T O P I C R E V I E W |
Circlomanen |
Posted - 2016/04/14 : 10:30:52 http://www.irf.com/part/_/A~IRFP7430?q=IRFP7430PBF
IR har nyligen släppt en ny serie med ganska kraftiga switchfetar, och nyfiken som jag är så har jag ägnat lite kvalitetstid åt deras datablad.
Just IRFP7430PBF fångade min uppmärksamhet då kurvorna i databladet påminner väldigt mycket om en static induction transistor fast av enhancement-mode typ, då gate vill ha 4,5 volt relativt till source för att kranen skall öppna på vid gavel.
Man får interpolera ner kurvan till att hamna på +60 grader Celsius (vi kör klass A med rikligt med ström och härlig värme) och en Vgs på 4,2 - 4,4 volt nånstans. Dessa kurvor finns inte med i databladet utan får som sagt interpoleras fram av den generella trenden av kurvorna. Både mer värme (högra kurvorna) och mindre spänning Vgs ger en mer och mer ökad triodkaraktär destå längre ned på grafen man kommer. Det är lätt att föreställa sig att IR mer och mer närmar sig SITar rent funktionsmässigt när de designar snabba och kraftfulla switchfetar. De skall ju kunna switcha så snabbt som möjligt för att hålla nere värmeförluster och hålla uppe switchfrekvens. Bättre switchfetar än SITar men med 40 volt Vds är svårt att tänka sig. De används ju i radar och liknande väldigt högfrekventa applikationer. Är det så att IR tittar mer och mer åt SITar för inspiration för sina switchfetar så är framtiden väldigt ljus för oss klass A älskande audiofiler.
Tror dessa kan vara riktigt skoj i en enkel Zen eller liknande.
Mvh Johannes
|
2 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Circlomanen |
Posted - 2016/04/14 : 14:58:12 Lite inspirerad av mina egna entusiastiska djupdykningar i mosfet-datablad och spännande kurvor så tog jag en av mina IRLB3813PBF som jag och Anders Martinsson köpte för ett tag sedan och lödde in den i denna krets:
M1 blir då en IRLB3813PBF. Spänningen är inte 10 volt utan hela enorma 15,54 volt och tomgångsströmmen är 850 mA. R3 är en 100 k linjär potentiometer.
Lika trevlig att lyssna på som den är okomplicerad. IRLB3813 är en helt annan mosfet än IRFP150 som jag hade innan. IRFP150 lät rent och bra. Inget att anmärka på. Ingen lyssningströtthet eller så. En enkel förstärkare som jag skulle kunna leva länge med.
IRLB3813 däremot..... Hela vetet vad trevlig den blev. En helt annan rymd i ljudet. Varje instrument fick ett eget space. Allt låter väl utmejslat, levande och riktigt riktigt bra. En naturlig livfullhet.
Den har spelat i några timmar nu, och jag försöker komma ifrån för att börja göra pizzor till grabbarna bus, men jag finner mig själv sittande i soffan för "bara en låt till" hela tiden. Jag går ut i köket och på vägen ut dit så kommer jag på nått jag vill lyssna på. Vips har det gått en timme till. Jag skulle börja med pizzorna vid 11:00. Nu är min klocka 14:57... Ugnen är fortfarande kall.... (men kylflänsen är trevligt handljummen).
Mvh Johannes (och Patricia Barber hälsar utifrån vardagsrummet).
(Edit: Saknades ett "o" i ordet "okomplicerad") |
Circlomanen |
Posted - 2016/04/14 : 11:23:57
Rakt av skärmdumpat från Pass artikel om SITar:
http://www.firstwatt.com/sitintro.html
och IRs datablad i förra posten.
Visst är inte IR delen lika linjär om vi skall kolla på dessa enkla kurvor från ett datablad och en artikel där författaren till artikeln tjänar pengar på att sälja sådana delar. Jag tror väl inte heller att IRFP7430PBF är lika linjär och fin för audio som en Semisouth SiC Pass-SIT-1, men jag tror att man kan få en bra stor bit av SIT-kakan ganska billigt med dessa IR fetar.
Det handlar om att ha skoj, och jag har hellre 90% av glädjen billigt idag än dagdrömmer bort år efter år efter nått för mig oåtkomligt och ouppnåeligt.
Med vänliga SIT-drömmar, Johannes |
|
|