T O P I C R E V I E W |
Appel |
Posted - 2016/03/10 : 21:13:18 Hej på er alla! Har ett par QW1or på önskelistan, som jag är väldigt sugen på att testa. Måste ha ett snabbt svar på hur dessa lirar ... Tror dem spelar väldigt trevligt tillsammans med lite Mcintosh rör apparater , men är väldigt nervig på hur Djupt ner dem spelar, hittar inga mätningar på omfånget ?
Tycker bara att flertal ägare av dessa labbar med subar ... Spelar inte detta 12" elementet i hornlåda tillräckligt djupt? Förstår att det är ett element från instrument förstärkare.
Idag kör jag med ett par danska bakladdade horn (Qualifi Händel horn) med ett mark Audio 10p element. Dessa spelar faktiskt väldigt djupt och någon bas saknar jag absolut inte.
Snälla ,skriv gärna några rader om hur du/ni uppfattat QW1 burkarna från HAD ?
Vill inte ha för ljusa och basfattiga högtalare då jag vill testa större element pga en skön tajt oansträngt bas.
Tack på förhand! |
14 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
tian |
Posted - 2016/03/15 : 14:02:56 Bernt, det stämmer bra, men inte för att dom inte klarar sig utan, men jag är nog basnarkoman :) |
Bernt Jansson |
Posted - 2016/03/15 : 13:47:28 tian, du har väl också kompletterat med subbar? |
tian |
Posted - 2016/03/15 : 13:25:56 Så kan det vara, mina är inte "original" H.A.D :) Men jag vet att dom faktiskt lät apa med original filterna , förutom på klassisk "gles" musik ! |
DavidS |
Posted - 2016/03/15 : 13:06:45 När jag läser tians kommentar så låter det som om man kan välja en helt annan tillverkare då Varken elementen eller filtren kommer ifrån HAD. |
tian |
Posted - 2016/03/15 : 10:57:49 Jag är riktigt nöjd med mina QW-1 15" (JBL E130) med lite filter hjälp så blev iaf mina som en helt ny högtalare ! |
BuffaloBengt |
Posted - 2016/03/11 : 19:00:05 Hej Jag har ett par qw-1 15" varianten som jag kör tillsammans med Faital 15HP1010 och Beyma 755 ti med Faital lth142 horn. Jag växlar mellan aktiv också passiv delning men kör övervägande passivt med ett filter som Ingvar ritat. När jag ska spela riktigt högt måste jag dela aktivt p.g.a rundgång detta fast jag har en lp12 vägghäng på en target hylla. Jag kan inte säga att det är korrekta högtalare men all musik låter bra och dom är fruktansvärt roliga. Och är det något jag inte lider brist på är låg bas. Jag har dock ett lite för litet lyssnings rum bara 16m2 så rumsbidraget blir påtagligt lite loudness varning på basen men för mig funkar det. Jag skulle säga att för mig är det en väldigt prisvärd högtalare som jag kan leva med. Dock ibland så kan det bli för mycket av det goda.
|
Tomas J |
Posted - 2016/03/11 : 18:47:17 Averbury hornen med alpair12 kanske kan vara kul att titta på? http://www.wodendesign.com/avebury.html
Det finns ju även flera modeller med samma inriktning! http://www.wodendesign.com/index.html
Jag har ingen personlig erfarenhet än, men jag har element och kommer att bygga ett par när jag får tid.
Om du nu gillar ditt nuvarande sound alltså, men du kanske vill prova något helt annat... ovanstående är mera tänkt som inspiration snarare än rekommendation! |
Appel |
Posted - 2016/03/11 : 18:26:14 Händel hornen spelar mycket fint :) men skulle vilja testa något med större element som avger djup och oansträngt bas, men vad jag förstått så spelar inte qw1 dessa 25-30hz .. |
Tomas J |
Posted - 2016/03/11 : 10:49:24 Jag har dessvärre samma erfarenheter som DavidS, och med samma modell... Jag skulle kika på en annan konstruktion/tillverkare.
Vad är det du saknar med dina händelhorn?
Det finns ju flera andra konstruktioner till dina element, kanske finns det läge att bygga någon av de andra och prova? |
R1 T |
Posted - 2016/03/11 : 07:48:28 Vore jag som du skulle jag stryka den från önskelistan!
Finns väldigt många högtalare som är mycket bättre, speciellt om det är original filter i dem. Även om filtret är modifierat så kommer du antagligen att ha problem med basen.
Man kan i början lura sig att de låter bra om man spelar mycket gles akustisk musik, typ gitarr och sång.
Med vänlig hälsning Åke |
PetterPersson |
Posted - 2016/03/11 : 06:39:17 Jag är skeptisk till filter och lådans konstruktion. Se mina kommentarer och rekommendationer för att få det bättre här. Kolla lite fram och tillbaka i tråden också. Åke gjorde sina egna filter t.ex.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=87271&whichpage=6
Åkes kommentar i post #3 http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=93691
Vad åke tillslut gjorde med basarna. http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=88400
|
DavidS |
Posted - 2016/03/10 : 22:13:01 Nu hade inte jag modellen du efterfrågar utan en modell som heter TLX. Med den högtalaren i minnet skulle jag aldrig köpa en enda produkt av HAD. Spottade ur sig ny modeller hela tiden ett tag.
Kan kanske bara vara så att jag hade otur med just den modellen.
När jag i diskussion med konstruktören nämner att man kanske skulle kunna göra någon ändring så säger han att just det delningsfiltret som jag har inte är roligt alls. En väl utprövad modell innan lansering. Nypris 15000:- men cirkulera ofta på blocket för att varje köpare väljer att bli säljare. Ligger ut för 3000:- och sjunker stadigt.
|
Appel |
Posted - 2016/03/10 : 22:01:07 Gott Kalle :) Blev bara lite fundersam när jag hitta en bild på när Maal hade dem hemma hos sig, 2stora sub basar som stod i mellan qw1orna. Det blir säkert bra hemma hos mig ;) men ville bara ställa frågan öppet för andra som kanske lyssnat på dem . Har skickat PM till Maal och Ingvar men ej fått något svar .. Så därför ville jag ställa frågan öppet ;)
|
Kallelkpg |
Posted - 2016/03/10 : 21:57:04 Du vet vad jag sagt. De behöver lyftas ett par db i basen som många andra högeffektiva element. Jag ställde samma fråga som du till konstruktören Ingvar Ahlberg och fick svaret: "Hej Kalle!
De QW-1:orna med E120 är nog det absolut roligaste Du kan få tag på, basen är en av de två bästa jag någonsin hört, rekommenderar köp.
Mvh Ingvar"
/Kalle |