T O P I C R E V I E W |
Zei |
Posted - 2018/11/15 : 14:28:10 Kanske en superbanal fråga.. Men jag undrar vad effekten blir av att tex. dubblera antalet högtalare? 4dubbla och så vidare.
Om jag har 2 st slutna lådor med en fullrangehögtalare i varje. En höger kanal och en vänster. Vad händer om jag dubblerar så jag har 2 st exakt likadana för varje kanal?
Dubbelt så starkt? Konstig ljudbild? för stark diskant? trasig förstärkare?
Någon som förstår vad jag menar och kanske har ett enkelt svar? :)
Tacksam för hjälp. /Joakim |
4 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Zei |
Posted - 2018/11/16 : 11:03:18 Tack för svar ock tips.
Bipoler passar inte till det jag tänkte men väl till annat. Skall absolut testas!
|
Circlomanen |
Posted - 2018/11/15 : 18:47:01 Har du 4 identiska bredbandare så skulle jag rekomendera bipoler. En bredbandare framåt och en bakåt i varje låda.
Bipoler kan låta rejält bra. Det brukar låta stort och rymligt om dem. Nästan lite surround-effekt, vilket gör dem perfekta för datorljud till spel och film eller till hemmabio.
https://www.soundstagexperience.com/index.php/features-menu/pulse-menu/133-is-bipolar-dead |
Zei |
Posted - 2018/11/15 : 15:05:16 Det låter spontant som det kan bli riktigt bra :) |
pix |
Posted - 2018/11/15 : 15:00:36 Till att börja med så får du en fasförskjutning (utsläckning) när löptiden från högtalarna är olika. Kopplar du dem parallellt så halveras lasten för förstärkaren. Kopplar du dem i serie dubblas den. Ljudtrycket ökar, förutsatt att förstärkaren inte lastas ned vid parallella högtalare Kon-arean ökar vilket torde ge ökad bandbredd men även alla avarter som impedanstoppar/dalar och komplexa laster adderas.
Kort sagt, prova
|