T O P I C R E V I E W |
Gemeni |
Posted - 2003/12/15 : 19:56:32 Har utfört en frekvenskorrigering på en Infinity kappa SubBas, i mitt vardagsrum.
Proceduren går till på följande sätt:
1. Med den medföljande CD skivans spår med vitt brus så ställs nivån till -10 dB på hela anläggningen med hjälp av ljudtrycksmätaren.
2. Sedan ställs ljudnivån upp till 0 dB på subbasen med en testsignal som går från 20-100 Hz, för att utnyttja hela mätområdet på ljudtrycksmätaren.
3. Så startar arbetet med att pricka in ljudtrycksnivån på det medföljande pappret, det finns ett spår på cd skivan för varje frekvens som står på pappret. Se nedan.
4. När kurvan är färdig uppmätt så ser man på vilken frekvens den högsta toppen befinner sig, om det är flera toppar på frekvenskurvan så rekommenderar Infinity att den med högst frekvens korrigeras.
5. Då gäller det att analysera bredden på frekvenstoppen, med medföljande mätare, som läggs över kurvan och sedan justeras till rätt vinkel. Som sedan visar procentvärdet som skall ställas in på baksidan av subbasen.
6. I detta exemplet blev det en topp på 49 Hz som skulle sänkas med 7 dB och bredden är ca 20%. Dessa värden ställdes på trimpotensiometrarna på baksidan, enligt en tabell i manualen.
7. Resultaten ses på sista bilden.
8. Sedan ställs nivån tillbaks på subbasen så att den stämmer med den övriga anläggningen.
Klicka på bilderna för större bild.
Goliat bland basar
Ljudmätarutrustning, Infinitys egen, Technics SH-8000 och Onsoku
Ljudmätarutrustning, Infinitys detalj
Baksidan, Visar inställningsmöjligheterna för EQ.
Mall för att mäta brantheten på EQ kurvan.
Upmätt kurva före justering.
Upmätt kurva efter justering.
|
7 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
jonsson |
Posted - 2003/12/19 : 16:55:26 Sitter det något slags filter i Behringern ochså måhända??? Aktivt LP asså....??? |
Gemeni |
Posted - 2003/12/19 : 16:03:28 Den största skillnade uplevdes som att det blev en "torrare" bas vid musiklyssning. Och det blev mera "stuns" i basen vid filmvisning (när LFE kanalen arbetade). Men jag hade trott at det skulle bli en större skillnad, men det kanske påverkar att jag har tre "frekvenstoppar" i mitt rum. Det har kanske blivit bättre om det var bara en topp som behövde dämpas. Annars upplever jag Infinity Kappa SubBasen som en mycket kapabel bas. Jag är med i en filmklubb, och i vår lokal som är ca 65 kvadratmeter räcker den till att fylla rummet och lite till. |
Bravo |
Posted - 2003/12/19 : 04:32:01 Hur låter slutresultatet mot innan mätningarna då? |
sveli |
Posted - 2003/12/16 : 23:29:48 Ja, Behringer eq'n är extremt flexibel.
Kan ställa frekvenserna noga (typ 25 Hz; 25,7 Hz; 26,3 Hz; 27 Hz; 27,6 Hz osv), bandwith (= branthet på kurvan) kan ställas från 1/60 dels oktav til 2 oktaver) och gain (förstärkning) kan ställas från -48 dB till +16 dB.
Mvh /Sven |
Gemeni |
Posted - 2003/12/16 : 09:17:39 sveli: En EQ med möjlighet att ställa tre frekvenser hadde nog varit att föredra, men ljudet blev en hel del bättre efter justeringen med R.A.B.O.S funktionen. Kan man välja vilka frekvenser som man skall påverkas i Behringern ? |
sveli |
Posted - 2003/12/15 : 23:14:30 Hmm, det ser ut som du skulle behöva två eller t o m tre parametriska equalizers för justera frekvenskurvan helt rak.
Jag har 2x12 st parametriska equalizers på min Behringer DSP-1124P....
Mvh /Sven |
johan.björklund |
Posted - 2003/12/15 : 20:40:14 Kul ! Jag har aldrig sett mätningar på hur det ser ut när RABOS är färdig. |