HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Carlssonträff i Trollhättan (bilder offline)

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Tux Posted - 2003/05/04 : 17:06:22
Måndagen den 21/4 var det så dags för Carlssonträff i Trollhättan.
Vi var ett gäng glada entusiaster som mötte upp hos Stefan (avr7000) för att njuta av musik och framförallt Carlssonhögtalare.

Redan vid grinden kunde man ana vad som komma skulle...



Det var med andra ord rätt lätt att hitta rätt hus.

De glada entusiasterna började samlas redan vid 15tiden på eftermiddagen. Vår värd hade redan tjuvstartat och under 3 dagar provlyssnat en Vincentkombo.



Efter ett tag så vart vi alla samlade.



Från vänster:
Peter (sound 4 pleasure), Claes, Ulf, Eric Johansson, Stefan (avr7000) och slutligen Daniel (Vee-Eight).


Sittandes i soffan: Lennnart (lennartj) och Peter igen.

Lyssnande börjades med att mina egna OA12:or plockades fram och anslöts till svetsen (en Rotzilla, Rotel 1090).


Kringutrustningen som i huvudsak användes var: Harman /Kardon DVD25 som drivkälla, Vincent SA31 som försteg, hemmagjord signalkabel a´la stefan, och Rotel 1090 var slutsteget som användes mest.



Som referensskiva användes Shawn Colvin - A few small repairs och framförallt låten Sunny came home.

Efter en stunds lyssnande gick vi så över på att testa bakifrån i historien och från det minsta till det största.
Således kopplades ett par renoverade OD11or in och avnjöts. med tanke på storleken lät de förvånansvärt bra!



Därefter testades en OA4, någon slags byggsats vill jag minnas att den varit från början.


Därefter testades OA50.2, Undertecknad var lite besviken på dess ljud, så lät ganska instängt och inte alls som jag mindes att de skulle låta, troligen en inverkan av rummet. Bilden visar den när de stod uppställda i "greenroom" då jag missade att ta en bild när de var uppställda för lyssning.


Därefter kom OA51 i orginalskick upp. Dessa högtalare är lika fantastiska var gång man lyssnar på dem.



För att verkligen utvärdera till fullo så satt Eric och njöt av Pink Floyds gitarrporr.

Efter detta provlyssnades ett par delvis moddade OA14 som bland annat försetts med jpw ruby basar.


I en andhämtningspaus demonstrerade Daniel att 24" är annat än bara en storlek på en TV...


Efter att 24tummaren var betittad och klar monterades kvällens mesta välljud upp. Lennart hade tagit sig omaket att släpa med sig sina OA52.2 hela vägen upp från Göteborg. Men vi andra var saliga över att han gjort detta. Han tog även med sig sina rörslutsteg som även de lät underbara.



Efter detta intensiva lyssnande behövdes det lite kaffe och kakor som mumsades och accompanjerades av samtal och meningsutbyten.

Kvällens storleksjämförelse nedan visar proportionerna mellan Vincentblocken, Rotzillan, rörblocken och OD11.


Lite mättare och belåtna fortsatte lyssnandet, nu var det dags för OA12 med renoverade diskanter att sammarbeta med rörstegen.


Efter detta testades det många olika varianter av elektronik. Mitt eget rotel 870 slutsteg fick se sig besegrat av all annan elektronik närvarande.

Vi testade även tack vare Peter (sound 4 pleasure) Linn Klassik.
Klassiken gjorde ett alldeles utmärkt jobb och de närvarande var ganska eniga i att skillnaden mellan Linn och annat är mer eller mindre akademisk.


Kvällen var en riktig höjdare! Undertecknad hade hur trevligt som helst och träffade flera trevliga Trollhättebor och närboende med det trevliga intresset för hifi i allmänhet och carlsson i synnerhet. (Oki, några av de närvarande är inte carlssonfanatiker, men ingen är perfekt... )

Att jag sedan dagen efter träffade Stefan på hifipunkten, det är en annan historia...

Vid tangenterna, Eder Tux.

/ Pontus Mikaelson

*edit*
Övriga bilder som jag tog ligger på http://www.hugo.net/~pontus/hifi/
där skall även Claes bilder ligga.
15   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Alexi Posted - 2003/05/14 : 01:12:39
Jadde, du kan ju iaf få 500kr för dom... Det är ju inget man eldar upp!
yoko Posted - 2003/05/09 : 14:00:55
åååå..vad roligt ni hade!
Jadde Posted - 2003/05/08 : 17:00:56
Låter inte så där jättebra längre. Blir nog majbrasan nästa år
avr7000 Posted - 2003/05/08 : 16:37:55
Dammsug dem

Nej men allvarligt så finns det renoveringstips på www.carlssonplanet.com

Lyssna på dem och kolla att alla element låter...
Placera dem på det sätt som det är tänkt (kortsidan med baselementet mot vägg) -se mer info på carlssonplanet

Sätt dig och lyssna lite för att skapa dig en uppfattning om vad du tycker om ljudbilden...

Tycker du om dem kan du ju ta och renovera dem, nya diskater 1100kr, annan montering (Y-montering) av diskanterna o s v...

Tycker du inte om dem... -sätt ut dem för typ 500 kr på annons (carlssonplanet)

Mvh

/Stefan
Jadde Posted - 2003/05/08 : 10:32:03
Har ett par gamla Carlsson med Philips tratt. Vad göra med dom?

Erik Johansson Posted - 2003/05/05 : 20:56:03
Då kanske jag kan fixa fram rörförstärkeri i den billigare klassen i form av Edison 22 (runt 2000kr beg).

/Erik
Tux Posted - 2003/05/05 : 20:27:20
Framåt juni när min hallrenovering börjar kunna vara klar så hostar gärna jag en tillställning.
Då hinner jag kanske också komma på vad jag skall ha för förstärkeri...

/P
avr7000 Posted - 2003/05/05 : 19:43:35
Mina .3 uppgraderingar kommer snart de med.
Ringde Larsen i dag och de var skickade.

Ser fram emot en till träff!

/Stefan
Erik Johansson Posted - 2003/05/05 : 17:54:06
Såklart vi kör snart igen!

Nu är mina OA12.2 klara sedan ett par dagar med inte bara nya diskanter utan även nya basar och nya filterkondingar samt nya gummiupphängningar till filtret.

/Erik
sound4pleasure Posted - 2003/05/05 : 13:29:06
Men, va i h****** jag är perfekt! Min klockradio spöade skiten ur allt trots bristen på bra högtalare...

Nej, skojade bara. Mycket trevlig eftermiddag/kväll. Som väntat lät Lennarts rörsteg mycket bra tillsammans med OA52,2. Kul att få lyssna till så många olika Carlssonhögtalare vid samma tillfälle.

Tack för att jag fick vara med. Vi kör snart igen, eller...



avr7000 Posted - 2003/05/05 : 01:34:05
Jag biampar mina kappa 80 med ett HK signature 2.1 i vanliga fall...
Jag tycker att vincentblocken lät bättre, varmare men ändå "krispigt" och slagkraftigt.
Det gick att spela minst lika högt som med mitt signature (4*100 W, 100A, biamp).

/Stefan
n0p Posted - 2003/05/05 : 01:21:17
Monoblocken från Vincent spelades det inte så mycket på eller? Man blir ju sugen på dessa när man ser dem på bild och med tanke på prislappen. :) Någon som har något mer att säga om dem?
Erik Johansson Posted - 2003/05/04 : 22:18:38
Kunde gissa att du skulle ta med bilden när jag spisar David Gilmours 4 min långa gitarrsolo på OA51.

OD11 bredvid Rotelsteget är ju verkligen en kanonbild! Missade när ni tog den t.o.m.

/Erik
Neodynium Posted - 2003/05/04 : 17:33:29
Sköj!! Alltid kul med bilder på hifi sammandrabbningar!!


epkpeng Posted - 2003/05/04 : 17:10:43
HÄRLIGT!!!

Konstruktivt och positivt!


HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000