HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Live reportage.

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Mikaell Posted - 2003/10/30 : 18:18:55
Hej alla.
Jag blev "ombedd" att göra ett litet bildreportage när jag är ute som ljudtekniker, fint ord det där
Det var två band som lirade denna afton som gick i hårdrockens tecken: CRYSTAL EYES och LOST HORIZON
Det är väl bara att sätta igång!

Före stormen:


Pa:t på väg in, skönt att hjulet är uppfunnet ca:1 ton ljud är inte kul att släpa på. om någon undrar varför det heter PA (ljudanläggningen) så kommer det från engelskan, Public Adress.:


Ljud och ljus på plats, sound check:


Ena PA stacken, 2*18" i varje bas, 2*12" och en driver i varje topp.


Stegvagn med ca 14000 watt:


Mycke kablar blir det...


Uppmickat:




Inkpopplat mixerbord:


Effektvagn, HÄR kan man färga ljud!


Här trivs man


Glömde ta riktigt kort på mixerbordet..:


Hela scenen med ljus o allt. Lite mörkt tyvärr:


Första bandet och Publiken, jag glömde stänga av blixten:


Andra bandet. Taget lite snett bakom scenen, RÖÖJJJJ:


Helt lyckad kväll, allt funkade och folket var nöjda ("hårdrockare") kan vara otroligt kräsna när det gäller ljud. Det var bara en kille som klagade på ljudet, han kom fram (läs vinglade) och skrek HÖJJJJ LJUDET FÖR FAAAN!!!
Spelade ca:100 db vid mixerbordet och toppade väl ca:105 db precis framför scenen. Lagom.

Fråga om det undras något.

MVH /Mikaell.



25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
exodus Posted - 2004/06/12 : 17:43:44
Sorry att dra upp en gammal tråd men lägg gärna upp bilderna igen... skulle vara kul att se!
Dazzin Posted - 2003/11/15 : 18:50:01
Mikaell: Du (?) fick PM för några dar sen om denna tråd

Ps. Lägg upp bilderna igen Ds.
martinsson Posted - 2003/11/15 : 18:26:04
ett exempel :

ftp://ftp.eaw.com/Loudspeaker_product_info/Current_loudspeakers/KF900_info/KF900_Touring_Usage_Guide.pdf

mvh Anders Martinsson
Mikaell Posted - 2003/11/12 : 21:10:35
Martinsson: Jag har missat ditt inlägg helt
Om man som tekniker blir uppskattad under/efter ett gig så blir man glad Det är faktiskt till stor del ljudkillens förtjänst om det låter bra. eller dåligt
Visst låter dagens PA:n bra, ibland så undrar man var det kommer att sluta om man tänker kraft kontra välljud, mao så tycker jag att dagens PA:n låter bättre och kan spela otroligt högt med tryck utan att tappa välljud, stor skillnad idag jämnfört med 5-10 år sen.

ps. du är inte själv med ditt intresse för pro-audio

MVH /Mikaell.
Matrixen Posted - 2003/11/12 : 17:18:20
De verkar ha kontroll äver situationen iallafall nu, men PAC skall tydligen återsakpa lite kataloger som Tober hade backupat. Följ tråden i hifi.
mvh,
/Matrixen
Mikaell Posted - 2003/11/12 : 17:08:03
Jag har kvar bilderna i min burk, vågar man lägga upp dom igen?
/Mikaell.
Matrixen Posted - 2003/11/11 : 18:18:08
Kul reportage. Hoppas bilderna kommer tillbaka. Antar att de försvunnit i den allmäna server krisen.
/M
Mikaell Posted - 2003/11/10 : 11:26:07
Bernt: Ljudet kan skilja väldigt mkt mellan soundcheck och gig, det jag brukar göra som oftast när det har kommit publik är att höja det mesta som har mkt basfrekvenser som baskagge, pukor, bas, det beror ofta hur pa:t är riggat. Är det en rigg som är flyget (hänger ovanför scen) så brukar man få höja allt lite grann, folksamlingar är bra ljudabsorbenter.
/Mikaell.
martinsson Posted - 2003/11/09 : 13:32:05
Mikaell, tack för detta, kom gärna med mer sånt här, för mig är detta verkligen intressant !
Jag har själv en bakgrund inom detta gebit, se gärna :

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12268

Du kanske känner igen lite prylar, jag trodde jag skulle känna mig lite ensam här på detta forumet med mina lite udda intressen, men nu visar det sig att man är i ett mycket gott sällskap, tack för det.

Jag håller med dig/er om att moderna riggar har utvecklats till något underbart, exempelvis hade jag nyligen möjligheten att lyssna lite på en mindre turbosound THL rigg bestående av 4st THL811 och 4st THL828 drivet av QSC PLX och processat via BSS och det var en i det närmaste religös upplevelse, utomhus givetvis.

Tiden då PA var något att rynka på näsan åt ljudkvalitetsmässigt är förbi, tyvärr är det väl så att i många av falen så är det tekniken man kritiserar då man istället kanske borde prata med teknikern, en bra tekniker kan lyfta en anläggning till höjder som kan få en att gapa av häpnad, likaså kan han/hon få en fin rigg att låta mkt avigt, mycket ansvar vilar på hans eller hennes axlar.

Jag har många gånger själv gått bort till mixerplats eller scen och letat upp tekinkern för att tacka honom/henne för en strålande insats.

Detta inser man efter att ha lyssnat på ett antal olika uppsättningar en längre tid, man skall akta sig synerligen väl för att säga att PA alltid låter si och så i negativ mening.

Jag har haft tur som hunnit lyssna på ett par av de större tillverkarna, bland dessa kan Meyer, Turbo, nexo, JBL nämnas, och detta i kraftigt varierande sammanhang, alltifrån Ullevi till mindre klubbspelningar.

Detta har fått till följd att Pro-Audio utrustning nu börjat smyga sig in i mitt hem, och de blir bara fler och fler. : )

Det var trevligt att läsa att ni höll nere ljudet på en rimmlig nivå, även om 100-105 dB låter högt så kan det ju ganska lätt bli en hel del högre, en snygg uppvisning i ansvar och omtanke.

Trevliga steg ni körde på crown VZ om jag inte såg fel, ett 5000 steg längst ner, huga ! : )

Tack återigen,
Bernt Jansson Posted - 2003/11/06 : 23:30:07
Spännande. Ljudet är väl annorlunda då publiken kommer in jämfört med soundcheck antar jag, hur hanterar du det?
Mikaell Posted - 2003/10/31 : 21:45:21
Staffann: Det kan vara så att allt är ok under soundcheck men när koncerten börjar så har det kommit massa folk (förhoppningsvis) ,då dämpas ljudet ganska mycket innan det kommer fram till mixerkillen. Då vill han kompensera med att höja ljudet, det är en teori. ställ dig vid mixerbordet nästa gång och lyssna om det är bättre där.

Sony: 31 band i eq'n är väl det som används oftast. Det är STORA skillnader mellan olika ställen man mixar på, ju större ställe desto rakare eq-kurva. Det är väldigt kul och tacksamt att mixa utomhus gämnfört med ett "klubbgig".
Finlir behöver ju inte samma kraft kontra ren rock´n´roll men oftast är det samma grejer jag använder, det är väl bara effekt(watt) och högtalar-lådor som skiljer finlirmixning kontra band med "drag"
Visst är det ofta för mkt bas och dunka-dunka, iofs är det ganska "gött" när man känner baskaggen i magen..
Men jag tror att många som har mkt kraft i stegen gärna använder det.
Men som sagt ibland är det överdrivet mycke muller.
Ställ dig så nära mixerbordet du kan nästa gång så kan det vara helt annat ljud där, ibland så har man mixat och känner sig nöjd, sen går man ut i publiken och lyssnar. ibland så blir man rädd över vilken skillnad det är på ljudet på olika ställen i en lokal.

/MIkaell.
staffann Posted - 2003/10/31 : 21:01:49
Du som vet, varför är följande närmast regel när man går på koncerter: Koncerten börjar. Ljudet är oftast hyfsat, inget speciellt men ganska ok. Sedan höjer man under koncerten volymen lite grann, och lite till, och lite till. Sedan hörs det mest distortion och det låter riktigt illa.

Vad är vitsen med det? Notera att detta inte är något försök till påhopp på yrkeskåren eller liknande, bara en fråga från en som inte fattar...
neriks Posted - 2003/10/31 : 20:10:56
quote:
neriks: Gammal PA-räv??? kan man bli för gammal för sånt här

Mikaell,

Nej, det kan man förstås inte
Sony Posted - 2003/10/31 : 19:55:54
Trevligt repotage ljudteknikern!! Kul att se lite kraftigar pjäser en sådana här stativare som man ser i vardagsrummet varenda dag

Var på jazzfestivalen här i Umeå i helgen, råkade få sitta alldeles bakom mixerbordet och kunde inte låta bli att spana in equalisern. Räknade inte men 31-bands verkar inte alls omöjligt, var inte illa! Lite nyfiken är jag på hur man stället in alla de där. Kan tänka mig att det skiljer ganska mycket att spela på en fotbollsplan och i en källarlokal, går du på känsla när du ställer in dem eller? Är det samma högtalaruppsättning du kör på oavsett om det är mer hårdrock eller mer åt finlir? Jag tycker ofta konserter med rock/dans-artister brukar ha sån bas att man inte hör något annat, är det bara jag som fått för mig det eller skiljer inställningarna ganska mkt från band till band?

Tack för repotaget!
Mikaell Posted - 2003/10/31 : 13:45:30
Gemeni: Det är ett reverb, ett delay och en sk processor som du kan få ut många ljud ur.
4 compressorer,
4 gate'ar,
cd-spelare,
Trafo till mixerbordet.

Visst går det att spela in, man tar bara höger och vänster utgångar och lägger in det på DAT tex. Men det är ingen bra lösning för att du får ljudet som går till slutstegen. Nivåerna på kanalerna kanska är bra på livemixen men det kan vara väldigt dåligt på inspelningen
De flesta borden idag har direct ut från varja kanal så att du kan spela in varje kanal för sig och mixa det i en studio senare, det är det bästa alternativet.

/Mikaell.
Gemeni Posted - 2003/10/31 : 12:47:46
Tack för bildreportaget Mikaell.

Vad är det för effekter förutom EQ som du har i Effektvagnen?
Spelar du in några av spelningarana så att du kan spela upp dom på din Hi-Fi anläggning och jämföra?
Niklas Nord Posted - 2003/10/31 : 12:35:02

ojoj
Mikaell Posted - 2003/10/31 : 09:52:18
Kul att ni gillade reportaget

Johan b: Den smilyn hittade jag på ett forum med heavy metall-nördar som mig. Det bör väl ta ca två timmar att rigga allt, men det kan variera väldans i tid. det räcker med en sladd som glappar eller är sönder så man måste göra ett felsök det kan ta tid.. För att inte tala om jordbrum, FYY!!

f95toli: Jag ska ut och mixa nästa helg, ta med ett par stativare och kom så kan vi testa Faktum är att många nya PA system kan låta riktigt bra när man spelar en skiva på "vanlig" volym. iofs så har man en 31 bands eq så det går att förändra det mesta med ljudbilden.

neriks: Gammal PA-räv??? kan man bli för gammal för sånt här

NN: det är JBL element i topparna RCF i basarna...

/Mikaell.
Neodynium Posted - 2003/10/31 : 08:44:03
Krävs en del sladdar för att koppla ihop allt.. hehe.. Såna här Bildreportage är roliga.. fler såna!!


f95toli Posted - 2003/10/30 : 23:49:32
Kul reportage. Har dock en fråga, hur låter en sån anläggning när man spelar på mer "normal" volym?
14000W låter ju som det skulle kunna räcka även för en ganska svårdriven stativare



neriks Posted - 2003/10/30 : 23:29:56
Mikaell,

För en gammal PA-räv som mig så är det väldigt roligt att läsa repotage av denna typ. Tack!
Niklas Nord Posted - 2003/10/30 : 23:26:24

men jösses
mer sånt hära hehe
hal Posted - 2003/10/30 : 23:18:25
Suveränt kul Mikaell !!!

Tack för reportaget!
johan.björklund Posted - 2003/10/30 : 23:09:05
Min gamla smiley

Trevligt reportage ! Hur lång tid tar det att få upp allt ??
Pac Posted - 2003/10/30 : 22:21:53
Kolla vad kul,
inga skivor som snurrar för att det skall bli ljud!

Mikaell, jätteroligt reportage, tack!

Vänligen,
Pac

ED:Avstavningssjukan...

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000