HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Lådan kom fram - skall en...??? (fortsättningen)

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
pesa Posted - 2003/11/15 : 01:07:41
Efter en tidvis mycket nervös väntan har lådan med mitt första begangnade internetköp kommit fram...



Jag nämnde i min tidigare tråd att vi skulle tillbaks till "grunderna" och det blev således en vinylspelare från Basis som valet föll på. Det står i alla fall rätt namn på lådan, skall vi öppna...?
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
pesa Posted - 2003/12/07 : 17:25:16
Beklagar fördröjningen på svaren, men jag har varit iväg på semester en dryg vecka...

Tack återigen för alla trevliga kommentarer...

nin: av ovan nämnda skäl har det inte blivit mycket tid till provlyssning... Wally tractor skall kollas upp, tack för tipset! Nu är pick-uen inställd med ögonmått och en liten våg-mojäng (Shure force gauge) som säljaren skickade med... VTA'n är klurig/viktig har jag förstått... Refererar Du till problem med NJ-skivan då den är tjockare och därmed ändras vinkeln...eller tänkte Du på ngt annat...

Pipes: Det är en Basis 1400. Om vinylen är överlägsen återstår att se...

micke76: RIAA't är listat fär $500 här i USA. Hur det står sig gentemot andra vet jag tyvärr inget om då detta blir min första vinyl-erfarenhet värd namnet. Jag vet dock att den fått goda recensioner och den förre ägaren rekommenderade den då han använt samma kombination....

Per: Tack får förklaringen angående jordkabeln! Jag fick rådet av min handlare att köra utan jordkabel till och börja med för att se om jag hade ngt hum-ljud. Jag får inget ljud om jag så vrider på max. Kan jordkabeln göra ngt för ljudet i övrigt eller motverkar den bara hum....? Angående kabeln... Har du ngt tips som jag bör testa???

RF: För rubbet (inklusive kablar som beskrivs i reportaget, men exklusive skivor ) så har jag gett ungefär $1600.
Bobbokrull Posted - 2003/11/29 : 20:57:58
Får man veta vad kalaser kostade??=) Den är underbart snygg!
pick-me-up Posted - 2003/11/29 : 10:35:06

Hi Pesa!

Tack för ett jättefint bildreportage! Ska bli spännande att få höra hur din skivspelare står mot cd-spelaren …
Är alla inställningar bara helt korrekt så vore det konstigt om den inte slår digitalljudet.
marbrink Posted - 2003/11/28 : 15:01:33
Jag älskar Grado! =) Det här ser fint ut! Hoppas vinylprylarna från Grado har lite av samma karaktär som lurarna har.

micke76: Jag vet inte vad Grado RIAA:n kostar i Sverige men för tillfället är Grado produkter ungefär dubbelt så dyra i Sverige som i USA. Det här är pga att dels att Grado är ett amerikanskt företag och att dollarkursen är väldigt väldigt låg för tillfället.
Per Posted - 2003/11/27 : 19:30:00
grattis pesa! kul att du äntligen fått en riktig signalkälla! jordarna skall fästas i lager och arm antar jag. (min grammofon har jord från motor, lager och arm) ok du har en hearstmotor i kan det vara läge att byta, de för oväsen. kimberkabel ut från riaa är lite synd, den stryper cardasens storblommighet. du kanske gillar resultatet men prova gärna något annat.

sayonara
Bernt Jansson Posted - 2003/11/27 : 13:43:40
Ser ju så snyggt ut så tungan hänger ner på knäna och det skvalpar i skorna. Måste vrida
ur sockorna, ett ögonblick... Nä, nu får det allt bli vinylkväll när jag kommer hem!!!
micke76 Posted - 2003/11/27 : 11:59:53
Grattis till en läcker anläggning, har själv blivit vinylfrälst på sistone. Hur mycket kostar grado RIIA:n, kör själv med grado pickup så det är nog ett intressant alternativ vid senare uppgradering. Har du någon erfarenhet hur denna riia står sig mot andra i samma prisklass.

mvh
micke
Pipes Posted - 2003/11/27 : 09:41:49
Mycket fin spelare. Det är väl en Basis 1400? Det är lite svårt att skilja modellerna åt.

Hoppas att du trivs med ditt nya köp, som vi alla vet så är ju vinylen överlägsen .
Joe Posted - 2003/11/27 : 02:05:10
WOOOOOOOW .... nu längtar jag tills jag ska köpa ny vinylspelare .... blir efter jul (funderar på en Cleraudio)

Grattis Pesa till din nya spelare, den ser verkligen läcker ut, hoppas den spelar lika bra.... men det gör den nog. RIAA:n ser ju helläcker ut den också

Dazzin Posted - 2003/11/26 : 21:29:19
Riktigt nice!
Läcker Riaa också, men angående placeringen av rian så är det väl stenen som ska ligga på elektroniken har jag hört...
Återigen mkt snyggt och antagligen oootroligt väljudande!

Mvh: Daniel
nin Posted - 2003/11/26 : 20:06:25
Ja, berätta efter ett tag vad du tycker. Nya pick-uper brukar ju ta några timmar innan dom låter bra. Sedan undrar jag hur du ställde in pick-upen? Ett tips är Wally tractor. Efter jag köpte den så höjde jag ljudkvaliten rejält när pick-upen blev rejält inställd.

Sedan så har man ju problemet med VTA (Vertical Tracking Angle) så Norah Jones skivan "kan" kanske inte låta optimalt.

Men, som sagt, hoppas du får det kul med din nya leksak. Nu blev jag själv sugen att uppgradera lite.
Neodynium Posted - 2003/11/25 : 08:02:06
Blir ju bara snyggare och snyggare!


Bravo Posted - 2003/11/25 : 05:19:10
Mycket nöje!
Amund Posted - 2003/11/25 : 04:57:47
Den är ju bara så läcker!

/Amund
pesa Posted - 2003/11/25 : 03:29:40
När jag skulle hämta RIAA't så kom jag in i affären och handlaren kastade lådan till mig varvid jag förskräckt sträckte ut händerna och fångade dyrgripen... Så kände jag att den var lätt och trodde att han plockat ur den ur lådan ... MEN ... den var kvar inuti ... den var bara mycket mindre än jag väntat mig...



Vacker är den i alla fall ... I mitt tycke väldigt vacker till och med ...



Med på denna inköpsomgången fick även en kabel hänga med. Valet föll på Kimber Timbre



Inte förrän igår kväll blev det möjligt att börja packa upp och pilla ihop systemet... Efter några timmars pillande och inställande så var det dock klart och för första gången på länge så snurrade åter en vinylskiva hemma hos mig...



Så här initialt låter det mycket bra. Skall dock lyssna lite mer den närmaste tiden och återkommer med intryck. Vill också passa på att förvarna forumet om att vinylfrågorna snart kommer att hagla in från Detroit...
pesa Posted - 2003/11/24 : 05:52:53
Efter en vecka i väntans tecken har det återigen börjat hända saker...

I onsdags dök dessa två alster upp...



...och i torsdags ringde min handlare och sade att denna lådan hade trillat in...



Nu skall det väl ändå inte vara långt kvar...
LeoArietis Posted - 2003/11/20 : 10:07:14
Lycka till med spelaren och tackar för ett roligt spännande bildrepotage! Verkligen kul att läsa och titta på bilderna!

Ett perfekt tweak med lysdioder måste ju vara att ha röd, grön och blå med individuell ljusstyrka via trimpotentiometer, sedan kan du få vilken färg du vill!

Lycka till med ljudet och se till att du får tag i rätt sorts olja.
Sony Posted - 2003/11/19 : 23:59:03
Obehagligt vacker skapelse, bara som prydnad måste det ju vara värd sitt pris, och kan den dessutom spela musik måste det ju betraktas som bonus!

Hittade reptaget lite sent så hann inte plågas av att vänta ut det som en del andra men kul att se! Lp-spelare kan verkligen se hur vackra ut som helst! ...verkar som du inte direkt fått betala överpris för den heller..

pesa Posted - 2003/11/19 : 03:46:48
BJ:

Lepra: Motorn sitter allt där bak...

Peder47: Tack för kommentarerna. Har försökt följa manualen vad gäller moment för de olika skruvarna. Skall ge mig in på att pilla med inställningarna så fort RIAA't och skivorna kommer...

Vill samtidigt passa på att fråga experterna på forumet hur jag skall göra med jorden??? Jag hade väntat mig en kabel att dra från lagret till RIAA't men kablen som följde med ser ut på följande vis...



Ser således ut som om förre ägaren haft den kopplad i ytterligare en punkt, eller vad tror ni???
peder47 Posted - 2003/11/18 : 11:42:19
Hej,Kul bildserie....

Var bara noga när du ställer in spelaren,så att avspelningsvinkeln för pick-upen blir rätt.
Tänker på den i sidled,i höjdled så är det väl brickor mellan arm och chassi som gäller för Rega-armar.

Olika spelare har också olika hårt åtdragningsmoment på skilda delar av spelaren...(centrumlager,fötter,tonarmsbasen,pick-upens fästskruvar mm mm)...var noga med detta,det påverkar ljudkvaliteten mer än man tror.

Väntar med spänning på lyssningsintryck .

Peder
Lepra Posted - 2003/11/18 : 06:57:23
Måste man snurra manuellt med knoppen är på skivan?
Daffyd Posted - 2003/11/18 : 01:27:40


Mvh. David
Bernt Jansson Posted - 2003/11/17 : 08:44:35
Röda lysdioder passar ju bra nu när julen står för dörren!
Grönt blir ju fint på sommaren.
Blått när du vill bada.
pesa Posted - 2003/11/17 : 05:08:46
Dioderna är numera undanlagda... Tar upp en extra kontakt dessutom så dom får vila sig ett tag... Det här med andra färger kanske man skall kolla upp ngn gång...men just nu är jag mest fokuserad på att få prylen att fungera ö.h.t...

Pjotre: Ni är välkomna...

Dazzin: Skyddskåpa finns att köpa löst. Har sett en på Audiogon som jag kanske slår till på... Om inte det går i lås så får jag vara mer aktiv med dammtrasan.... Nypris/Listpris på hela paketet var $2500 och säljaren begärde $1200 i sin begagnatannons. Därifrån förhandlade vi...
Bravo Posted - 2003/11/16 : 23:18:56
Ja med den färgen blev det lite väl kitschigt.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000