T O P I C R E V I E W |
soundbrigade |
Posted - 2016/12/27 : 12:02:22 Jag plockade hem ett par gamla kvartvågspipor jag byggt för typ 74 år sedan. Elementen var Fostex men grabben som haft högtalarna hade lyckats grilla diskanterna medan bredbandarna var ganska OK. Dock har kanten lossnat på ett element och jag ska fuska dit den med lite kontaktlim (vattenbaserad för att slippa klet).
Nätet erbjuder inte mycket info (ingen alls) om dessa högtalare, men det finns en vag möjlighet att de egentligen hette FE164 när jag köpte dem fråm HI-FI & Stereo (dagens HIFI-klubben). Om det nu är förklädda 164:or, finns det mer köttben att hänga i granen: DATABLAD.
Men vad 17 ska jag hitta på med dem? Eftersom hemmet börjar flöda över av mina projekt kanske ett par SMÅ högtalare vore på sin plats. Inga TL, inga horn inga TQWT ... Det jag hittar (BR) ser ut ungefär [url=http://audio-heritage.jp/FOSTEX/unit/fe164.html]SÅ HÄR[/url]. Men så undrar jag om inte 25 liter är väl stort ändå ... fast det finns ju en gräns. |
6 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
soundbrigade |
Posted - 2016/12/31 : 07:38:45 Det blir en busreflex för att få ner volymen på lådan och justera basen lite. Som om jag är så oerhört baskrävande ...
Det som förbryllar är den konstiga märkningen på elementen. Jag vill minnas att de ska vara beställda som FE164 men beteckningen på magneten läses som 160 F03 och den ger inga resultat när man söker på väbben.
Helgerna är snart ÄNTLIGEN slut och jag hoppas några snabba snitt med kapen och lite skruv och lim ska ge mig några lådor att leka med. |
FForsman |
Posted - 2016/12/31 : 00:41:22 Då så, då håller jag med om att det lutar åt BR eller slutet :-)
/mvhff |
soundbrigade |
Posted - 2016/12/30 : 15:09:30 Definitivt, men vill inte ha massa jobb med att figursåga massa interna bitar med hål hit och dit. Jag tycker å ena sidan att det är tråkigt att hysta elementen, men de har samtidigt varit med om mycket och lägga massa jobb på dem känns inte kul. |
FForsman |
Posted - 2016/12/30 : 14:51:41 Skulle någon Onken variant vara aktuellt?
/mvhff |
soundbrigade |
Posted - 2016/12/30 : 13:20:13 Fyra hyllplan 18x300x1200 inhandlade på Jem&Fix. De var billigare på Bauhaus men har jag hört att Jämmer&Fisks granplankor låter bättre.
Givetvis missade jag förutom att Ginza stänger 13.00 på fredagar och att jag näppeligen kör 51km på 17min (det är för många fartkameror på vägen), att storbossarna inte var på jobbet och att jag alltså inte kommer till vår nya och fina såg men anhåll här och där och ställbar klinga (vinklar/djup). Jag stannar en stund efter jobbet på måndag och roar mig istället. |
soundbrigade |
Posted - 2016/12/28 : 17:22:57 Jag funderade lite själv och körde lite enkla högtalarprogram och har fått för mig att sno ihop en enkel BR-låda på knappt 18 liter (hustrun lär gå "ballistic".
Det här ska inte vara något för finlyssning utan bara ett sätt att "bli av med" ett par kanske skapliga element. |