HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 DiY träff nr 2 i halmstad

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Audio Nicke Posted - 2004/03/14 : 22:42:02
Så har det gått av staplen ännu en gång. Denna gång bjöds på diverse läckerbitar så som OTL ala Bert och ICE ala deerhunter samt mycket mycket andra små läcker bitar

Vi börjar med en välkommst bild OTL kommer till halmstad


Här har vi gänget sammlat för att lyssna av mycket god musik


Första uppställning såg ut så här.


Mcz utövad kontroll från andra raden mot shaling cdn (med resservation för stavningen)


Sedan ökade vi på med annan förstärkning än bara sparken


Vi fick oxå inblick i den magiska lådan ICE




Man var inte ensam om att ta kort Naqref var framme mången gång med kameran


I den sista uppställning var dessa skönheter med EPS


Nu frågar ni säket hur det lät men de tänkte jag att de andra deltagarna skulle få flika in så till tåls.

/N
18   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Vee-Eight Posted - 2004/03/16 : 00:10:21
Erikus:

Ojoj! Trevligt!
erikus Posted - 2004/03/15 : 22:52:40
Hej

Har precis flätat klart ena sidan :)
Sökte på cat5 och fick några bra tips.

Dock har jag gjort en biwirad, jag kör fyra cat5 till basen och två till diskanten.
Vee-Eight Posted - 2004/03/15 : 21:58:32
Erikus:

Det är mina Obelix, en 6-fläta av cat5 nätverkskabel. Viktigt är att du använder enkardelig, den flerkardeliga låter skit. Helfärgade kardeler blir plus, de randiga blir minus. Eftersom de också är tvinnade så får man nästan dubbel flätning om man flätar ihop dem igen. Lycka till! Jag är riktigt nöjd med mina. Till 2x5m färdig kabel krävs 70m cat5.

Obelix kommer från min slogan: "Flätad tjockis"
Piggen Posted - 2004/03/15 : 21:05:46
Vee-Eight:
Det är inte Gessles hus ni hade fångat i er artikel?

Fast det var ju fint ändå

Editerat
// Pär
Mcz Posted - 2004/03/15 : 19:34:20
Jag spelade:
Kari Bremnes - Svarta Björn
The Blind Boys Of Alabama - Spirit Of The Century

MVH Martin
Bernt Jansson Posted - 2004/03/15 : 19:17:10
Skulle förresten vara bra med en lista över all underbar musik som spelades. Här är de skivor jag spelade musik från - några favoriter som jag älskar:
Hector Berlioz - Symphonie Fantastique, London Philharmonic Orchestra, Dirigent: Zubin Metha (TELDEC)
Blue Man Group - The Complex
Yello - Motion Picture
BASS, BASS, BASS, BASS, BASS & BASS - L´Orchestre de contrabasses
Ike Turner & The Kings of Rythm - Here and Now
Mats Norrefalk & Ulf Samuelsson - Incontro (Naxos) Orgel + Elgitarr
Bernt Jansson Posted - 2004/03/15 : 19:00:43
Högtalarkablarna kanske Vee-eight vill berätta om?
Apropå att jag inte var riktigt nöjd:
Jag tycker det kan vara lite svårt att få till en riktigt stram bas med dipoler kombinerat med basreflexhögtalare, det låter som dom är i otakt med varandra på något sätt. Hemma kör jag med sluten låda, då blir det lite stramare och stämmer bra. Sen ska nivån på basen stämma med den andra högtalarens avrullning, så att de möts på ett snyggt sätt. Jag tror ändå att alla fick en uppfattning om hur dipolbas låter. Särskilt med EPS funkade det hyfsat. Carlsson går nog lägre och står dessutom mot väggen vilket dipolen inte kan göra. Det ger ju lite tidsfel också.
Mr Ekan Posted - 2004/03/15 : 14:13:41
Ser ju väldans trevligt ut det där.
erikus Posted - 2004/03/15 : 13:13:07
Vad är det för högtalarkablar som använts? Ser ut som någon slags diyfläta, någon som har mer info om detta, någonting man kanske kan snida ihop själv?

Edit: Sitter och flätar precis nu :)
Jonas@Ljudmakarn Posted - 2004/03/15 : 13:09:04
Tjusig Spider klon!!!
bernu Posted - 2004/03/15 : 09:17:33
Här kommer lite bilder :)


Maffigt OTL slutsteg


Ett till grymt slutsteg, jag vill också ha ;)


En översikt


Personerna som var med på träffen


EPS: budget högtalare med högprestanda

bernu Posted - 2004/03/15 : 08:59:41
Tack för en mycket trevlig träff, lite extra kul med lite nya deltagare

Jag tänkte skriva lite korta lyssningsintryck:
- Carlsson: Jag imponerades mycket av vee-eights carlsson högtalare. Dom spelade all möjlig musik utan några problem. En av dom bästa allround högtalare jag har hört faktiskt
- ICE-power var en riktigt överraskning. Första intrycket var att det kändes väldigt homogent. Allt lät bra och det fanns egentligen ingeting att klaga på. Jag blev vä´ldigt sugen på att försöka bygga ett själv längre fram
- När det byttes till OTL så var det första jag märke att det var ett jä*la tryck i botten. Tyvärr så blev det lite för energiskt uppåt i diskanten men på det hela taget ett kanon slutsteg det med :)
- Dipolbasarna kopplades in och även om Bernt inte var helt nöjd med ljudet så lät det bra tycker jag. Det var ingen svullen och överdriven bas utan bara ett bättre fundament till musiken.
- EPS blev jag också väldigt imponerad av. Vi testade bara dom tillsammans med dipolbasarna så jag kan inte avgöra hur dom funkar fristående men under dessa förutsättningarna lät det helt enkelt väldigt bra. Med tanke på priset så är det smått fantastiskt :)

Tack igen för en trevlig träff och nästa gång hoppas jag kunna bidra med en färsk uppsättning högtalare...

Jag lägger upp bilderna under dagen...
Piggen Posted - 2004/03/15 : 08:26:20
Tack Nicke (och alla andra!) för ännu en härlig hifi-träff i glada vänners lag!
Fina bilder!
Bernt Jansson Posted - 2004/03/15 : 01:59:50
Det var väldigt kul! Mycket härlig musik och gott sväng.
En liten korrigering här, när vi körde dipolbas i början så var det Icepower i toppen och OTL i botten. Sen blev det OTL i toppen och Spark i botten.
Kanske berodde de lindrade esssssen på byte av signalkabel.
Jag tyckte det spelade riktigt bra, och hoppas att såna här träffar kan ge inspiration så vi får se ännu fler fina hembyggen i framtiden.
Mcz Posted - 2004/03/15 : 01:23:25
Lite lyssningsintryck:

Vi började med min Shanling CD-S24 som signalkälla, min Cayin/Spark 734 som förstärkare och Vee-Eights Carlsson OA-51.5 (eller hur var det? ). Funkade väl sådär, Cayin tappade i upplösning vid komplicerad musik, framförallt med mycket bas. Den brukar inte förlora så i upplösning och min personliga åsikt/erfarenhet är att det delvis berodde på mikrofoni.

Efter det var det dags för Deerhunts imponerande ICE Power förstärkare och densammes kraftigt modifierade Pioneer PDS-06 att ta hand om Carlsson högtalarna. Nu infann sig ett helt annat ljud, ett otroligt lugn la sig över musiken och ljudet var mer välupplöst och de enskilda ljuden var väl separerade.

Deerhunt passade med sin uppställning på att dömma ut min Shanling CD så det blev upp till bevis! Tyvärr så fick jag kapitulera, för min Shanling CD hade inte det lugn och den separation som Deerhunts Pioneer hade. Sedan kanske Shanlingen var bättre på vissa parametrar, som med lite mer energi/detaljer i toppen.

Nästa byte var att byta från ICE Power till Bernts monster till OTL! Det blev rejält med skjuss i ljudet och en härlig kraft i botten. Tyvärr verkade Carlsson högtalarna inte vara den bästa matchningen till rör, för precis som med min Spark/Cayin förstärkare kunde toppen bli lite essig och påträngande.

Här var det avbrott för den obligatoriska HiFi-pizzan!

Efter lunch kopplade vi även in Bernts dipolbasar, de fick till en börjas drivas med Deerhunts ICE Power men då Deerhunt tyvärr inte kunde stanna så länge fick min Spark/Cayin ta hand om den biten. Samtidigt med ICE Power försvann Deerhunts Pioneer så nu var åter min Shanling signalkälla. Vet inte om vi blev hemmavana eller om elektroniken (Bernts OTL och min Shanling CD) bara behövde bli varm, för nu upplevde iaf. jag ljudet mindre påträngande i toppen och mer homogent. Det lät rent av riktigt bra!

Nagrefs helt färska EPS fick ta över tronen som högtalare de sista timmarna tillsammans med Bernts dipolbasar. De sista två timmarna ägnades bara till att avnjuta musik och det var ganska skönt efter ett allt bytande och kabeltattande fram och tillbaka. Helt enkelt ett härligt slut på en intressant och mycket givande dag!

MVH Martin

PS. Ett stort tack till Audio Nicke som bidrog med lokal, skjuts, rack och kaffe! DS
henricsson Posted - 2004/03/15 : 01:23:11


Synd att man inte kunde närvara!!

EDIT
Ser fram emot omdömmen och fler bilder.
Mcz Posted - 2004/03/15 : 00:47:44
Wallraff:

Japp, det är det! Minns du lådan från DIY träffen hos Pabo eller? Tyvärr fick vi aldrig spelat något på försteget, det skulle blivit premiär idag men jag höll tillbaka lite. Ville verifiera funktionen på oscilloskop först, så det inte betedde sig märkligt. Men till nästa träff hoppas jag ha både försteg och slutsteg färdigt för test/granskning!

MVH Martin
wallraff Posted - 2004/03/14 : 23:22:55
Mcz, är det ditt försteg med ljus träfront?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000