HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Mcintosh demo på HiFistället, GBG

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Pac Posted - 2003/11/16 : 08:21:16
Hej!

Jag var inne på HiFistället i Fredags och lyssnade på deras Mcintosh/Verity audio demo.

Det lät riktigt ordentligt bra och grejorna var "ganska" snygga. Så jag tog med mig kameran på Lördagsmorgonen och plåtade lite.

När man kom in i rummet var det detta man såg

Uppställningen


Det som spelades på var det nya rörförsteget, CD-växlaren, ett stereosteg av modell kraftigt... samt Verity Audio's Fidelio. Dvs. det som står längst in i rummet.



25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Guru Posted - 2003/12/10 : 11:47:34
Det finns, undrar om det inte såldes genom Clarion ....
IcedEarth Posted - 2003/11/24 : 16:00:09
verkar som det finns nu!

Bernt Jansson Posted - 2003/11/24 : 14:26:42
Finns det såna?
bernu Posted - 2003/11/21 : 08:20:54
Jag bara måste slå ett slag för McIntosh bilstereo, kolla in och njut :)

johan.björklund Posted - 2003/11/20 : 23:28:57
quote:
Jag tyckte också att det rasslade lite i mekaniken hos cdslädarna.


Då skulle du ha sett Proceeds gamla växlare
Mcintosh gör otroligt bra grejer men dom är ganska besynerliga för om det matchas fel så låter det direkt illa. Jag har en kompis som spelar på Magnepan tympani som drivs med en försteg/slutstegs combo av Mac. Får väl fixa ett reportage.
Sanoj Posted - 2003/11/20 : 22:36:53
Ja varje dag lär man sig något nytt..
K-man Posted - 2003/11/20 : 21:50:51
Sanoj: "syns på de avfasade kanterna"

Ahaa! Då har jag koll på det.... det var iallafall Ultra... men jag la inte märke till att det stod MM....men det kanske det inte gör heller? ...utifrån det så förutsatte jag att de inte hade "jättegamla" kablar utan "XL" så då tog jag den felaktiga slutsatsen att det var XL.... tyvärr fel... men positivt...då har jag ju hört Ultra MM oxå

\\K-man
Sanoj Posted - 2003/11/20 : 10:33:40
Kablarna ser ut att vara Ultra MM som sagt inte XL ( syns på de "avfasade" boxarna )
ekman Posted - 2003/11/20 : 10:22:47
högtalarkablaget var inte alls ultra xl, möjligtvis ultra mm

synd att jag missade detta, mcintosh vore kul att få lyssna till
Matrixen Posted - 2003/11/19 : 22:31:55
Ja detta var en trevlig demo med ett ljud med hög mysfaktor, men även rejält med muskler. För att svara Bernt från en annan tråd; Ja jag kanske har sett ljuset. Det fanns en klang i mellanregistret som jag blev såld på. Det måste varit försteget. Även basen var djup med bra definition. Däremot tyckte jag övre mellanregister samt diskanten var platt, hårt och saknade upplösning. I komplexa passager föll det ihop. Fick reda på att flera komponenter var oinspelade, vilket kan förklara detta, men jag misstänker CD spelaren iallafall.
arcam Posted - 2003/11/16 : 23:18:26
Jag såg också att den mindre högtalaren var en Richard Allen,
dom har jag inte sett sedan början av 80-talet.
Man kunde då köpa lösa element av detta märke.
Neodynium Posted - 2003/11/16 : 22:34:41
Synd att man missade denna demo!! Verkade vara riktigt trevligt där.. Kul att man kunde få spela sin egna musik där också.. visar att de inte var särskilt oroliga över sitt system!



pesa Posted - 2003/11/16 : 18:59:01
Härlig tillställning! Vilka läckra prylar...
kasra Posted - 2003/11/16 : 18:54:01
PAC, tack för de fina bilderna!
Dan Brickman Posted - 2003/11/16 : 18:44:06
MCD 205s drive var enligt uppgift Nakamichis 5 växlare. Jag begriper inte det där med växlare..det borde vara lättare att hitta en riktigt bra enpetare. Jag tyckte också att det rasslade lite i mekaniken hos cdslädarna.
K-man Posted - 2003/11/16 : 17:27:15
Även jag tyckte nog detta var det trevligaste "demoljudet" hittils... allt satt inte på plats, men tilltalar mig mest hittils.

De ser helt klart annorlunda ut... lade oxå märke till att de hade ett sexkanalssteg med tre VU-mätare.... såg ut att komma från 70-talet...menn då fanns väl inte så många sexkanalssteg

Högtalarkablaget var Ultra XL....

Fikan var god... Alltid lika trevligt att träffas IRL!

När är nästa?

\\K-man
StefanB Posted - 2003/11/16 : 16:24:36
Måste bara instämma i PAC uttalande om "Respekt" för killarna som demade. Det är inte ofta man som besökare blir tillfrågad om man vill spela egna skivor. De var nog rätt övertygade om att detta var en anläggning som kan prestera välljud med de mest varierande musikmaterialet.
geten Posted - 2003/11/16 : 15:21:08
F*n vilka läckra bilder! Har faktiskt inte varit jätte förtjust i Mcintosh prylarna innan, men dessa bilder fick fram något jag inte sett innan

Snyggt jobbat Pac !
Bernt Jansson Posted - 2003/11/16 : 13:37:55
Härliga bilder! Slutsteget blev inte särskilt varmt förresten,
så det gick i en hyfsat snäll klass AB.
Mikaell Posted - 2003/11/16 : 13:37:05
Vilken modell var det på Transparent högt. kabel som användes?
-om någon nu lade märke till det
mvh /Mikaell.
Bravo Posted - 2003/11/16 : 13:34:59
Vackert, vackert, man blir nästan tårögd, hade velat vara där.
Tack för bilderna.
Pac Posted - 2003/11/16 : 13:12:31
Ok, på allmän begäran eftersom skvallerbyttan varit framme då...

Lunch, rast och vila i det Pac'ska garaget så nu kommer rubb och stubb

Jag är böjd att hålla med Stefan om att det lät bra. Maggisarna som var där tidigare lät riktigt bra också men Mcintosh-slutsteget var helt omutbart det verkligen hördes vilket järngrepp fidelio satt i.

Verity Audio, Fidelio


Fidelio såg inte mycket ut, det var en ganska liten högtalare men den spelade mycket vackert och med mycket gott både djup och bredd i det rummet.

Fidelio hölls i ett järngrepp av slutsteget MC602...

Mcintosch MC602


Det är inte dålig skärpa på Vu.metrarna. De spelar och jag körde med ganska långa slutartider...

Det är en riktig best till stereo-slutsteg. Det levererar ohyggligt mycket effekt och är uppbyggt som ett rörsteg med utgångstranformatorer...

Mcintosch MC602



Slutstegen drevs av Mcintosh elektronik
Mcintosch racken


Försteget var nytt och heter C2200. Det är ett rörförsteg enl. de som demade(fö. väldigt trevliga danska herrar som tom frågade efter medtagna skivor så att alla skulle få höra sin egen musik, Respekt!)

Hela anläggningen var uppkopplat med Transparent's kablar


Mcintosch C2200


Källa i uppställningen var en CD-växlare..??? Jag måste säga att jag var lite konfunderad när jag hörde att det var en växlare, men den spelade på ett synnerligen övertygande vis så det funkar uppenbarligen.

Mcintosch MCD205


Det enda jag inte gillade med MCD205 var ljudet när man laddade/bytte skivor. Det var inte riktigt "Hi end" över det ljudet om man säger som så...


Jag tog en bild på publiken på Lördagmorgonen. Detta är innan HiFistället egentligen öppnar, det är redan fullt...

Andäktig tyssnad...



Det var en trevlig demo som lät mig och många andra stifta närmare bekantskap med Mcintosh.

Vänligen,
Pac

IcedEarth Posted - 2003/11/16 : 13:08:15
Jag säger som Bernt lite mer rock´n´roll i denna tråd tack!

Bernt Jansson Posted - 2003/11/16 : 12:37:11
EN bild är inte mycket till bildreportage... Kom igen nu Pac,
Stefan B har skvallrat om att det finns fler!!!
Neodynium Posted - 2003/11/16 : 11:16:15
Fina saker!! Fler bilder PAC!!



HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000