HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Forts.: Primare DVD30 lyssningstestas o dissekeras

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
eliot Posted - 2004/03/14 : 17:50:43
Jag hämtade ett paket:

Nu gäller det att ta ett bra tag och lyfta ut den
Snygg ser den ut

En liten bild från ovan:

Och har har vi allt:
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
weezer Posted - 2004/06/08 : 18:55:57
Update angående temporära fjärren...den riktiga C22 finns ute om ngn missat det (te x jag...). Be din handlare skicka en. Klar förbättring mot den gamla.

IcedEarth Posted - 2004/04/12 : 16:01:35
allright kung, Eagles är aldrig fel, helst DVD-A! :)

/rillo
eliot Posted - 2004/04/12 : 15:59:21
Jag sökte med Google efter produkter som använder CS4392 och fann att Creative Audigy2 Platinum eX ljudkort (med extern enhet!) använder sig av en sådan för tvåkanalsljud samt en 8-kanals CS4382 för flerkanalsljudet: http://www.digit-life.com/articles2/creative-audigy2-platinum-ex/. Den använder 3st 24bit stereo ADCs Burr-Brown PCM1804 som analog/digital omvandlare och det är inte heller fy skam så det vore kanske något att leka med även för den som är seriös när det gäller ljudkvalitet.

Efterföljaren Creative Audigy2 ZS ser ut att ha skippat CS4392 och bara använda CS4382 - men jag kan missta mig
- Detta verkar i varjefall antyda att ljudkort börjar bli rumsrena.....

Jag har beställt två DVD-Audio skivor:
  • Eagles - Hotel California som rekommenderades av IcedEarth (har på vinyl!)

• Donald Fagan - The Nightfly: en av mina gamla favoriter som jag har på vinyl och CD

Jag beställde också 2st SACD
  • Roxy Music - Avalon: återigen en gammal favorit!

• Fitzgerald Ella & Armstrong Louis - Ella & Louis: Det är en helt fantastisk inspelning om man har en bra utgåva. Jag har den engelska originalutgåvan som är mycket bättre än den audiofila återutgåvan och CD-utgåvan. Jag är mycket spänd på SACD! En kompis köpte den amerikanska originalutgåvan (Verve) men han fick tydligen tag på ett dåligt exemplar - så han fortsätter leta....

Jag är mycket nyfiken på hur DVD-Audio låter mot motsvarande CD versionen och vinyl
crion Posted - 2004/04/11 : 21:51:05
Jag blir inspirerad av dina asfalts moddar, min framtida Meridian G91 DVD spelare kanske skulle må bra av lite treatment, den väger ju lite i underkant för min BASE platta ändå
eliot Posted - 2004/04/11 : 18:23:31
Hej Janne,
kul att höra från Dig!

Jag som trodde jag var anonym här

De är jättesmå så det var svårt att se, men de är av samma fabrikat som de andra elektrolyterna, dvs Rubicon. De är alla på 47uF/16V men ett par (av fyra) är lite högre (läs: större) än de andra och där kunde jag läsa "Audio" - man kan se det på bilden: tredje paret från vänster). Denna samling kondensatorer + OPA604:or är för bas + center + bak-kanaler. Vilken som får extra "treatment" vet jag inte ?

Tyvärr har jag inget kopplingsschema och lär inte få något heller enligt Hans Karlsson på Audioactive

Förutom att byta kondensatorer till större och bättre så brukar det vara bra att titta på utgångsimpedansen. Den skall för optimalt ljud vara så låg som möjligt - men då händer otrevliga saker om man råkar kortsluta utgången Eftersom jag vet att jag inte kortsluter utgången kan jag ta bort eventuell skyddsmekanism - rekommenderas bara för den som vet vad han gör....

- Jag brukar vänta ungefär ett år innan jag börjar löda om i nya apparater - man vill ju kunna utnyttja garantin om något utan min förskyllan går sönder. Ända gången jag inte kunde hålla mig var när jag lödde om en två veckor gammal Loewe TV - men den var ju felkonstruerad - och då gjorde jag så att det var lätt att ta bort min modifikation.
Janders Posted - 2004/04/11 : 14:27:33
De små "violetta" kondingarna som verkar finnas lite varstans i utgångssteget - är det OS-CON kanske? De anses ju vara bra, men man kan ändå inte låta bli att undra hur denna till synes välbyggda maskin skulle låta med de flesta mindre kondingarna utbytta till Black Gate NX Enligt min erfarenhet är de nämligen otäckt bra...

/Janne (som har varit hemma hos dig eliot och lyssnat för ett par år sedan; en mycket givande afton)

eliot Posted - 2004/04/10 : 22:14:47
Några kommentarer till fotografiet ovan:
  • Det finns 4st OPA604 grupperade tillsammans uppe till vänster på fotografiet - de är för de 3+1, surround + bas kanalerna.

• Området i mitten som avgränsas av två blå foliekondensatorer och är symmetriskt runt två blå foliekondensatorer i mitten är för 2 kanalsljudet. Vi ser 2 uppsättningar OPA2602 och jag är övertygad om att beroende på format så används den ena uppsättningen eller den andra. Ett alternativ vore att den ena är för vänster kanal och den högra för höger kanal men då tycker jag att det är lite många operationsförstärkare eftersom varje kapsel innehåller 2 stycken - och detstämmer inte heller med vad Hans Karlsson sagt om separata signalvägar. Signalen går sedan till de övre OPA604 (en per kanal) och sedan till utgången....
eliot Posted - 2004/04/10 : 18:34:06
Själva hjärnan av Primare är en CPU som styrs av mjukvara och kan uppgraderas. Som vi känner igen från PC så har den en kraftig kylfläns:

Beroende på vad format skivan har, eller vi valt (2kanal eller 5+1), så skickar den information till en eller alla tre DAC'arna. När det gäller information för 2 kanaler så kan den skicka den digitala informationen vidare till olika DAC'ar beroende på format - eller använder en och samma DAC. Hur den gör vet jag ej !

Här är en bild med all information jag har:

eliot Posted - 2004/04/10 : 16:18:04
Jag har nu undersökt kretskortet noggrannare och funnit att Primare DVD30 använder Burr Brown OPA2604 (2 kanaler) som operationsförstärkare http://tinyurl.com/2vnpw samt även den enkanaliga versionen: Burr Brown OPA604 http://tinyurl.com/2ryjx, 6st som drivers för de 5+1 analoga kanalerna.

- Jag vågar inte gå in mer i detalj för då får jag kanske Primare på mig

Det är mycket snyggt gjort och jag ser inga uppenbara fel

Det återstår nu bara att dämpa låda och komponenter med asfaltmatta. Detta är en bild från Sonic Frontiers där jag dämpat kondensatorerna:

- Jag har tyvärr ingen asfaltmassa hemma så jag får köpa nytt - det brukar gå åt något kilo (speciellt till lådan!)
eliot Posted - 2004/04/10 : 02:10:48
Den utgångna modellen Pioneer 747A använde 3st CS4392 och det gör också Marantz DV8400 (http://tinyurl.com/27dut) som kostar 18000kr....
eliot Posted - 2004/04/10 : 01:31:06
IcedEarth: Det lär vara en var för CD, SACD och DVD-Audio.
- Hans Karlsson från Audioactive sa nämligen att det var separata signalvägar för CD, SACD och DVD-Audio när han demade SACD och CD på mässan på Sheraton i Stockholm

Erratum: Cirrus Logic CS4392 är en 2 kanals dac så det behövs 3st för 5+1 kanal. Två kanaler ser ut att gå genom olika operationsförstärkare beroende på om det är multibit (CD och DVD-Audio) eller sigma delta (SACD) - men det är svårt att se, så jag får låta det vara osagt
eliot Posted - 2004/04/10 : 01:25:42
Detta stod på Stereophile's webbsida - http://tinyurl.com/22xol -
quote:
October 01, 2000 — The dawning of the age of inexpensive universal DVD-Audio/SACD/CD players may finally be upon us. Cirrus Logic recently announced the introduction of their CS4392 integrated circuit chip, which the company describes as a high-performance Crystal digital/analog converter that "delivers unrivaled sound quality while providing manufacturers a cost-effective solution for next-generation DVD-based audio products including DVD-Audio and Super Audio CD (SACD) players."

I september 2002 var det sedan tillgängligt och lite mer än ett år senare kom Primare DVD30 - det tar längre tid än man tror innan de nya chip'en är implementerade i färdiga apparater

Marantz CD5400 använder samma chip och kostar 2700 på Ljudmakarn i Stockholm http://tinyurl.com/3a9ah - låter den lika bra ? Det är naturligtvis mycket som påverkar ljudet, inte bara DAC'en !?!

Har jag blivit lurad
Den låter mycket bra och jag är helnöjd - så jag skiter i det

Vilka fler apparater har denna dac'en ? När släpptes Marantz CD5400 ?
IcedEarth Posted - 2004/04/10 : 00:56:23
sköter alla dom tre dacarna alla signaler eller är det bara för DVD-A och SACD och vanligg cd har egna?

/rillo
eliot Posted - 2004/04/09 : 19:14:22
CS4392 kom i September 2002 och mars 2003 presenterade Cirrus Logic en ny "flagship" DAC, CS4398 http://www.cirrus.com/en/products/pro/detail/P1023.html. De är inte pinkompatibla!
Någon som vet om CS4398 har dykt upp i någon apparat än ?
eliot Posted - 2004/04/09 : 16:43:40
Det är otroligt vad man kan göra med en konservöppnare.
Här är bilder från innanmätet:

Den använder 3st 24bit/192kHz DA-omvandlare CS4392 från Cirrus Logic: http://www.cirrus.com/en/products/pro/detail/P224.html - som jag markerat i bilden.

Primare är mycket snyggt uppbyggd och monterar mycket med smd (Surface Mounted Devices), dvs komponenter utan "kåpa" vilket gör det lite pillrigt om man vill modda

Drivverket:

och nätdelen som är väl tilltagen:

Tillägg: Har lagt in text i bilden på nätdelen. Stabilisatorerna är av typ L7805V resp. L7812V och kondensatorerna i nätdelen (dvs. de större) är 25V/3300uF - dvs inget märkvärdigt !!!
eliot Posted - 2004/04/09 : 14:16:36
Jag fick besök i går kväll av en god vän som sjunger i kör och är på det hela mycket upptagen med musik men har en enkel anläggning och har just fått reda på att det finns något som heter SACD. Vi skulle se på film tillsammans men först bad jag honom vara med och utvärdera skillnaden mellan de olika formaten. Jag håller mig nästan ordagrant till vad han sa (skrev ner hans intryck under lyssningen!).
Vi lyssnade på större delen av ett stycke innan vi kopplade om och lyssnade samma stycke på det andra formatet och detta gjorde vi i två gånger omgångar.

• Vi började med Norah Jones: Come Away with Me och valde det första stycket Don't know why. Detta är en digital inspelning och borde följaktligen vara mest fördelaktig för det digitala mediet. Vi startade med att lyssna först på CD-versionen och kopplade sedan om till SACD.
    SACD lät mjukare men hade också mer dynamik. Låter motsägelsefullt, men så var det. SACD hade också mer rymd. Instrumenten försvann på CD (en "komp-matta") och när vi kopplade tillbaka till SACD så hördes basgången samt flera instrument hördes tydligare.
    quote:
    Det är som natt och dag, man fattar inte att man kan lyssna på det andra (läs: CD)
    - sa min vän.

• Vi jämförde nu med vinyl: hon kommer fram myckert mer, ännu mer rymd. Hon låter nu lite halvhes - är hon halvhes ? Vinyl har mer klangfärger, dvs. det är mer övertoner på vinyl och även mer dynamik...
    - Jag upplever att SACD och Vinyl är närmare varandra än CD och SACD vilket är ett bra beröm för det nya mediet. Frågan är då hur bra är DVD30 som SACD-spelare mot de allra bästa SACD-spelarna ? Det skulle jag gärna vilja veta !

• Nästa skiva är Rebecca Pigeon: The Raven där vi lyssnade på titelstycket.
    SACD utgåvan är baserad på en digital-analogomvandling som ägde rum vid inspelningstillfället och där de använde moduler från UltraAnalog - ett företag som fanns då (uppköpt av Wadia!) och var berömda för sin DAC som fanns i Mark Levinsons dyraste DAC och i Sonic Frontiers CD-spelare och DAC.
    Skillnaden var här nästan störst när det gällde piano som nästan lät som synt. Även stråkarna lät som synt. På vinylen var ljudet varmare och fylligare och rösten klarare. På det hela klart bättre. Vinylutgåvan var "pure analog recording"

• Sista skivan var Getz/Gilberto där vi lyssnade på The Girl from Ipanema. Där kom vi fram till att alla instrument kommer fram tydligare på vinyl. Mer bas på vinyl och Stan Getz saxofon låter klart bättre på vinyl.
    Nu hade jag tre versioner på vinyl. två original amerikanska Verve från 60-talet och en polygram (USA) utgåva från slutet på 80-talet (?). Som vanligt lät de äldsta bäst men vilken var äldst ?
    - På en stod det V6/8545 A på den andre V6/8545 och under det Side 1. Det visade sig att det var en klar skillnad och V6/8545 A lät bäst - jag antar att det är den äldsta. Någon som är expert på Verve kanske kan säga om jag har rätt eller fel !?!

OBS! Denna jämförelsen är gjorde med denna utrustningen och med annan utrustning är med säkerhet skillnaderna annorlunda - men jag hoppas att denna undersökning kan vara av intresse för andra
eliot Posted - 2004/04/08 : 17:58:56
IcedEarth:
quote:
Ett tips är Egales - Hotel California på DVD-Audio har nog en av dom bästa inspelningar jag hört och som jag äger. är inte särskilt imponerad av SACD, tycker att DVD-Audio i två kanal är snäppet bättre faktiskt plus att det finns mer att välja på. på SACD är det ju mest jazz och sånt, inget jag lyssnar på.

Tack för tipset!
- Är det den klassiska skivan - inte skivan "Hell Freezes over" ? Den senare höjer ju alla till skyarna, men jag tycker inte att inspelningen är en höjdare.

Du har helt rätt, det är ju musiksmaken som styr köpet och jag har bara en DVD-Audio skiva: Guarneri String Quartet, RavelDebussyFauré, inspelad med 24bitar/192kHz - och det är en överdj-lig inspelning - men man skall nog gilla stråkkvarteter av det lite modernare slaget
Jag har en SACD med Aerosmith, "Just push play" - och den låter inget vidare
Köpte också Cardigans: "Long Gone Before Daylight" och det var väl inte direkt min musikstil - men lät OK...

Har Du mer DVD-Audio tips ?
IcedEarth Posted - 2004/04/08 : 17:19:41
Tja Eliot!

Jag hade en D30.2 och bytte till en DVD30 och jag tycker att det mesta är förbättrat med med DVD30 men jag hör det mest på diskanten, och den kan möjligen gå lite djupare i basen.

Ett tips är Egales - Hotel California på DVD-Audio har nog en av dom bästa inspelningar jag hört och som jag äger. är inte särskilt imponerad av SACD, tycker att DVD-Audio i två kanal är snäppet bättre faktiskt plus att det finns mer att välja på. på SACD är det ju mest jazz och sånt, inget jag lyssnar på.

Inga pip ljud hemma hos mej, CD Digital Direct är för att skippa massa onödiga kretsar i dvd´n. och jag rekomenderar att ha det on.

/rillo
eliot Posted - 2004/04/08 : 16:56:19
Jag fick Norah Jones på SACD idag och skall nu göra en "seriös" jämförelse med Vinyl

- Bilden ovan visar skivorna jag har och som jag tänker jämföra. Om vi börjar med den äldsta inspelningen först så är det:
  • Getz/Gilberto, Verve 1963, med den berömda inspelningen "The Girl From Ipanema",
    Den har jag 2 ggr som original amerikansk Verve + en audiofil Polygram (USA) Reissue + SACD-utgåva
  • Rebecca Pigeon, The Raven (1994) som All Analog Recording på Vinyl. Skivan spelades samtidigt in "using the 128x oversampling A to D Mark III converter with ultra-analog modules and vacuum tube equipment"
  • Norah Jones, Come Away with Me (2002), står inget angivit på varken SACD eller vinyl men är säkert en digital inspelning i original
jussi Posted - 2004/04/08 : 14:55:05
quote:
- jag skall nu hämta konservöppnare

Jag har en eldriven model ...... vill du låna

//Jussi
eliot Posted - 2004/04/07 : 20:51:07
Det verkar finnas mycket plats för "improvment"

Det kliar i fingrarna !!
- Hur länge gäller garantin ?
eliot Posted - 2004/04/07 : 20:42:55
IcedEarth: - sluta skoja och ge oss mer information om vad Du upplevt med Din DVD30
Hör Du skillnad på "CD Digital Direct" ställd på "On" eller "Off" - piper Din

Vad tycker Du om SACD och DVD-Audio mot vanlig CD ?

Eftersom detta är ett bildreportage hade jag tänkt öppna apparaten och ta bilder på innanmätet - men mina "Philips"-skruvmejslar funkar inte

Denna bild hittade jag på nätet:

- jag skall nu hämta konservöppnare
IcedEarth Posted - 2004/04/07 : 17:08:03
hehe nääe jag bara busar med dej! ;)
eliot Posted - 2004/04/06 : 22:52:25
Det är väl klart!
- Men det mesta rör ju inte mig - jag använder bara 2ch analog, komponent video och ställer in bild på 16:9, progressive samt sätter "CD Digital Direct" på "On" - var det något speciellt Du menade
IcedEarth Posted - 2004/04/06 : 22:32:21
har du läst instruktionsboken? ;)

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000