T O P I C R E V I E W |
CH |
Posted - 2004/02/27 : 16:19:24 Det är dags att tillbe välljudsgudarna igen. Två koncept inom förstärkarteknologier skall mötas..
Minst ett av de synliga objekten kommer att närvara..
Som rubriken skvallrar om så skall det även spelas på den nya flugan..Ice.. Denna gång med norskt ursprung..
Ja, slutsteget på bilden högst upp är liite snyggare..
Vad mer..jo, vi kommer att spela på lite olika förförstärkare, med och utan rör. Olika RIAA-steg..med och utan rör..Olika rödvi..naee.. Dessutom står lödpennorna varma utifall andan faller på..
Framförallt blir det mycket musik och trevligt umgänge..!
Vi börjar imorgon eftermiddag..bilder kommer..
|
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
PeterE |
Posted - 2006/08/08 : 01:37:54 Ett fint repotage måste jag säga. Önskar man har råd med såna där fina grejer. Men vågar man fråga Bernt & CH vad tror ni att era anläggningar ligger på i pris allt som allt? Själv gillar jag både hemmabio & 2kanalig musik. |
lundq |
Posted - 2006/03/06 : 15:47:01 Då var det bara jag kvar antar jag! Jag har iaf inte träffat på någon på de vanliga forumen iaf :-) |
Bernt Jansson |
Posted - 2006/03/01 : 22:26:21 Men inte så himla långt... |
CH |
Posted - 2006/03/01 : 12:55:46 Hej lundq..!
Dessvärre är det en hifinörd mindre i Lysekil numera..jag har flyttat.. |
lundq |
Posted - 2006/03/01 : 10:38:09 Kul att det finns fler människor i Lysekil som har HiFi-intresse. Det trodde jag aldrig! :) Dessutom att dömma på bilderna bor vi praktiskt taget grannar då bilderna på porten iaf är från badhusberget ;) |
DIYamps |
Posted - 2004/03/08 : 12:06:07 De där magneterna va ju inge större, bara plattorna "brickorna" som håller fast magneten som kanske e större |
molsson |
Posted - 2004/03/08 : 00:55:04 Inte mina.......
Dom ser ut så här..
 |
DIYamps |
Posted - 2004/03/08 : 00:18:55 Mina bilbsasar får känna sej slagna |
CH |
Posted - 2004/03/08 : 00:08:34 Varsågod..
 |
DIYamps |
Posted - 2004/03/07 : 17:08:12 Vikken fetmagnet för ett så litet element Varför har som satt så stora magneter på de där elementen ??? Det är ju ändå bara mellanregister. Ingen bild på basarna ?  |
Neodynium |
Posted - 2004/03/07 : 17:04:03 CH: Jag hade ett par 3.6or... drev dem med lite olika stärkare.. alla för små dock.. ett av skälen jag sålde dem och köpte ett par Mini Utopior istället.
|
CH |
Posted - 2004/03/07 : 16:55:43 SubZerO,
Det har skrivits en hel del om Iceförstärkarna på forumet, även i andra Bildreportage, som här och här. Även StefanB's hemsida har en del om Ice vs Krell..
Vidare, vad gäller Embla så finns en test ute på norska Elteks hemsida. http://www.mamut.com/homepages/Norway/1/18/dynabel//embla_power_21_fidelity.pdf
|
SubZer0 |
Posted - 2004/03/07 : 15:39:11 Kan ni inte berätta lite mer om ICE stegen, funderar på att skaffa mig ett par. Hur står dom sig mot ditt förra Krell steg? Vad har dom för ljud klang? Tänkte driva ett par ML Ascent, bör ju funka? |
Bernt Jansson |
Posted - 2004/03/04 : 15:59:06 filikoster: OutputTransformerLess. En vanlig rörförstärkare har en transformator på utgången till högtalaren. En OTL har inte detta, den driver högtalaren direkt från rören. |
filikoster |
Posted - 2004/03/04 : 15:46:24 Ursäkta en elementär fråga, men vad står OTL för?
mvh |
Bernt Jansson |
Posted - 2004/03/04 : 15:27:49 quote: Utopiorna drevs ju med lätthet med OTl steget i jämförelse..
Det kan man verkligen säga! |
CH |
Posted - 2004/03/04 : 15:22:53 Neodynium, vad drev du dina med..? |
Neodynium |
Posted - 2004/03/04 : 15:17:57 Roligt reportage!! Har själv haft Thiel högtalare så jag vet att de kan vara lite jobbiga att driva... Utopiorna drevs ju med lätthet med OTl steget i jämförelse.. 
|
CH |
Posted - 2004/03/04 : 14:54:16 quote: Tänkte passa på att fråga vad ni hade för kablar till Thiel och till elektroniken?
Mellan för- o slutsteg körs Silk XLR-kablar. Mellan Dac o försteg ett par Supra DAC XLR. Digitalkabel, BNC till RCA med silverbybee. Mellan RIIA och försteg sitter en Tara Labs Prism 55 RCA-kabel. JPC 2.5 nätkablar. Högtalarkablar Supra 3.4.
Kablaget skall uppgraderas kraftigt inom kort. Monostegen skall ner på golvet, intill högtalarna. Då räcker ett par stumpar på 35cm..fast XLR-kablarna blir ju desto längre. Får väl bli ett kabelreportage också framöver..
quote: Hoppas det inte gjorde något med bilderna i eran bildrepotagetråd
Nejdå, men inte fler bara..nån skattmas kan ju förledas tro att det är hemma hos mig.. |
ment |
Posted - 2004/03/04 : 14:29:46 Annars finns ju Von Gaylord Audio med sina Sea Urchin, vätskekylda rörsteg som levererar 200 watt vid 8 ohm. $28,000 för ett par. Bara något dyrare än ett par VAC då? Tjusigt är det iallafall...

Ett par bilder till på VAC-Stegen du skrev om, dom är kanske ännu tjusigare när man har ett gäng. Särskilt som här med von schweikerts 200000 dollar per par högtalare...

Hoppas det inte gjorde något med bilderna i eran bildrepotagetråd...? Då tar jag bort dom.
Tänkte passa på att fråga vad ni hade för kablar till Thiel och till elektroniken?
|
Bernt Jansson |
Posted - 2004/03/04 : 14:29:36 quote: Nej, Bernts OTL blev inte bäste kompis med Thiel CS6. Tyvärr. Iallafall inte för en basnarkoman och ljudtrycksälskare som mig..
Kom och lyssna på OTL-en på hemmaplan så blir du nog gladare! Jag fann en själsfrände i CH när det gäller ljudtryck. Tack för att vi fick komma! |
CH |
Posted - 2004/03/04 : 14:08:12 quote: VAC Phi 220 Monoblock! Jag dreglar floder!!!
Jo, finns det någon importör av VAC i Sverige som läser detta så får de gärna skicka ett par till test.. |
ment |
Posted - 2004/03/04 : 14:06:29 VAC Phi 220 Monoblock! Jag dreglar floder!!!  |
CH |
Posted - 2004/03/04 : 13:51:21 Sista bilden från Lysekil..
Nej, Bernts OTL blev inte bäste kompis med Thiel CS6. Tyvärr. Iallafall inte för en basnarkoman och ljudtrycksälskare som mig..
Men nog skall det väl finnas rörsteg som kan koppla järngrepp om Thiel..? Jodå, det finns. Här är ett av dem. Vac. De använder förövrigt Thiel CS3.6 som en av sina referenshögtalare..den är tuffare att driva än CS6..
VAC Phi 220 Monoblock. Dyr.
En annan utmanare som kanske fungerar är Antique Soundlabs Hurricane..de skulle vara mycket kul att testa.

Men än så länge är det Ice som regerar över Thiel CS6..
Tack för besöket, Bernt o Per.
|
CH |
Posted - 2004/03/04 : 13:39:46 Revansch..
Ja, rörförsteg med Ice kändes som en potentiellt gyllene kombination, så jag köpte LS-22'an ohörd. Det brukar jag inte göra. Den var i mint condition och det medföljde en uppsättning nya rör. Var i början lite skeptisk till försteget..saknade driv o fart.. Så jag lånade hem Mark Levinson No.28 istället. Ja, då jäklar blev det drag i systemet igen.. Var inne på att permanenta ML i systemet tills pojkarna kom upp nu ihelgen.. Ja..nu sitter ARC åter inkopplad och jag kan inte förstå varför jag tvivlade på den..men har en aning dock..rören. Efter jag bytte till de nya rören hade jag inte tålamod nog att låta dem spela in sig tillräckligt..nu har de skakat av sig all gammal rost.. Ls-22'an bjuder på en imponerande stor ljudbild, både bredd och djup..en mycket behaglig klang, aldrig påträngande och som sagt, nu finns det bett i apparaten också. Tjohoo.. Dessutom är en uppsättning JJ/Teslarör på ingång..vilken väg tar välljudet med dessa tro..? Vidare kan väl avslöjas att apparaten kan bli föremål för en artikelserie på Hififorum framöver.. |