HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 En fredagseftermiddag i maj.

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Timbre Posted - 2003/05/03 : 09:42:04

Halmstad...

Växande hifimetropol på behagligt avstånd till Atlanten och ett rikt badliv som konkurrerar med hifin om fritiden.

Strandhifi, kan de´ va´ nå´t...

Halmstad Ljudcenter

25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Neodynium Posted - 2003/05/07 : 18:04:19
Det stämmer bra det! Dock så hade jag inte använt programmerings delen tills nyligen då en vän testade det! Funkade ypperligt! Har märkt att den är väldigt "petig" hur den står.. Står den ostabilt eller på ett rangligt ställ så spelar den inte alls bra (enligt mig).. men på ett stabilt ställ med exempelvis ART fötter under så spelar den mycket bra.. Jag är väldans nöjd med den.

Har dock hört att en ny modell kommer ut i Oktober (eller var det November? kasst minne)... men men.. det kommer ju alltid ut en ny modell..

drgreen Posted - 2003/05/07 : 17:27:54
Sladd....är priset på monoblocken fortfarande med sikte på 100 loppor? När kan de tänkas bli klara?
Timbre Posted - 2003/05/07 : 13:50:40

En rutinkontroll () av Clubphoto efter bildtrasslet. Vi följer upp med en detaljbild på XA777ES.

Som den fullblodsjapan den är, utgår jag från att man kan programmera, direktvälja och i övrigt anpassa lyssningsstunden efter behag och lägenhet...
Är det korrekt uppfattat Neodynium...

Neodynium Posted - 2003/05/07 : 13:34:54
Ljudcenter har lite roligt inne i butiken med... lite begagnat och demo pryls! Exempel är Jm Lab Mini Utopior, Von Schweikert VR-4 + lite vincent pryls, Sonus Faber Grand Piano etc..etc!

De är klart värda ett besök!

Hängde ett gäng Transparent kablar där med... hoppas lite tyngre kobror kommer in också!

sladd Posted - 2003/05/06 : 00:40:10

Vi får väl se hur mycket de exakta talen kommer att bli vad det lider. I Halmstad spelade vi på 800W bipolärt till basarna och 500W mosfet till resten....

Vad kablaget beträffar så såg ett hököga att det inte var så förfärligt ädla kablar på denna demo. Transparent Ultra till mellanregister och diskant är en kabel lite i underkant till detta system. Ni som var där och kände på bastrycket i Coltrane kan ju fundera över att Transparent Plus som drev basarna kostar 8100:-.... I kvalitet finns det 5 nivåer till i Transparenttrappan. Uppåt alltså

Rummet i Halmstad är ju en historia för sig. Leif på Mårten Design och undertecknad mätte med medhavd tråd från näsa till diskantelement, klängde i soffan för att rikta in lodledet och körde omkring en stund. Efter att de psykedeliska råttorna blivit uppätna av den medhavda katten (klämde sig in precis i basreflexröret) så satt det hela som en handske. Första timmen lät det..nä... andra timmen lät det..nja... tredje timmen så gick det att vara i rummet när Dee Dee Bridgewater provade att tugga på micken och när vi samlads i rummet halv elva på kvällen efter bit mat så hade det lossnat ordentligt. Partyvolym boys, partyvolym....

Andra dagen så lät det bra. Tur att det var mest folk då. Vi minns fortfarande med viss skräck den jämtländska hymnen från Hammerdal..nej hammarfallet skall det vara..fast på engelska då alltså; Hammerfall, rock för vuxna karlar (hur f-n hinner trummisen med fotarbetet?...) Carola sjöng så att inte ett öga var torrt ute i butiken och inne i ljudrummet satt pojkarna och torkade sig med skjortärmarna, en tant på 70+ stultade in med ledning av ljudet, tittade sig förvirrat omkring, såg idel ädel grabbar i 20 - 30 årsåldern bänkade med frånvarande blick, alla med koncentration eller slutna ögon, Sladd tar mod till sig efter några sekunder och bjuder in till en ledig stol i bakersta raden... hon tittar på mig säkert 10 långa sekunder och vänder långsamt och går därifrån, rotar bland några kassetter i närheten och försöker förmodligen förstå vad hon sett... Björn Brant kränger omkring i butiken och säljer en plasma-TV, en digitalkamera, en 10-pack batterier, pratar sig varm för ett par kablar, expedierar tanten och hela tiden hörs hans höga stämma i vimlet av folk och samtidigt ringer telefonen, oavbrutet, envetet, som på en tidningsredaktion 30 minuter före deadline, eller första timmen på Göteborgs fiskauktion en sommarmorgon då båtarna landat bra med fångst.

Detta är en levande butik med en Björn och en Andreas som motorer i hifihörnan samtidigt som allt det andra skall ombesörjas. Jag rekommenderar varmt denna oas bakom den för oss hifirävar ganska ovanliga "Expert"-skylten. Här är hifin på väg upp till skillnad från så många andra platser. Nu kommer det dessutom att bli ännu bättre. Men det är en senare historia. Mer demos blir det i alla fall.
Tack för en trevlig tillställning Björn, Andreas och alla ni som kom och lyssnade.

/Sladd
Jorma Posted - 2003/05/05 : 19:47:23
För att snacka rätt så är det 12 kVA.
Den bipolära basdelen i förstärkaren lämnar lika mycket effekt som det stora Krell 700 Cx. Dvs. 700w vid 8 ohm och dubblar förmodligen nedåt. Alltså bortåt 1,5kW på Coltranes basar.
Och 1 kW i mosfetdelen som drev Coltranes diskant/mellanregisterdel.
Så den har effekt så det räcker till.
8,5 kVA-nätdelen som satt i prototyperna på Arkenmässan tycker man kanske att dom hade räckt till denna effekt, men ljudet blir bättre med en större nätdel.
Neodynium Posted - 2003/05/05 : 15:43:36
Hehe.. där pratar vi mycket ström!!

Jorma Posted - 2003/05/05 : 15:10:28
Hörde ett rykte att Advantage nya monoblock var boostade i nätdelen nu... 12kw per steg!!

Det stämmer
Neodynium Posted - 2003/05/05 : 14:12:01
Ang min egna anläggning så la jag upp bilderna samt förklaring på medlemssidan! Om nu någon skulle vara intresserad..


Hörde ett rykte att Advantage nya monoblock var boostade i nätdelen nu... 12kw per steg!!


mag Posted - 2003/05/04 : 22:41:47
Tackar, nu när första bilden funkar så tycker jag mig känna igen var butiken ligger :)

Neodynium Posted - 2003/05/04 : 01:36:54
Du hittar Ljudcenter på Flygaregatan 23! Tel: 035-191100

mag Posted - 2003/05/04 : 01:19:03
Hmm måste titta in på ljudcenter i sommar när jag ska till Halmstad :), var ligger det ?

Jorma Posted - 2003/05/03 : 23:03:28
Piggen
"Var blir nästa demo hehe??"


Det blir i Frankfurt i slutet av maj. Välkommen dit.
Piggen Posted - 2003/05/03 : 17:10:17
Får instämma i lovsångskören. Det var en helt fantastisk demo av Herrar Sladd, Leif och Jörgen! Tycker synd om de som inte hade möjlighet att komma och lyssna , för det var verkligen kanon. Satt hela eftermiddagen på fredan och bara njöt Det fanns liksom ingen anledning att gå hem, det kunde inte bli mycket bättre
Var blir nästa demo hehe??

/Piggen
VR-8 Posted - 2003/05/03 : 16:49:33
Tack för en trevlig demo Sladd,Leif och Jörgen. Roligt att Ljudcenter arrangerar demos med lite tyngre grejor. Den största överraskningen var drivet i musiken det verkar som blocken har "kräm" så det räcker.

Mycket trevligt att diskutera med "grabbarna"......även om en röst tycktes att höras över det mesta...... " ## shut the **** ".....
Jorma Posted - 2003/05/03 : 16:34:24
Jag fick nöjet att lyssna på Coltrane med dom nya dualmonoblocken från Advantage hemma hos Leif Olofsson i torsdags.
Och jag har hört Coltrane med en hel del fina förstärkare, och det här verkar lovande. Advantageblocken ligger i toppklass tillsammans med Halcro 68, EAR M 100A och Krell 450 Mcx.
Frågan är om dom inte rent av har det bästa från dom övriga.
Upplösning som Halcro. Basdriv som Krell och musikalitet som EAR.
Nu var det inte någon längre lyssning utan det handlade om ett par timmar. Men dom verkar mycket trevliga.

Neodynium Posted - 2003/05/03 : 16:26:12
Andra dagen på Ljudcenter och lyssning på Coltrane/Advantage/Transparent igen.

Körde allt från Richard Bona (Reverence), Mari Boine (Eight Seasons), Hammerfall (Crimson Thunder) till Carola (Blott en dag).

Måste först säga att det direkt lät bättre idag när grejerna hade blivit lite varma! Vilken kontroll stegen har!! Helt otroligt.. klart Krell varning på bas kontrollen. Med tanke på rummet så var det igentligen inget att klaga på. Mellanregistret/diskantområdet var också mycket bra.. otrolig koll där med!! Dessa steg måste höras/testas!!! Man undrar lite hur SACD hade låtit på den kombon.

Största överraskningen var nog ändå när vi körde Hammerfalls Crimson Thunder (spår nr 12, Rising Force). Kontrollen systemet hade på låten var otrolig.. baskaggen(arna) var OTROLIGA!! Utan ett steg i den klassen (Advantage Monoblock) så kan man nog glömma att närma sig den kontrollen som Kombon hade på Ljudcenter. Tror nog tom att "jazz" gänget där drog på smile banden. Otroligt ljud!!!!

Tack för en superb demo Sladd, Leif och Jörgen!! Tack för kaffet Ljudcenter!!



M.Thorsén Posted - 2003/05/03 : 16:03:18
Mycket trevligt var det, kul att kunna lyssna på såna grejer här i Halmstad! Det blir till att jobba lite i sommar så man kan köpa sig ett par coltrane
Timbre Posted - 2003/05/03 : 11:57:20


Ytterligare detaljer kan nog beskrivas bäst av Neodynium själv.
Han sitter säkert på Ljudcenter och lyssnar på Coltrane just nu...

Timbre Posted - 2003/05/03 : 11:52:59

Lyssningsverktygen för denna övning var ett par JMLab Utopia. Till viss del kända förutsättningar alltså...

Med sina 94dB/W/m blir den ett lätthanterligt redskap i Accuphaseförstärkeriets händer.

Synergi...

Timbre Posted - 2003/05/03 : 11:44:45


Det japanska blodet förenar...

Med så här korta kabelavstånd spelar det ju ingen roll att det saknas balanserade utgångar på XA777ES.
Denna elektronik fungerar ihop.



Timbre Posted - 2003/05/03 : 11:36:34


Det är inte långt till signalkällan och här snubblar man på en obekant maskin för första gången. Mycket, mycket intressant!

Sony XA777ES (alla dessa beteckningar är ett elände att hålla reda på...).
Min bestämda (och givetvis subjektiva) uppfattning är att så långt som möjligt söka nedskalade produkter i vår nya multiformattillvaro. Bara betala för implementeringar man är helt säker på kommer till användning.
För egen del gäller då PCM stereo och DSD stereo. DSD multikanal lär det väl bli svårt att undvika i framtiden.

Detta är en värdig representant för den nya tidens SACD-spelare. Stabil, osar kvalitét rakt igenom och bjuder på ett härligt finlirarljud där skillnaderna mellan DSD och PCM framgår med all önskvärd tydlighet.
Även som ren CD-spelare hoppar den upp bland giganterna i mina subjektiva öron. Gav definitiv mersmak...

Sony XA777ES

Timbre Posted - 2003/05/03 : 10:46:37


Detta är den integrerade förstärkaren E-406.
Observera ingångsväljaren till vänster... Samma look, samma känsla och samma tyngd som på försteget C-2800.
Kvalitét rakt genom prisklasserna!

Neodynium Posted - 2003/05/03 : 10:40:28
Lyssningsintrycken är från Ljudcenter förresten!
Neodynium Posted - 2003/05/03 : 10:38:04
Roligt att bilderna redan är uppe!! Tänkte jag skall dra till Ljudcenter idag också... med lite egna skivor..

Lyssningsintrycken so far är.. Luftigt, luftigt och mer luft!! Snabb och tight bas (stegen har full koll!!) Alla instrument etc är bra separerade.. detaljer som folk aldrig hört förut kryper fram.


HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000