T O P I C R E V I E W |
G.M |
Posted - 2020/12/08 : 18:18:06 Hej.
Jag undrar om någon här har koll på gammal radioapparater med elektronrör? Eller vet vart jag skall vända mig? Jag har nämligen fått tag i en gammal radio, en EIA Colorado som jag inte får nått ljud ur. När jag öppnade upp den och slog på den så är det 2 rör som inte lyser, nu kanske dom inte heller ska lysa men jag har ingen koll och undrar om man kan testa ett rörs funktion på någt enkelt sätt. Rören som inte lyser heter: EF93 samt EABC80. Vet någon om det går att få tag i rör till en gammal radio någonstans? Tradera kan ju kanske vara nått? Får jag inte liv i den så får den bli till salu på Tradera själv ist.
VH G.M |
7 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
abbot |
Posted - 2020/12/09 : 19:50:13 peterh, jag förstod att du menade Göteborg men min länk ledde till ett foto på radion i fråga och information om både tillverkare och rörbestyckning. Det var vad jag hittade vid en snabb sökning. |
G.M |
Posted - 2020/12/09 : 12:54:05 Hej.
Tack till er alla för svaren! : )
VH G.M |
Schack |
Posted - 2020/12/09 : 09:37:19 Hoppar in här med en liknande fråga. Finns det någon i Kristianstad trakten som kan fixa en gammal rörförstärkare? Per |
peterh |
Posted - 2020/12/09 : 07:27:30 Fast jag avsåg svenska radiomuseet i göteborg : radiomuseet.se
|
abbot |
Posted - 2020/12/09 : 00:36:02 Erik Andersson, den gamle räven som är medlem här på forumet är fena på gamla radioapparater. Om Göteborg är långt bort och Nacka närmare kan du skicka ett PM till honom. Det är en svensk radio såg jag, Elektriska Industri AB Stockholm. EL84 matar högtalaren så det borde låta fint.
Annars är det som peterh säger, på Radiomuséet finns säkert hjälp att få.
https://www.radiomuseum.org/r/eia_colorado.html |
peterh |
Posted - 2020/12/08 : 22:56:25 Rören finns att köpa på radiomuseet i göteborg. Dessutom finns det folk där som kan laga din radio !!
|
Ryssen |
Posted - 2020/12/08 : 18:46:20 Sök på ebay efter dom eller gooogle. Vet ej heller om dom ska lysa. Men dom har då glöd trådar iallafal så dom ska då glöda men om det syns det var enan sak.. |