första 10 exen som såldes, de var på lite mer än uppgiven effekt.... Vi fick lite problem med värmen vilket gjorde att fläktarna gick på steg 5-7 ca när maskinen gick på tomgång. Ett high end-steg skall vara tyst. Något måste göras och det fixades till. Den första kylprofilen som luften skall gå igenom gjordes hälften så tjock, insugen dubblerades, effekten sänktes närmare den uppgivna och vips! Sedan dess är Grendel en helt tyst maskin i lägen upp mot lyssningsnivå hög. Vid extrema uttag kan man höra fläktarna om man slår av musiken och böjer sig fram. Nu är steget helt tyst i alla lägen då man förväntar sig det. Denna modifieraing skedde innan sommaren 2003 var till ända.

Locket skall mycket riktigt ha texten på. Micke är dock petig med finishen så alla (nästan) lock som kom har gått i retur till tillverkaren. Under tiden så sätts de gamla på. Tror inte man kan påräkna någon automatisk byteskompensation. Några blev tillräckligt bra för att kunna åka med. Min är ett gränsfall men maskinen skall ju åka runt och slitas på så jag tyckte det var OK.

Gondul behagade att skippa lite spår. Tog upp maskinen till micke som byter laser för CD i den. Vi hade också några små knäppanden ibland. Micke säger att det synnerligen avancerade klockningssystemet gör lite mysko saker ibland när man strömsätter maskinen. Ett tryck på "standby" och sedan igång igen fixar det hela direkt. Det är lite procedurer....

Demon var inte riktigt som vanligt för undertecknad. Vi håller på och säljer vår gård. Mitt under fredagens demo lossnar det hos mäklaren och en öppen budgivning startar med en massa alternativ vad pris och vad som skall ingå i köpesumman beträffar. Fel läge att stänga av telefonen som ringde mitt i flera gånger. Man blir liiiite splittrad. Detta fick till följd att jag missade en fasvändning på eftermiddagen. (ingen är ofelbar, det kan säkert hända igen utan mäklare...) Vi spelade säkert en halvtimme med synnerligen dåligt bastryck i mitten... På kanten hör man ingen skillnad alls. Som tur var kom Vr 8 och påpekade fenomenet. Tur också var att killen som luftat sitt missnöje med den tveksamma basen var kvar när vi bytte

QRS Luna kostar 6 900:- paret

Paketet som jag pratade om säljer vi på Hificonsult enligt följande:

Advantage Thor 20 000:-
SAT CD Fix 17 000:- ( jo, det finns ett gäng nya kvar)
QRS Merkurius 22 500
Transparent Plus HT-kabel 2,4 meter 7 500:-
Transparent balanserad signal 1 meter 4 000:-

Summa 71 000:- Paketpris 59 000:- Rabatten finns endast om man köper hela paketet. Ljudcenter i Halmstad fixar såklart samma paket till detta priset.


Chassie på Gondul....jo jag undrade samma sak när jah träffade Micke i helgen. Det finns alltså några med ett "sexigare" hölje. Kylningen är helt OK oavsett och det finns inga ljudmässiga fördelar med arrangemanget. Möjligtvis finns det nackdelar vad ljud och damm anbelangar. Mitt förslag var att hålla sig till en låda och då bara köra den låda som ger kompromisslöst det bästa resultatet. Han är lite farlig ibland med vad som skruvas på...

I Fredags fick jag också för första gången reda på hur sofistikerad den flytande upphängningen i Gondul är. Vi kan säga adjö till kuddar, spikes, koner m fl lösningar. Här pratar vi om en gummi-visko-metall-visko-viktavstämning i 3 olika modesjanger för att ta både stomburna vibrationer, luftburna dito samt interna.... Gänget har mätt och härjat så det hela är vetenskapligt konstruerat. Hela drivepaketet är galvaniskt samt fysiskt skiljt från chassiet! Man tackar....

Sorry det långa inlägget men jag hinner just nu i veckorna inte sitta vid datorn speciellt mycket. Tack också för det trevliga bemötandet av Er hifiintresserade som kom på besök!

mvh

sladd

,
Sanoj Posted - 2004/03/21 : 19:30:26
quote:
Sanoj: Är du säker på att loggan finns på alla nya? Sladd var inte säker själv.


Jag tror det är så...min har det iallafall.
whiskyman Posted - 2004/03/21 : 13:49:50
Men VR 4:orna stod fel vilket vi blev upplysta om. Högra skulle stå till vänster och den vänstra till höger.

Tycker även att det tack vare den större lådan hos QRS Merkurius var mer "kropp" från QRS Merkurius än från QRS Luna .

Dvs allt var bättre från denna bortsett från priset. MvhKristofer
DIYamps Posted - 2004/03/21 : 13:02:11
MUMS VILL HA!!!
Neodynium Posted - 2004/03/21 : 12:55:54
Här kommer lite fler bilder,



Kabelhärva?



Får han ihop det måntro?



Kan nog funka!








DIYamps Posted - 2004/03/21 : 12:54:57
Neo, du tror inte att jag skulle kunna få den där grendeln ?
Neodynium Posted - 2004/03/21 : 12:50:33
Sanoj: Är du säker på att loggan finns på alla nya? Sladd var inte säker själv.

Sladd nämnde att de hade ändrat i den nya Grendel... ny fläkt som var helt tyst (eller var fläkten helt väck?) samt att kylningen (flänsarna) var ändrade.

Ampalang Posted - 2004/03/21 : 02:01:01
Har för mig att det sitter en fläkt i varje modul som kan snurra i tio olika hastigheter beroende på värmeutvekling.
DIYamps Posted - 2004/03/21 : 00:39:26
Nu syntes det lite bättre Inga små grejjor det där, synd att man inte fick se grejjerna med egna ögon
Zalve Posted - 2004/03/21 : 00:34:15
Hoppas att de syns bättre på denna bild.(Lite ljusare)

DIYamps Posted - 2004/03/21 : 00:24:51
Ok. Antingen är min syn dålig eller så är det för mörkt för att det ska synas på bilderna.
Zalve Posted - 2004/03/21 : 00:21:25
Titta nogare... Det svarta bakom varje modul är en kulfläns. Den Grendel som visades på mässan var 5 kanalig.
DIYamps Posted - 2004/03/21 : 00:16:53
Moduluppbyggd, 5 kanaler ? ingen kylning ?
Sanoj Posted - 2004/03/20 : 23:54:51
Neodynium, alla nya Grendel har "Grendel" ingraverat på locket..

Insidan på Grendel...
Bilder tagna av Timbre.





arcam Posted - 2004/03/20 : 23:27:48
DIY amps ja det är cd´n som heter Gondul

(med inbyggt försteg)



HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000